GO Launcher EX

Diskussion i 'Samsung' startad av Strv 74, 13 mar 2011.

  1. Strv 74

    Strv 74 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 feb 2011
    Inlägg:
    47
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har installerat GO Launcher EX på min tabb. Efter att ha sett skärmdumparna på hur bra man skall kunna ordna det så verkade det värt ett försök. Nu har jag försökt och förutom det märkliga att det inte fungerar i landscape mode så blir jag oändligt trött av att det som vanligt inte finns med några instruktioner hur man gör. Är det någon som har en instruktion för hur man ordnar allt det där fina? Jag skulle vilja ha särskilda mappar för spel, lexicon, resor etc men hittar inte hur man gör.

    Jag har lyckats göra nya folders men så fort de är klara så verkar de omöjliga att fylla med innehåll.

    Eller är det som vanligt att med ett par års våldsamt tappande på skärmen så plötsligt är man där? Ungefär samtidigt som tabben är den enda fyrkantiga frisbeen i omloppsbana runt jordklotet...
     
  2. Trexgbg

    Trexgbg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 okt 2009
    Inlägg:
    497
    Mottagna gillanden:
    75
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi mi 10t Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi mi 10t Pro
    ROM:
    Orginal
    Telefon 2:
    Xiaomi mix2s
    ROM:
    Orginal
    Landscape mode:

    Under preferences - Operational settings--bocka i screen rotation till Enable, då funkar landscape mode

    Mappar i appdrawer:

    I appdrawern (där du gjort dina mappar) lång klickar du på en icon som du vill flytta då kommer alla iconer att ändras med ett litet kryss på. Då kan du ta tag i iconen och flytta dom till den mappen som du vill ha dom i. Mappen kan du sen dra ner till hem iconen och därefter lägga den på valfri home screen.

    Har du fler frågor om Go Launcher så säg till så skall jag försöka hjälpa till!
     
    Last edited: 13 mar 2011
  3. Trexgbg

    Trexgbg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 okt 2009
    Inlägg:
    497
    Mottagna gillanden:
    75
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi mi 10t Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi mi 10t Pro
    ROM:
    Orginal
    Telefon 2:
    Xiaomi mix2s
    ROM:
    Orginal
    Och skall du byta utseende på ikoner rekommenderar jag ett Icon kit från Madeli i valfri färg!
     
  4. Strv 74

    Strv 74 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 feb 2011
    Inlägg:
    47
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ok. Fixat Landscape. Sedan gick det så här. Jag har skapat en mapp som heter "Spel". Dit vill jag dra alla mina spel. Jag har inga spel på just den sidan som spelmappen finns på. Jag "långklickar" på den och det blir fullt med kryss. När jag sedan gå till en annan sida för att dra ett spel till den här mappen fungerar det inte alls. Jag far omkring bland alla sidor men lyckas inte få spelet att träffa mappens ikon.

    Jag utplånar istället foldern och skapar om den. Istället för att ange klar så markerar jag de program som jag anser bör vara i foldern och till min förvåning fungerar det!

    Nu skall jag skapa andra mappar men hur gör man så att de istället sitter på olika sidor? Det går ju bara att sortera efter namn eller datum. Hur får man sedan alla dessa fina färger och bakgrunder?
     
  5. Trexgbg

    Trexgbg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 okt 2009
    Inlägg:
    497
    Mottagna gillanden:
    75
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi mi 10t Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi mi 10t Pro
    ROM:
    Orginal
    Telefon 2:
    Xiaomi mix2s
    ROM:
    Orginal
    När du flyttar runt ikoner så se till att du inte är i landscapemode.
    Jag har inte det problemet som du har, jag har inga problem att flytta runt ikoner vare sig till mappar eller bara flytta på dem till en annan plats.
    För mig så flyttar jag bara ikonerna i appdrawern precis som ikonerna på homescreenen ingen direkt skillnad.

    Du kan lägga till egna bakgrunder i preferences och ikoner byter du ut genom att långtrycka på ikonen på en homescreen och välja replace.
     
  6. Strv 74

    Strv 74 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 feb 2011
    Inlägg:
    47
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har nu lagt ganska mycket tid på detta men kommer inte fram på den väg som du anger. Kanske beroende på att jag saknar vissa förkunskaper som man borde ha i Android. Homescreen utgår jag ifrån att det är startsidan. Eller är det alla fem sidorna som man har att börja med. Om startsidan heter Homescreen vad heter då sidorna med ikonerna?

