Motorola Xoom vs Samsung Galaxy Tab 10.1

Diskussion i 'Motorola' startad av mrdance, 14 feb 2011.

  1. GlacierMan

    GlacierMan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2011
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Köp en POV eller Advent Tegra då
     
  2. wirre

    wirre Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2010
    Inlägg:
    746
    Mottagna gillanden:
    534

    MINA ENHETER

    Klart Samsungen har GPS.

    Största nackdelen är att man inte laddar via micro-usb. Så urbota dumt att uppfinna en ny kontakt a la Apple.

    Sen blir ju priset spännande. Kostar den skjortan får det blir en budget-platta ändå (iPad).
     
  3. milt0n

    milt0n Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2009
    Inlägg:
    102
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Allt handlar väl om pris? Är inte xoom utvecklings paden? :)
     
  4. bd85

    bd85 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    720
    Mottagna gillanden:
    58

    MINA ENHETER

  5. selektha

    selektha Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2010
    Inlägg:
    37
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Okej nu står valet utav platta mellan Motorola och Acer och jag måste säga att just nu lutar det åt acer pga pris(komplett.se) och tidigare erfarenhet(älskar min liquid)

    Men jag älskar verklligen designen på Xoomen frågan är om den är vär typ 1000:- :/
     
  6. bd85

    bd85 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    720
    Mottagna gillanden:
    58

    MINA ENHETER

    En viktig sak att ta med i bedömningen är om Acer kommer med Honeycomb installerat eller om användaren får sitta och vänta på uppdateringen.

    Kommer själv att gå på XOOM eller Samsung, lutar för tillfället åt XOOM då det känns som den Tab som kommer vara mest färdig. Den har kört HC under längst tid då den använts vid utveckling och är en så kallad "Google experience".

    Är tvecksam om övriga tillverkare har fått tillgång till Honeycomb än. Då det är endast LG/Motorola/Samsung har visat upp Tabs som har HC installerat.

    Toshiba visade upp en Tab i början på Jan som ska köra HC men har ännu inte visat upp ett exemplar som faktiskt har det installerat.
    Sent from my GT-P1000 using Tapatalk
     
  7. Mockarutan

    Mockarutan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2010
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Nu måste jag reda upp en sak för er här...

    Xoom kommer att få uppdateringarna snabbast, ingen diskusion. helt enkelt eftersom Xoom är motsvariheten för nexus på tablet sidan, det är googles utvecklingsplatform för honeycomb.

    En annan sak som är viktig att veta är att alla de lite större hårdvaruutvecklarna har fått tillgång till honeycomb nu, notion ink bl.a. Så det är bara en tidsfråga innan ännu fler tillverkare kommer med honeycomb-tablets.

    Har man pengar så är Xoom det bästa valet tror jag, den har allt i princip (inklusive den bästa hårdvaran). Och vem bryr sig vid dehär laget om skit som tillverkaren lägger till? Vi har ju ändå räknat ut vid dehär laget att det är mer värt att få uppdateringar av Android snabbare.
     
  8. BlondieGbg

    BlondieGbg Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2010
    Inlägg:
    148
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Platta:
    Nvidia Shield 2015 16gb
    Måste slå ett slag för Xoom då jag tycker att tillbehören till denna ser helt underbara ut :)
    Verkar dessutom som den kommer stödja andra 3djeparts-bluetooth-tillbehör men detta vet jag ju såklart inte säkert.
     
  9. Laplace

    Laplace Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2010
    Inlägg:
    458
    Mottagna gillanden:
    32

    MINA ENHETER

    både galaxy 10.1 och xoom kör ju "vanilla" 3.0, betyder de att båda har tillgång till ruskigt snabba uppdateringar mjukvarumässigt eller kommer det ändå ta lång tid innan nya versioner kommer ut?

    omöjligt att svara på än, men vad tror ni?
     
  10. Silvercliff

    Silvercliff Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2009
    Inlägg:
    479
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    Google Nexus One kör _vanilla_ Android, och har inte fått 2.3 än.
     
  11. Wasabi

    Wasabi Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2009
    Inlägg:
    371
    Mottagna gillanden:
    26
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 3a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 3a
    ROM:
    Stock
    Med deras egna laddningsport så laddar den fullt på 3.5h dock. (Enligt Engadgets recension)
    Med MicroUSB så skulle det väl ta en vecka :D
     
  12. pulsar

    pulsar Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2010
    Inlägg:
    146
    Mottagna gillanden:
    41
    Operatör:
    Telavox
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telavox
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Telefon 2:
    Google Pixel 1,2,3,4 XL
    Platta:
    Nexus 10
    Platta 2:
    Nexus 7 (2012 & 2013), och Nexus 9
    Övrigt:
    Sony Smartwatch 3, Chromecasts
    Off-topic men lite tröttsamt att höra det här om och om igen.

