hosting med stöd för java

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av my05, 13 feb 2011.

  1. my05

    my05 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2009
    Inlägg:
    255
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Ledsen om denna fråga ställts tidigare. Vilka bra (och helst billiga) webbhotell existerar som även hostar java EE (helst), alt enklare servlet/jsp?

    M v h

    Danne
     
  2. johannilsson

    johannilsson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2009
    Inlägg:
    577
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Kanske inte riktigt vad du letar efter, men själv är jag väldigt nöjd med Google App Engine.
     
  3. my05

    my05 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2009
    Inlägg:
    255
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Hej Johan,

    Tack för förslaget :-)

    Jo, jag har sett en hel del som rekommenderar deras tjänster och de är säkerligen väldigt bra (att betala för det man nyttjar, etc). Jag har lite konkreta planer på en app som behöver en back-end och tänkte ta och börja lite smått. Kruxet är att den kommer att bygga på en databas som nog kan bli ganska rejält stor och där antar jag att det kan dra iväg med Googles variant?

    Inser dock att det ju går utmärkt att starta i liten skala så jag nosade upp denna: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=756946. Tanken är att ha denna igång 24/7 och agera webbfront/WS-provider/RDBMS för att (om allting ser väl ut) flytta över schema, data och logik till t.ex Google och där betala lite för det.

    Gjorde en liten undersökning för vad som finns i hostingväg för java applikationer generellt och det är betydligt mer tunnsått jämfört mot exempelvis php och aspx servrar (och dyrare av någon anledning; gissar att en jvm kräver mer kräm av en maskin helt enkelt).

    Ska dock kolla mer i detalj hur Googles app engine fungerar.

    M v h

    Danne
     
  4. Dalla

    Dalla Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 maj 2010
    Inlägg:
    145
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Håller med Johan, App engine är väldigt trevligt att jobba med, i synnerhet om du skall börja i liten skala skulle jag säga. Alla free quotas är ju väl tilltagna, förutom möjligtvis just lagringen då. Men lagringen är ju relativt billig även om man skulle betala för den, man får runt 10GB för knappt 15 kr i månaden om jag inte räknar helt galet.
     
  5. sandos

    sandos Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2009
    Inlägg:
    715
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Atom-cpuer är inte direkt snabba, bara så du är medveten om det.
     
  6. johannilsson

    johannilsson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2009
    Inlägg:
    577
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Ett alternativ skulle vara att sätta upp en instans hos Amazon, svenska City Cloud eller liknande. Ytterligare ett alternativ skulle vara att köra en alternativ lagring som inte gör dig beroenden av molntjänsten couch db borde t.ex fungera bra.
     
  7. phrusher

    phrusher Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 feb 2010
    Inlägg:
    177
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Ni som kör Java på App Engine, upplever ni några problem med uppstartstiden av JVM? Har läst lite att det kan ta över 30s att dra igång den vid "kallstart" vilket inte känns helt optimalt. Går väl att lösa om man har en extern tjänst som pingar sin appengine så att den alltid är igång men verkar inte som att det är helt ok med google har jag för mig.
     
  8. johannilsson

    johannilsson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2009
    Inlägg:
    577
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Det är absolut ett problem, dock inte i samma utsträckning om man istället kör python.

    Själv har jag både python och java appar på app engine. Min ena java app ligger i snitt på 2-3 request per sekund och då ser jag inga större problem. Med 1.4 (om jag minns rätt) så la de till möjlighet att alltid kunna ha en instans igång vilket borde hjälpa.

    Blev även förskräckt när jag la upp min första java app och såg att cpun stack iväg till en bit över 70% men när den nu får kontinuerlig trafik ligger den istället runt 20%. Bara en varning så ni inte får samma panik som jag fick och började undersöka alternativ till en början.
     
    phrusher gillar detta.
  9. mikma

    mikma Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2010
    Inlägg:
    729
    Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Sony XZ2 Compact

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony XZ2 Compact
    CouchDB finns tom för Android, även om det är beta än så länge. Det finns många spännande möjligheter när man kan synka den lokala databasen mot en CouchDB-instans på nätet (t.ex. http://cloudant.com).

    CouchNotes är ett program för Android som utnyttjar den möjligheten för att demonstrera potentialen.

    Uppdatering: Följande blogpost visar hur man paketerar en CouchApp som native Android-app
    http://arandomurl.com/2011/02/13/developing-with-couchdb-on-android.html
     
    Last edited: 18 feb 2011