DHD Batteri

Diskussion i 'Desire HD' startad av Dentist, 20 okt 2010.

  1. Poontus

    Poontus Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 mar 2010
    Inlägg:
    1 527
    Mottagna gillanden:
    174
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10+ 512GB

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10+ 512GB
    DHD forumet var sämre uppstyrt än Desires forum avdelning, det bör ju finnas en bra guide som är sticky :s

    Finns bra guider på XDA, eller denna på svenska som jag googlade fram, http://mobilgruvan.se/2011/02/guide-roota-din-desire-hd/
     
    Law-Boy gillar detta.
  2. jungbark

    jungbark Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 dec 2010
    Inlägg:
    87
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har orginalrom och testade i natt min batteritid vid "standby". Telen var ansluten till wlan och jag kör push e-post hela tiden. Den drog ca 1,2 % batteri per timme i snitt. Det konstiga var att jag hade en aktiveringstid på 100%
     
  3. Law-Boy

    Law-Boy Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 feb 2011
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Låter lite komplicerat men skall försöka sätta mig in i det så får vi se sen :)
     
  4. Nfskillen

    Nfskillen Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2010
    Inlägg:
    329
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Tack så mycket :)
    Nästan en anledning att roota :D
    % i batteriet notera i :D Och screenshots :D
    Varför kan iphone och inte vi :O
     
  5. Kruxillimux

    Kruxillimux Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2010
    Inlägg:
    133
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

  6. Michko

    Michko Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2010
    Inlägg:
    871
    Mottagna gillanden:
    126

    MINA ENHETER


    du behöver inte roota för att se % batteri. Finns app som kan visa det...
     
  7. Forsstroem

    Forsstroem Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jan 2011
    Inlägg:
    71
    Mottagna gillanden:
    4
    Telefon:
    Samsung galaxy 6 edge

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung galaxy 6 edge
    Berätta berätta
     
  8. Poontus

    Poontus Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 mar 2010
    Inlägg:
    1 527
    Mottagna gillanden:
    174
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10+ 512GB

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10+ 512GB
    Dock lite drygt att antingen behöva starta en app för att se % eller att behöva ta upp onödig plats med en widget vars funktion lika gärna hade kunnat visas längst upp intill klockan.

    Forsstroem, finns på Market olika appar, innan jag hade rootat då använde jag mig av HTCs egen widget, sök efter HTC apparna så finns den där.
     
  9. Nfskillen

    Nfskillen Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2010
    Inlägg:
    329
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Men med deras egna widget kan man inte få % inuti batteriet. För det är det jag söker. En app som visar % bredvid har jag redan :)
     
  10. Poontus

    Poontus Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 mar 2010
    Inlägg:
    1 527
    Mottagna gillanden:
    174
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10+ 512GB

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10+ 512GB
    Så du har alltså både % och ett helt meningslöst färgglatt batteri som tar plats?
    Kan man isåfall tabort det ursprungliga batteriet? I så fall är det ok, annars root ftw! ;)
     
  11. Kruxillimux

    Kruxillimux Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2010
    Inlägg:
    133
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

  12. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Jag tar och postar lite batteritips som verkar fungera hos mig då jag kämpat en del för att få ordning på batteritiden.

    1. Green Power. Det fungerar riktigt bra när det gäller att dra ner strömförbrukningen. Testet här säger allt:

    Green Power app review.

    2. SetCPU. Ställ in screen off-profil, 245 Mhz minimum, 384 Mhz maximum. On demand-läge. Prioritet 100.

    3. Installera WatchDog och övervaka programmen - om någonting börjar skena slår den larm direkt.

    Dessa åtgärder verkar fungera bra hos mig, batteritiden är klart förbättrad. Samtidigt har man nätkopplingar etc i behåll och nallen beter sig som vanligt vid aktiv användning.
     
    kyllojyr gillar detta.
  13. Michko

    Michko Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2010
    Inlägg:
    871
    Mottagna gillanden:
    126

    MINA ENHETER

    Nån som provat de där 1800mah batteri? nått att ha?
     
  14. Qus

    Qus Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 feb 2011
    Inlägg:
    78
    Mottagna gillanden:
    7
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Jag har beställt ett av Poontus här ifrån forumet och kommer troligen få det imorgon, men det verka vara bättre.
    https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=23440&page=24

    Jag kommer själv göra tester och jämföra mitt nuvarande original mot det nya för att se hur skillnaden blir.

    Måste man inte roota för att ändra klockfrekvenserna?
     
  15. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Jo, man behöver root för SetCPU. Dock är underklockning ett bra botemedel mot kort batteritid.

    Ytterligare en faktor är kerneln, där kan det också finnas vinster att göra om man byter. Även det kräver dock root.

    För en ickerootad enhet är GreenPower steg 1 som jag ser det, övriga åtgärder är mer för att få ut än mer tid.