    Appdrawern vet jag inte vad det är. Jag skapar mina folders efter att ha använt menyn och angett "new folder". Där skriver man bara in namnet och markerar vilka program skall ingå.

    När jag långtrycker på en ikon får jag upp kryssmärket. Denna ikon kan jag dra inom den sida den är placerad på men inte mellan sidor. Där vägrar den att följa med.

    Jag har lyckats skapa folders för särskilda ämnen som Nyheter, Väder, Resor mm. När jag skapar dem så anger jag vilka program som skall ingå i dessa folders. Däremot kan jag inte "dra" programmen till folders.

    Då och då under mina vilda försök att få maskinen att göra som jag vill får jag plötsligt fram fem miniatyrsidor av de tillgängliga. Jag har ingen aning om vad jag skall ha dessa till och det finns ingen meny att välja ifrån vad man kan göra. Dessa har kryss så man kanske kan deleta en sida men varför? Jag får bara fram dessa sidor ibland. Är jag på startsidan (Homescreen?) så kommer de ibland fram om jag drar ett finger över skärmen och ibland inte. Vet inte varför. Just nu gjorde jag tio försök och plötsligt kom de fram. Vad kallas det läget och vad är det till för?

    För några veckor sedan efterlyste jag en manual till tabben men även till Android. Motsvarande serien "for dummies". Bara för att dessa grunder skall kunna läras in så att jag sedan kan fokusera på vad som är unikt på tabben. Hittills har ingen angett en sådan källa till information förutom utvecklingsforum och liknande.
     
  7. Trexgbg

    Trexgbg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 okt 2009
    Inlägg:
    497
    Mottagna gillanden:
    75
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi mi 10t Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi mi 10t Pro
    ROM:
    Orginal
    Telefon 2:
    Xiaomi mix2s
    ROM:
    Orginal
    Hej igen!

    Homescreen kallas dom sidor som du bläddrar mellan i "normalläge". om du drar fingret uppåt så kommer du in i ett läge där du ser alla homescreens bredvid varandra. I detta läge kan du radera eller lägga till homescreens och även flytta runt och byta plats samt välja snabbt vilken screen du vill komma till. På en av dessa homescreens finns det ett grönt hus i nederkant och dom andra är vita. Det gröna huset är den skärm som är din första skärm och är den skärm som du kommer till om du trycker på din home knapp(den med huset på). genom att trycka på en av dom vita byter den färg till grönt och därmed är den första skärm.

    [​IMG]

    Mittenikonen längst ner på skärmen tar dig till din appdrawer, det är där alla program finns. Appdrawern har tre flikar, All, recent och Running. I appdrawern kan du skapa mappar genom att trycka på knappen längst ner till vänster och välja new folder. Denna kan du ändra namn på och därefter markera vilka som skall finnas i denna folder precis som du gjort. Tar du tag i en app/folder och drar den neråt så står det "move to screen". Dra den dit och du får upp alla dina homescreens bredvid varandra, och du drar fingret till den homescreen där du vill ha appen/foldern.

    [​IMG]

    Skall du byta bilder på ikoner så laddar du ner ikonbilder i ett ikonpack som oftast är zippat, sök på Madeli så hittar du en del grymma ikoner som du lägger på tabben. På en homescreen tar du och långtrycker på en icon och får då upp fyra val, Replace, rename, Delete och Uninstall. Trycker du på replace kan du leta reda på en ny ikon och trycka på den och du har en ny ikon på plats.

    [​IMG]
     
    Last edited: 16 mar 2011
  8. Trexgbg

    Trexgbg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 okt 2009
    Inlägg:
    497
    Mottagna gillanden:
    75
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi mi 10t Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi mi 10t Pro
    ROM:
    Orginal
    Telefon 2:
    Xiaomi mix2s
    ROM:
    Orginal
    Forts...

    Ikonerna längst ner eller till höger i landscape kallas "dock" eller "docka" och går att byta på samma sätt som ikoner.

