Toshiba FOLIO 100?

Diskussion i 'Toshiba' startad av kaal, 4 okt 2010.

  1. Statsminister

    Statsminister Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jul 2010
    Inlägg:
    272
    Mottagna gillanden:
    37

    MINA ENHETER

  2. underbrallan

    underbrallan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 dec 2009
    Inlägg:
    706
    Mottagna gillanden:
    37
    Operatör:
    Tre just nu
    Telefon:
    S9 och Asus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre just nu
    Telefon:
    S9 och Asus
    Info:
    Ask and you will know!
    Såg på Xda att dom hade kokat ihop v1.0 till folionotion romen ...
    har inte testat den men jag tycker folioTNT funkar bäst men säkert en smaksak..
    men jag hade problem med mediaspelarna på folionotion v0.4 därför jag gick över till tnt.
     
  3. DSD

    DSD Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2010
    Inlägg:
    487
    Mottagna gillanden:
    84

    MINA ENHETER

    Jag har installerat FolioMod v1.4 som är baserad på Toshibas senaste release (18 Feb) och den fungerar mycket bra.

    Nu när Motorolas Xoom tablet är släppt så kanske det snart dyker upp Android 3.0 för Folion... :)
     
  4. underbrallan

    underbrallan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 dec 2009
    Inlägg:
    706
    Mottagna gillanden:
    37
    Operatör:
    Tre just nu
    Telefon:
    S9 och Asus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre just nu
    Telefon:
    S9 och Asus
    Info:
    Ask and you will know!
    ja det vore mumma om man kunde få 3.0.....
     
  5. gunnar-medial

    gunnar-medial Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2009
    Inlägg:
    137
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Intressant tråd. Jag köpte en Toshiba AC100 nu i veckan (ca 2400 kr inl moms), räknas som en "smartbook", en liten laptop som kommer med Android 2.1. I övrigt mkt lika innehållet på Folio 100.

    Dessa fick mkt stryk i media och recensioner i höstas pga omogen mjukvara. Men nu till slut har Toshiba släppt en Android 2.2-uppgradering som förbättrat mkt. Flash-support. Men de nyttjar inte Tegra-hårdvaran fullt ut. Genom att sätta user agent som "Android" eller liknande dirigeras de på Youtube tlll lägre bandbredd på videos och man märker då inte hur segt det fungerar med äkta 720p eller högre. Men vad man ser i denna Folio-tråd har det tydligen gjorts prov som visar på vad Tegra kan göra.

    Att utveckla och köra Andrid-appar på AC100 fungerar problemfritt mot MacBook Pro där det bara är att plugga in USB-kabeln och sätta i gång.

    Finns ett par appar som drar AC100 ur standby så den börjar dra batteri men sedan jag avaktiverat dom så har den legat snällt i standby länge nu.
     
  6. Exile82

    Exile82 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2009
    Inlägg:
    1 436
    Mottagna gillanden:
    168
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab Pro 8.4 LTE
    ROM:
    Custom
    Övrigt:
    Ticwatch Pro 3 GPS
    The Phonehouse säljer ut Folio 100 för 2999. Det är inte utan att man blir sugen.
    Jag har totalt missat att det sitter en Tegra2 i Toshiban. Vad är det allmänna intrycket? Slö eller rapp?
    Hur ser det ut med Flash videouppspelning?
     
    Last edited: 20 mar 2011
  7. nickwarn

    nickwarn Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2010
    Inlägg:
    121
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Har både Flion och POV Mobii Tegra tab och Folion är mycket bättre. Lägger man in FloioMod ellerFolioNotion så flyger fanskappet fram. Riktigt nöjd, det är skärmen som är minuset man måste hålla den rätt framifrån annars är den tiptop. Kan varmt rekommendera
     
  8. Exile82

    Exile82 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2009
    Inlägg:
    1 436
    Mottagna gillanden:
    168
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab Pro 8.4 LTE
    ROM:
    Custom
    Övrigt:
    Ticwatch Pro 3 GPS
    Det låter lovande! Det blir kanske att åka och ta sig en titt på den i veckan...
     
  9. DSD

    DSD Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2010
    Inlägg:
    487
    Mottagna gillanden:
    84

    MINA ENHETER

    Jag har haft min Folio 100 sedan december och kör FolioMod v1.4 på den och den är snabb.
    Skärmen är inte den bästa då betraktningsvinkeln är dålig.
    Folion hade gjort sig med Android 3.0, men vem vet det kanske kommer i framtiden... Hur som helst så är jag mycket nöjd.
     
  10. Exile82

    Exile82 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2009
    Inlägg:
    1 436
    Mottagna gillanden:
    168
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab Pro 8.4 LTE
    ROM:
    Custom
    Övrigt:
    Ticwatch Pro 3 GPS
    Det låter ju väldigt bra. Undrar hur det kommer sig att Folion inte har fått mer uppmärksamhet än vad den fått, det känns ju som ett klipp med dubbla kärnor!

    Jag har dock två frågor som jag hopppas att nån kan hjälpa mig med.
    *Finns det någon community där man kan få hjälp att roota och fixa custom roms? Finns inget här vad jag har sett, har å andra sidan inte lusläst tråden, men jag saknar en didkerad tråd.
    *Hur är det med Flash video, fungerar det med modden?
     
