Dålig mottagning / Täckning

Diskussion i 'Blade' startad av dixroid, 21 mar 2011.

  1. dixroid

    dixroid Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2011
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Är det någon som upplevt att era ZTE blade har dålig mottagning i bland??

    Fast att man är inne i en Storstad så har min ZTE Blade usel mottagning / täckning ibland där min gammal Sony Ericsson fungerar perfekt.
    ibland så visar den att det endast går att ringa nödsamtal.

    Finns det någon inställning eller något jag kan kolla eller göra för att få den bättre??
     
  2. syncmaster

    syncmaster Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2011
    Inlägg:
    262
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    samma här har haft min zte blade i 1 2 månader aldrig haft problem med nätet men nu plötsligt förigår och idag fick jag problem har tele2 och bor i stockholm
     
  3. yhrn

    yhrn Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 mar 2011
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Har också lite problem med min en vecka gamla Blade (Stockholm, Tele2, Eclair 2.1 original). Mottagningen är väl sådär men ännu konstigare är att jag vid tre tillfällen (senast idag och innan det i fredags) helt tappat kontakten med nätet.

    Signalstyrkeikonen i statusfältet var överkryssad och jag var tvungen att gå in och välja Tele2:s nät manuellt innan den lyckades ansluta igen. Inte heller det funkade direkt utan jag fick först nåt felmeddelande i stil med att SIM-kortet inte hade rätt att ansluta till det nätet. På andra eller tredje försöket gick det.

    Kanske nåt knas med Tele2?
     
  4. Anders1

    Anders1 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 feb 2011
    Inlägg:
    73
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    På min blade var inte 2G aktiverat från början, den var inställd på enbart 3G som standard och då tappade jag kontakten ofta som ni beskriver. Dubbelkolla den inställningen!
    (Den finns i Inställningar -> Trådlöst & Nätverk -> Mobila Nätverk -> Nätverksläge (Välj GSM/WCDMA)
     
  5. dixroid

    dixroid Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2011
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    OK Det är Tele2 för min del också
     
  6. yhrn

    yhrn Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 mar 2011
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Jag har haft GSM/WCDMA aktiverat hela tiden.
     
  7. perakesson

    perakesson Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2010
    Inlägg:
    135
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Där jag bor på Lilla Essingen har Tele2 alltid haft dålig täckning, även på alla mina tidigare telefoner. Hemma har jag min Blade i GSM/WCDMA eller enbart GSM (2G). Så har det "alltid" varit. Dessutom har jag sedan i lördags återkommande meddelande "connection cannot be made", som jag skriver i separat tråd. Så antingen har Tele2 extra dataproblem dessa dagar, eller så har jag råkat sabba mina APN-inställningar i sömnen.
     
  8. Timpasfarsa

    Timpasfarsa Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2011
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Tele 2 har haft

    mycket störningar på sistone i alla fall i Stockholm.

    Satt och jobbade hemifrån i torsdags och skulle ringa ett samtal - men lögn i helvete. Eftersom jag nyss flashat/lekt med mobilen så började med att strata om - plocka ur batteri - svettas. Stoppade till sist i SIM-kortet i en gammal telefon och då var det lika dött där.

    Tog en kaffe - så plingade det plötsligt till i mobilen - Tele 2 har stora störningar - ironiskt via ett sms (jag jobbar på ett större företag som skicka ut felrapporter gällande IT kontinuerligt via SMS)..

    Såå, jag lägger min röst på Tele2 som boven i detta sammanhang.
     
  9. Zynax

    Zynax Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2011
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Samma här, förlorar täckning hela tiden väldigt ofta. Kan t.ex. inte ringa eller smsa när jag sitter brevid en dator. Hade aldrig detta problem med mina tidigare mobiltelefoner.
     
  10. Olle12

    Olle12 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2011
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Me also... Men jag fick lämna tillbaka telefonen då den var helt kass med täckningen. Kom knappt in i 3g nätet. En varning med andra ord, hoppas uppföljaren är bättre.
     
  11. evilpenis

    evilpenis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    353
    Mottagna gillanden:
    46
    Telefon:
    Oneplus 6T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Oneplus 6T
    Platta:
    Nook HD+
    ROM:
    CM12
    Bumpar den här tråden då jag har samma problem med min Blade.
    Har 3 primärt, men har även comviq och telia kort, lika med dom.

    Kan man ha fått ett måndagsex så man bör skicka in den eller finns det något annat man kan göra?
     
  12. fredrik2k

    fredrik2k Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2011
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Bump.

    Jag har haft noll mottagning (ingen tjänst) i typ 3-4 dagar nu. Var idag iväg till Tele2 och plockade ut ett nytt simkort, läste nånstans att nya telefoner kan ha problem att läsa gamla simkort. Hjälpte dock föga.