    Default läge i dock settings är att man kan flytta dockan åt höger och vänster vilket gör att man kan ha flera ikoner 15st istället för 5st. Man kan ändra under preferences att det skall stå Dock Row 1 och då är det bara 5st som är fasta. Jag själv har irriterat mig på att dom ibland flyttade på sig och bara blev en massa + tecken.
     
  9. Trexgbg

    Trexgbg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 okt 2009
    Inlägg:
    497
    Mottagna gillanden:
    75
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi mi 10t Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi mi 10t Pro
    ROM:
    Orginal
    Telefon 2:
    Xiaomi mix2s
    ROM:
    Orginal
    Forts2....

    I appdrawern kan man flytta appar till mappar genom att ta tag i dem och flytta dem till mapparna. Mapparna som hamnar på homescreens är inte en spegling av dom som finns i appdrawern så varje gång du lagt ner en ny app i foldern får du radera mappen på homescreenen och lägga upp den på nytt.

    Du kan däremot dra en app till en homescreen och därefter dra den till en mapp.
     
  10. Strv 74

    Strv 74 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 feb 2011
    Inlägg:
    47
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack för ett mycket utförligt svar. En hel del blir klarare men jag skall ändå passa på och ställa några kompletterande frågor.

    - när jag öppnar alla mina homescreens så är alla utom den med "gröna huset" tomma trots att jag har massor av program. Ser man på din bild är de fullt av innehåll. Jag ser även att du inte bara har ikoner på varje delskärm utan program som är öppna. Begriper jag rätt nu så har du ett permanent läge där du har flera program öppna på olika skärmar och i praktiken kör du multi-tasking?

    - du skriver om ikonen längs ned i landscape. När jag går till landscape har jag ingen ikon längst ned och standardraden ligger till höger med webbläsaren längst ned. Går jag till appdrawer i landscape har jag heller ingen särskild ikon längst ned utan bara en rad av mina program. Eller är det så att "dockan" är de ikoner som är längst ned i Homescreen när man kör nord-syd och till höger när man kör landscape? Drar jag på den raden får jag fram en massa plustecken. Jag antar att om man trycker på dessa så kan man addera ikoner?
     
  11. Trexgbg

    Trexgbg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 okt 2009
    Inlägg:
    497
    Mottagna gillanden:
    75
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi mi 10t Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi mi 10t Pro
    ROM:
    Orginal
    Telefon 2:
    Xiaomi mix2s
    ROM:
    Orginal
    Hej!

    --Alla mina appar på mina homescreens har jag lagt till på dessa homescreens antingen via appdrawern eller via långtryck på en homescreen och sen får man upp en meny som heter Add to screen. Där kan man välja att lägga till appar eller widgets. Widgets är det som gör att det ser ut som jag multitaskar. Jag använder mest Colorize widgets från market där jag använder Facebook, twitter mm. Det gör att den själv hämtar hem alla status uppdateringar utan att jag behöver logga in. Sen om det är multitasking det vet jag inte riktigt men det kanske det är.

    Själv har jag olika homescreens med olika inriktningar, tex en med media som spotify och playkanaler. Och även en resesida med olika appar för koll av flighter, hotelbokningar osv. Man gör som man vill...

    --Om du trycker på plustecknet så kan du lägga till en genväg till en applikation. På min bild så ser du en rosa ikon som ser ut som en tärning med fem prickar. Den ikonen tar mig till min appdrawer och det är dessa fem ikoner på den raden som är dockan.

    Appdrawern är bild nummer två med en ikon som ser ut som ett hus längst ner. Vill man skapa en genväg till en app som läggs på en homescreen gör man följande.

    Gå till appdrawern, långtryck på en ikon som du vill flytta, vänta en sekund, dra ner den till huset (move to screen), då kommer bild nummer1 fram och sen så drar du ikonen till den homescreen du vill att den skall ligga på. Färdigt!
     
  12. j-danielsson

    j-danielsson Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 mar 2011
    Inlägg:
    64
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    hej...

    jag får inte upp en ända träff i market när jag söker efter madeli... var hittar jag den ?
     
  13. Trexgbg

    Trexgbg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 okt 2009
    Inlägg:
    497
    Mottagna gillanden:
    75
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi mi 10t Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi mi 10t Pro
    ROM:
    Orginal
    Telefon 2:
    Xiaomi mix2s
    ROM:
    Orginal