    Slutligen bör man installera CurrentWidget och kolla förbrukningen. 1-8 mAh i standby är vad som är rimligt. Högre förbrukning än så är tecken på att något drar ström. Jag brukar komma ner i 2 mAh som lägst.

    Ytterligare batteribesparing är att slå över till 2G om operatören stödjer det. Tänkbar lösning då är att konfigurera 2G när skärmen är släckt och växla till 3G när den tänds och man vill koppla upp sig. Det har jag dock inte testat eftersom jag har 3 som operatör och därmed kör 3G hela tiden.

    Ytterligare ett tips är t.ex att ställa in GreenPower för en nattlig profil där datauppkopplingen är helt avstängd. Jag får mail nattetid och har märkt att batteriet drar ur fortare med LED-indikeringen tänd. Lösningen kan då vara att t.ex ställa in riktigt långt intervall mellan datauppkopplingarna för nattprofilen så den inte hämtar något när man sover. Det går också att ställa in den så nattprofilen betyder offline och då sparar man än mer.

    Dock måste jag säga att HTC borde utrustat dessa modeller med större batterier, 1800 mAh som standard hade varit fint.

    Men en sak är klar: med lite batterisparande diskreta åtgärder som inte märks då man använder nallen (dessa åtgärder avser standbyläget) kan man få avsevärt bättre driftstid ur det 1230 mAh lilla standardbatteriet.

    Det kan också vara en god idé (om man har root) att ladda nallen fullt, radera battstats.bin i system/data/battstats.bin och sedan köra ner batteriet tills nallen inte orkar starta längre för att därefter ladda upp den igen. Då lär sig batteriet var nollpunkten ligger.

    Det kan också vara värt att kolla vilken spänning den har då den stängs av. Enligt diverse trådar på XDA är det kernelrelaterat och en teoretisk lösning är att finna en kernel som stänger av nallen då spänningen sjunker till t.ex 3,3 V istället för 3,5-3,6. Det handlar då om att flytta ner tröskelvärdet för avstängningsproceduren.

    Denna spänning kan enkelt kollas med Battstat. 100% skall vara ungefär 4,2 V och tomt batteri bör ligga runt 3,3 någonting för att det skall vara riktigt bra. Ofta stänger nallen av sig tidigare, runt 3,5 någonting och det försöker jag få ner. Dock verkar det lite bökigt då det styrs av kerneln. Idealet vore avstängning vid 3,3 V om det går.

    Edit: Apropå LEDn. Det går självklart att stänga av den för sådant som nya mail men då föredrar jag hellre att stänga av datakopplingen under natten då det är bra att ha notifieringar dagtid. Men jag vet att om den lyser konstant eller blinkar går förbrukningen upp. I vissa fall kan det dra 50-60 mAh och DET märks på batteritiden.
     
    Last edited: 24 feb 2011
  16. Michko

    Michko Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2010
    Inlägg:
    871
    Mottagna gillanden:
    126

    MINA ENHETER

    Det bra det. Jag är borta hela nästa vecka så det blir perfekt för en recension när jag kommer hem! :teeth:
     
  17. Poontus

    Poontus Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 mar 2010
    Inlägg:
    1 527
    Mottagna gillanden:
    174
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10+ 512GB

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10+ 512GB
    Jag fick det av en kund, någon annans skrev att det höll 15-30% bättre.

    Det höll på att skita sig idag men jag lyckades hinna få iväg batterierna idag så ni som köpte av mig har som förhoppningsvis imorgon.

    Qus, det vore fint att läsa ett test, men jag har även läst att batteriet når full kapacitet först efter cirka fem laddningar, så om du orkar kan du ju jämföra direkt och efter fem laddningar.
     
    zrra gillar detta.
  18. Qus

    Qus Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 feb 2011
    Inlägg:
    78
    Mottagna gillanden:
    7
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Jo jag tänkte vänta en vecka ungefär och sen göra mina test.
     
  19. zrra

    zrra Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    470
    Mottagna gillanden:
    32

    MINA ENHETER

    Tack Poontus för batteriet. Jag hade 100% kl 12 och nu har jag 85% (17.40). Jag har ringt 6 samtal och skickat 10 sms och har surfat 20 minuter. Mitt andra batteri skulle vara på 50% nu. Jag har bara laddat den nya batteriet 2 gånger.
     
    Poontus gillar detta.
  20. Qus

    Qus Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 feb 2011
    Inlägg:
    78
    Mottagna gillanden:
    7
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Har inte gjort något riktigt test. Men kan ge lite information om hur min förbrukning ser ut idag när jag nu har 52% batteri kvar Och den har varit igång i runt 15h

    Röstsamtal 85%
    Vänteläge 6%
    Telefonen är inaktiv 5%
    Skärm 4%

    Pratat ovanligt mycket i telefonen idag och jag kan inte under några omständigheter tro att originalbatteriet skulle ha halva batteriet kvar.
     
    Poontus gillar detta.