[APP] Spotify Controller

Diskussion i 'Applikationer' startad av cewan, 13 feb 2011.

  1. cewan

    cewan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2010
    Inlägg:
    113
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Hej! Nu har jag byggt en ny app som det vore kull om ni ville prova och se vad ni tycker om den! :-)

    Info från Market:
    Now supports BOTH Windows and Linux. If upgrading, PLEASE upgrade the server software as well!

    Spotify Controller lets you control the official Spotify user interface. No other app can do this for Linux computers.

    PLEASE contact us by mail before submitting low ratings or negative comments.

    Requirements:
    * The official Spotify client must be installed on your computer. Please make sure that you can start Spotify and play music with it, prior to using SpotifyController.
    * Linux or Windows. For Linux you must use the the Linux version of Spotify (not the one running under Wine). We have tested SpotifyController on Windows XP, Windows 7, Ubuntu 10.04 and Ubuntu 10.10. If you get it to work on other versions/platform please inform us so we can update this information.
    * To be able to select playlists/songs you must have the official Spotify app installed on your phone.

    Features:
    * Start/stop song.
    * Skip to next/previous song.
    * Select song to play (using the official Spotify app).
    * Select playlist to play (using the official Spotify app).
    * Control the volume (using the volume buttons on the phone).
    * See history of selected songs/playlists with the possibility to click on an item to play it again.
    * Configure multiple servers, e.g. if you want to control more than one computer.
    * Shortcut in notification bar for easy access. Can be disabled in settings.

    Installation:
    1. Download SpotifyController server from here: http://tinyurl.com/6hv98po
    2. Extract the package to any folder.
    3. Run the install script and follow the instructions.

    To upgrade server:
    1. Extract the new software to the same place.
    2. Run the install script again.

    Known limitations (Windows only):
    * Since the official Spotify client in Windows does not start playing playlists automatically, we need to kill Spotify and start it again when playlists are sent to the client. Drawbacks because of this: slower loading of playlists and possibly dead icons in system tray.

    Permissions used:
    * External Storage - To be able to backup history items and server settings
    * Wifi State - To be able to advice the user to use Wifi
    * Internet - To be able to access the SpotifyController Server

    Plans for future versions:
    * Add album art.
    * Donate version (without ads).

    Link
    https://market.android.com/details?id=com.cewan.spotify
    [​IMG]

    Feedback
    If you see any problems in the app or have any suggestions, please post here. If you like the app please rate and comment it in the market.

    Screenshot
    [​IMG]
     
    Last edited: 4 mar 2011
  2. nomis_82

    nomis_82 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2010
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    hej precis vad jag gått och väntat på .. fick det att fungera efter en liten stunds försök :)
     
  3. Jimman

    Jimman Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jul 2010
    Inlägg:
    385
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Det här kan bli riktigt intressant. Hoppas du får det att funka med windows oxå
     
  4. cewan

    cewan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2010
    Inlägg:
    113
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Vad bra! Du får gärna sätta en massa stjärnor på den i Market om du gillade den :-)
     
  5. cewan

    cewan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2010
    Inlägg:
    113
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Jo, har en liten idé om hur det kanske kan lösas. Det är mycket lättare i Linux dock, finns ett bättre stöd för att prata mellan applikationer.
     
  6. nomis_82

    nomis_82 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2010
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    stjärnor har den fått :)
    Går det att lägga in funktion för att byta spellista och eventuellt justera volym?
     
  7. Dadido

    Dadido Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jul 2010
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Funderade lite på din beskrivning av appen
    "Well, this one is offering something no other Spotify Remote app does: It can control the REAL Spotify application."

    Själv använder jag mig av Spotimote som också kontrollerar den riktiga Spotifyklienten och man kommer åt sina spellistor och kan justera volymen.

    Dock så är den versionen endast till Windows och det kan ju vara så att din app är den enda för Linux som klarar av att kontrollera den riktiga Spotifyklienten.

    Jag gillar utseendet på din app så om du får in den funktionalitet som finns i Spotimote så har du nog fått en användare till :)
     
  8. cewan

    cewan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2010
    Inlägg:
    113
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Okej, jag läste lite om Spotimote innan, men förstod det då som att den inte styrda riktiga klienten. Fel av mig. Jag får ändra texten.

