ZTE Blade - Allmänt

Diskussion i 'Blade' startad av n3rox, 26 sept 2010.

  1. droid-Z

    droid-Z Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    7 mar 2011
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    undrar en sak har blade swype eller måste man ladda ner slideit
     
  2. saigon

    saigon Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 mar 2011
    Inlägg:
    207
    Mottagna gillanden:
    85

    MINA ENHETER

    Har funderat på denna telefon i ett par dagar nu. Min gamla har hängt med i över 5år nu så det börjar bli dax för en ny.

    Jag har en förhoppning om att kunna ha kvar denna telefon ett tag, kommer den att hålla för det? Köper inte mobiltelefoner allt för ofta. Sliter inte onödigt mycket på telefonen, men blandannat så kommer min son över mobilen ibland, och då kan den med lite otur flyga i golvet, eller väggen. Eller så skall den provsmakas...:sad:


    Kommer isåfall att använda den på mitt Wlan hemma, och då har jag en förhoppning att under sömnlösa nätter kunna ligga i sängen med hörlurar och slötitta på youtube, svtplay m.m. Funkar det bra? Går det att ladda den samtidigt som man använder hörlurar?

    Kommer den att säljas med V2.2 längre fram, eller är det att uppdatera själv som gäller? Tänkte om jag skulle vänta med ett köp tills dess isåfall.

    Kör med Comviq kontant nu, kommer det att funka med 3g? Har också funderingar på att ta ett abbonemang på engång. Är så tröttsamt att behöva ladda på telefonen stup i kvarten. Vilket är mest prisvärt om man kollar på tele2s abbonemang? Ringer alla typer av abbonemang, oftast lite kortare samtal, men fler istället. smsar inte så mycket, men slösurfa på blocker m.m kommer jag att göra.

    Är tacksam för lite hjälp.:)
     
  3. djjokke

    djjokke Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2010
    Inlägg:
    3 621
    Mottagna gillanden:
    375
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    iPad Air 2020
    Du har precis bevisat att mina fördomar varit fel. Man kan vara ny på forumet och ändå skriva ett vettigt och bra inlägg, tack för det! Cred ska du ha :D

    Ska vi vara helt ärliga så är inte Bladen en telefon man har en längre tid tyvärr. Smartphones över lag brukar inte tåla jättemycket stryk, och med tanke på Bladens pris har man inte lagt allt för mycket krut på materialvalet tyvärr.

    Det är plast, plast och åter plast på utsidan. Hos många glappar batteriluckan - dålig passform helt enkelt, volymknapparna på sidan 'gnisslar' ofta när man trycker på dem, hårdvaruknapparna på framsidan (hem, bak och menu) är tunna och rangliga. På insidan har vi hållaren för minneskortet som är rent ut sagt dålig och har gett många problem med vissa minneskort.

    Hårdvaran på insidan är inte heller top of the line, vilket gör att saker som SVT Play, YouTube, surfande och liknande kan bli laggigt tyvärr, och om nått år finns det stor risk att du tycker den är alldeles för seg över lag (om den ens har överlevt så länge ;) ) Apropå Androidversion så kommer den fortfarande med 2.1 men en officiell 2.2 kommer som funkar med alla Blade. Bara till att uppdatera själv sen, inget svårt alls.

    Om du ändå funderar på abonnemang så hade jag rekommenderat en annan lur som ligger lite högre upp i prissegmentet och som på så vis har bättre material på utsidan och bättre hårdvara på insidan. Kanske en HTC Desire eller Nexus S?
    Fördelen att skaffa abonnemang med en smartphone är att det ofta ingår surf över 3G till en fast månadskostnad (ligger runt 99kr/mån) och då kan man utnyttja telefonens fulla potential. När du skulle vara utom räckhåll för ett wifi kan du ändå surfa, maila och använda appar som använder internet utan att oroa dig för kostnaden. Dessutom är det väldigt smidigt tycker jag, använder ofta Skånetrafikens app när jag är i stan för att tajma bussen t.ex.

