Strul med Nandroid - någon som vet?

Diskussion i 'X10 Mini/Mini Pro' startad av DanielMalmgren, 13 feb 2011.

  1. DanielMalmgren

    DanielMalmgren Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2010
    Inlägg:
    494
    Mottagna gillanden:
    74

    MINA ENHETER

    Håller på och testar lite fram och tillbaka mellan SE's officiella rom och CM6 Floyo. Nu har jag dock stött på ett problem som saboterar alltihopa, nämligen att Nandroid vägrar ta vettiga backuper.

    Går in i xrecovery-menyn, väljer backup och så står den och tuggar en stund och så kommer jag tillbaka till menyn. Men istället för att skapa fyra filer (vilket verkar vara det det blir av en fungerande backup) så blir det bara två. Cache.img och nandroid.md5 blir aldrig skapade. Och försöker man köra en recovery ifrån backupen så klagar den bara på felaktig md5.

    Har testat allt möjligt. Rensat cachar och grejer. Kopierade även över xrecovery-filerna på nytt ifall det var de som var skadade på något sätt. Funkar inte. Någon som känner igen felet?

    :cry:

    /Daniel
     
  2. Richi

    Richi Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    239
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Har typ samma problem men har inte heller hittat någon lösning på det hela.

    Läste lite i tråden hos XDA, där jag har hämtat xRecovery, och fann någon annan med samma problem och han hade löst det hela med att använda 7-zip istället för winRAR när han skulle packa upp filerna.
    Vissa skrev att det kunde ha med minneskortet att göra.

    Vet inte om problemet hos mig kan ligga i att jag har JIT, ändrat tema och avinstallerat en massa standar program men har svårt att tro detta kan vara problemet.
    Fundera ändå att återställa telefonen via SEUS och testa om det går att göra en backup då?
    Eller kanske någon som vet varför vi inte kan göra en backup?
     
  3. DanielMalmgren

    DanielMalmgren Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2010
    Inlägg:
    494
    Mottagna gillanden:
    74

    MINA ENHETER

    Jag löste mitt Nandroid-problem sedan. Satt och bläddrade lite i xrecovery-menyn. Under "advanced" finns ett menyalternativ som heter "report problem" (eller något sånt, har inte menyn framför mig nu). Det enda som händer om man väljer det alternativet är att xrecover-loggen kopieras över till sd-kortet. Dvs nästa gång man sedan bootar telefonen så kan man sätta sig och bläddra i loggen över allt som hände i xrecovery. Så om en backup falierar kan man sedan om man har tur ta reda på vad som gick fel.

    I mitt fall verkar det som att appen tv.nu skapat en massa png-filer med ikoner för tv-kanaler. Någonstans i den mappen med png-filer ballade backupen ur. Jag tog och raderade alla bilder för kanaler som jag ändå inte har och försökte igen, och så funkade det.

    /Daniel
     
    Richi gillar detta.
  4. Richi

    Richi Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    239
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Där kan mitt problem med ligga då jag med har tv.nu appen i mobilen. Minns att någon gång då jag återställde mobilen med MyBackup Pro fick en massa ikoner på tv-kanaler p.g.a tv.nu.
    Ska genast ta och kolla om det är där felet ligger för mig ikväll.

    Tack DanielMalmgren :)
     
  5. DanielMalmgren

    DanielMalmgren Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2010
    Inlägg:
    494
    Mottagna gillanden:
    74

    MINA ENHETER

    Mappen som krånglade för mig (bara så du slipper leta) heter /data/data/com.tvnu.app/files. Sedan exakt vilken fil som var problemet vet jag inte, raderade ju det mesta i mappen :-)

    /Daniel
     
    Richi gillar detta.
  6. Richi

    Richi Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    239
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Gissade att det var den mappen som du menade och det visade att det var det som var problemet! :)
    Att TV.nu appen kunde ställa till sånt problem kunde man inte gissat sig till.
    Nu funkar det iaf!

    Tack igen!
     
  7. DanielMalmgren

    DanielMalmgren Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2010
    Inlägg:
    494
    Mottagna gillanden:
    74

    MINA ENHETER

    Det var så lite så. Men det känns verkligen oerhört märkligt att en enskild app (som ju inte ens kräver root) kan ställa till det så dant. Antar att det helt enkelt är en bugg i Nandroid som triggas av något visst tecken i filnamn. Undrar om det t ex fanns någon bild där som hette "Canal+.png" och just plus är olämpligt. Orkar dock inte fördjupa mig mer i det :P

    /Daniel