Svenska i din DEFY

Diskussion i 'Defy/Defy+' startad av mcslize, 17 mar 2011.

  1. mcslize

    mcslize Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 sept 2009
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    5
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Fold 3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Fold 3
    Såg inte ifall den fanns någon bra guide för svenska i telefonen så jag gjorde en själv.
    Det är väldigt enkelt och jag har gjort den nu på 6-7 stycken.

    Svenska i Motorola Defy
    OBS: Denna guide följs på egen risk. Bli inte sur ifall den inte fungerar på just din DEFY eller ifall du brickar telefonen. Jag har dock gjort detta flera Motorla DEFY utan problem.
    Denna guide rootar ej telefonen utan byter endast till Android OS 2.2.1 Med Svenska

    Filer som behövs
    RSD Light 4,9
    http://www.4shared.com/file/s2Oigg5B/RSD_Lite_49.html
    Froyo 2.2.1 (Inget Motorola Blur)
    http://www.multiupload.com/I4I9CWY2SA
    Ovan mjukvara som jag tipsade om verkar göra så att man inte kan skriva in i kalendern nya saker och inte heller svara på epost. Det fungerar i 2.2.2.

    Ny mjukvara 2.2.2 Nordic inget blur
    http://depositfiles.com/files/dcjx19kb8

    Steg för Steg
    Installera RSD Light
    Starta RSD Light
    http://tinypic.com/r/29o3g4w/7


    Packa upp rom filen
    JRDNEM_U3_3.4.2_155-002_DEBLUR_SIGN.rar

    I RSD light så letar du fram denna fil
    JRDNEM_U3_3.4.2_155-002_DEBLUR_SIGN_SIGNED_UCAJRDNEMARAB1B80AA03A.0R_PDS03C_USAJRDNFRYORTCEE_P011_A010_HWp3_Service1FF.sbf

    http://tinypic.com/r/207xmr6/7

    Ta ur batteriet ur din Motorola DEFY och stoppa sedan i det igen.
    Håll in volymknappen upp och tryck sedan in startknappen i 1 sekund och släpp sedan. Fortsätt håll i volymknappen tills denna ruta kommer upp

    http://tinypic.com/r/117e0za/7

    Koppla sedan in USB kabeln till datorn
    RSD Light skall hitta telefonen

    http://tinypic.com/r/2wmkpwk/7

    Tryck sedan start och vänta.
    Det tar ca: 10 minuter och ingen information försvinner på telefonen
     
    Last edited: 20 apr 2011
    Redhat, tuxerware, Znahoj och 1 annan gillar detta.
  2. ankaon

    ankaon Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 feb 2011
    Inlägg:
    47
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Om nu Motorola släpper en officiell update till 2.2 hur stor är chansen att man får in den i telefonen om man installerat på sättet som beskrivs ovan?

    Finns alla funktioner (utom MB). Tänker så att allt funkar som i orginal 2.1 förutom MB
     
    Last edited: 17 mar 2011
  3. mcslize

    mcslize Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 sept 2009
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    5
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Fold 3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Fold 3
    Hittils så finns allt kvar som fanns innan. Motorla Blur tyckte jag var irriterande endå men det finns rom att installera med detta kvar.
    Men som sagt det är ju på egen risk. Pajjar jag min tar jag bara en ny ifrån hyllan då jag är en ÅF. Men de flesta betalar ju för sina lurar så jag förstår oron.
     
  4. ankaon

    ankaon Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 feb 2011
    Inlägg:
    47
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Testade just detta, men när jag trycker på start i RSD light så får jag upp "Fail" och sen står det nåt om att "phone connected".
    Så jag får det inte att funka :-(

    [​IMG]
     
    Last edited: 17 mar 2011
  5. Vesa

    Vesa Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 dec 2010
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Fungerar kalendern om du har svenska som språk? Jag har haft problem med att jag inte kan redigera eller öppna poster i min google kalender om jag väljer svenska. Problemet finns inte om jag byter språk Mvh
     
  6. mcslize

    mcslize Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 sept 2009
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    5
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Fold 3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Fold 3
    Har inte haft några problem med min kalender. De Motorola Defy som vi säljer och jag själv använder är importerade ifrån England. Kanske skiljer sig åt om man köpt ifrån något annat land.
     
