iglaset, sök efter öl, vin och sprit

Diskussion i 'Applikationer' startad av johannilsson, 12 sept 2009.

  1. Cmart

    Cmart Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Underbar app men jag undrar över sökfunktionen.

    Ex söker jag på "garnacha" på iglasets hemsida så kommer det upp 18 viner men i appen bara 1 vin.

    Ex om jag vill leta upp vinet Campos de Luz Garnacha så kommer det upp om jag söker på "campos" eller "luz" men inte om jag söker på garnacha.

    Sen vore det ju grymt om man kunde specificera listorna mer.

    Ex. röda vinner mellan 70-90 kr med medelbetyg 6 eller högre. Vore väldigt användbart när man står där vid hyllan och kollar efter snyggast etikett typ.

    Sen vore det guld att ha en egen lista med favoritdrycker. Den skulle kunna vara samma som "inlagda artiklar" på iglaset.se Ja, man kanske till och med kunna få titta på alla de flikarna där på "min sida" på iglaset.se
     
  2. johannilsson

    johannilsson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2009
    Inlägg:
    577
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Jag har också märkt det här, och håller med om att det är irriterande. Jag gissar att det inte är samma kod som körs när man gör en sökning på iglaset.se som det är när man gör en sökning genom deras API. Ska kolla det här med Shimmy och se om det är något han kan tänka sig att ändra på.

    Bra idé! Kör oftast efter hur etiketten med ser ut :) Ska kolla med Shimmy här med vilka möjligheter det finns.

    Det här är på gång, det finns stöd för det här i API:et, dock behövs det lite mindre förändringar för att jag ska kunna implementera det. Det som kommer komma då är lista över alla viner man satt betyg på, rekommendationer, inköpslista och min källare.
     
  3. lasseg

    lasseg Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2009
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej Cmart,

    Jag ville bara förtydliga lite hur sökfunktionen på iglaset fungerar... kika här tex

    http://www.iglaset.se/articles/page?searchString=&category=6&tags[:(80&order=price&sb=0&search=S%C3%B6k

    Här har jag gjort en sökning på röda viner som är gjorda med druvan Grenache, och sedan har jag sorterat på förväntat betyg.

    Det som jag tror många har missat är att iglaset inte bara jobbar med medelbetyg, utan skapar ett förväntat betyg som är helt personligt och baserat på den enskilda användarens egna smak. I korthet så går det ut på att vi identifierar användare som har likadan smak, och därifrån så kan vi räkna ut vad du kommer ge för betyg till produkter som du inte testat.

    Och det är här som det hela blir riktigt coolt... Mariestads Export har ett medelbetyg på 5.1 men mitt personliga förväntade betyg på Mariestads Export är bara 2.

    Alltså, andra användare med samma smak som jag har bara gett betyg 2 till Mariestads Export.

    När vi utvecklade iglaset så var vi inspirerade av filmtipset.se (jag tror det varit på tal i den här tråden) och tekniken kallas collaborative filtering.

    Hursomhelst, jag har följt den här tråden ett tag med stort intresse, tyvärr sitter jag på en lur från 1930-talet (och dessutom bor jag i Singapore för tillfället och kan alltså inte skanna svenska barcodes...). Men jag måste säga hur sjuuuukt imponerad och tacksam jag är över Johan Nilssons och Shimmys arbete med den här appen! Jag bjuckar på en runda nästa gång jag är i Sverige!
     
  4. jedi

    jedi Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 jul 2009
    Inlägg:
    3 008
    Mottagna gillanden:
    533

    MINA ENHETER

    Sådär. Då var EAN-koderna till ens stora inköp inför nyårskvällen scannade och inlagda i systemet. :D

    EDIT: johannilsson, skulle du möjligtvis kunna ge en fingervisning om hur stort antalet scannade EAN-koder är? Vore kul att veta den andelens storlek, jämfört med totala antalet drycker i databasen.
     
    Last edited: 31 dec 2009
  5. Cmart

    Cmart Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Kanske du kunde bidra med koden för sökfunktionen till utvecklarna så de kan implementera den i appen?

    Om denna app får bra spridning så blir det ju fler användare och fler betyg.

    Om du får någon att göra en iphone-app dessutom...

    Jag hade ingen aning om iglaset innan jag fick min HTC Hero och som "nybörjare" har jag absolut mest användning av iglaset när jag står där vid hyllan.
     
  6. johannilsson

    johannilsson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2009
    Inlägg:
    577
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Kan inte se aktuella siffror själv, men det här postade Conny i forumet för iglaset igår.

    http://www.iglaset.se/forum/?path=http://www.iglaset.se/forum/index.php?topic=203.0

    Det gick nog upp en del med ditt scannande precis :) Passade på att scanna alla mina tomflaskor här hemma innan jag gick till återvinningen själv med så det växer iaf.

    Edit: 302 streckkoder nu.
     
