Största Blade-problemen?

Diskussion i 'Blade' startad av Nallebjörn_1, 21 feb 2011.

  1. Nallebjörn_1

    Nallebjörn_1 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jan 2011
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Att Zte Blade onekligen är en mycket bra och väldigt prisvärd androidtelefon är svårt att missa. Sedan en tid har jag övervägt ett köp, men vilka är de största problemen?
    Laggar den av någon oförklarlig anledning eller finns det något allmänt fel? Mitt abbonemang går ut i juni, finns det något bättre alternativ än blade ute på marknaden då?
     
  2. Occz

    Occz Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 dec 2010
    Inlägg:
    139
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Att den inte går i ljusets hastighet är enligt priset att vänta sig, dock är det just det jag saknar i bladen. Förhoppningsvis släpper ZTE en ordentlig toppmodell (med teknik som matchar de nyare modellerna från bland annat samsung) till ett lite mer fördelaktigt pris.

    Att den är lite saktare stör mig inte särskilt mycket dock, kan säga att jag är väldigt nöjd med telefonen.
     
  3. razer_d

    razer_d Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2011
    Inlägg:
    135
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Samtalskvalitén är inte det bästa heller. Man får stå ut med en hel del brus. Min gamla sony ericsson från 2006 låter ljusår bättre. Byggkvalitén är inte heller i topp och det är bara en tidsfråga innan batteriluckan börjar glappa rejält. Men annars är jag riktigt nöjd med telefonen.
     
  4. Occz

    Occz Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 dec 2010
    Inlägg:
    139
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Hänger inte riktigt med på det här klagomålet, har helt ärligt aldrig haft något att klaga på när det gäller samtalskvalitén.
     
  5. Skerved

    Skerved Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 sept 2009
    Inlägg:
    702
    Mottagna gillanden:
    37

    MINA ENHETER

    Jag skulle inte heller klaga på detta. Jag har dock använt telefoner med både bättre och sämre samtalskvalité. Skulle nog klassa den som medelmåttig.

    För mig personligen så är processorhastigheten den största nackdelen, men för priset så förmår man sig inte att klaga på detta. En annan nackdel är avsaknaden av kamerablixt. Dock har den autofokus, vilket är viktigare för mig. Vet inte hur det är i orginal-utförande (kör moddad), men wifi krånglar en del som att den inte håller sig uppkopplad när man låser och låser upp den. Finns massor skrivet om det på diverse forum.

    I det stora så är det svårt att klanka ner på Blade, den här helt enkelt väldigt prisvärd!
     
  6. lono

    lono Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    Samma här, haft klockrent ljud och blev glatt överraskad. Enda problemet är ljudet när man kör högtalartelefon(de i andra änden hör ej, men bra ljud på min ände). Samma när det gäller hastigheten, tycker allt flyter på klockrent efter jag lagt in Kallt Kaffes JJ. Spel och sånt gick ännu snabbare när jag testade CM7(inget lagg alls tex i Angry birds). Gunbros var dock fortf småsegt i CM7. Går att spela dock, men förmodar att det flyter på mkt bättre på lurar med bättre hårdvara.

    De saker jag skulle vilja förbättra är

    *Usel kamera. Går i princip att inte använda till något annat än streckkodsläsning

    *Brist på styrdon. Men ju inte bara Blade som har det problemet, samma med SEs lurar tex.

    *Byggkvalitén, en del knappar knarrar. Dock känns luren väldigt solid och har inga som helst problem med glappande batteriluckor(eller att den kommer att börja glappa).

    *Låg volym när man lyssnar på musik. Men det löstes när jag kopplade in ett BT-headset(MW600).

    *Bättre ljud för andra änden när man använder högtalartelefon

    *Inget fettavstötande lager på skärmen, blir fort flottig.

    Men för priset så är det fortfarande en oslagbar lur. Ännu mer om man gillar att trixa lite med sin lur. Perfekt nybörjartelefon för att komma in i android.
     
  7. Nallebjörn_1

    Nallebjörn_1 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jan 2011
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hmm.. .Alla problemen med Blade är då kort sagt överkomliga.
    Om ZTE Skate (4,3" skärm, 800Mhz processor) får ett bra pris när den släpps i maj (om den kommer till Sverige vet man aldrig) kanske det blir ett bättre köp än bladen?
    Flottigheten på skärmen kan man väl åtgärda med ett skärmskydd om så krävs.
    Alla "problemen" verkar då egentligen komma av dess låga pris, inte priset då, utan komponenterna osv.
     
