Kendo M7 - prerootad avbildning aka. crunchyeclair

Diskussion i 'Övriga tablets' startad av almightycasey, 3 jan 2011.

  1. akeake

    akeake Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2011
    Inlägg:
    50
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Hej!
    Ja det har varit ganska mycket diskussion om att försöka få stöd för externa
    "donglar" över den befintliga USB porten:
    Blåtand
    GPS (över blåtand el. USB)
    3G

    Det behövs modfieringar i kerneln (flera kernel moduler måste byggas/sökas fram och laddas in).
    Jag tror att både _twk, almightycasey och några andra nosar på detta.
    Det krävs blod, svett och tårara, lite tur och testning.
    Jag och tornankan har prövat ett och annat och hör till "Speicial Interest Group". Problemet är närmast att vi har för lite kunskap / resurser.... men de facto finns ju funktionerna stödda i de flesta system (även med rockchip), så det borde vara möjligt att få tag på source koden och adaptera dem samt kompilera dem mot vår rockchip-processor.

    Så alla goda vinkar och speciellt kunskap om hur vi kan få stöd för externa "donglar" är mer än välkommen!
     
  2. Kandonfox

    Kandonfox Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 feb 2011
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej! jag är ny på forumet och har en fråga angående detta:

    När jag flashade min kendo m7 med uppgraderings programmet fungerade allt som det skulle. Jag väntade tålmodigt ett par minuter eftersom det var vad som skulle göras. En vit text med "Android" stod hela tiden på skärmen.. Jag glömde bort kendon för ett tag .. efter ett par timmar tog jag en titt på den igen och fortfarande samma "Android" text. Var kan felet ligga?
     
  3. drnashlenin

    drnashlenin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2010
    Inlägg:
    797
    Mottagna gillanden:
    184

    MINA ENHETER

    Har du minneskortet i, det skall vara ur? Vilken version försöker du flasha med? Jag skulle resetta och flasha igen om den inte startar.
     
  4. Kandonfox

    Kandonfox Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 feb 2011
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag flashade först med den senaste v3 versionen. har även försökt med Twk_´s firmware. Då kvarstår bara LL logan (Blinkar lite då och då) efter 20 min stängde jag av skiten.. är det möjligt att jag kan ha brickat plattan? hur åtgärdar man isåfall detta?
     
  5. Kandonfox

    Kandonfox Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 feb 2011
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har nu testat både almightycasey´s firmware och twk_´s.. båda ger samma resultat.. Vad är problemet? Vore väldigt tacksam om jag kunde få hjälp med detta! :)
     
  6. dipper

    dipper Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 okt 2010
    Inlägg:
    53
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    wifi Tether

    Drog i dagarna igång Barnacle Wifi Tether på min SE X10. Funka prima att hitta nätverket på olika datorer, andra andridlurar och även iPhone.
    Min Kendo hittar alla nätverk i krokarna men inte mitt Barnacle. :cry:
    Någon som har någon ide varför? o_O
     
  7. Tornankan

    Tornankan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 dec 2010
    Inlägg:
    106
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Dipper jag har samma problem med Joikuspot på Nokian.
    Jag har varit runt lite o letat på nätet men tji fick jag.
    Har även försökt med att ändra i wpa_supplicant.conf men faktum kvarstår.
    Datorerna hittar och kör Joikuspoten felfritt krypterat eller oskyddat kvittar. Kendon VILL INTE!
    Den ska se wifit enligt div scanner prog till android men när man väl ska lägga till det slår det stopp.
    Mutter mutter.
     
  8. dipper

    dipper Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 okt 2010
    Inlägg:
    53
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Har sökt runt en hel del sedan senaste inlägget utan att bli klokare.
    Verkar som det saknas en ad-hoc nätverksaccess, vad det nu innebär?

    Är detta något som i framtiden är möjligt att lösa eller ska man sluta längta.
    Det skulle hursomhelst vara en riktigt bra sak att kunna göra, att sno uppkopplingen direkt från nallen.

