E-delegationen förespråkar SOAP/XML

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av woody, 9 feb 2011.

  1. woody

    woody Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 sept 2009
    Inlägg:
    319
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    E-delegationen har tagit fram ett utkast till "Vägledning för automatiserad samverkan" vilken handlar om hur myndigheter ska tillhanda information via elektroniska tjänster. Detta är naturligtvis något vi som utvecklat mot diverse skumma api:er och tvingats lägga ner bra idéer då infomationen inte funnits tillgänlig hurrar stort över.

    Jag har inte lusläst dokumentet men fastnade för en mycket dålig formulering "WS-I Basic Profile 1.1 ska användas.".

    I e-delegationens diskussionsforum har denna dåliga formulering redan kommentrats. Att i den här typen av allmänna dokument så hårt speca en viss teknik är aldrig bra. Dessutom är SOAP/XML sällan speciellt uppskattat av utvecklare av mobila tillämningar p.g.a. den stora datamängden i förhållande till nyttig information.

    Jag startar denna tråd för att göra androidutvecklare med erfarenhet från att konsumera webbtjänster i mobila sammanhang uppmärksamma på rapporten och hoppas att fler läser igenom den och skickar in kommentarer så att den slutliga versionen blir så bra som möjligt.

    Utkastet:
    http://wiki.edelegationen.se/index.php/V%C3%A4gledning_f%C3%B6r_automatiserad_samverkan

    E-delegationens diskussionsforum
    http://edelegationen.ning.com/forum/topics/var-med-och-paaverka-naesta
     
  2. Dalla

    Dalla Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 maj 2010
    Inlägg:
    145
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Jag kan bara hålla med om det som du och Paul redan har skrivit i tråden. Mycket märkligt att det specats så hårt, och mycket märkligt att man har valt SOAP/XML. Hoppas innerligt att det blir ändring på det.
     
  3. PatrikS

    PatrikS Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jun 2009
    Inlägg:
    1 123
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    Ja, eftersom standarden är eftersatt och splittrad... olika företag har egna hittepålösningar.
     
  4. sandos

    sandos Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2009
    Inlägg:
    715
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER