När kommer tabletternas tablet - Notion Ink?

Diskussion i 'Övriga tablets' startad av my05, 20 okt 2010.

  1. riro

    riro Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jan 2010
    Inlägg:
    64
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Har nu lekt med den av och till i ett dygn... laddade hem ett gäng med varianter av Big Buck Bunny för att testa.
    http://www.bigbuckbunny.org/index.php/download/

    Sen tog jag hem lite andra MKV-filer för att testa...
    http://forums.plexapp.com/index.php/topic/3029-1080p-test-mkv-examples-from-birds-scene-earth-movie/
    (Okej, dom är en aning hårda att klara av även för en vettig PC)


    Men jag hittar ingen mediaspelare som fixar att accelerera video på ett bra sätt, någon som har ett förslag?
     
  2. Love

    Love Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jan 2010
    Inlägg:
    183
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    ok de är fortfarande på pre-order alltså, trodde det bara var något tillfälligt när det var nytt... En stor nackdel måste man ju säga, speciellt att vissa inte ens fått den än. Hade den funnits i fysisk butik eller e-shop med lagerhållning hade det inte varit något snack för min del, eller någon annan motsvarande med Pixel Qi. Lite förvånad att inte den tekniken verkar slå, trodde det skulle bli stort snabbt.
     
  3. lasslax

    lasslax Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    422
    Mottagna gillanden:
    40

    MINA ENHETER

    De planerar att sätta upp en distributör i Tyskland och en i USA senare i år, så om du kan vänta litet, kan du säkert köpa över disk också.

    PQ tekniken har än så länge en nackdel: dålig kontrast med bakgrundsbelyning pga kompromissen att ljuset måste släppas igenom först, för att sen reflekteras bakifrån genom LCD matrixen.(därmed otät matrix). Och jag tror att det bara finns en enda tillverkare av PQ skärmar, så det är inte lätt att slå stora drakar som Samsung och liknande. Kan fortfarande slå på sikt.
     
  4. Annoying

    Annoying Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 sept 2010
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Jag tittade lite på det de första dagarna, men jag har inte hittat någon som hårdvaruaccelererar video utom Notion Inks egna spelare.

    mVideoPlayer har fått mycket bra kritik, men är för närvarande lite jobbig att köpa. Men jag tror inte att den hårdvaruaccelererar, eftersom den är utvecklad för telefoner.

    Jag fick min Adam att spela upp en hel del tunga filmer, men den vägrade på andra. Det beror ju på vilka codecs den stödjer, och jag hade inte tid och ork att gräva mer i det just då.

    Några problem som jag ser med HD-video på Adam, som jag räknar med kommer att byggas bort ganska snart med uppdateringar:
    - Den inbyggda spelaren (och sniffer) förstår inte att .mkv är filmer. (Kommer du runt lätt genom att köra Astro och klicka på filmen. Då kan du skicka den till den inbyggda spelaren och den spelar gladeligen upp filmen. Om den har codecs för det, förstås.)
    - Alla moderna codecs supportas inte, och jag har inte hittat någon information om *vilka* som supportas. Jag är för lat för att testa mig fram och göra en egen lista.
    - Eftersom Adam bara förstår FAT32 så måste du hålla på och splitta filmerna till bitar under 4Gb. Det orkar jag inte heller, så jag väntar lite coolt på att NTFS-stöd skall komma.
     
  5. beejizzle

    beejizzle Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2010
    Inlägg:
    327
    Mottagna gillanden:
    33

    MINA ENHETER

    Öh, så vad menar du händer när du formaterar ditt SD-Kort med NTFS innan du sätter in det då? Blir det oläsbart?
     
  6. riro

    riro Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jan 2010
    Inlägg:
    64
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    NTFS fungerar helt enkelt inte... och det är "lite" irriterande med tanke på maxstorleken på filer med FAT32.

    Det där med codecs har jag inte riktigt förstått mig på hur f-n det fungerar i android-världen. I vissa spelar går vissa filmer bra och i andra spelare andra filmer.

    Nåja... det lär väl hända lite mer på den fronten bara det kommer lite fler Tegra-plattor på marknaden.
     
  7. oebb

    oebb Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 mar 2011
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    När det gäller Tegra baserade enheter så kommer de i princip inte att klara av att spela upp något nedladdat HD-material pga att GPUn inte klarar av att spela H264 High Profile i hårdvara. Något som PowerVR GPUn i t.ex Samsung Galaxy S och Tab klarar av.
     
  8. Love

    Love Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jan 2010
    Inlägg:
    183
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    kollade lite youtubeklipp och har bestämt mig för att köpa en Adam, gillar verkligen PQ, även om kvalitén skulle vara sämre än lcd i backlight mode. Tyvärr dock:

    "Hi!

    Greetings from Notion Ink!

    We have received your request for an invite to order the Adam.

    Now, here is some good news and some not so good news for you.

    Good news is that you will be one of the first people to receive an invite in our next batch.

    The not so good news is that we are completely sold out of all variants of the Adam for now.

    Please be assured that you will certainly be among the first ones to receive an invite as soon as our next round of orders begin.

    In the meanwhile, please check our blog for more updates.

    Warm Regards
    Notion Ink"

    Och nej, jag kan inte vänta lite, är inte den tålmodiga typen ;)
     
  9. riro

    riro Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jan 2010
    Inlägg:
    64
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Någon som har listat ut hur man får fram ÅÄÖ på tangentbordet?


    ... och kanske vad ctrl-knappen ska vara till för nytta.


    Edit: Jo, jag vet att det finns andra tangentbord som man kan installera men jag gillar NIs utseende och multitouch-funktionen är riktigt trevlig på en padda.
     