    Last edited: 31 dec 2009
  7. Freddan101

    Freddan101 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 sept 2009
    Inlägg:
    121
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Om man får önska skulle jag gärna sett antal röster en produkt har fått samt om produkten redan har en EAN-kod scannad.
     
  8. johannilsson

    johannilsson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2009
    Inlägg:
    577
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Röster har jag också efterfrågat, förhoppningsvis får vi stöd för det i API:et snart.

    Har funderat på om det är någon idé att visa om en produkt har en EAN eller inte, dels så finns det t.ex både koder för tyska, danska, svenska osv samt att koderna är olika för vilken volym det är. Däremot hade varit bra att ha en lista över alla koder som knytna till en produkt samt möjlighet att rapportera in om en kod är felaktig. Vi får vänta för stöd för det här i API:et med dock.
     
  9. Kevlar

    Kevlar Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jan 2010
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    SJUKT bra app! Tack så mycket till utvecklarna! Ni är grymma!

    Jag saknar dock att kunna sortera sökningar/listor efter pris/betyg och annat. Saknar också att kunna kommentera direkt i android-appen!

    Gärna också en kategori eller sökalternativ som bara hittar ekologiska drycker!
     
    Last edited: 10 jan 2010
  10. johannilsson

    johannilsson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2009
    Inlägg:
    577
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Tack! Kul att du gillar den.

    Kommentarer hoppas jag också kunna få till, men så mycket annat hänger det på vad som finns tillgänligt via API:et.

    Ekologiska drycker hade jag med uppskattat, ska föra vidare alla synpunkterna till Shimmy som jobbar med iglaset.se.
     
  11. PolkaMan

    PolkaMan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2009
    Inlägg:
    221
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    En toppen app! allt har fungerat klockrent för mig. Möjlighet att sortera listorna efter pris/betyg skulle vara en fin funktion. Ska ner till systemet och scanna.
     
  12. johannilsson

    johannilsson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2009
    Inlägg:
    577
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Kul att du gillar den. Vi får se vad Conny får tid över att implementera i API:et. Men det är helt klart vettigt att ha möjligheten att kunna sortera, önskar det själv med :)

    Fint scanna på, har tydligen slarvat bort var kan kolla hur många koder som har scannats annars så skulle jag postat en status på det nu med :)
     
  13. hasselstrom

    hasselstrom Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2010
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Kanske dags att detta postas på förstasidan nu så alla kan hjälpa till!
    Verkar funka stabilt nu vad jag kan läsa?

    Väntar på min N1 och detta är första appen som ska in på telefonen!

    Bra jobbat!
     
  14. Skerved

    Skerved Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 sept 2009
    Inlägg:
    702
    Mottagna gillanden:
    37

    MINA ENHETER

    Detta blir en av mina första apps jag installerar på min Nexus One när den kommer. :) Klockrent!
     
  15. johannilsson

    johannilsson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2009
    Inlägg:
    577
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Ja, den har iaf varit stabil för mig på sista tiden.

    Nu blev jag avundsjuk på era N1's :)
     
  16. lasseg

    lasseg Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2009
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    I skrivande stund 515... Keep it up!
     
  17. lasseg

    lasseg Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2009
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Lite mer utförligt.. 91 unika användare har lagt till 556 streckkoder på totalt 515 olika produkter. Några dubletter alltså, men det är ju egentligen bara bra att flera användare skannar in samma barcode.
     
  18. Vandergrift

    Vandergrift Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2009
    Inlägg:
    712
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    KLOCKREN!
    Har suttit och väntat med att installera tills scanfunktionen kom och jag är så sjukt positivt överaskad med hur bra den funkar. Ska göra mitt yttersta för att hjälpa till med att scanna in ölerna ;)
     
  19. nico

    nico Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 nov 2009
    Inlägg:
    157
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Finns det någon möjlighet att få tillgång till de beskrivningar av produkter som finns på iglaset.se? Kategori och framför allt producent skulle vara uppskattat också.
    Sedan finns det en bugg i funktionen "Visa på iglaset.se" som består i att slash / HTML-enkodas av appen som %2F men som %252F i länkarna på iglaset.se. Detta gör att produkter innehållandes slash-tecken leder till en 404-sida. Dessutom står det numera bara t.ex. 330 i listan över förpackingar, istället frö 330 ml. Ganska förvirrande i början.
    Till sist, vilket för övrigt gäller iglaset.se, brukar man ange priser med två värdesiffror, t.ex. 15,90 kr istället för 15,9 kr. Är även osäker på om man verkligen brukar använda decimalkomma i priser. Punkt eller kolon verkar uppenbarligen vara mer använt.
     
  20. eal

    eal Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2009
    Inlägg:
    208
    Mottagna gillanden:
    21
    Telefon:
    Huawei P30 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P30 Pro
    Grym app!
    Härligt med ännu en anledning att botanisera bland de mer udda sorterna på bolaget: att scanna koder. :-D