Snowstorm (fd YrVader) - Svensk väderwidget

Diskussion i 'Applikationsutveckling' startad av Kaj, 1 jul 2009.

  1. frelah

    frelah Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2009
    Inlägg:
    166
    Mottagna gillanden:
    5
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    XZ1 Compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    XZ1 Compact
    Hur mycket data laddar den ner vid en uppdatering av plats och prognos? Tänkte ifall det nöter mycket på telias snålkvot om man har frekventa uppdateringar.
     
  2. Kaj

    Kaj Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2009
    Inlägg:
    1 768
    Mottagna gillanden:
    44

    MINA ENHETER

    En prognos från Yr är på ca 15 kB, och att hämta platser från geonames tar ca 4 kB.

    Om man redan har en prognos, men den gamla fortfarande är giltig så hämtas ingen ny. Så det är t.ex inte säkert att en ny prognos hämtas varje timme även om den är inställd på att kolla varje timme.
     
  3. Kaj

    Kaj Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2009
    Inlägg:
    1 768
    Mottagna gillanden:
    44

    MINA ENHETER

    Mycket av det är nu klart, men jag har kommit på lite andra saker jag också måste göra.

    *) Lägga till automatisk nedladdning av mappningsfil för Norge.

    *) I applikationens sökdialog måste jag nog även lägga till en knapp för att kolla på "current location".

    *) Ändra konfigurationsdialogen för en widget, och bryta upp så att det finns saker som gäller för alla widgets samt applikationen (t.ex font size, språk, skin m.m), och saker som endast gäller för den enskilda widgeten (location, font color)

    *) Lägga till menyalternativ samt konfiguration för applikationen.

    *) Ändra hur "info-skärmen" ser ut

    *) Lägga till svenska ledtexter (när jag utvecklat har jag bara lagt till engelska, så språkstödet för svenska är inte komplett nu)


    Ev kanske jag snart släpper en beta på det som redan är gjort.
     
  4. Kentomen

    Kentomen Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 okt 2009
    Inlägg:
    650
    Mottagna gillanden:
    73

    MINA ENHETER

    En av dom bästa apparna jag har, grattis till en riktig killer-app!
    (skulle det se väldigt styggt ut med animerade vädericoner i widgeten?)
     
  5. jan_k

    jan_k Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2010
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag är visserligen ganska ny på android, men än så länge är detta den bästa appen jag sett. Då jag ofta har väderberoende arbete så är det perfekt med färska prognoser. Tack!
     
  6. Kaj

    Kaj Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2009
    Inlägg:
    1 768
    Mottagna gillanden:
    44

    MINA ENHETER

    Tackar för kommentarerna. Kul att höra att ni gillar den.

    Har själv funderat lite på animeringar, men är kass på grafik, och vet inte riktigt när jag skall visa dem :)
     
  7. Kentomen

    Kentomen Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 okt 2009
    Inlägg:
    650
    Mottagna gillanden:
    73

    MINA ENHETER

    Tänkte mest på rörliga snöflingor/regndroppar och kanske nån "pulserande" sol.
    Ääähh... skit i det, vi har fått vad vi behöver.
     
  8. Kaj

    Kaj Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2009
    Inlägg:
    1 768
    Mottagna gillanden:
    44

    MINA ENHETER

    Nu ligger en tidig beta av 2.0 ute på hemsidan. Har fortfarande en del småsaker att göra, och den är inte testad mer än några minuter. Jag har börjat köra den nu på telefonen och förhoppningsvis hittar jag de största buggarna inom de närmsta dagarna.

    Om någon vill köra betan så får ni gärna rapportera det ni hittar.

    QR-kod och apk finns här:
    http://closed-source.com/snowstorm/snowstorm-downloads/7-snowstorm-downloads

    Av någon anledning valde jag att kalla betan för 1.5 istället för 2.0 beta. Fråga mig inte om varför :)
     
  9. Näslund

    Näslund Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    322
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Laddar...