    Hoppas det hjälpte dig lite i ditt val :)
     
  4. saigon

    saigon Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 mar 2011
    Inlägg:
    207
    Mottagna gillanden:
    85

    MINA ENHETER

    Hehe, jag försöker så gott jag kan:innocent:

    Det var lite synd, för priset var ju oslagbart. Jag måste då bara fråga, alla som köper en blade, vad har dom den då till? Kan ju inte tänka mig att alla bara är inne på facebook eller div forum och skriver, jag menar om den nu är för slö för annat? Och kameran var ju tydligen inget vidare heller?

    Det finns ju smidigare telefoner då om man bara skriva lite på Facebook eller bara ringa antar jag.

    Har lite emot att köpa telefoner som kostar ett antal tusen. Jag hade ett par dyra telefoner som kostade över 4000kr för ett antal år sedan, och med min otur så gick dom sönder inom 6mån. Självförvållat såklart. Sedan blev det en billig telefon för runt 600kr, och den har varit med om den del, och den funkar klanderfritt än idag.

    Ska jag ändå lägga ut 4000kr, så kan jag lika gärna göra om alla andra och köpa en iphone antar jag, men det vill jag ju inte heller:cry::teeth:

    Finns det nån motsvarighet till Blade, fast mer lite kraftigare processor?
     
    Last edited: 8 mar 2011
  5. pete

    pete Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2010
    Inlägg:
    663
    Mottagna gillanden:
    66

    MINA ENHETER

    Tycker de kängor djjokke delar ut kanske är lite väl hårda kängor, visst har den sina brister, och de dyrare highend modellerna skall slå Blade i de flesta aspekter och det kan absolut hända att det är att föredra för dig, men Blade är absolut brukbar.

    Har ett par rippade, och i vissa fall omkodade, youtube videor på min som rullar på hur bra som helst. Kan inte påstå att jag använt youtube mycket alls i mobilen, och svtplay inte över huvudtaget. Men bara för sakens skull drog jag igång youtube appen nu och har lirat igenom ett tiotal musikvideor. Första vändan flöt videorna på bra men appen började strula en del efter ett tag, misstänker att det hade att göra med lurens uptime på 460h, efter reboot har jag inte märkt några problem än. Kan ju hända att andra videor laggar, men än så länge tycker jag det flyter på bra, inte sett till något HD material än (inte för att det finns någon vits annat än att testa om det laggar, vilket det troligtvis skulle göra), verkar bara gå att välja icke-HQ eller HQ via appen (kör HQ såklart). Provade svtplay (via svtplay.se/mobil) men den ville inte spela då den krävde flash, något som hårdvaran i Blade inte stödjer, men tar för givet att det finns något alternativ, app eller svtplay sida som inte kräver det då jag har sett folk skriva att de kör svtplay på sin Blade. Kan således inte kommentera hur det fungerar, men tycker det skulle verka konstigt om själva videomaterialet, om den nu inte har problem med format eller codecs, är för tungt för att Blade ska klara av det då från vad jag minns mig ha sett har videokvaliteten på svtplay varit lite sisådär.

    Surf fungerar acceptabelt i mina ögon, lite smålagg här och där, men när sidan är laddat tycker jag inte man kan klaga allt för mycket. En störande sak värd att nämnas är att wifi disconnectar när luren går ner i vila vilket i många fall är ganska störande.

    Ladda funkar bra medan man har hörlurar ipluggade. Byggkvaliteten är i mina ögon relativt solid, med undantag för knapparna som känns som att de kan ge vika tids nog. Dock inga sådana tendenser än, har haft min i 5mån, dock ej som första lur, mer som leksak så inte så enormt hårt användande. Känns som att spräcka skärmen är det troligaste sättet att göra den obrukbar, men det tror jag är ganska gemensamt för alla touchenheter.

    2.2 skall officiellt komma till den, men om du känner för att joxa lite så är det root och custom roms (finns 2.3.3 redan i form av CM7, än i beta, finns t.o.m 3.0 dock i än tidigare stadie och det skall tydligen vara anpassat för tablets så kanske inte funkar så bra, men visar på att det finns ett stort utvecklar-community) som gäller då den har såpass brett stöd bland utvecklare finns det en hel del smått och gått för att förbättra användarupplevelsen.


