Dax att byta ROM och kanske mer?

Diskussion i 'Legend' startad av anvendarnamn, 10 mar 2011.

  1. anvendarnamn

    anvendarnamn Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 sept 2010
    Inlägg:
    109
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Känner att de börjar bli dax att uppdatera legenden lite..

    Jag testade lite olika roms förut men blev fruktansvärt nöjd med en som heter Neonmod. Efter det har jag inte haft lust att byta alls. Det tar till och med emot lite att göra det nu men romen är ju ändå gammal så det är ju dax.

    Den är ju rootad nu men jag vet inte om jag kanske ska göra nån bättre root eller? Det va som sagt flera månader sen jag höll på med det här.

    Jag antar att jag ska ha nån fräsch radio och kernel oxå.

    För tillfället ser det ut så här.
    Fast programvara: 2.1-update1
    Basbandsversion: 47.26.35.04U_7.05.35.26L
    Kernel-version: 2.6.29-5f084974 root@Neon87 #13
    Skapanummer: 2.03.405.3
    Programvarunummer: NeonMod
    Webbläsarversion: WebKit 3.1

    Ska man partionera sd-kortet och använda nån app2sd eller hur fungerar det?

    Jag vet inte om det finns men till min Hero hade jag en recovery som hade psfreedom så jag kunde jailbreaka ps3:an genom att starta upp heron i recovery och ansluta till ps3:an.

    Tack på förhand!
     
  2. gualm

    gualm Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2010
    Inlägg:
    1 464
    Mottagna gillanden:
    565
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22
    Jag tror inte det finns fler sätt att roota sin legend på en den du redan gjort det med.
    http://theunlockr.com/2010/06/07/how-to-root-the-htc-legend/

    Mitt förslag (om du inte redan har det) är att du installerar Rom Manager från Market.
    https://market.android.com/details?id=com.koushikdutta.rommanager&feature=search_result

    Installera ClockworkMod Recovery. Gör en backup på din befintliga rom. (du kan även partionera sd-kort genom Rom Manager)

    Nu kan du besöka XDA och ladda ner valfri rom.
    http://forum.xda-developers.com/forumdisplay.php?f=610
    Rom utvecklarna brukar skriva om det behövs flashas ny kernel/radio och länka.

    Lägga denna på ditt minneskort. Stäng av luren. Slå på den då du trycker volym ner. Gå till recovery. När du har röd triangen. Håll volym upp och power (kan ta några gånger). Gör en data/facotry reset, clear cache, clear Dalvik cache. Välj installera rom från Sd-kort och kör!!!

    Är du inte nöjd så wipe, wipe, wipe och återställ din backup av din nuvarande rom :cool:
     
    Last edited: 10 mar 2011
  3. anvendarnamn

    anvendarnamn Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 sept 2010
    Inlägg:
    109
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    låter skitbra..

    Du vet inget om en psfreedom?

    ingår kernel och radio i roms eller? Har för mig att jag va tvungen att installera det separat förut...

    apps2sd kanske man inte behöver längre? sen 2.2 så kanske det redan fungerar så? har för mig att jag läste något förut...
     
  4. gualm

    gualm Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2010
    Inlägg:
    1 464
    Mottagna gillanden:
    565
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22
    Vet inget om ps Freedom. De populäraste Romsen enligt XDA är CyanogenMod och BlaY0 0.7. Båda har redan radion och kernel inbakat. Ska jag vara helt ärlig vet jag inte riktigt hur det är med partitionering av sd-kort för jag har inte själv gjort det. CM6.1 och BlaY0 0.7 bygger på FroYo så jag förstår inte varför det skulle vara nödvändigt att patitionera sd-kortet men som sagt, använder inte det själv bara vet att det finns som alternativ i Rom Manager
     
  5. DrLaban

    DrLaban Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2010
    Inlägg:
    925
    Mottagna gillanden:
    94

    MINA ENHETER

    Partitoneringen kan vara till hjälp om man installerar fler-appar-än-jag-kan-tänka-mig eller väldigt stora sådana, som inte placerar något på SD-kortet själv. På det viset utökar man helt enkelt telefonminnet och låter SD-kortet fungera som en gemensam del av det.
    Apps2SD är en helt klart fungerande metod som redan är inbyggd i 2.2, som ni nämnt, men när man flyttar en app så flyttas inte allt. Efter ett tag kan det bli ont om plats även efter flitigt användande av Apps2SD och då kan partitioneringen vara en väg ut.