    Last edited: 22 feb 2011
  8. pete

    pete Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2010
    Inlägg:
    663
    Mottagna gillanden:
    66

    MINA ENHETER

    Dålig kamera
    Knappkvaliteten kan ifrågasättas, får se om de pajar tids nog, men i sin helhet har telefonen en gedigen byggkvalitet.
    Som mp3-spelare är den ju inte en audiofilpryl direkt, men misstänker att majoriteten av telefoner ej når upp till bättre dedikerade mp3-spelare som cowon.
    Wifi kopplar ifrån vid sleep.

    Mest vad andra har skrivit, men det är ett riktigt bra köp för de pengarna. Dock skulle jag tro att vid juni är risken stor att den inte är det bästa köpet längre så fort som teknologin går framåt.
     
  9. kendobendo

    kendobendo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    2 325
    Mottagna gillanden:
    636
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    Jag hade en massa konstiga problem med min första blade men efter jag fick bytt ut den så har jag bara ett problem kvar som jag dock inte tror beror på blade som sådan utan är något med facebook. Det tycks inte gå lägga till Facebook under konton och synkroniseringar. Vilket får till följd att du inte kan synka dina kontakter på facebook med din telefonbok. I övrigt fungerar facebook appen utmärkt.

    Jag har inte haft några problem med wifi:t kopplar ner. Iaf inte som jag har märkt. Kör med Stock firmware 2.1.

    Angry birds och liknande spel laggar lite ibland och kan avhjälpas med att lägga in en moddad rom och överklocka lite om man nu är på de humöret :) Själv har jag inte gjort detta ännu på min.
     
  10. dagbro

    dagbro Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2010
    Inlägg:
    119
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    det är ju en inställning. ;)
    tryck menu i Wi-Fi-inställningar och välj avancerad. välj "Aldrig" på Wi-Fi-policy så kopplar den aldrig ner.
     
  11. eal

    eal Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2009
    Inlägg:
    208
    Mottagna gillanden:
    21
    Telefon:
    Huawei P30 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P30 Pro
    Som andra har sagt: Den låga ljudvolymen. Det här är det största problemet med Blade för min del.

    Kameran är rent skräp. Bilderna ser okej ut när man kollar i telefonen, men full-croppade ser de ut som skit.

    En oleofobisk behandling av skärmen hade varit nice, men har man bara normal handhygien är det inga större problem med fläckar och skit på skärmen.

    I precis allt annat spöar den min senaste telefon (HTC Hero) och dessutom till mindre än halva priset.
     
  12. Marc Swing

    Marc Swing Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 feb 2011
    Inlägg:
    88
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Sweet! så med andra ord så behöver man inte "Wifi-blade fix" ? :D
     
  13. RoadHazard

    RoadHazard Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 feb 2011
    Inlägg:
    698
    Mottagna gillanden:
    71
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 2 XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 2 XL
    Jo, den kopplar ner ändå, det är en bugg i telefonen. Annars hade inte Wi-Fi Fix behövts.

    Jo. Min telefon var inställd på att aldrig koppla ner Wi-Fi redan från början, men den gör det ändå jämt och ständigt. Wi-Fi Fix är definitivt nödvändigt.
     
  14. Marc Swing

    Marc Swing Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 feb 2011
    Inlägg:
    88
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Hehe jo jag märkte det nu :P
     
  15. snabben

    snabben Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2011
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    12
    Telefon:
    OnePlus 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 5
    ROM:
    Stock
    Info:
    Stock
    Telefon 2:
    t0lte
    ROM:
    Lineage OS
    enda jag har att klaga på är flash support, jag har inte lyckats få till det iaf.
     
  16. pete

    pete Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2010
    Inlägg:
    663
    Mottagna gillanden:
    66

    MINA ENHETER

    Tyckte mig ha läst att ZTE gjorde wifin på det viset för strömsparning, så enligt de är det nog en feature snarare än bugg hehe.
     
  17. dweebling

    dweebling Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2010
    Inlägg:
    1 557
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20
    Platta:
    Samsung Tab S 10.5
    Jag har varken haft problem med ljudnivåer, ljudkvalite eller att wifi kopplades ner..

    Snarare att ljudnivån är i högsta laget faktiskt...

    Inget alls att klaga på överhuvudtaget. Tänker inte gnälla på bildkvalite eller lagg för jag läste specifikationerna innan jag köpte telefonen.
     
  18. eal

    eal Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2009
    Inlägg:
    208
    Mottagna gillanden:
    21
    Telefon:
    Huawei P30 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P30 Pro
    Åh fan, vilka specs är det på kameran då?
     
  19. Davos

    Davos Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 nov 2010
    Inlägg:
    445
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Sen så om man ska ta kort så skaffar man ju en kamera :P
     
  20. eal

    eal Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2009
    Inlägg:
    208
    Mottagna gillanden:
    21
    Telefon:
    Huawei P30 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P30 Pro
    Absolut. :)

    Men i dagens läge tycker jag att man kan kräva mer av en mobilkamera än vad Blade levererar.