    1. FÖr att hålla sig till ämnet: "vanilla" android ger självklart _möjlighet_ till snabbare uppgraderingar. Se på Sony Ericsson, snackade med dem häromveckan och de sa att deras största misstag, förutom multi-touch, var just att de inte byggde på standard android och utökade genom att göra sina saker som vanliga appar (och därmed dessutom utbytbara). Det gör de numera istället, tex Arc.

    2. Nexus One (jag har en) har fått 2.3.3 officiellt och det som första telefon att få den som uppgradering och första telefon överhuvudtaget förutom Nexus S. Jag har det på min N1 idag, nej kör inte rootad. Anledningen är att vi inte fick 2.3 förrän 2.3.3 är flera, bland annat att det fanns ett random reboot problem som nu är löst, tycker jag är kvalitet/rätt fokus av dem. Det är ändå först av alla vi fått den.

    Dessutom minskar det fragmenteringen i och med att vi nu helt hoppar över API level 9 (dvs framförallt NFC-funktionaliteten är samma och av den nyare sorten). 2.3 = API level 9, 2.3.3 = API level 10.
     
  13. Trexgbg

    Trexgbg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 okt 2009
    Inlägg:
    497
    Mottagna gillanden:
    75
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi mi 10t Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi mi 10t Pro
    ROM:
    Orginal
    Telefon 2:
    Xiaomi mix2s
    ROM:
    Orginal
    Precis!

    Ingen av dessa stora tabbar med stora batterier laddar via Micro USB. Det krävs någon annan lösning. Samsung har sin egna kontakt med laddning, hdmi , Video+ljud utgång, USB osv inbyggt i en kontakt.
    Dell har PDMI standard med samma funktioner som Samsung.
    Motorola har sin uppdelad på flera separata kontakter, Hdmi, Usb, ljud och laddning.

    Personligen kan jag tycka att det är smäckert med en kontakt till allt även om jag saknar standardkontakter till min lilla tab.
     
  14. Laplace

    Laplace Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2010
    Inlägg:
    458
    Mottagna gillanden:
    32

    MINA ENHETER

    den rullas väl ut nu? och jag tror många hellre kör en stabil 2.2-rom än en omstartande 2.3-rom varför det antagligen tog lite extra tid.
     
  15. selektha

    selektha Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2010
    Inlägg:
    37
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Okej nu lutar det mot Motorola igen, mailade samsungs huvudkontor här i sverige och .. hmm .. vi säger så här jag kommer inte köpa den iallafall med tanke på mailet jag fick tillbaka(okunskap, sakfel, inte svarat på de frågor jag faktiskt ställde etc.)

    Jag har en liten fundering dock, plattan kommer följa med mig nästan överallt men min främsta tanke är att ha den som allround enhet i hemmet och har en liten fråga, vad jag förstått finns det ingen ir på den och då jag hade stora planer på att styra stereo etc från den undrar jag nu om det finns någon annan lösning man skulle kunna använda för detta och om det finns färdiga appar för det text Ir2Wifi eller liknande?
     
  16. RickardP

    RickardP Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    515
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    USB-UIRT och android appen Unified Remote när UR släpper USB-UIRT som är pågång framöver, tror dem vill släppa version 2 först för att sedan gå vidare med nya remotes.

    Men jag har inside tips att det är pågång och tills vidare om du kan lite programmering själv så är USB-UIRT ganska simpelt att programmera emot.

    Kolla in USB-UIRT: http://www.usbuirt.com/overview.htm
     
  17. Beakon

    Beakon Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2009
    Inlägg:
    158
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Hade samma tanke förut men har tänkt efter lite och tror tyvärr inte det behöver vara så.

    Uppdateringen som har kommit till Xoomen annonserades av Motorola på deras Twitter, inte av Google.

    Tableten säljs under varumärket Motorola, Nexusarna säljs inte under en tillverkare utan obrandade, med hänvisning till tillverkaren.
    T.ex.
    http://www.google.com/phone/detail/motorola-xoom
    http://www.google.com/phone/detail/nexus-one
    http://www.google.com/phone/detail/nexus-s

    http://developer.android.com/index.html listar inga tablets alls. Nog listar den inte Nexus S heller utan bara Nexus one och ADP2 men ändå.

    Jag är riktigt sugen på en Xoom och vill ha en men börjar tänka efter lite nu och försöka planera lite framåt. Vill absolut ha en möjlighet till dom senaste uppdateringarna till Honeycomb men tror inte man iskallt kan räkna med att Xoom:en räknas som utvecklingshårdvara.

    Google har inte sagt något om det alls utan presenterat operativet på en av dom få tillgängliga hårdvarorna, det är allt.
    Tror man får avvakta till Google I/O och se om dom officiellt uttalar sig om en hårdvara dom kommer ha som referensram, alternativt om dom mot alla odds gör det tidigare.