Appförslag, Till Taxi branchen..

Diskussion i 'Appförslag och idéer' startad av nadro, 15 feb 2011.

  1. nadro

    nadro Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    119
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Jag kör bulle i Umeå, Jag har komit på en genial ide, tror jag..Men har inte kunskapen att utveckla denna ide så jag ber er titta på den om den är genomförbar..

    Staden är uppdelade i distrikt 1,2,3,4,5,6 osv..

    tänk om det fanns en app som kunde baserat på informationen ( köruppdragen) jag matade in kunde förutspå körningar in distrikten.
    Desto mer info jag matar in ( fler körningar) ju troligare är det att en återkommande kund som åker till flyget, sjukresa, skola/omsorg Detta gäller då fasta turer..

    olle åker från DI1 måndag till fredag 07:15 till skolan, jag knappar in DI1 och tid om JAg tycker det var en bra körning, nästa gång jag står i di1 påminner telefonen om att det troligvis kommer en bra körning i di 1 om 10 minuter, Förstår ni hur jag menar ??
    svårt att förklara, men alla som har varit inblandad i "scenen" känner till dom här prebootarna och borde veta vad jag menar..


    /nadro
     
  2. Reconnnn

    Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    9 mar 2010
    Inlägg:
    2 809
    Mottagna gillanden:
    263

    MINA ENHETER

    Möjligt ja det är det. Enkelt nej. Anledningen till att det blir komplicerat är för att man måste göra det generellt det ska ju fungera i alla svenska städer och helst utomlands också. Sen är det ju så att det kan bli svårt att tjäna pengar på en sån har tjänst. Och eftersom åtminstone jag inte kan se någon användning för mig så hade jag inte utvecklat det utan att få betalt.
     
  3. nadro

    nadro Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    119
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Jag hävdar motsatsen, i taxisvängen är kunskaperna om vilka körningar som går ut när vårat viktigaste redskap för att kunna förbättra våran lön.. Hur många taxianställda finns det inte bara i lilla umeå..

    Men du har säkert rätt, även om jag inte är helt övertygad.

    / nadro
     
  4. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Frågan är väl hur många som har en telefon och är villiga att betala för den. Vet inte om det är vettigare att gå via taxibolag eller inte heller.

    Låter inte helt trivialt för den delen, som reconnn säger så låter det inte alls lätt att göra den generell då man som utomstående inte har en enda susning om hur zonerna ser ut i olika städer. Sedan hur "AI"t ska skötas, ska det räcka att man har kört en tur där en gång eller ska du knappa in varje gång du kör Olle? Och om du kör Olle 2/5 ggr i veckan så är det värt en notifiering eller ska den alltid hojta till om du bara kört Olle 1 gång? Då blir den inte direkt trovärdig heller. Antar du får göra så den ger dig en påminnelse att du kört Olle den tiden 2 måndagar av 4 (eftersom Olle kanske åker olika tider på olika dagar) och det är måndag idag och därför får du en påminnelse?

    Hur mycket sådant om bra kunder och turer minns egentligen en taxichaffis själv?


    Edit: en generalisering kan iofs vara inom en viss radie i Google maps där du taggar körningen. Så du helt enkelt får trycka var på kartan du körde ifrån och vilken tid, för antagligen så knappar du in det efter körningen. Så kan man välja vilken radie man vill ha meddelanden ifrån och på så sätt slipper man sätta sig in i allas zon-delning i olika städer.
    Då blir väl "bara" frågan AI:t
     
    Last edited: 16 feb 2011
  5. nadro

    nadro Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    119
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Den gamla skolan av taxichaffisarna sitter eller har suttit med anteckningsblock och gjort detta, bara för att dom ska kommaihåg tid och plats vart dom fick denna "go" körning.
    Men hey vi lever i andriodtiden nu borde gå att göra smidigare än old school metoden.

    För att förklara enkelt så är inte dom andra taxibolagen våra största konkurrenter, utan dom andra chaffisarna inom samma bolag, helt enkelt, den som vet mest tjänar lite mer..

    Vi håller reda på så mycket vi kan, eftersom det är nyckeln till en skälig lön, men att få lite hjälp på traven med en reminder nu och då hade ju varit kanon, då kan man bygga upp sitt eget system, och få ganska snarlik info som dom som sitter i växln...

    men som sagt, det var bara en tanke..

    / nadro
     
  6. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER


    Jasså ok. Det jag funderar på är hur påminnelserna bör fungera. Säg att Olle bara åker 7.45 på måndagar och andra tider de andra dagarna. Är det skitsamma och man alltid ska få en påminnelse oavsett dag eller bör det bara vara på måndagar?

    Måste/Bör man ha kört Olle 3 gånger på en måndag innan man börjar få påminnelser eller bör man få det efter 1 gång oavsett körning?

    Antar att dagar är ganska bra att ha koll på men att ha kört Olle x antal gånger på y antal "försök" känns inte så relevant.
     
  7. johanr

    johanr Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2011
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hallå,

    jag måste säga att jag inte alls tycker att det verkar speciellt svårt..

    Vad jag förstår så måste man ju öht inte koppla detta till geo-data, utan det räcker att man lägger till "platser" (titlar, typ "zon A1", "zon A2" osv). Sedan lägger man till att man fått en körning så väljer man plats från listan med platser, som man själv skapat, och datqabasen sparar denna och tiden (och kanske annat, typ veckodag, destination, kommentar, namn (datainspektionen-alert) m.m. ).

    Och om man får "samma" körning igen kanske man vill koppla ihop det på nåt sätt (typ samma namn)

    Sen när man letar efter körningar väljer man bara vilken zon man är i och då får man upp en lista på tidigare körningar från den zonen sorterad efter veckodag, nuvarande tid (+- ett par timmar), och efter antal och annat smart.

    Låter som vilket vanligt databas-program som helst.
     
  8. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Klart svårighetsgraden beror på vad man vill ha med i eller hur man vill göra hela systemet. Det är ganska givet. Din simpla idé är i princip enbart några anteckningar med tags helt enkelt. Men TS skrev ex att automatiskt få meddelanden om körningar. Sedan finns det flera saker man kan göra för att göra det mer realistiskt, säg att Olle bara åker den turen på måndagar och då får du inte något meddelande på tisdagar. Han kanske måste ha åkt med "oss" 3 gånger för att man ska vara lite mer säker att han har den tiden.

    Att bara få det på måndagar är lätt men säg att han åker 3 gånger kl 8, kl 9 och kl 10. Då är det lite dumt att skicka 3 meddelanden.

    Som sagt, komplexiciteten och svårigheten i att programmera den beror hur avancerat man vill göra den.