    Jag partitonerar inte sjäv, jag använder och installerar bara ett fåtal applikationer, primärt för att jag gillar att ha rent och snyggt, plus att jag nollställer min telefon ungefär några gånger i månaden.
     
    gualm gillar detta.
  6. honoka

    honoka Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2010
    Inlägg:
    239
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Det ingår inte radio i någon ROM alls. Det är en separat systemuppdatering.
     
  7. gualm

    gualm Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2010
    Inlägg:
    1 464
    Mottagna gillanden:
    565
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22
    Du har rätt!

    Sent from my HTC Legend using Tapatalk
     
  8. honoka

    honoka Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2010
    Inlägg:
    239
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Japp! Men mitt tips till TS är helt enkelt att prova vilken ROM som helst som är baserad på åtminstonde 2.2, men gärna 2.3. Det finns mycket fördelar över NeonMod som kör 2.1.
    Om du gillar Sense rekommenderar jag starkt Blay0s ROM. Den är baserad på stock 2.2 men är väldigt anpassad för användare som vill ha det där lilla extra. Väldigt smidiga verktyg har han bakat in.

    Struntar du i Sense så är CyanogenMod det givna valet. Bara att prova sig fram. Du behöver inte root om på något vis alls.
     
  9. gualm

    gualm Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2010
    Inlägg:
    1 464
    Mottagna gillanden:
    565
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22
    Vet du om man kan lägga till orginal klockan från HTC till BlaY0 rom? Saknar den i en annars superbra rom. Har du koll på hur man gör för att få benchmarks över 1500 som de flesta visar på XDA?

    Sent from my HTC Legend using Tapatalk
     
  10. honoka

    honoka Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2010
    Inlägg:
    239
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    HTC's widgetar är i själva verket inga Android widgetar. De är byggda med ett helt annat ramverk och kan därför inte användas utan deras egna gränssnitt. Så, nej, det kommer aldrig gå att använda den äkta widgeten. Men det finns många kloner. FancyWidgets eller BeautifulWidgets har exakt kopior på just den. De har även väderanimationerna för dom som gillar dom..
    Och angående quadrant-poängen. Det är såhär att de som uppvisar sådana poäng är de som har antingen konfigurerat med hjälp av färdiga script (till CM), eller bara aktiverat funktionen som finns inbyggd i b0.7 som heter Data2Ext, d2ext, osv. Det är med andra ord ett sätt att flytta hela data-partitionen från telefonminnet till det externa minnet på sd-kortet. Man lurar i princip telefonen att en ext3 partition på minneskortet tillhör telefonens minne.

    Fördelar:
    Du får i princip obegränsad mängd utrymme för applikationer och data-filer som annars
    lagras på /data.
    Vissa dataöverföringar går mycket snabbare.
    Man sparar på nand-minnet som med tiden (lång tid visserligen) tappar förmågan att hålla laddning vid upprepade läsningar/skrivningar.
    Du får sjukt höga poäng i quadrant på grund av ökning av teoretisk dataöverföring

    Nackdelar:
    Prestandan påverkas av många faktorer så det är svårt att effektivisera.
    Hur partitionen formateras är viktigt, och svårt att få rätt. Blockstorleken måste
    vara av en viss storlek för att inte få massa skräp kvar.

    Det laggar ihjäl sig vid all vanlig användning.

    Att ha ett snabbt minneskort hjälper inte då de av högre Klass sämre
    hanterar mindre filer.

    Blablabla. Med andra ord. Låt det vara, det orsakar bara problem och det finns
    ingen prestandavinst i riktig användning.
     
