När kommer tabletternas tablet - Notion Ink?

Diskussion i 'Övriga tablets' startad av my05, 20 okt 2010.

  1. Miklan

    Miklan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2009
    Inlägg:
    509
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Hände precis samma sak för mig. Pengarna kom tillbaks och drogs igen samt att shipping ändrades till 3e mars.
     
  2. riro

    riro Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jan 2010
    Inlägg:
    64
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Nu finns min i Örebro... och jag har precis skickat TNT ett kvitto på att jag betalt momsen på totalt 770:-

    ... Om någon annan får en som fastnar i Örebro, ring TNT så mailar dom över fakturan, då kan man snabba upp det med en dag eller två.
     
  3. joelbitar

    joelbitar Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2009
    Inlägg:
    233
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Nu har jag fått min Adam, fantastisk liten sak tycker jag! :)

    Ett tips gällande införsel:

    Ha koll på er försändelse med TNT's tracking service och när/om den fastnar i tullen. Kontakta då TNT och be om uppgifter för överföring av momsen så kan man smidigare göra det utan att behöva vänta på att TNT ska skicka brev till en där man får reda på hur mycket tull man ska betala.
     
  4. fogmod

    fogmod Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 dec 2010
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Ni som fått era, kan ni skriva lite om vad ni tycker om den samt vilken ni beställt?
    Funkar det bra att läsa e-böcker på dem ifall ni valt en med l Pixel Qi och har ni
    läst på en vanlig e-reader så ni kan jämföra?
    Är skärmen för stor då det vanliga för e-reader är 5-6 tum?
     
  5. tompe17

    tompe17 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2011
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Jag väntar på en Qi WiFi 3G. När du säger skicka brev menar du ebrev eller skickar de ett vanligt brev?

    Hur fungerar sådan där egentligen? Säger tullen till TNT hur mycket som ska betalas och sedan tar de int det från kunden?
     
  6. joelbitar

    joelbitar Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2009
    Inlägg:
    233
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag menade ett snigel-brev, TNT skickar ut ett snigelbrev med en faktura och när man skickar in kvitto på betalning så skickar TNT ut paketet.

    Det jag gjorde var som sagt att jag tog kontakt med TNT och ordnade kommunikationen digitalt över mail och skickade in skärmdump från min banksida när jag fört över pengarna.

    Min Qi 3G WiFi Adam fick jag betala 999 kr i moms för.
     
  7. Skipinder

    Skipinder Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2011
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag fick ett mail av tnt ett par timmar efter min adam hade kommit till tullen i Stockholm. Där beskrev dem var jag skulle sätta in pengarna någonstans. Sen var det bara att maila kvittot och så levererades den dagen efter.
     
  8. Annoying

    Annoying Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 sept 2010
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Hej!

    Jag fick min Adam i förra veckan efter lång och tålmodig väntan. :-) (Beställde 9:e dec.)

    Jag har givetvis lekt som en tok med den, och installerat Eden X. Det finns en del kvar att önkska på mjukvarusidan, men jag är helt säker på att allt kommer. Om inte förr så när väl honeycomb kommer...

    Jag har däremot en fråga som är av svensk karaktär: Har ni andra som har 3G-versioner fått er 3G-uppkoppling att fungera?

    Det finns inte mycket info om Adam och 3G på nätet, och den info jag har hittat handlar om rätt specifika AT&T-kopplingar i USA.

    Jag har ett simkort från Tele2 som funkar fint i min laptop. När jag sätter in det i min Adam så frågar adam efter pinkoden redan vid boot. Sedan ser jag på uppkopplingspinnarna uppe i hörnet att jag har mottagning. Notification bar säger "Tele 2". Naturligtvis är "Data enabled" och "Data roaming" ikryssad under "Mobile network settings". Går jag in under "Network Operators" så får jag upp en lista på operatörer. Där kan jag välja tex "Sweden 3G", då säger adam "registering on network", sedan "connected". Men sen är det bom stopp.

    Försöker jag tex använda browsern så säger den "Browser cannot load this page because there is no internet connection". Inga nätberoende appar funkar.

    Jag såg i något forum att någon hade 3G-symboler brevid statuspinnarna, det har jag aldrig sett någon.