  11. Exile82

    Exile82 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2009
    Inlägg:
    1 436
    Mottagna gillanden:
    168
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab Pro 8.4 LTE
    ROM:
    Custom
    Övrigt:
    Ticwatch Pro 3 GPS
    Läste lite i början av tråden, igen. I början verkade vara många som hade problem med plattan för att Toshiba inte riktigt utnyttjat hårdvaran i Folion, vilket kunde visa sig i att filmer inte spelades upp med hjälp av hårdvaran, att OpenGL inte var optimerat m.m. Hur är det nu med Foliomod? Går det att t.ex. spela upp filmer på ett bättre sätt, genom att utnyttja hårdvaran?
     
  12. DSD

    DSD Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2010
    Inlägg:
    487
    Mottagna gillanden:
    84

    MINA ENHETER

    Detta är löst sedan en längre tid. :)
    Toshiba har släppt ny uppdatering där man har med riktiga drivrutiner som gör att Folion stödjer OpenGL ES 2. Man har även lyckats få bort en stor del av de frysningar som kunde uppstå i Toshibas Android release.

    Men jag rekommenderar att du lägger in FolioMod v1.4 då denna är betydligt rappare än Toshibas egna version. FolioMod är baserad på senaste version av Toshibas release ihop med senaste ifrån Nvidias release.

    Med FolioMod v1.4 har man lyckats få över 3000 poäng i Quadrant (testprogram). Som en fingervisning skall nämnas att Motorola Xoom (out of the box) får ca 2100 poäng i Quadrant. Men jag är säker på att man lyckats höja Xoom:ens poäng efter hand.

    Det finns en Folio sektion hos XDA där du hittar alla information som du behöver.

    Här är tråden hos XDA som rör FolioMod v1.4.

    När det gäller Flash så har Adobe släppt Adobe Flash Player 10.2 som även stödjer Tegra (dvs. Folion). Nyheter i 10.2 är bl.a. att man utnyttjar dubbla CPU:er så som i Tegra 2.
    Du kan ladda ner senaste versionen av Flash via Android Market (som förövrigt fungerar utmärkt på FolioMod v1.4).
     
    Last edited: 25 mar 2011
  13. Exile82

    Exile82 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2009
    Inlägg:
    1 436
    Mottagna gillanden:
    168
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab Pro 8.4 LTE
    ROM:
    Custom
    Övrigt:
    Ticwatch Pro 3 GPS
    Man får tacka ödmjukast för informationen!!
    Det kanske till och med är läge att skapa en root/mod-tråd med de länkarna och klistra det här?
     
  14. DSD

    DSD Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2010
    Inlägg:
    487
    Mottagna gillanden:
    84

    MINA ENHETER

    Beträffande att spela upp video så kan man spela upp film i 1080p om man använder formatet MOV eller MP4. Tyvärr så fungerar det inte helt bra med MKV/720p, det laggar lite när man spelar upp.

    I senaste versionen av FolioMod v1.4 finns det även med ett program som gör att man kan välja vilken upplösning man ha på hdmi-porten, t.ex. 1080p. Detta fungerar bara när man spelar upp film.

    Förhoppningsvis kommer det en spelare som kan utnyttja hårdvaran i Folion och spela upp mkv i 720p eller bättre...
     
  15. catch

    catch Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 maj 2010
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag funderar lite kring att skaffa en tablet. Väljer mellan Archos 101 och Folio 100. Folio har ju bättre hårdvara men vad jag förstår sämre mjukvara. Om man lägger in FolioMod eller ngn annan ROM, vinner folion på alla punkter då? Eller ska man lägga till lite dolares och köpa en i*ad? Ska användas till följande i rangordning;
    1. Surf
    2. Tv-ut
    3. Spel
    Vad tror ni?
     
  16. tp_88

    tp_88 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 nov 2010
    Inlägg:
    501
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    Beställde precis en Folio 100, så jag kommer säkert terrorisera er med frågor när jag misslyckas med att trycka in FolioMod till veckan. :D

    Men först undrar jag en annan sak, hur lätt repas skärmen? Är det lönt att sätta på skärmskydd? Spontant så känns det inte så, den utsätts ju för klart mindre stryk än en telefon.
     
  17. DSD

    DSD Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2010
    Inlägg:
    487
    Mottagna gillanden:
    84

    MINA ENHETER

    Att ha skärmskydd på Folion känns lite onödigt då man inte använder den på riktigt samma sätt som en telefon. Jag har inte haft något skydd på min Folio och den har klarat sig bra.
     
  18. DSD

    DSD Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2010
    Inlägg:
    487
    Mottagna gillanden:
    84

    MINA ENHETER

    Jag är tveksam till att Folion skulle ha sämre mjukvara än Archos. Möjligtvis med stock Toshiba (dvs. den som Folion levereras med), men inte med FolioMod V1.4.
     
  19. catch

    catch Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 maj 2010
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Ok, det låter ju bra.
    Hur funkar det med tv-ut på denna?
    Slår man bara på utgången och så visas samma som på folion eller slocknar folions skärm? Kan man koppla ett litet blåtandskeyboard till den?
    Varför är det bara Phonehouse som säljer den?
    Sålde inte netonnet den för ett tag sedan, tror t.o.m mediamarkt hade den ett tag.
     
  20. tp_88

    tp_88 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 nov 2010
    Inlägg:
    501
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER