[DEFY] Spräckt skärm

Diskussion i 'Defy/Defy+' startad av jonas_s, 6 mar 2011.

  1. jonas_s

    jonas_s Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2010
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej!

    Olyckan var framme tidigare idag... :cry:

    Luren ramlade ur fickan, studsade på kanten och landade sedan med skärmen ner...

    När jag plockar upp luren är skärmen spräckt... men den fungerar än...

    Är det någon som vet var man kan få skärmen utbytt i Malmö/Sverige och vad en ny skärm kostar med och utan byte?

    /Jonas
     
  2. 4305ms

    4305ms Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    1 369
    Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    S10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S10
    ROM:
    Stock
    Här kan du ju köpa.. men jag hittar ingen video eller något där det står hur man byter ut den.
    Skulle avråda från att göra det själv med tanke på alla tätningar för vatten osv.
    Var köpte du den?
     
  3. jonas_s

    jonas_s Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2010
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej!

    Hittade det stället och några till, men ofta måste man köpa minst 3 displayer... och det är ju inte så intressant.

    Köpte mobilen på NYMOBIL i Malmö så jag får ta mig dit en dag och se vad de säger...

    Anovo verkar vara ett alternativ... men då måste man skicka iväg luren.

    Hittade en film på Yotube där de monterar isär telefonen, det som verkar vara klurigt är att Displayen/Glaset är klistrat i fronten och man ska värma av den...

    Om man får tag på en display med front verkar det inte vara helt omöjligt att byta själv.

    /Jonas
     
  4. Mns

    Mns Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2009
    Inlägg:
    37
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej jag har just totalförstört(vattenskada ironiskt nog) min defy som inte kan lagas av anovo. Vet inte om försäkringsbolaget vill ha tillbaka den som bevis men du förstår kopplingen. Så har jag en över men kan inte garantera att den funkar
     
  5. jonas_s

    jonas_s Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2010
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag förstår kopplingen... men om inte funktionen hos digitizern/glaset kan garanteras känns det osäkert...

    /Jonas
     
  6. 4305ms

    4305ms Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    1 369
    Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    S10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S10
    ROM:
    Stock
    Synd att du inte tappade bort den istället.. då skickar de ju en ny (om du nu har drulle försäkring).
     
  7. Mns

    Mns Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2009
    Inlägg:
    37
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Men då måste man väll betala självrisken?
     
  8. 4305ms

    4305ms Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    1 369
    Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    S10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S10
    ROM:
    Stock
    Tror jag du måste göra om du tappar den i golvet också. Garantin täcker inte vatten och andra yttre påverkningar (rätta mig om jag har fel).

    Ja alltså en drulle täcker ju men du får alltid betala en självrisk.
    Den garanti du får från affären är sällan något mer än just för mjukvaruproblem eller att div saker börjar glappa- och de godkänner inte om halva skärmen sitter löst och det syns att du tappat den i golvet.

    Eller så är min erfarenhet iaf.
     
  9. Rikardn

    Rikardn Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2010
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Problemet är att Motorola utlovar en viss funktionalitet som sträcker sig över den vanliga garantin, det är ju det som hela erbjudandet handlar om så att säga. Om mobilen är köpt i Sverige så bör det finnas goda möjligheter att driva ärendet vidare om de vägrar laga mobilen gratis. Motorola skulle nog inte heller uppskatta en granskning av videon "dancefloor proof" heller för den delen.

    I regel brukar företag backa när rättsläget är oklart och tvisten understiger ett halvt basbelopp då ett förenklat tvistemål oftast kostar mer än att komma överens med kunden.
     
  10. 4305ms

    4305ms Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    1 369
    Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    S10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S10
    ROM:
    Stock
    Jag tror att det här diskuterades någonstans och att Motorola skrev i kontrakten som kommer med telefonen eller dyl. att de inte tog ansvar för ev påverkan från vatten, damm och stötar. Men jag kan, som sagt, ha fel.

    Frågan är hur många konsumenter som kommer ta detta vidare till domstol- och frågan är om Motorola har varit så pantade att de inte skriver en notis om just såna här ärenden. Högst tveksamt att konsumenten får "rätt" oavsett..
     
