Hjälp! Trasig eller i behov av uppdatering?

Diskussion i 'Galaxy Spica i5700' startad av legobit, 10 feb 2011.

  1. legobit

    legobit Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2011
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej!

    Jag ber om ursäkt om frågan redan är besvarad i någon tråd.

    Jag har en Galaxy Spica som jag köpte i somras. Jag har egentligen bara använt den till att smsa, ringa, lyssna på spotyfi och surfa lite.

    Är inte alls bra på telefoner. Nu har den börjat krångla för mig. Är väldigt seg, står ofta att "systemet inte svarar" program låser sig och ofta får jag starta om telefonen helt.

    Ska jag uppdatera den på något sätt? Hur gör jag i så fall? (tacksam för överpedagogisk förklaring!) Eller är det fel på telefonen så att den bör reklameras?

    Har aldrig uppdaterat något.


    Känner mig sjukt brudig som inte behärskar min egen telefon. Men jag behöver era kloka råd. Är mycket tacksam för er hjälp!

    /Martina
     
  2. Donre

    Donre Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2011
    Inlägg:
    763
    Mottagna gillanden:
    84

    MINA ENHETER

    Har du installerat någon ny app på sistone som kan tänkas krångla?
    Det lättaste vore nog att göra en back up på alla dina settings och appar och sen göra en fabriksåterställning. Om det inte hjälper är det möjligt att du behöver reklamera den men det verkar lite konstigt att ett fabriksfel göra sig till känna efter ett halvår.
     
    Last edited: 10 feb 2011
  3. Pjodor

    Pjodor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2010
    Inlägg:
    737
    Mottagna gillanden:
    48

    MINA ENHETER

    Om det inte det som Donre föreslog fungerar så kan du kan testa att göra en återställning av telefonen, Inställningar - Sekretess - Återställ standardinst. Dock om du gör detta kommer du att förlora all data och alla inställningar.
     
  4. legobit

    legobit Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2011
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack för era tips!

    Jag installerade en uppdatering av Spotify. Ofta står det "Roaming - put in offline mode" eller något liknande när det används. Kan vara sen den uppdateringen som telefonen började krångla.

    Om jag gör en fabriksåterställning, finns det något sätt som jag kan spara mina sms på innan? (Har försökt hitta något sätt att spara till sim men hittar inget) Finns några trådar jag skulle vilja ha kvar.
     
  5. pjb

    pjb Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 maj 2010
    Inlägg:
    166
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jag undrar om det inte är ett fel på 3G Sweden eftersom ni som har Telia har liknande som jag på på Tele2.
    För jag har ovanligt ofta på sista tiden haft vänta eller avbryt processen när jag sätter på telefonen på morgonen.

    Har skrivit om det här:

    https://swedroid.se/forum/showthread.php?p=452700#post452700
     
  6. Donre

    Donre Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2011
    Inlägg:
    763
    Mottagna gillanden:
    84

    MINA ENHETER

    Den <a href="https://market.android.com/details?id=com.riteshsahu.SMSBackupRestore">här</a> bör fixa det dock har jag aldrig använt den.
     
  7. Dava

    Dava Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2010
    Inlägg:
    156
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Har du aldrig gjort en "hard reset" kan det kanske vara läge att göra det. Skriv ner alla program som du känner att du måste ha, gör backup på dina SMS och kolla att kontakter och kalender syncas med ditt gmail-konto.

    Hard reset kan du sedan göra genom att "ringa" *2767*3855# från den vanliga telefonappen.

    Annars är det alltid ett alternativ att roota och lägga in cyanogenmod. Det är inte så svårt som man lätt tror, problemet är att garantin inte gäller längre.
     
    Last edited: 15 feb 2011
  8. mates

    mates Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 maj 2010
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Gjorde detta på min telefon idag, inte alls lika seg längre. Upptäckte dock att den rätta koden är *2767*3855#
     
  9. Dava

    Dava Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2010
    Inlägg:
    156
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Sorry my bad, skrev av koden fel.

    Står på insidan av min instruktionsbok numera.
     
  10. pjb

    pjb Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 maj 2010
    Inlägg:
    166
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Nu har jag gjort en fabriksåterställning på min Spica eftersom Samsung-supporten sa att om det inte hjälper (att den inte kan ansluta till datanätet efter man satt på den) och ett sim kort från Telia inte heller funkar så får jag lämna in den för då måste det vara fel på telefonen.

    Negativt med återställningen är att inte alla backuppade appar installeras eller går förlorade och att man måste installera om dem från Market för att automatiskt få nya uppdateringar.

    Annars är telefonen mycket snabbare i starten och segar inte längre -och den ansluter till datanätet.

    Men jag tror fortfarande felet berodde på Tele2s nät och inte telefonen.
    Därför att Comviq Kontant-kortet funkar nu.
    Mobila bredbandsabonnemangs telefonkortet funkade nu, men mobila telefonabonnemangs kortet funkade inte utan hade samma fel och kunde inte ansluta till datanätet.
    Till slut efter massa fipplande (bla annat stänga av datatrafiken) fick jag igång datatrafiken för det fast på ett annat sätt än det som jag innan återställningen fick igång datatrafiken för mobila bredbands-telefonkortet genom att sätta på WiFi under i Växlaren.

    Jag tror det beror på att Tele2 eller 3G Sweden ändrat i nätet så att gamla APN-inställningar inte riktigt fungerar längre.
    I en vanlig telefon kan begära nya och ersätta de gamla men i Spican ser man dem inte, men de skickas till telefonen automatiskt när man sätter i kortet första gången.

    Vid återställningen försvinner de gamla och ny tas emot och installeras. Därför funkar det nu.
     
  11. Dava

    Dava Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2010
    Inlägg:
    156
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Låter ju bra. Man kan vad jag förstått göra backup på sina appar med appbrain genom att registrera sitt googlekonto hos dem och installera deras app. Har dock inte testat själv..

    Ser återställningen som ett sätt att rensa ut de appar jag inte behöver. De jag behöver hittar jag ju snabbt på Market igen.

    Edit: Nu har jag testat: Mina appar
     
    Last edited: 17 feb 2011
  12. zimme95

    zimme95 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    0
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Oneplus 5T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Oneplus 5T
    Om jag gör en fabriksåterställning, kommer den gå tillbaka till 1.5 då?
     
  13. skrot

    skrot Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 apr 2010
    Inlägg:
    113
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Du får samma version som du har för tillfället. Dock så tappar du installerade program, sms/mms, bokmärken och liknande saker. Kort sagt, telefonen blir som när du startade den första gången med den nuvarande mjukvaran. Har du 2.1 nu så kommer den inte lyckas lägga in en gammal version.