Åtgärder trasig GPS

Diskussion i 'Galaxy S - Allmänt' startad av niklasp, 19 feb 2011.

  1. niklasp

    niklasp Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2010
    Inlägg:
    229
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Hej, i samband med att jag flashade in Darkys/Docs slutade min GPS fungera helt och hållet, från att ha fungerat utan några problem (flitig användare av GPS i telen här!).

    Men som sagt, jag flashade först till Darkys Rom, var inte helt nöjd, byggde en rom i kitchen och flashade in denna (bägge via CWM recovery).

    När jag sedan gick ut var GPS helt död. Vägrade fungera.

    Det jag har provat på hittills:
    • Återgå till originalroms (JF3 via Odin, JM8 via Odin, Froyo via Kies och nu XWJS3 via Kies med spoofad NEE kod)
    • Fasterfix app
    • SGS Tools fixar
    • Prova olika modem-filer via Docs romkitchen (JPX, JPY)

    Efter allt detta hittar telefonen 1-2 satelliter efter 2 minuters sökande, den låser ej på någon av dem och de har extremt låga värden. Vid ett enstaka tillfälle fann den 5 satelliter med extremt låga värden någonstans i mellansverige, låste dock inte på några (hade haft GPS Info på i bilen i ett par timmar när jag snurrade runt i Sverige).
    Detta enorma framsteg nåddes efter Kies-uppdatering via spoofad produktkod till NEE (Firmware XWJS3).

    Nu till mina frågor;
    • Finns det fler åtgärder att prova på om GPSen har "dött"?
    • Har någon annan upplevt att GPSen dött vid någon form av flashning?
    • Kan det vara hårdvarurelaterat? Har chippet på något sätt tagit skada av flashningen? Notera att jag inte har haft sladdar i telefonen vid de två flashningarna som "orsakat" skadan.
    • Vilka modemfiler/roms får ni bäst resultat med?
    • Kan någon inställning från Darkys/Docs-krashen ligga kvar? Något som inte wipas, trots flera uppdateringar/flashningar?
    • Har bett Samsung om information kring vart jag skickar telefonen. Skiljer sig en serviceverkstads "flashning" av telefonen på något sätt från hemanvändarens flashningar via Odin, Kies eller CWM Recovery?



    Tack för er tid, ni som vågar tackla mitt problem/svara på en eller fler av ovanstående frågor :)
     
  2. twisted1

    twisted1 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    2 549
    Mottagna gillanden:
    205

    MINA ENHETER

    Låter onormalt dåligt, om jag står utomhus får jag låsning oftast inom 5sek. På dock JS5 och JPY modem, men det funkade likadant på JS3 osv.
     
  3. elof

    elof Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    506
    Mottagna gillanden:
    39

    MINA ENHETER

    Radera ditt GPS-data med kod *#*#3214789650#*#* (om du kör Froyo 2.2)

    Det verkar som att det kan ta LÅNG tid för GPS-systemet att godkänna nya värden, t.ex. om man flashat ett nytt modem eller om man åker utomlands. Dock känns det som att något är galet om du inte får lås efter flera timmar.

    Efter att jag rensat mitt GPS-data tog det:
    2 min så dök en satellit upp (med tfn liggandes på soffan i vardagsrummet)
    efter 3 m en till
    3.5 min, ytterligare två
    5 m 6 / 0, SNR ~12-26
    6 m 6 / 0
    7 m 8 / 0
    8 m 8 / 7, 15m, ~12-28 <--- här fick jag lås
    9 m 7-8 / 1-4
    10-15m 7-9 / 6-9, 5-10m, ~13-30
    GPS-test visar de flesta som gula och några gråa/orangea.

    Stängde av GPS:en och startade den igen.
    För varje sekund hittade den en ny satellit och vid ca 7-8 sekunder blev den aktiv.
    Den tappade aldrig kontakten helt även om den stundtals går ner till bara 3 använda satelliter, dvs betydligt bättre än innan jag skruvade. (Fortfarande inomhus)

    När jag flyttar telefonen från soffan (mitt i vardagsrummet) till fönsterbrädan blir det såklart ännu bättre.
    Minst 7 satelliter används hela tiden, stundtals t.o.m. 10 / 10. SNR ligger på ~12-46 varav GPS-test visar mer än hälften som gröna och resten oftast som gula.
     
  4. swematte

    swematte Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    245
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    gps booster,funkar det
     
  5. niklasp

    niklasp Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2010
    Inlägg:
    229
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Tackar för tips, jag ska både flasha om med ett mer lämpligt modem, radera all GPS data och även använda GPS Booster.

    Skriver ut detaljerade resultat här senare.
     
  6. niklasp

    niklasp Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2010
    Inlägg:
    229
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Flashade nyss om luren med JS5/JPY och genomförde ett test.
    Fixarna verkar dessvärre inte ha någon som helst effekt.

    Med sista lösningen fick jag för första gången mer än 3 satelliter, dock ej höga värden eller låsning. Om detta beror på fixarna, eller att min GPS helt enkelt fått stå en stund och ta sig i kragen vet jag inte. Ej heller relevant, min främsta anledning till att testa var för att se om fixarna erbjöd en dramatisk förändring - det enda min telefon behöver.
     
    Last edited: 22 feb 2011
  7. Dikkie

    Dikkie Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2010
    Inlägg:
    590
    Mottagna gillanden:
    39
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    IPhone

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    IPhone
    Har du kört factory reset?
     
  8. elof

    elof Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    506
    Mottagna gillanden:
    39

    MINA ENHETER

    Konstant låga signalvärden på de få satelliter du ser...
    Mitt amatörmässiga utlåtande är att det luktar antennproblem.

    Har du tappat mobilen i golvet efter det att den fungerade bra? (typ att den berömda kontakten inte längre fjädrar mot kontaktytan tillräckligt hårt och därför ger dig dåliga värden och att det inte har något med din flashning att göra?)
     
  9. Sorkas

    Sorkas Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2010
    Inlägg:
    80
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag kan tyvärr inte hjälpa dig, utan tänkte mest bara säga att jag har exakt samma problem, helt stendöd GPS efter en flashning, en annan telefon som gjorde samma flashning fungerar perfekt. I appar som använder gps (tex twitter) upplever jag det som att den inte ens söker, GPS'en är helt ur funktion helt enkelt. Testat massor av fixar men ingenting verkar fungera.
     
  10. elof

    elof Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    506
    Mottagna gillanden:
    39

    MINA ENHETER

    Någon som vet vad ntp (network time protocol) har att göra med GPS:en? (man kan ju ställa in att använda europe istf usa i nån gps-fix, och den verkade ha med ntp att göra)
     
  11. niklasp

    niklasp Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2010
    Inlägg:
    229
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Ber om ursäkt om jag återuppväcker en gammal tråd, ville bara säga att problemet har löst sig självt (??).

    Trots otaliga tips och tricks på telefonen (jag har verkligen försökt allt, utom att skruva isär den och bända), har GPSen i en månads tid varit helt död.

    Helt plötsligt igår (har inte ändrat något på telefonen sen jag startade denna tråd) så hoppar den igång. Bara sådär.

    11 satelliter, väldigt snabb låsning. Fungerar felfritt.
    Då har jag ändå provat GPSen hyfsat ofta i bilen, varje dag i ca 3 veckor eller så.

    Väldigt glad över att nu ha en fungerande GPS igen, men samtidigt väldigt irriterad över att SGS är extremt opålitlig.

    Over 'n out.