Stulen telefon stulen, IMEI-nummer och försäkring?

Diskussion i 'Off Topic' startad av Kruxillimux, 22 feb 2011.

  1. Kruxillimux

    Kruxillimux Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2010
    Inlägg:
    133
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Tjena!

    Jag inhandlade i slutet av förra året en ny smartphone. I december blev den stulen på en kryssning, och jag fick tillbaka pengar genom min hemförsäkring. När jag väl stod där med alla pengar i handen igen började jag smått spendera dem, i tron om att jag skulle kunna köpa en ny efter nyår för en billigare peng.

    Sedan kom det nya året, och efter ett tag fick jag höra från en kompis att han känner en kille som jobbar som telefonförsäljare och hade tagit hem en sådan modell jag haft som han ville sälja.
    Sagt och gjort så köpte jag en helt splitterny telefon för 2500kr och allt var frid och fröjd, tills i fredags då jag tappade den under ett bråk jag gick emellan och fick den snodd.

    Jag har alltså inget kvitto på den, men har fortfarande lådan och alla serienummer samt framförallt IMEI-numret. Om jag nu anger detta IMEI-nummer till mitt försäkringsbolag som täcker det mesta, kan de då se att telefonen aldrig blivit såld - eller var den kommer ifrån för lager?
    Vore ett helvete om det visar sig att jag köpte en stulen telefon för de pengar jag fick av dem till en början för att köpa en ny för, och sedan tappar jag den och försöker få ytterligare pengar.

    Jag vet från vilket företags lager telefonen togs ifrån, så jag borde kunna ange det företaget som det företag jag "köpte den hos".
    Vad får man egentligen ut ur IMEI-nummer? Kan de se var jag köpte den, ifall den inte blivit köpt etc.?
    Eller får man bara fram denna information:
    http://www.numberingplans.com/?page=analysis&sub=imeinr

    Eftersom jag ägt och använt telefonen blir IMEI-numret registrerat hos min operatör. Jag kan alltså på detta sätt spärra IMEI-numret så telefonen blir obrukbar, och då kanske det syns hos försäkringsbolaget - vilket gör IMEI-numret obrukbart, och kanske ospårbart?
    Det måste ju finnas någon säkerhet med att ha ett IMEI-nummer men inte kvitto..

    Så, kan de och kollar de upp IMEI-numret?
    Är jag körd? :ehm:
     
  2. MiniMax

    MiniMax Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2011
    Inlägg:
    424
    Mottagna gillanden:
    45

    MINA ENHETER

    Vad är problemet? Att försäkringsbolaget inte vill betala utan att du har en kvitto?
    ___
    MiniMax (HTC Desire Z, standard ROM, 2.2.1)

    Android is a trademark of Google Inc. Use of this trademark is subject to Google Permissions.
     
  3. TazZy

    TazZy Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 sept 2010
    Inlägg:
    2 263
    Mottagna gillanden:
    188

    MINA ENHETER

    Läs igen tills du förstår. Och på frågan, inte den blekaste.
     
  4. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Måste man ha kvitto då? Det är väl annars bara att säga "Nej, jag har inget kvitto." och låta bli IMEI-numret helt och hållet?

    Det jag tänker är att om man MÅSTE ha ett kvitto kan man ju aldrig få ut pengar på hemförsäkringen om man inte köpt den ifrån butik. Hur ofta får man ett kvitto ifrån någon på Blocket? Vid dyrare köp så absolut men inte en telefon.
     
  5. TookieDroid

    TookieDroid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 dec 2010
    Inlägg:
    1 430
    Mottagna gillanden:
    158
    Telefon:
    iPhone XS 256GB

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone XS 256GB
    Vart jobbat försäljaren för att jag har fått en deal av en person som också jobbar som en telefon försäljare att jag får köpa en Desire HD för 2500 kr, men då får jag kvitto och garanti. Han säger att den kommer vara olåst och oöppnad, Så ifall det är samma person så vill jag helst inte köpa telefonen ifrån honom

    sorry för off topic
     
  6. Kruxillimux

    Kruxillimux Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2010
    Inlägg:
    133
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    I och med att jag redan tappat telefonen och fått pengar till en ny, så känns det ganska otroligt att jag helt plötsligt inte skulle ha varken kvitto eller lådan med IMEI-numret kvar. IMEI-numret kan jag ju säga att jag spärrat, och då kanske de inte längre kan se varifrån den kommer.
    De kan även se min tidigare skadeanmälan, så att säga att jag köpte en begagnad telefon för de pengarna är ju lite snålt - inte sant? Lusten för dem att betala ut summan igen lär ju minska markant.

    Han jobbar i en sån där monter i ett köpcentrum.
     
  7. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    4 378
    Mottagna gillanden:
    847
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Det går väl att ringa butiken och få ett kvitto i efterhand, väl? SÅ gjorde jag med min kamera när jag tappat originalkvittot
     
  8. Kruxillimux

    Kruxillimux Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2010
    Inlägg:
    133
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Som du inte läste så köpte jag den stulen av en försäljare ur ett lager. Det kom alltså inte med något kvittot.


    Huvudfrågan är fortfarande angående IMEI-numret, som ni kan läsa om i första inlägget.
     
  9. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Att du är snål spelar nog föga roll i sammanhanget. Att du betalar självrisk samt en premie varje månad är nog mer relevant.

    Om du kan lösa det utan att behöva uppge IMEI-numret löser vi väl problemet? Eller ser du ingen annan utväg än att du helt enkelt är tvingad att läsa upp ett potentiellt stulet IMEI-nummer?

    EDIT: Noggrannare förklarat bör du vara rätt intresserad av att lösa det utan att läsa upp IMEI-numret. Du vet tydligen att den är stulen. Att chansa på ett sådant sätt verkar rätt dumt. Att köpa något i god tro försvann ju för ett par år sedan så nu är du ansvarig för telefonen och åtalsbar om den nu när stulen. Det är lite upp till dig hur du vill göra men jag skulle inte under några som helst omständigheter gett försäkringsbolaget IMEI-numret. Speciellt inte då det är din andra bortsupna telefon på rätt kort tid. De behöver inte vara raketforskare för att misstänka något.
     
    Last edited: 22 feb 2011
  10. Kruxillimux

    Kruxillimux Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2010
    Inlägg:
    133
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Så du tror inte de bryr sig om att jag köpte en billigare telefon, som jag eventuellt skulle kunna säga är begagnad?

    Jag tänkte att eftersom jag inte har något kvitto, och de kanske inte är så sugna på att betala ut ersättning ifall jag inte har något, så skulle mitt IMEI-nummer kunna ge åtminstone en liten garanti för att jag faktiskt ägt en telefon - och nu spärrat den.
     
  11. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Nej det tror jag inte. Du försäkrade ju en telefon som kostade XXXX kronor. De pengarna har du rätt till! Sedan får du ju själv bestämma vad du vill köpa för pengarna.

    Min kompis blev av med en väska full med skor för något år sedan. De hade ju inga kvitton, fick uppskatta vad allt var värt och fick väl ut nära 10.000:- på det. De köpte ju inte direkt skor för alla pengar.

    Jag förstår hur du menar men jag skulle inte chansat med IMEI-numret. Jag skulle ringt in och berättat precis som det var. Att man inte vet IMEI-numret på en begagnad telefon är säkert inget ovanligt. Inte jätteofta man skriver upp det. Jag har t.ex. inte en aning om vad min telefon har :)

    EDIT: Glöm inte att göra en polisanmälan också. Det stärker det du säger rätt markant. Men sumpa då för helvete IMEI-numret all världens väg :)
     
  12. itadruid

    itadruid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jun 2010
    Inlägg:
    1 138
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    om den är stulen så kan du nog glömma att spärra den
     
  13. Kruxillimux

    Kruxillimux Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2010
    Inlägg:
    133
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Grejen är den att jag inte försäkrat telefonen i sig, utan har en stor villa hemförsäkring vilket täcker det mesta - det gjorde det förra gången.

    Polisanmälan är redan gjord och där uppgav jag IMEI-numret för att de eventuellt skall kunna hitta den ifall någon dyker upp med den - det krävdes också för att kunna spärra IMEI-numret.

    Summa summarum:
    Bör jag säga att jag köpte den begagnad och fick den med låda och IMEI-nummer, men alltså inte har något kvitto.

    Bör jag säga att jag köpte den hos en sådan där monterförsäljare, men inte lyckas hitta numret. Jag vet som sagt vilken företagsmonter det är, och enligt en kompis som jobbar som försäljare på Elgiganten så skall IMEI-numret vara bundet dit (alltså en given garanti att just det IMEI-numret är köpt där).

    Säga att jag köpte den i en monter och har IMEI-numret men fumlat bort kvittot?

    Eller går det måhända att korrigera min anmälan hos polisen och ta bort mitt IMEI-nummer, och då bara säga att den blivit stulen.



    Hur menar du?..
     
    Last edited: 22 feb 2011
  14. TookieDroid

    TookieDroid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 dec 2010
    Inlägg:
    1 430
    Mottagna gillanden:
    158
    Telefon:
    iPhone XS 256GB

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone XS 256GB
    Ligger centrumet i jakobsberg? :O