    Stötte idag på ett liknande problem, sitter på jobbet och surfar med ett mobilt bredband (som nu är uppsagt tack vare Barnacle ). Hittade programmet Connectify, liknande Barnacle som gör att datorn sänder ut en wifi signal.

    Till skillnad från barnacle så hittades detta nät av kendon. Den "hämtar Ip-adrass från connectify.." sen står det misslyckades. Är det samma problem med dessa två program?
     
  9. danielc.se

    danielc.se Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 nov 2009
    Inlägg:
    870
    Mottagna gillanden:
    46
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5
    Nu verkar min platta vara dum. Startade upp den förut och då frös den/hängde sig när alla widgets på hemskärmen laddades. Gick inte att stänga av, så jag fick "gema" den (alltså trycka på reset). Nu fastnar det när den bootar istället.

    Jag försökte koppla in den i datorn, höll in styrkulan och kopplade in usbkabeln. Men det hände inget alls. Kan det bero på att jag inte har jättemycket batteri (typ 20-20%)?
    Tips på vad jag kan göra?
    Plattan är flashad med twk-m7-006.ll-7ck100.kendo-m7.img ifall det har någon betydelse.
     
  10. danielc.se

    danielc.se Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 nov 2009
    Inlägg:
    870
    Mottagna gillanden:
    46
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5
    Okej, en liten ljusning.
    Efter att ha laddat plattan i två timmar så kopplade jag in den i datorn igen. Och nu hittas enheten av datorn. Jag ser den i "Uppgraderingsprogrammet" som jag körde in ROMen med. Så jag är nästan säker att jag kan flasha den igen.

    Men jag har en del sparat på den (appar och andra inställningar) som jag gärna skulle vilja ta backup på först. Gissar att det inte är möjligt, men är det någon som vet något?

    Ska jag flasha plattan med samma ROM igen bara och hålla tummarna att den funkar sen, eller finns det något annat, bättre sätt?
     
  11. danielc.se

    danielc.se Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 nov 2009
    Inlägg:
    870
    Mottagna gillanden:
    46
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5
    Med risk för att spamma tråden kan jag glädjande (för mig iaf) säga att plattan lever igen! Flashade om samma ROM och har spenderat någon timme med att installera om allt. Nu har jag dessutom tagit backup med Titanium backup. Kan man spara backupen på datorn också, just in case?
     
  12. almightycasey

    almightycasey Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2010
    Inlägg:
    182
    Mottagna gillanden:
    64

    MINA ENHETER

    serverflytt pågår.
    återkommer med ny adress :)
     
  13. akeake

    akeake Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2011
    Inlägg:
    50
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Du kan säkert kopiera innehållet från Titanium Backup foldern på sd-kortet till din dator

    Appropå Titanium Backup: det lönar sig att du kollar om restore fungerar också.
    Jag tappade en gång alla backupar, eftersom den hade kompressat backuparna med lzo tror jag, och Busybox-versionen jag hade innehöll inte lzo.
    Titanium har en "Fix Problems" lösning, där den installerar en Busybox-version som innehåller alla de kommandon den behöver (en annan grej är om den ok för annat också, eventuellt sakanas något annat kommando som man kan behöva om man arbetar "low level"?). Men jag lycakdes inte installera den Busybox-versionen, och hittade heller ingen passande version manuellt.

    Jag fick alltså problemet efter att jag flashat in en ny version av rom:en och installerat Tianium Backup igen för att köra restore.

    Jag tror ett alternativ är att kolla Titanuim Backup setup och ta bort packande av filerna.

    Det fungerar säkert bra, bara man har koll på det här innan det riktigt gäller att köra restore :-) . Kan löna sig att testa.

    Jag använder Appsaver som alternativ, den tycks inte packa alls.

    h Åke
     
    danielc.se gillar detta.
  14. -ix-

    -ix- Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 nov 2010
    Inlägg:
    262
    Mottagna gillanden:
    29

    MINA ENHETER

    Skönt att det löste sig danielc. Min platta beter sig också väldigt oförutsägbart. Har bara behövt flasha om den en gång, för att den var helt okontaktbar, men "gemar" den med jämna mellanrum. Får inte dock någon fason på när/varför den kastar in handduken.