    Tips någon? Är det jag som är en idiot som inte har gjort någon inställning jag borde?
     
  9. RickardP

    RickardP Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    515
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Jag har ingen Adam men kan tänka mig att du någonstans måste ställa in APN inställningarna för att få data trafiken att fungera, precis som du måste göra i en mobil telefon du köper utan abboneamang.

    APN uppgifter och hur du gör får du leta efter på nätet för Tele2, var bara ett tips om du missat den detaljen.
     
  10. Annoying

    Annoying Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 sept 2010
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Tack! Precis den kängan jag behövde. :-)

    (Har inte behövt göra det innan, vare sig i telefoner eller datorer med inbyggda 3G-modem. Lam ursäkt, jag vet.)

    Ifall någon annan vill veta, så fick jag det att funka så här för Tele 2:

    Gå till Wireless and settings/mobile network settings. Klicka på Access Point Names.
    Klicka på meny-knappen, och sedan New APN.

    I dialogen som kommer upp fyllde jag i följande fält:
    Name: Tele2
    APN: mobileinternet.tele2.se
    Authentication type: CHAP

    Resterande fält lämnade jag till sina defaultvärden, för det mesta "Not set".

    Sen funkade det. Nu ska jag bara till något ställe där jag har bättre mottagning också så jag får upp farten! :-)
     
  11. Love

    Love Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jan 2010
    Inlägg:
    183
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Verkar som Honeycomb är på G. Nån som vet om Eden med Honeycomb kommer vara väldigt olik vanilla honeycomb, eller om man kan stänga av Eden eller liknande? Kommer den komma med googles native apps som fått så bra kritik för Honeycomb? Kommer Market komma iom Honeycomb? I vissa reviews beskrivs färgerna som "washed out" på Qi versionen, vad säger ni som fått den? Tvekar fortfarande...
     
  12. Miklan

    Miklan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2009
    Inlägg:
    509
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    1. Ingen aning men det kommer absolut att komma hemkokta roms om Eden inte passar.
    2. Ingen aning men som ren spekulation: ja. Annars går det säkert att få tag på, på annan väg. XDA-folket löser det mesta.
    3. Ja, market kommer med Honeycomb (vilket gör att jag tror ännu mer på native apps). Market går i nuläget att få in med lite enkelt trix.
    4. Har inte fått hem min än.
     
  13. Annoying

    Annoying Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 sept 2010
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Eden är ju ett annat sätt att tänka när det gäller appar, så olikt vanilj-honeycomb kommer det ju att vara. Om man är beredd att lägga in en custom rom så kommer det att gå att välja mellan eden och vanilj. Precis som du kan göra med Eden X nu. Honeycomb kommer till Adam så fort genierna på notioninkhacks.com bara får lägga vantarna på de två bootloaderfilerna som fattas. (Eller vad det nu är för två filer som fattas - jag är ingen androidhacker.)

    Jag har fått min Pixel Qi-version, och det där med washed-out colours är blaha blaha. Vissa som har väntat länge på sin Adam trodde att den skulle vara det bästa som hänt sen rostat bröd, och när det visade sig vara "bara" en tablet så blev de besvikna och gnällde av sig. För övrigt så är de flesta som klagar på blaskiga färger inte ägare till Adam, utan drar slutsatser från youtube-filmer. Min PixelQi är jättefin, och har helt ok färger. Helt klart jämförbart med vilken bärbar dator som helst.

    Idag hade vi soligt och fint här i Göteborg, och jag satte mig på balkongen och surfade en stund och huttrade, bara för att jag kunde. Det var helt ok att kunna se och läsa allt i direkt solljus. Fast om jag ska vara helt ärlig så är det nog inte en funktion som jag egentligen hade behövt... ;-)

    Så länge man vet vad en PQi-skärm är så blir man inte besviken, tror jag. När bakgrundsbelysningen är avstängd så är det enda sättet att läsa skärmen att ljus får komma igenom skärmen och reflektera tillbaka. Det betyder att det är inte lämpligt att försöka läsa böcker med en svag läslampa medan ens bättre hälft sover brevid, som många tycks ha trott.
     
  14. engjoa

    engjoa Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2010
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Nån som beställde den 11:e februari som fått mail med tracking nr?
     