    Last edited: 10 mar 2011
  10. riro

    riro Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jan 2010
    Inlägg:
    64
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Det är en grym platta, riktigt bra prestanda och det känns som det är bra byggkvalitet.
    Eden som UI är inte klart på långa vägar... men det kan (kommer?) bli riktigt bra.

    Men är man bara ute efter en läsplatta så finns det billigare maskiner med eInk som fungerar lika bra att läsa på.
    Är man bara ute efter ett prestandamonster så finns det andra Tegra-baserade plattor.


    ... är man däremot ute efter kombinationen så är Adam rätt platta.


    Sen hoppas jag att Notion Ink på sikt kan bli riktigt stora, bara inte någon stor jätte kommer och köper upp dom och gör något tråkigt av hela iden och tanken med företaget.
    Jag väntade ungefär ett år på att få lägga en beställning och sedan några månader på att få den levererad... så jag kanske är lite mer tålmodig. :P
     
  11. lasslax

    lasslax Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    422
    Mottagna gillanden:
    40

    MINA ENHETER


    Nja... då är ADAM inte din grej, för den börjar med att vänta... sen vänta mera... och att vänta otåligare... och sen ännu otåligare... för att slutligen slita ut F5 knappen på tangentbordet, med alla "refresh" du gör på din statussida....
    :(

    För att vara rättvis: ADAM är inte till salu än, det man gör att man lägger en "preorder" hos tillverkaren, betalar, och väntar tills de framställer varan och skickar hem till en.
    Om du är så otålig, köp en Samsung Galaxy nu, och byt upp dig på slutet av sommaren. Eller ännu bättre, köp av behnaam på www.droidpads.se en ganska OK pad, för en OK slant - och håll dig i skuggan på sommaren....:cool:
     
  12. engjoa

    engjoa Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2010
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Wooohooooo, detta landade i mailen för en minut sedan. :D


    Dear Customer

    Greetings from Notion Ink!

    We would like to inform you that we have started shipping your device from the 4th of March and will be dispatching them in batches until the 14th of March.

    Please note that as a standard procedure, after the devices are dispatched from our factory, it takes upto 48 hours for transportation to the port, customs clearance before the shipments can be forwarded to international destinations.

    You will be able to use your order number to track your Adam once our logistics partners process your order for dispatch. They will contact you about the same once this has been done.

    We really appreciate your patience in this matter and we will keep you updated about the process.


    Please note! For some countries including India, Russia and Japan, we are bound to follow alternate methods of shipping due to issues in Customs. We use EMS / German Post for Russia & Japan; and we use GATI for India. Thus, in these cases your order number might not work for tracking. We will update you with your tracking numbers within 48 hours after our logistics partners dispatch your orders.

    If you require any assistance, please write to [email protected]

    Warm Regards
    Notion Ink

    This is a system generated automated e-mail, please do not reply!
     
  13. pdahlberg

    pdahlberg Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 okt 2009
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det var mycket bra att få höra jämförelsen mellan någon som sett både Kindle och Adam. Jag har varken sett en e-ink eller PQi-skärm, men det skall erkännas att jag hade uppfattningen att PQi var mer lik e-ink än en vanlig skärm.

    Jag menade inte att kindle skulle ge mindre trötta ögon än papper utan tänkte mer på skillnaden mellan papper och en vanlig skärm. Själv brukar jag inte bli trött av att läsa en bok på papper, men tycker inte om att läsa någon längre stund på min vanliga skärm eller på min Desire exempelvis. Men det är väl som med allt annat; olika :)

    Tack för infon! Om de nu bara kan få igång produktionen så lutar det helt klart åt ett köp...
     
  14. Love

    Love Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jan 2010
    Inlägg:
    183
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Det är just kombinationen jag är ute efter, för enbart läsning verkar e-ink vara överlägset, men den tekniken fungerar ju t ex inte på rörliga bilder pga väldigt låg uppdateringsfrekvens. Vad jag förstår är PQ enda tekniken där man kan göra allt i direkt solljus (ok förutom att visa starka färger). Dessutom är jag väldigt sugen på google ebooks också som ju inte fungerar med t ex Kindle (men som jag hoppas kunna få att fungera på en Adam med amerikanskt sim).
     
  15. Love

    Love Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jan 2010
    Inlägg:
    183
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Tack för tipset, men blir nog till att vänta trots allt, såvida ingen annan släpper en android-padda med PQ. Om jag inte skulle ha varit hookad på PQ skulle jag definitivt köpa en Xoom
     
  16. lasslax

    lasslax Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    422
    Mottagna gillanden:
    40

    MINA ENHETER

    Håll ett öga på deras hemsida, det kommer att öppnas för nya preorder så småningom, för nu har de börjat leverera PO2, dvs de vill snart ha in nya order!
     
  17. Miklan

    Miklan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2009
    Inlägg:
    509
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Medans man sitter här och väntar på att sin Adam ska dimpa ner i Sverige så vill jag tipsa om detta stöd: padpivot
    Ett projekt av två killar som ser mycket lovande ut! Får hoppas att det passar Adam.

    Edit: Skapade en egen tråd för denna: här.
     
    Last edited: 11 mar 2011
  18. RickardP

    RickardP Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    515
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Cool den där lär man ju fan sätta en pre-order på och supporta dem :)

    Så fort man har en tablet vill man ju ha den :P
     
  19. rosentorp

    rosentorp Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Du får byta till svenska Android tangentbord.

    /Anders
     
  20. Love

    Love Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jan 2010
    Inlägg:
    183
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Redan reggat min mail så de mailar mig när det är på g. Fick mail inför PO2 men tog inte chansen :(