Billaddare

Diskussion i 'Desire HD' startad av DorianGrey, 25 jan 2011.

  1. DorianGrey

    DorianGrey Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2010
    Inlägg:
    83
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Läste nånstans att man helst ska använda HTC's egna produkter eftersom dessa inte kommer överladda och förstöra dina batterier. Vad säger swedroids användare, är detta ett påstående med substans?
     
  2. osmium

    osmium Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2009
    Inlägg:
    517
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Det går ju ladda med en vanlig usb-port i vilken dator som helst och jag tror inte alla datorer är HTC-certifierade. ;)

    Man kanske inte ska köpa vad skit som helst för det finns säkert USB-adaptrar som inte ger stabil eller ren spänning men det måste inte vara HTC.
    Jag har använt någon märkeslös biladapter till både min Hero och min DHD och båda lever fortfarande.
     
  3. benhur

    benhur Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 maj 2010
    Inlägg:
    1 473
    Mottagna gillanden:
    210
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    xiaomi redmi note 4 / Huawei P8‎

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    xiaomi redmi note 4 / Huawei P8‎
    Jag har kvar min laddare som jag handlade på Kjell o company som jag köpte till Iphonen, men efter ett litet lödjobb i den så laddar den AC nu och det är inga problem.
     
  4. maxa

    maxa Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2011
    Inlägg:
    129
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Se dock till att den laddar med 1A!
    Jag köpte en no-name och den laddar med 0,5A (trots att det står 1A på laddaren) och då kommer telen dra mer än du får in i den med blåtand, navi och nätverk på hehe
    Man kan åtgärda det genom lödning men det känns lättare att köpa original, så dyra är de inte när man ser på skillnaden på kvalité och utseende.

    htc originalbilladdare är för övrigt j*vligt sexig :D

    PS. den no-name laddare jag köpte på netonnet var det dessutom adaptrar i slutet (multiladdare), vilket gör att det inte fungerar att löda i laddaren utan jag måste löda i kontakten vilket är mindre bra om jag eller min son råkar använda den i en dator nån gång..
     
    Last edited: 25 jan 2011
  5. DorianGrey

    DorianGrey Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2010
    Inlägg:
    83
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jo, Jag skulle gärna köpa HTC orginal, mitt problem e dock att jag försöker få tag på en FM-sändare som jag kan ladda från bilen samtidigt som jag laddar min telefon (Har absurdt nog inte någon aux-ingång på min mazda från 2005). Så då fungerar ju inte HTC's orginal.

    Dessutom kommer jag kanske vilja koppla in en navigator i ciggutaget med, då har jag redan en cigguttagsförgrenare, skulle kännas taffligt att förgrena cigguttagsförgrenaren. Så jag har haft ögonen på en FM-sändare med USB utgång för att kunna koppla in mobilen.
     
  6. inact_0050

    inact_0050 Guest

    Mitt förslag är att du skippar dåliga FM-sändare och låter installera en sådan här. Monteras bakom panelen och så drar man fram en aux. Man kan även köpa till en bluetooth-modul om du vill kunna streama trådlöst och använda högtalartelefon i bilen.
     
  7. DorianGrey

    DorianGrey Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2010
    Inlägg:
    83
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Funderade ett tag på att göra ett större ingrepp i bilen med en ny 7" navigator för $500 men då bilen ska säljas om 1.5 år känns det inte lönt att sätta nått annat än en fm-sändare i...
     
  8. Lobo

    Lobo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2009
    Inlägg:
    646
    Mottagna gillanden:
    120
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Jag har en Motorola Motorokr T505 som jag är jävligt nöjd med. Inga sladdar. BT från telefonen till Motorolan och FM därifrån till radion.

    http://bit.ly/7eC5F0
     
  9. DorianGrey

    DorianGrey Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2010
    Inlägg:
    83
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Motorolan var intressant men det blev en billig FM-sändare från teknikmagasinet som kostade 149:90

    Förvånansvärt ljud till en liten hatchback med anten på taket. Inget brus om man höjer ljudet på telefonen.
     
  10. MalZon

    MalZon Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2011
    Inlägg:
    429
    Mottagna gillanden:
    50
    Telefon:
    Pixel 6 Pro 12/256Gb

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6 Pro 12/256Gb
  11. jungbark

    jungbark Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 dec 2010
    Inlägg:
    87
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack för den! Köpte nyss en likadan! Men fick min för 10,10 kr ;)
     
  12. jungbark

    jungbark Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 dec 2010
    Inlägg:
    87
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Fick min idag, dock ej testat än, vet ej om jag vågar? Vad händer om spänningen är högre än 5v eller om strömmen är högre än 1000mA?
     
  13. munarkieq

    munarkieq Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2011
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    En fråga Spelar det någon roll om det är AC eller DC?

    Eller behöver jag bara leta efter en laddare med 5v ut och 1A?

    Hittade en med 5vut och 2A är det för mycket?

    Tack för svar :)
     
  14. benhur

    benhur Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 maj 2010
    Inlägg:
    1 473
    Mottagna gillanden:
    210
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    xiaomi redmi note 4 / Huawei P8‎

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    xiaomi redmi note 4 / Huawei P8‎
    OM du kollar i inställningar "om telefonen" och batteri när den laddar så ska det stå AC där.Annars är det samma sak som du har den i ett USB uttag på en dator.Och det tar hur lång tid som helst att ladda med USB och en dator.Plus att jag inbillar mig att den inte blir riktigt laddad då.(kan ha fel men tror det är så?)
    1000mAh (1A) bör det vara i ciggproppen (vet inte vad som händer om den ger mer?)
     
    Last edited: 24 feb 2011
  15. osmium

    osmium Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2009
    Inlägg:
    517
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Det blir ingen skillnad i "laddningsnivå" om man laddar med 0,5A istället för 1A. Det blir fulladdat iallafall.
    Sen går det inte så mycket fortare som man kan tro att ladda med 1A istället för 0,5.
    Det går iallafall inte dubbelt så fort för när spänningen i batteriet stiger så stryper telefonen strömmen.

    Står mer här:
    http://batteryuniversity.com/learn/article/charging_lithium_ion_batteries

    Men när det gäller billaddare så drar telefonen ganska mycket ström som navigator och då kan 0,5A kännas i underkant då den både ska driva telefonen och ladda batteriet.
     
  16. swampmonkey

    swampmonkey Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2011
    Inlägg:
    210
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    hojta till om du vill köpa ;)
    köpte bilhållaren och fick med billaddaren, som jag inte direkt använder :P är fortfarande kvar i plasten :P
     
  17. Zeecor

    Zeecor Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 aug 2010
    Inlägg:
    70
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Spelar ingen roll om den är på över 1A. Den ger inte ut mer än vad telefonen drar ändå. Men är den på 0.5A så kanske den inte orkar både driva och ladda telefonen med mycket igång som sagt.
     
  18. jungbark

    jungbark Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 dec 2010
    Inlägg:
    87
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Zeecor är du helt säker på det?