  15. pdahlberg

    pdahlberg Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 okt 2009
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har varit sugen på att köpa en Adam för att både få en kapabel tablet och en e-boksläsare där jag kan läsa lite Kindle- och PDF-böcker. Hur tycker du den känns storleks- och viktmässigt att hålla för att läsa böcker?

    Jag har hört att man inte blir trött i ögonen av att läsa en längre tid på kindle, är det något du har tänkt på vad gäller PQi-skärmen?
     
  16. Annoying

    Annoying Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 sept 2010
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Jag älskar min HTC Desire. Den är perfekt! Förutom... Jag är en bit över 40, så skärmen är lite för liten för att vara lättläst för mig. Alltså ville jag ha en tablet, så att jag skulle kunna få en större skärm. När man ändå var i farten, så kunde man ju lägga till lite saker som gjorde att man kunde lämna laptopen hemma, som till exempel USB i host mode och så. Och så gärna lägga till möjligheten att läsa böcker... Därmed var Adam perfekt. :-)

    E-ink som kindle har är någonting HELT annat än Pixel Qi. Jag har en kompis som har en kindle, så jag kan jämföra. En kindle ser ut som tryckt papper. På riktigt. Pixel Qi ser ut som en bärbar dator när du har bakgrundsbelysningen på, och som en "gammaldags svartvit lcd" med bakgrundsbelysningen av. Dock kan du lätt ställa in styrkan på bakgrundsljuset på Adam, så om du vill mysa och läsa så kan du ha det ganska lågt och ändå se bra. Helt avstängt funkar bara om du har en stark ljuskälla som kan speglas i den.

    Det verkar som om många har trott att Pixel Qi ska vara som e-ink, men Pixel Qi är för att få läsbarhet utomhus i starkt solsken osv. Där faller ju som bekant nästan alla skärmar platt annars.

    Jag blir trött i ögonen av att läsa böcker, även på papper. Varför det skulle vara mindre på kindle begriper jag inte. Jag blir inte mer trött i ögonen av att stirra stint på en bildskärm än på en boksida.

    Som renodlad e-boksläsare så är Adam kanske en smula stor, jag vill gärna hålla med båda händerna när jag läser. Jag kanske hittar smartare sätt att hålla den på vad det lider. Men för mig är det en liten nackdel när den kan göra så mycket annat som en mindre läsare inte kan.
     
  17. Love

    Love Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jan 2010
    Inlägg:
    183
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Pixel Qi skärmen är det som gör Adam mest intressant för mig, det är ju den enda tabletten på marknaden som har det (vad jag vet är det inte ens någon annan annonserad). Gillar att läsa ute, läser pappersböcker bara för att de fungerar i solen... Var väldigt nära att köpa en Kindle när jag fick nys om Adam-tabletten (och hade tänkt köpa en Android tablett eller Chrome dito vid senare tillfälle). Brukar inte roota o hålla på, men blir man väl tvungen att göra isf, Honeycomb verkar ju riktigt bra.
     
  18. Annoying

    Annoying Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 sept 2010
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Om du bara har lite tålamod så ska du inte behöva roota och hålla på. Folket på Notion Ink håller på och portar till Honeycomb, så det kommer med de vanliga uppdateringarna. Eden är bara en launcher och några appar. Gillar du inte apparna kan du installera alternativ. Gillar du inte launchern så kan du starta apparna från den nakna menyn. :-)
     
  19. Love

    Love Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jan 2010
    Inlägg:
    183
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    ok låter bra, det är det bara en launcher i stil med Launcher Pro? Man kanske ska kolla om de fortfarande har några ex med PQi skärm på lager...
     
  20. lasslax

    lasslax Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    422
    Mottagna gillanden:
    40

    MINA ENHETER

    De har inget på lager. Än så länge säljs allt i förväg innan de ens tillverkades.
    Det kallas för "Preorder". Du pröjsar idag, och sen väntar.... och väntar... och väntar.... och efter några månader du kanske har den i handen. Eller inte.
    Verkar som att det finns fortfarande folk som beställde i december och intefått den än.

    Jag beställde min PQ+Wifi+3G den 11te febr. men som jag kan se har de inte levererat en enda med den konfig. sen december.

    Så om du bestämmer dig för en Adam - ha tålamod!