  7. Vesa

    Vesa Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 dec 2010
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Min är köpt på pixmania så det är den franska modellen. Konstigt att det ska skilja sig.. Ska kanske prova att ladda ner igen och installera om den
     
  8. ankaon

    ankaon Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 feb 2011
    Inlägg:
    47
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Min är: Blur_Version.2.21.0.MB525.Retail.en.GB, antar att den kommer från England, den är köpt hos CDON.
     
  9. Jonsson

    Jonsson Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2009
    Inlägg:
    160
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Alla officiella uppdateringar som kommer i framtiden bör kunna installeras på detta sätt om det inte går annars... Tänker då på versioner kring 2.2 osv då jag inte vet om den här är "nedgraderbar"
     
  10. ankaon

    ankaon Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 feb 2011
    Inlägg:
    47
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Lösningen på mitt problem med "Fail" när jag startade uppdateringen var att flytta "JRDNEM_U3_3.4.2_155-002_DEBLUR_SIGN_SIGNED_UCAJRDNEMARAB1B80AA03A.0R_P DS03C_USAJRDNFRYORTCEE_P011_A010_HWp3_Service1FF.s bf" till en mapp närmare c:\. Sökvägen verkar ha blivit får lång när den låg i en mapp på skrivbordet:ehm:

    Så nu har jag Svenska på min telefon och än så länge har jag inte hittat nåt som inte funkar, men det lär väl visa sig med tiden.
     
  11. ankaon

    ankaon Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 feb 2011
    Inlägg:
    47
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Nån fler än jag på detta eminenta forum som vågat sig på att testat detta ?
     
  12. McZ

    McZ Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 nov 2010
    Inlägg:
    223
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER


    Jag kör 3.4.2-155 med Svenska. Däremot har jag flashat på ett helt annat sätt för att behålla möjligheten att nedgradera till 2.51.1 (ja Anovo flashade den åt mig när dom lagade högtalaren så jag kan inte nedgradera mer än så)

    Kan vara bra ifall man behöver skicka in den på garantiärende innan officiella 2.2 släpps :)

    nya ROMen är vansinnigt mycke bättre än 2.51.1 jag hade tidigare, 2.51.1 känns som en pre-release ROM i jämförelse. Önskar bara dom hade gått direkt till 2.3 bara :teeth:

    Saknar dock funktionen i kamera appen där man kunde ställa in hur lång tid en bild ska visas efter man tagit kort.
     
  13. Ekofasc

    Ekofasc Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2009
    Inlägg:
    1 888
    Mottagna gillanden:
    184

    MINA ENHETER

    OT men fick du betala för reparationen på Anovo eller gick det på garantin på något sätt?
     
  14. McZ

    McZ Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 nov 2010
    Inlägg:
    223
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Nej garanti reparation för det där högtalar problemet som det var mycket diskussion om före jul.

    Kontaktade Anovo först för att se om dom kunde göra det och jag kontaktade även Motorola för att se om dom gick med på det, vilket dom gjorde eftersom anovo är deras service partner fast inte för just Defy då den inte säljs i Sverige än.

    Sen var det bara att skicka ner telefonen (endast telefon, ej batteri, SIM kort, SD Kort och andra lösa delar) samt kvitto från inköpsstället (mitt fall clove.co.uk) sen fick jag tillbaka telefonen lagad och fullt fungerande. Inga mer problem sen dess.
     
    Ekofasc gillar detta.
  15. ankaon

    ankaon Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 feb 2011
    Inlägg:
    47
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Hur gjorde du när du flashade?
     
  16. McZ

    McZ Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 nov 2010
    Inlägg:
    223
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Jag följde anvisningarna för Barebones v1.3 men endast instruktionerna för att flasha 3.4.2_155-002 och behålla möjligheterna att nedgradera.

    VARNING! Om jag minns rätt så förlorar man alla sina inställningar och appar m.m. Jag gjorde factory reset så jag är osäker men nandroid backup:en har en data.img fil med vilket tyder på att /data skrivs över med den (som är en tom /data)

    Kort och enkelt försök att beskriva det på Svenska:

    1) Tanka ner alla program/drivrutiner som behövs för att flasha telefonen (se Lathunden) Det som behövs ifrån lathunden är RSDLite, Clockwork MOD recovery, SuperOneClick Root.