    Har dock märkt att det hjälper att alltid ha i laddaren när jag inte använder den, då den tappar laddning snabbt även i vila (trots att jag alltid stänger av wifi när jag inte använder det), vilket verkar orsaka många av hängningarna. Känns väldigt obekvämt i jämförelse med min iPod Touch som kan ligga i vila i veckor utan att knappt tappa någon laddning alls. Funderar på att, när tid finns, experimentera med automatisk nedklockning, programavstängning så fort skärmen stängs av. Startade en liten tråd om det här, om du vill hjälpa till: https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=34115 :)

    Förresten blev jag lite nyfiken på vilka alla de där programmen är som du inte ville bli av med, har du en lista? :)
    Jag har hittat väldigt få program som jag tycker är värda att behålla. Alla känns så väldigt "oputsade", ointuitiva och instabila jämfört med vad jag är van vid från iOS.

    Pulse News Reader tycker jag dock är rätt trevlig. Och WiFi Widget. Det är nog min lista hittills, trots massvis av provade program.
     
  15. danielc.se

    danielc.se Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 nov 2009
    Inlägg:
    870
    Mottagna gillanden:
    46
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5
    Jag har installerat en hel del appar från Market som känns surt att behöva installera om bara för att plattan hänger sig. Jag har bland annat:
    Tweetcaster
    Dropbox
    Moon+ reader
    Pulse News Reader

    Kommer inte på fler just nu, men det är ett gäng.

    Ang. nedklockning och sånt: Det lät intressant, ska se om jag också kan titta lite på det. Men det är okänd mark för mig än så länge.
     
  16. andreas.trygg

    andreas.trygg Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    796
    Mottagna gillanden:
    37

    MINA ENHETER

    TACK ALMIGHTYCASEY OCH TWK!
    Ville bara tacka er för era goda insatser som räddade Kendon, och antagligen LL'n oxå.
    Har kört alla caseys releaser, och installerade nu TWK_006 på kendon som jag har sålt till en kompis, den verkar oxå fungera svinbra :)
    Det är dags att gå vidare, och jag har nu köpt en Archos 70 som verkar fet.
    Lycka till allihopa!

    /A
    (#300)
     
  17. Manhood

    Manhood Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 okt 2010
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Gött!
    Det rycker lite i baguetten när jag tänker på nästa A Casey version till plattan faktiskt, jobba på bara :teeth:
     
  18. -ix-

    -ix- Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 nov 2010
    Inlägg:
    262
    Mottagna gillanden:
    29

    MINA ENHETER

    Kanske inte skulle ha uttryckt mig precis så, men kan bara hålla med! ;)
     
  19. fresve

    fresve Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 nov 2010
    Inlägg:
    50
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Sitter med en 999kr Kendo och önskar lite funktionalitet, hoppas på att servern får liv snart! :)
    Vart hittar man mer info om den där twk-imagen som oxå nämns i tråden?

    mvh
    Fredrik
     
  20. drnashlenin

    drnashlenin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2010
    Inlägg:
    797
    Mottagna gillanden:
    184

    MINA ENHETER

    Hej Fredrik
    Jag rekommenderar att du även läser tråden om Limited Label 7CK100 som är samma platta sånär som på att den inte har styrkula men å andra sidan 8GB minne.

    Firmware som passar båda dessa plattor samt Dmtech Tablet P7 finns här:
    http://www.netlogic.se/Kendo-M7.aspx

    I den nerladdningsbara filen finns instruktion om hur man uppgraderar, ett uppgraderingsverktyg samt drivrutiner som behövs för att ansluta plattan i "update mode" till din dator. De 2 medlemmar "Almightycasey" samt TWK_" som bidragit med uppdaterade firmwares länkar även till sina releaser i sin signatur. Lycka till!