    Om den är nog bra eller inte och om det är värt att skaffa dyrare lur känns som högst personligt. Värt att ha i åtanke är att mina erfarenheter är baserade på custom rom, och en del andra tweaks, vilket bör ha en positiv inverkan, men om du inte har något emot att pilla lite för att få ut max så... Tycker också Motorola Defy kan vara värd att kika på då du säger att hållbarheten kan vara ett problem, och den lär inte bli ett mindre problem hos en smartphone. Ett plus är att den har snäppet vassare hårdvara, inte särskilt dyr heller, mesta jag läst om den är positivt. Har själv en över 7 år gammal motorola som funkar finfint fortfarande, ju mindre funktioner ju längre hållbarhet hehe.

    Fan vad långt och mycket skit det blev...
     
  6. Fredda

    Fredda Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 okt 2010
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Mitt resonemang har varit(och är) detta:
    Jag var till i höstas en trogen windows mobile användare(sedan -04) och köpte då en Samsung Galaxy 5 som en testmobil för android-plattformen. Förr fanns inget annat alternativ än windows mobile tyckte jag - men nu givetvis en föråldrad plattform, men har hängt med till i höstas p g a Exchange-stödet ur jobbsynvinkel.
    Samsung Galaxy 5 är en riktigt bra telefon för pengen(har köpt 2 till i familjen efter det, billigaste var 981 SEK). ZTE Blade kom efter det och har köpt en sådan till sonen, den räcker långt - tänkte länge ta en sådan till mig själv. ZTE Blade "storebror" kan man nästan säga är Huawei X5(runt 2,5k) - också en telefon med "underpris" mot spec, som är tanken att jag skall uppgradera till snart. För att slå den hårdvaran får man nog lägga runt 4k, där man för att slå Blade fick lägga runt 3k i a f innan X5 fanns. Samsung Galaxy 5 har en fördel faktiskt som många android telefoner saknar - fysiska telefonknappar(d.v.s. avstängning av samtal med fysisk knapp). Så för min del är det dessa angivna telefoner som jag tycker är de bästa inom sina prissegment. Om man vill lägga 4-6k finns det givetvis bättre telefoner.
    Ganska lätt att byta telefon inom android, m a o inte ngt större problem att köpa en billigare variant för en lite kortare tid - allt handlar egentligen om konton för olika appar i molnet, grundbulten när jag väljer appar är att allt ska vara lättåtkomligt och synkat via webben på både PC och mobil, helst gärna ytterligare ställen om möjligt. Att tappa bort telefonen ska inte ha ngn som helst betydelse ur synvinkel data(bara säkerhetsaspekten).
    Utförligt test av Huawei X5:
    https://swedroid.se/test-av-huawei-ideos-x5/
    Måste passa på att ge Ajfån en känga:
    Ajfån är överprisat med uråldrigt gränssnitt är min åsikt, i princip alla(min erfarenhet) som köper Ajfån har inte haft en smartphone innan och vet inte vad de egentligen betalar för. Därav att de lägger halva pengen på luft/hype. Öppet mål med flera andra problem med Ajfån....
    De som säger att Blade är slö, det är ju en relativ fråga och vad man bedömer den mot givetvis - samma med kameran. Jag har växt ur Galaxy 5 av dessa anledningar: snålt med minne, den blir seg när många appar installerade & ej stöd för Flash även med 2.2(skyfire browser med stöd för video finns heller ej att ladda ner). X5 har 4 GB rom, snabbare processor, jag tror stöd för Flash och som plus i kanten lite bättre kamera/videoupptagning. Nämnda Defy har 1,2 GB rom och inte 2.2 ännu, X5 slår denna utan tvekan vad jag kan se(och billigare).
    Sorry om jag flöt ut från exakta frågan....
     
    Last edited: 9 mar 2011
  7. Evian

    Evian Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 nov 2010
    Inlägg:
    781
    Mottagna gillanden:
    279

    MINA ENHETER

    Helt klart att Blade har lite brister och inte är helt perfekt. Wifi-buggen, lite klen processor om man vill spela bl.a.