    Hade orginalrom till en början, och sen Japanese Jellyfish... Fungerade utmärkt, i några dagar.. Å nu inte alls, inte ens när jag bytt tillbaka till orginal och gjort ALLT. Försöker jag välja nät manuellt så säger den bara att mitt simkort inte har tillåtelse till detta nät?

    Gah. Någon som drabbats av detta och/eller har en lösning?

    ZTE Blade, Android 2.2, Tele2.

    Mvh Fredrik

    EDIT: Mitt simkort fungerar i andra telefoner, dock ej i min Blade.
    EDIT2: Min sambos simkort fungerar inte heller i min telefon, även hon Tele2.
     
    Last edited: 15 jul 2011
  13. pete

    pete Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2010
    Inlägg:
    663
    Mottagna gillanden:
    66

    MINA ENHETER

    Det enda jag kan tänka mig är att först prova med ett relativt nytt sim från en annan operatör för att kunna utesluta hårdvarufel samt att sedan också testa med någon annan custom rom.

    Har kört mcr r4 2.1, JJ9, SS5, olika cm7 nightlies alla under längre perioder utan några som helst problem med täckning med någon av de, kör dock inte tele2 men det finns det nog många som gör.
     
  14. SpajX

    SpajX Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2011
    Inlägg:
    111
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Hade stora problem med täckning och förlorade ofta nät helt och hållet.
    Problemen försvann dock när jag installerade en ny ROM (CM7).:)
     
  15. fredrik2k

    fredrik2k Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2011
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Testade igår med ett nyare SIM från Telenor. Ingen täckning där heller.
    Funderar på om telefonen är låst från operatör, inte operatörslåst utan helt spärrad, via serienummer på telefonen eller liknande.

    Kan man spärra en telefon så? Om man t.ex tappar telefonen å ringer till operatören å ber dom låsa den, eller låser dom bara simkortet?
     
  16. pete

    pete Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2010
    Inlägg:
    663
    Mottagna gillanden:
    66

    MINA ENHETER

    Det går absolut att spärra specifika telefoner via deras imei-nummer, men de gör nog inte det utan bra anledning, t ex om den blivit rapporterad stulen, eller kanske rejält missbruk av nätet.

    Du kan ju alltid höra efter med de antar jag; *#06# i dialern för att få fram ditt IMEI.
     
  17. fetto66

    fetto66 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2011
    Inlägg:
    89
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    BUMP

    Kör med senaste 2.3.4 romen på forumet, har Tele2 och mottagning droppar dagligen till 0, ligger som standard på en stapel. Flyttar jag telefonen lite i rummet så får jag 0 konstant.

    Någon som vet ifall man kan uppdatera radio-delen specifikt?
     
  18. Liten Strumpa

    Liten Strumpa Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 mar 2011
    Inlägg:
    217
    Mottagna gillanden:
    12
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    SonyEricsson Live with Walkman

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    SonyEricsson Live with Walkman
    ett tips kan vara att ta ur sim kortet och se hur det ser ut är det det minsta repigt så kan det va problemet även har du ett gammalt sim kort

    fick samma problem som er i tråden men med en annan telefon och höll på att bli galen tills jag kollade sim kortet och såg att det va repigt
    kollade även information hos 3 där står det att har man problem med täckningen den går upp och ner så ska kan kontrollera sim kortet tror även det rådet gäller hos dom övriga operatörerna

    hittar man ingen lösning alls på problemet och det är riktigt jobbigt så kan man ju alltid ringa operatören och säga som det är att man tror det är fel på sim kortet och få ett nytt hemskickat och se om det löser problemet

    sen har väl dom fleta operatörerna kartor eller likande på hemaidan där man själv kan se om dom har problem med täckningen.....
     
  19. fetto66

    fetto66 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2011
    Inlägg:
    89
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Provade att ta ut simkortet och sudda på det, det brukar alltid hjälpa mot oxidering av metallen men det blev exakt samma sunkiga mottagning. Provade med Sambons SIM kort också, samma resultat. Grejen är att hon har exakt samma operatör, men en sunkig nokia 5800, den har full mottagning(!!) när dom ligger jämte varandra och min Blade inte har någon stapel alls. Går jag fram till fönstret så får jag full mottagning.

    Detta om något måste ju vara bevis på att Blades antenn är otroligt dålig.
     
  20. Tom200

    Tom200 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2011
    Inlägg:
    451
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Det beror nog delvis på Blade, delvis på operatören. Min var defekt och jag fick den bytt. Den nya verkar ha bättre mottagning.

    Med den gamla fick jag 0-2 staplar hemma. Nu får jag 1-3.

    I en affär kunde jag knappt ringa med den gamla. Samtal bröts etc. Perfekt samtalskvalite med den nya, i samma affär.

    Så det skiljer nog en del från exemplar till exemplar.

    Å andra sidan, fick jag bara 2 staplar med 3g när jag var ute idag. Tror det beror på täckning/operatör.
     
    Last edited: 1 aug 2011