    Tanka sedan hem nandroid backup (3.4.2_155-Nand.CEE_DEBLUR.zip i XDA länken ovan) och den fixade SBF filen för froyo (3.4.2_155-Fixed.CEE_DEBLUR.sbf
    i XDA länken)

    2) om din telefon redan är Rootad och har Clockwork recovery gå till steg 3.

    2.1) Roota telefonen. Valfri metod z4root går bra om man fortfarande har 2.21. SuperOneClick är det som gäller 2.51.1 och senare.

    2.2) Installera Clockwork MOD Recovery

    3) Nu när recovery är installerat är din telefon redo att återställa nandroid backup:er. Dags att ansluta telefonen till datorn för SDCard access.

    3.1) Extrahera 3.4.2_155-Nand.CEE_DEBLUR.zip till SDCARD:/goapkrev/backup (SDCARD = enhetsbokstav på din dator)

    3.2) koppla ur USB och reboota till clockwork recovery

    3.3) Välj sedan att återställa (backup/restore tror jag valet heter) och återställ den nandroid backup som packades upp tidigare.

    VARNING!! Eftersom vi nyss återställde en nandroid backup för froyo på en Android 2.1 boot så går det INTE att boota telefonen än

    4) Nu när vi återställt recovery är det dags att flasha telefonen. Välj i menyn att starta om telefonen. Sedan håll ner power+volume up (om jag minns rätt) för att komma in i bootloader läge och göra telefonen redo för att flashas.

    4.1) Starta RSD Lite och anslut telefonen (se Lathunden för mer utförlig beskrivning)

    4.2) Flasha nu den "Fixade" SBF filen (3.4.2_155-Fixed.CEE_DEBLUR.sbf)

    Nu är din telefon redo att boota Froyo, och du kan fortfarande flasha SBF filen för 2.21/2.51 (beroende på vilken version du började med).

    Anledningen till att det fungerar är för att CDT partitionen (den som gör att man inte kan nedgradera) och /system partitionen är borttagna ur den Fixade SBF filen. Därför måste man göra en nandroid restore först (det är en backup på /system samt lite till)
     
    cjs gillar detta.
  17. ankaon

    ankaon Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 feb 2011
    Inlägg:
    47
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Om man har en "orginal" rom typ den här UK_rom.sbf kan man då göra som i första beskrivningen för att komma tillbaka till orginalsystemet?
    Inte i behov av det själv, men en bekant vill veta innan jag fixar hans telefon.
     
  18. McZ

    McZ Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 nov 2010
    Inlägg:
    223
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Du kan flasha orginal ROMen via RSDLite så som det beskrivs i första posten. Det fungera vad som än hänt med telefonen så länge du kan starta den och komma in i bootloadern (power + vol up tror jag det var)

    Men om du har flashat t.ex. någon annan läkt froyo release så som det beskrivs i första posten så har du förlorat möjligheten att gå tillbaka till orginal firmware.
     
  19. ankaon

    ankaon Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 feb 2011
    Inlägg:
    47
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jag har ju flashat min med den här "JRDNEM_U3_3.4.2_155-002_DEBLUR_SIGN_SIGNED_UCAJRDNEMARAB1B80AA03A.0R_P DS03C_USAJRDNFRYORTCEE_P011_A010_HWp3_Service1FF.sbf" och tanken var att flasha min polares telefon med samma, men han vill ha möjlighet att gå tillbaka till original om det skulle vara så att den ev. måste in på nåt garantirep innan den oficiella 2.2 kommer.

    Så frågan är: Kan man gå tillbaka till original om man flashat in:JRDNEM_U3_3.4.2_155-002_DEBLUR_SIGN_SIGNED_UCAJRDNEMARAB1B80AA03A.0R_P DS03C_USAJRDNFRYORTCEE_P011_A010_HWp3_Service1FF.s bf
     
  20. McZ

    McZ Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 nov 2010
    Inlägg:
    223
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER


    Nej du kan inte gå tillbaka till orginal om du flashar in den SBF filen.

    Om du återställer nandroid samt flashar den fixade SBF filen på det vis jag beskrev (lite klent) så fungerar det att flasha orginal SBF fil vid behov.