    Men ändå så är jag grymt nöjd med min och tycker Blade är mycket bättre än HTC Wildfire som jag har som jobbmobil.
    Sen kanske inte den har så mycket att sätta emot Desire, Nexus S med flera men med tanke på priset är en bråkdel mot de andra så är den helt klart prisvärd. Man får helt enkelt mycket för pengarna.

    Summering
    Vill ha det bästa och har massa pengar över: Köp en värstinglur

    Vill du bara vill testa på Android, inte har lika välfylld plånbok och kan leva med att inte få det absolut bästa/senaste: Köp en Blade
     
  8. djjokke

    djjokke Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2010
    Inlägg:
    3 621
    Mottagna gillanden:
    375
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    iPad Air 2020
    Jag håller med om att mitt inlägg verkade lite väl negativt, speciellt eftersom att jag verkligen älskar min Blade. 1500kr är löjligt billigt med tanke på hur mycket man får ut av den, och då tänker jag främst på hur pass bra allt faktiskt flyter på, vilket jag inte trodde då jag såg specsen.

    Jag valde ändå att betona de sämsta delarna då det verkade som att frågeställaren faktiskt värderade slittålighet rätt högt. Även målet att ha telefonen "ett par år" tror jag är orealistiskt, just för att jag inte tror den rent fysiskt håller så länge.

    Till frågeställaren: allt positivt och negativt med Bladen har tagits upp i de senaste inläggen, nu är det bara upp till dig. Personligen hade jag, om jag var i dina brallor, satsat på en något lite dyrare lur men som ändå ger dig väldigt mycket för pengarna - Huawei Ideos X5 eller Sony Ericsson X8
     
  9. halv

    halv Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 mar 2011
    Inlägg:
    36
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    fick nyss min lur men märkte att de inte fungerar att vrida telefonen så att tagentbordet vrider sig typ.. någon som vet vad som kan vara fel ?
     
  10. Davos

    Davos Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 nov 2010
    Inlägg:
    445
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    gå in i inställningar/ljud och skärm sen sås kolla så att "riktning" är ikryssat
     
  11. djjokke

    djjokke Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2010
    Inlägg:
    3 621
    Mottagna gillanden:
    375
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    iPad Air 2020
    Tar er GPS också 300 år på sig att hitta position?
     
  12. DreamHawk

    DreamHawk Android Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2010
    Inlägg:
    6 113
    Mottagna gillanden:
    420
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    När 2.2 kommer, hur är det tänkt att man ska uppdatera sin Blade?
     
  13. BladeSimon

    BladeSimon Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 mar 2011
    Inlägg:
    99
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Det är nog mer eller mindre oklart i nuläget. Jag kan inte säga att jag är någon expert men vad jag har läst så påstod Blades service att vi skulle behöva lämna in telefonen till återförsäljare för att uppdatera. Detta låter helt orimligt. Ideella utvecklare här väntar på info från de som eventuellt fått uppdateringen,(efter lagningar/nyköp etc) så det kanske går att lösa uppdateringen själva ifall en img-fil dyker upp.
     
  14. DreamHawk

    DreamHawk Android Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2010
    Inlägg:
    6 113
    Mottagna gillanden:
    420
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Uhm... Om man blir tvungen att skicka in sin telefon för att uppdatera, då tänker jag roota sambons telefon fan.. Det är ju orimligt att man måste skicka in den :S
     
  15. Klubba

    Klubba Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2011
    Inlägg:
    118
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Om den flyttats en längre sträcka med GPS avstängt (vilket ju händer ganska ofta) så tar det ca 300år i upplevd tid. Kanske 15min i "på klockan" tid
     
  16. Ythle

    Ythle Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2011
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Undrar hur bladen påverkas om jag laddar den med en vägg laddare som har mer än 700 mA? som är original laddarens värde. Tex. en USB adapter eller liknande på 1000 mA? :)
     
  17. beyorn

    beyorn Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2010
    Inlägg:
    2 225
    Mottagna gillanden:
    127
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Inte ett pess kommer att hända. :)
     
  18. jme2010

    jme2010 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 dec 2010
    Inlägg:
    221
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

  19. itadruid

    itadruid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jun 2010
    Inlägg:
    1 138
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

  20. lono

    lono Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER