Möjligt att bryta avtal med Tele2 pga hastighetssänkning?

Diskussion i 'Off Topic' startad av SamDroid, 7 mar 2011.

  1. SamDroid

    SamDroid Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 feb 2011
    Inlägg:
    162
    Mottagna gillanden:
    29

    MINA ENHETER

    Jag och sambon har sedan det lanserades använt tele 2s 4g mobila bredband.
    Eftersom det var nylanserat förväntade vi oss inga perfekta hastigheter i början. Nu efter några månader så är det bara att konstatera att i alla fall hälften av gångerna fungerar det inte alls och ganska sällan fungerar det riktigt snabbt.
    (detta till trots att vi bor ganska centralt i sthlm där täckning ska finnas)

    Nu läste jag på mobil.se ( http://www.mobil.se/nyheter/tele-2-stryper-hastigheten-1.397973.html ) att hastigheten stryps vid 50 gig/månad. Det är ju egentligen ingen jättegrej utan det är för mig mer en principsak att om man säljer ett abonnemang med obegränsad surf så ska det banne mig vara obegränsat.

    Så jag har nu funderingar på att kontakta tele 2 och se om jag kan säga upp avtalet. Vad tror ni om mina chanser? har jag stöd i någon lag för detta?
     
  2. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Länka till avtalet är nog ganska bra också.

    Men gissningsvis är din bästa chans distansavtalslagen om det nu inte gått mer än 14 dagar.
     
  3. peter1904

    peter1904 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    244
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Tele2 körde samma grej när dom lanserade sina 3G abb. Såldes med obegränsad surf men senare införde dom ett tak där hastigheten ströps kraftigt. Dom lät mig säga upp abonemanget när jag kontaktade dom och påtalade att dom ändrat abonemangsvillkoren.
     
    SamDroid gillar detta.
  4. SamDroid

    SamDroid Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 feb 2011
    Inlägg:
    162
    Mottagna gillanden:
    29

    MINA ENHETER

    Har tyvärr ingen länk till användaravtalet här då jag sitter på jobbet och det ligger hemma.

    det var kul att höra peter, fick du då skicka tillbaka utrustningen (modem etc) eller fick du köpa den?
     
  5. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Hoppas det löser sig.
    Vet bara av egen erfarenhet att de är duktiga på att skriva ifrån sig en hel del :(
     
  6. Slajk

    Slajk Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 feb 2010
    Inlägg:
    2 018
    Mottagna gillanden:
    133

    MINA ENHETER

    Har man köpt med ett avtal med Obegränsad surf så gäller detta ända tills du förnyar abonnemanget om dom ändrat sen dess.
     
  7. Sasori

    Sasori Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2010
    Inlägg:
    429
    Mottagna gillanden:
    38

    MINA ENHETER

    Om de ändrar avtalet har du rätt att säga upp det oavsett om de har plat in någon skum form av "vi har rätt att ändra när vi vill". Kallas oren accept och då ligger bollen vid dina fötter. Jag uppmanar att hänvisa till konsumentköplagen, bara ordet får de flesta företag att skaka i dojorna ;)

    Kort sagt är en oren accept att man ändrar ett avtal efter att det skrivits på, man har då inte accepterat det avtal helt ut och har därför rätt att backa. Lagen är på din sida, vilket är väldigt trevligt med svensk lag. Låt inte företagen lura er, de har mycket mindre att säga till om än de vill låta er tro, det är inte ekonomiskt bra om alla kan sin konsumenträtt :)
     
  8. peter1904

    peter1904 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    244
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Fick behålla modemet! :)
     
  9. BenPool

    BenPool Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2009
    Inlägg:
    848
    Mottagna gillanden:
    35
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    HP Elite X3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    HP Elite X3
    ROM:
    Windows 10 for Phone
    Platta:
    Asus S8.0
    Platta 2:
    Lg Gpad X & Nvidia Shield
    Fast så länge dom inte stänger av dig helt så har du fortfarande obegränsad surf, bara hastigheten som stryps när du passerat 50 gig en månad
    Står förmodligen i avtalet och är då ingen avtalsförändring

    Edit: Ok...läste i artikeln att dom ändrat villkoren. Men antar att det gäller nya abb eller tills du förnyar som någon sa ovan
     
    Last edited: 9 mar 2011
  10. Boota

    Boota Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jul 2010
    Inlägg:
    275
    Mottagna gillanden:
    4
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    nexus 6p

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    nexus 6p
    jag tror att du får svårt att hävda att du måste få häva avtalet om det inte är så att du drabbas av deras begränsning om 50 gig i månaden. och om du inte använder mobilen som modem till din laptop borde det vara ganska svårt att komma upp i såna datamängder.
     
  11. Sasori

    Sasori Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2010
    Inlägg:
    429
    Mottagna gillanden:
    38

    MINA ENHETER

    Nej, enligt svensk konsumentköplag ska han kunna häva det.
     
  12. MaXmeOliver

    MaXmeOliver Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2010
    Inlägg:
    1 437
    Mottagna gillanden:
    136
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nothing Phone 1 (12/256)

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nothing Phone 1 (12/256)
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Watch 5 LTE (44 mm)
    Nu pratade vi om 4G och mobilt bredband, och inte mobilabonnemang...
     
  13. Boota

    Boota Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jul 2010
    Inlägg:
    275
    Mottagna gillanden:
    4
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    nexus 6p

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    nexus 6p
    Nja... oren accept är att skriva på ett avtal och ändra det samtidigt som man skriver på det utan att motsvarande part får en chans att gå med på ändringen (t.ex. om en kund får ett redan påskrivet papper som han själv ska skriva på och stryker en paragraf i avtalet) Vad det däremot kan handla om är avtalsbrott. Det som är intressant är att se huruvida det finns en paragraf i avtalet om att villkor kan komma att ändras, och om en sådan paragraf faktiskt kan ha juridisk kraft på riktigt.

    Hade det varit så att man stängt av surf helt och hållet vid en viss begränsning hade det nog varit en no-brainer, men man tillhandahåller ju faktiskt mobil internetanslutning, bara lite långsammare. står det i avtalet något om att man är garanterad maxhastighet hela tiden? det skulle vara intressant att se hur man bedömer det i sverige i en sån här fråga, för begränsningar som införts i efterhand har varit en het potatis, men juridiskt ok i andra europeiska länder. (bl.a. england)
     
    Last edited: 15 mar 2011
  14. andysign

    andysign Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2009
    Inlägg:
    1 824
    Mottagna gillanden:
    142
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xiaomi Mi 13 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xiaomi Mi 13 Pro
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab4 10.1
    Hur har det gått?