  11. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 204
    Mottagna gillanden:
    2 158

    MINA ENHETER

    Kanske denna video kan vara intressant om du ska ta isär den själv

    Del 1

    Del 2
     
    jonas_s gillar detta.
  12. jonas_s

    jonas_s Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2010
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej!

    Har tittat på dessa tidigare... Det krångliga momentet verkar vara när man ska värma loss skärmen från ramen...

    Sedan verkar det inte helt enkelt att få tag i ett nytt glas/digitizer...

    Vi får se hur det löser sig... Återkommer med info!

    /Jonas
     
  13. Rikardn

    Rikardn Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2010
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Oavsett vad Motorola skriver så gäller svensk lag, det går även att rikta krav mot återförsäljaren av produkten. Om vi säger såhär: oavsett utgång i ett förenklat tvistemål (halvt basbelopp) så behöver förloraren enbart betala cirka 1000kr oavsett om motparten spenderat 5 miljoner i juristkostnader.

    Frågan är om återförsäljaren eller Motorola är beredda att spendera massor med pengar i juristkostnader och riskera badwill för något som lösas genom en ersättningsprodukt eller lagad produkt.
     
  14. 4305ms

    4305ms Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    1 369
    Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    S10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S10
    ROM:
    Stock
    Jo, men om kontraktet säger att de inte tar ansvar för yttre påverkan så finns det ingen svensk lag som kan ändra det. Skulle det vara så vore det väldigt underligt.
    Om de däremot sa i sin reklam att de garanterar att telefonen är vattentät och stötsäker så skulle man kanske kunna rida på att det är falsk marknadsföring men jag är tror det är tveksamt om man kommer långt med "dancefloor proof".

    Jag är fortfarande rätt övertygad om att den står en liten notis i våra garantipapper om att de inte tar ansvar för telefoner som blivit blöta eller tappats i golvet. Högst tevksam är jag till att de jurister som jobbar för moto skulle missa det. Högst underligt vore också om de tog på sig och garanterade dessa saker på "papper".

    Du får ju gärna motbevisa mina påståenden för det hade ju varit förbannat gött om det någongång skulle hända något.
     
  15. ankaon

    ankaon Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 feb 2011
    Inlägg:
    47
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Hur lyckades du få den vattenskadad?
     
  16. Rikardn

    Rikardn Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2010
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Konsumentköpslagen går inte att omförhandla eller avtala bort under några som helst omständigheter.

    16 § är intressant "vara ägnad för det särskilda ändamål för vilket köparen avsåg att varan skulle användas, om säljaren vid köpet måste ha insett detta särskilda ändamål" och "stämma överens med den beskrivning som säljaren har lämnat och ha de egenskaper som säljaren har hänvisat till genom att lägga fram prov eller modell"

    Se också 19 § "Fel föreligger även om varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om varans egenskaper eller användning som säljaren har lämnat vid marknadsföringen av varan eller annars före köpet.
    Varan ska vidare anses felaktig, om den inte överensstämmer med sådana uppgifter om dess egenskaper eller användning som någon annan än säljaren, i tidigare säljled eller för säljarens räkning, har lämnat vid marknadsföringen av varan eller annars före köpet.
    "

    Det är viktigt att påpeka att i normala fall så får konsumenten skylla sig själv om telefonen skadas men nu utlovar ju både tillverkare och återförsäljare ett visst skydd mot yttre påverkan. Det skadar därför inte att kontakta återförsäljaren och hänvisa till korrekt avsnitt i konsumentköpslagen. :)
     
  17. 4305ms

    4305ms Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    1 369
    Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    S10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S10
    ROM:
    Stock
    Inte illa.
    Förhoppningsvis fungerar det. Vore ju förbaskat trevligt om det gjorde det:)
     
  18. Mns

    Mns Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2009
    Inlägg:
    37
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hade märkt att luckans låsfunktion hade blivit lite slapp, men det var inget jag tänkte på för tillfället när jag hade den på kanten av badtunnan. Vet inte hur den åkte i men när den fiskades upp från botten var luckan av.
     
  19. 4305ms

    4305ms Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    1 369
    Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    S10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S10
    ROM:
    Stock
    D'oh!
     
  20. ankaon

    ankaon Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 feb 2011
    Inlägg:
    47
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Då kanske man ska ha lite extra koll
    på batteriluckan