    Edit1:
    kör den som app först. Location funkar att söka på, postnummer funkar inte. Får "Täby(, Sweden)" men den hittar ingen prognos, gissar att det är nått som borde stå innan "," eller kanske "ä" som strular

    Edit2:
    Tar tid att uppdatera widgeten.
    Ändringar jag gör i settings tar lång tid innan de påverkar widgeten.

    Annars så ser det bra ut.

    Men det börjar nästa bil så att du får börja dölja lite inställningar bakom en "Advance..." knapp eller något och ha en bra basic konfig som standard. Och kanske tillgång till instruktioner/help bör finnas i programmet. Vissa funktioner känns inte så självklara.

    Edit3:
    Jag sitter inne och har taskig GPS täckning, ev är det det som gör att jag upplever att det tar tid. Den måste positionera mig innan den uppdaterar.
     
    Last edited: 9 jan 2010
  10. Kaj

    Kaj Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2009
    Inlägg:
    1 768
    Mottagna gillanden:
    44

    MINA ENHETER

    Märkligt. Jag googlade fram ett postnummer i Täby. 18361, testade med det och fick då fram "Täby (Stockholm, Sweden)" När jag klickade på den så blev det timeout efter första försöker (tryckte back när progressdialogen var framme). Sökte igen, och denna gången fick jag hem en prognos.

    Felet att man ibland får timeouts från Yr är något som jag känner till. Det är dock inte helt enkelt att lösa, för jag har ingen aning om varför Yr beter sig så från telefonen. Har inte sett det felet när jag kör på datorn.

    Vad skrev du in för postnummer?
     
  11. mixxno

    mixxno Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2009
    Inlägg:
    828
    Mottagna gillanden:
    61
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 4a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 4a
    ROM:
    Android 11
    Funkar bra att hämta på postnummer för mig. Jag har ju haft problem med att titt som tätt hamna i Klökan, Sundsvall. Det gör jag inte nu (än) i alla fall :-). Funkar bra annars. Testar vidare...
     
    Last edited: 10 jan 2010
  12. Alex

    Alex Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2009
    Inlägg:
    122
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Tack Kaj för den absolut bästa väder-appen någonsin! Och ännu mera tack för din dedikation till "oss" som använder det! :)
    Mera Kaj åt Android-folket!
    Cheers
     
  13. Kaj

    Kaj Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2009
    Inlägg:
    1 768
    Mottagna gillanden:
    44

    MINA ENHETER

    Jag skall innan 2.0 fixa till så att man även kan söka postnummer/plats/historik när man skapar en widget. Måste bara komma på hur det skall se ut i settings.

    Innan 2.0 skall jag även fixa så att tabellen i senaste uppdateras när man väljer en prognos där. Just nu måste man manuellt göra refresh för att den vyn skall förstå att det finns en cachad prognos. (Eller starta om hela vyn)

    I widgetmenyn bör "om/credits" byta namn till något liknandes Application.
     
  14. Näslund

    Näslund Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    322
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER


    18361 funkar för mig med, men inte mitt, skickade det som ett PM. (nojigast av alla? :) )

    Det är nog inte Yr timouten jag har problem med. Kanske själva ordningen som uppdaeringen sker på. När jag valt ett nytt skin eller bytt text färg så skulle jag vilja att det syntes direkt och inte efter att den hade säkerställt vart jag är och vilken prognos som gäller.

    kanske nått i stilen med.

    1: uppdatera settings/skins
    2: Rita widget
    3: postitionera
    4: ladda prognos
    5: Rita widget

    om då 3 eller 4 strular så kan jag fortfarande anpassa min widget tills dess gps/yr funkar.



    Men det är ju bara småsaker på en sjukt bra widget
     
  15. Kaj

    Kaj Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2009
    Inlägg:
    1 768
    Mottagna gillanden:
    44

    MINA ENHETER

    Det postnummer som du skickade till mig saknar information hos geonames. Vissa fält har data, men dess fält saknar data (fälten nedan kommer från det postnummer i täby som fungerade). Måste lägga till felhantering som gör att icke komplett data antingen korrigeras eller att man inte försöker någon nedladdning.


    HTML:
    <adminCode1>AB</adminCode1> 
    <adminName1>Stockholm</adminName1> 
    <adminCode2>0160</adminCode2> 
    <adminName2>Täby</adminName2> 
    
    Vad det gäller att ändra settings direkt, och sedan ladda data. I den senaste kodbasen har jag förberett för det. Skall se hur krångligt det blir att göra klart det. Problemet är att man måste starta om servicen flera gånger, och skilja på refresh-request. Typ, refresh request only paint, refresh request paint and download.

    .. är faktiskt väldigt säker på att jag redan hade implementerat det, men kom nu på att jag nog införde en bugg igår när jag lade till så att vissa settings är globala. Nu begär jag nämligen en vanlig refresh av alla widgets när settings ändrats. Borde kunna fixa så att refresh görs i flera omgångar igen.

    Edit: Och ett försök att ladda ned data skall aldrig göra så att det "hänger". Progressdialogen borde ha försvunnit och ett felmeddelande borde dykt upp. Får kolla på det med.
     
    Last edited: 10 jan 2010
  16. Kaj

    Kaj Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2009
    Inlägg:
    1 768
    Mottagna gillanden:
    44

    MINA ENHETER

    Gör inget nytt bygge just nu, men följande är ev fixat.

    * När man gör postnummersök så filtrerar jag bort data som inte är fullständigt (t.ex det postnummer vi pratat om ovan)

    * Återställt så att när man gör save i settings så ritas allt först om, och några sekunder senare påbörjar man en nedladdning (om det behövs)

    * Bättre hantering av pause/resume och progressdialogen i appen

    * Det görs alltid refresh av recentfliken i infoaktiviteten

    * Uppdaterade vissa språktexter
     
  17. frelah

    frelah Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2009
    Inlägg:
    166
    Mottagna gillanden:
    5
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    XZ1 Compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    XZ1 Compact
    Danke! Då är det ju inte så farligt, den drar väl inte så mycket batteri antar jag.

    En grej jag skulle vilja klaga på är prognoserna, dom kan ju du tyvärr inte göra så mycket åt, hehe. Den senaste tiden har den visat molnigt när det varit blå himmel, temperaturen är oftast rätt.

    Det som är skumt är att det kan skilja sig mellan två platser som endast är några hundra meter från varandra.

    T ex har den visat molnigt i Gröndal och soligt i Liljeholmen
     
  18. mannyb

    mannyb Androidpamp Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    4 304
    Mottagna gillanden:
    760
    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 4A
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7
    ROM:
    Stock
    Slängde ihop ett nytt skin till Snowstorm, då det slog mig att alla nuvarande skins bygger på en mörk bakgrund. Jag kallar det "Milky" och det har en glasig ljus bakgrund och mörka ikoner.

    En liten sample:

    [​IMG]

    Det kommer förstås se lite annorlunda ut med text (ortsnamn, tid, temp etc) och så, men det ger iaf en uppfattning.

    [Milky (zip-fil)]
     
  19. Kaj

    Kaj Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2009
    Inlägg:
    1 768
    Mottagna gillanden:
    44

    MINA ENHETER

    Sweet. Ser till att lägga upp den på sajten senare, och inkludera en ikon i 2.0 när jag läpper den.

    Har även börjat höra att folk som kör med t.ex Milestone gärna vill ha skin med större ikoner. Hmm..
     
  20. mannyb

    mannyb Androidpamp Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    4 304
    Mottagna gillanden:
    760
    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 4A
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7
    ROM:
    Stock
    Antar att 96x96 px är vad man bör sikta på då?