    Ska se vad jag kan göra med spellistor och volymen!

    Tack för komplimangen om utseendet :-)
     
  9. cewan

    cewan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2010
    Inlägg:
    113
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Sådär, nu har jag lagt upp version 2.0! Finslipningar lite överallt men framförallt kan man nu byta spellistor, välja andra låtar och styra volymen :-)

    Prova gärna och säg vad ni tycker. Glöm inte att server-delen behöver uppdateras.
     
  10. aeqvist

    aeqvist Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2010
    Inlägg:
    648
    Mottagna gillanden:
    118
    Telefon:
    S9+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S9+
    Kirrar du till windows så lovar jag att testa den :)
     
  11. cewan

    cewan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2010
    Inlägg:
    113
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    It's in the pipes :-)
     
  12. nomis_82

    nomis_82 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2010
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    hej äntligen tid att testa den ny versionen . funkar perfekt mycket bättre än jag hoppats på! allt flyter snabbt och smidigt inget lagg. smart och bra lösning med att öppna låtarna från mobilens spotify. tusen tack för ett super bra program.
     
  13. Reconnnn

    Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    9 mar 2010
    Inlägg:
    2 809
    Mottagna gillanden:
    263

    MINA ENHETER

    UnifiedRemote klarar också av att kontrollera den riktiga Spotify klienten. Men fungerar enbart i Windows.

    Lycka till med denna app.
     
  14. cewan

    cewan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2010
    Inlägg:
    113
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Vad kul att höra, tack för de fina orden!

    Du får gärna kommentera appen i Market också :-)
     
  15. windmark

    windmark Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 feb 2010
    Inlägg:
    143
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Den här verkar spännande! Ser definitivt fram emot en windows-version :)
    Hur ligger det till med att komma åt spellistorna i den här versionen? Behövs spotify premium? Eller varför är det så många appar som kräver det för sådana funktioner?
     
  16. cewan

    cewan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2010
    Inlägg:
    113
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Tyvärr krävs Premium för tillfället (för att kunna välja spellistor). Anledningen är att man antingen måste använda sig av Spotify-appen eller gå mot Spotifys API, vilket kräver Premium-konto.

    Jag har dock en liten idé om hur jag ska kunna gå runt det (utan att bryta mot några regler), men vi får se hur det går :-)
     
  17. söder

    söder Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2009
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    Jag har en liten fråga om denna app:
    Använder man den "tillsammans" med Spotify-programmet på mobilen? För att välja låtar osv?

    Eller har den ett eget interface för att visa spellistor osv?

    Jag kör linux på min HTPC och XBMC som nästan alltid är igång. Skulle jag kunna ha igång mitt Spotify på linux bara i bakgrunden, och när jag vill spela upp spotifymusik på min HTPC så kan jag starta detta med mobilen nu, utan att behöva gå ur mitt XBMC (som givetvis inte spelar upp nått ljud själv)?

    /Söder
     
  18. cewan

    cewan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2010
    Inlägg:
    113
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Om man vill välja spellistor/låtar gör man det via officiella Spotify-appen. Allt annat (next, previous, play, pause osv) kräver inte Spotify.

    Dessutom, har du valt en låt/spellista en gång från Spotify-appen så kommer den finnas sparad i SpotifyController under "History". Då kan du öppna den därifrån, istället för från Spotify-appen.

    jag använder det precis som du, på en HTPC med XBMC och Spotify och styr Spotify även om XBMC visas på teven.
     
  19. söder

    söder Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2009
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    Låter ju lovande, även om det verkar konstigt att man ska browse:a i programmet. Men det är ju iaf bättre än att behöva stänga ner XBMC och leta fram en mus osv..

    Går det inte att lösa på nått bättre sätt?

    Jag har däremot problem med att installera servern på HTPCn. install.sh verkar inte vilka köras?

    Har packat upp filerna i min hemkatalog, men sedan vill inte install köras? Jag är lite linuxnoob, men tycker jag borde klara av att köra ett script?

    Bild:
    http://piclair.com/k3raj

    /Söder
     
    Last edited: 28 feb 2011
  20. cewan

    cewan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2010
    Inlägg:
    113
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    kör:
    Kod:
    sh install.sh
    
    (Nästa version av install-scriptet kommer inte vara sh-script så då kommer man kunna köra det som du gjorde, dvs ./install)