    Last edited: 10 mar 2011
    4305ms och gualm gillar detta.
  11. gualm

    gualm Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2010
    Inlägg:
    1 464
    Mottagna gillanden:
    565
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22
     
  12. anvendarnamn

    anvendarnamn Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 sept 2010
    Inlägg:
    109
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    många bra svar, tack!

    Låter som jag ska köra Cyanogen faktiskt.
     
  13. honoka

    honoka Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2010
    Inlägg:
    239
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Egentligen behöver man inte vara orolig för sitt NAND-minne. Är det dåligt så är det oftast det från början, redan på fabriken. Det är därför man alltid har ett par extra sektorer än de som behövs för kernels, system-partition osv. På stock-telefoner ligger ju dessa på bestämda sektorer på bestämda partitioner. Det är först när man rootar och slänger in ROMS med varierande storlek på t.ex. kernels. Så, det är först då problem uppstår, om de nu gör det. Men vissa påstår ändå att för mycket läsande och skrivande kan få bägaren att rinna över hos vissa sektorer. Det visar sig ofta i misslyckande flashningar.
     
  14. anvendarnamn

    anvendarnamn Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 sept 2010
    Inlägg:
    109
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Vad betyder det när en rom är nightly build?
     
  15. DrLaban

    DrLaban Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2010
    Inlägg:
    925
    Mottagna gillanden:
    94

    MINA ENHETER

    En nightly build är ofta förknippat med att automatiskt system/hopkok av datorer som genererar slutresultatet av ett projekt, på nattlig basis.

    Alltså: CyanogenMod7_nightly_build#25 skulle kunna vara den 25 natten i ordningen som tagits fram ur det automatiska byggsystemet.

    Mellan de här byggena kan utvecklare som kodar och tillför funktionalitet till CyanogenMod skicka in sina ändringar, vilka kommer att följa med ut i en kommande Nightly Build.

    Lite som att bygga sitt hus med en tegelsten i taget och bestämma sig för att övernatta i huset varje natt, oavsett om det är klart eller inte. Om det är många som är med och bygger på huset kan det gå fortare, men även ta lite intressanta vändningar som att man får ett extra torn på taknocken, en kanon på loftet, och en bältesmatad brevlåda.
     
    Last edited: 15 mar 2011
  16. anvendarnamn

    anvendarnamn Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 sept 2010
    Inlägg:
    109
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har försökt installera cm_legend_full-19.zip nu men den avbryter och startar om i samma rom som jag hade innan, Neonmod. Den verkar klara av att köra backupen innan men sen när den börjar installera så ger den upp efter en liten stund.
    Jag kan ha fel men jag har för mig att jag använde unrevoked för att roota min legend, tror aldrig jag gjorde något goldcard, beror kanske på det?
     
  17. gualm

    gualm Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2010
    Inlägg:
    1 464
    Mottagna gillanden:
    565
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22
    Vad är unrevoked? En recovery. Jag kör med Fake Flash. Installera Rom Manager. Tryck på ClockworkMod Recovery. Reboot till recovery. Volym upp+power. Väl inne i clockworkmod recovery. Factory reset, wipe cache och wipe Dalvik cache...
    Installera zip från sd-kort. Välj din Rom
    Hoppas detta hjälper :cool:
     
  18. anvendarnamn

    anvendarnamn Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 sept 2010
    Inlägg:
    109
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har clockworkmod installerat.. unrevoked va en root som fanns för en stund sen, vet inte om den finns kvar. Man gick bara in på en sida och klickade på en länk så blev telefonen rootad har jag för mig.
    Jag kommer ju in i recovery och allt.
     
  19. gualm

    gualm Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2010
    Inlägg:
    1 464
    Mottagna gillanden:
    565
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22
    Jag googlade det precis...
    Sorry jag kan inte svara på din fråga, eventuellt läser Dr. Laban detta eller någon annan som har lite mer koll på unrevoked o_O
     
  20. gualm

    gualm Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2010
    Inlägg:
    1 464
    Mottagna gillanden:
    565
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22
    Vad står det i din mobil när du startar upp den i bootmeny.

    Vad har du för HBOOT?