[GUIDE] Hur du rootar din Nexus S!

Diskussion i 'Nexus S - ROM-filer och utveckling' startad av ViLANDER, 11 feb 2011.

  1. otto

    otto Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2010
    Inlägg:
    833
    Mottagna gillanden:
    126

    MINA ENHETER

    Spammar på till mig själv... :D Löste det nu i alla fall. Drog igång en burk med Vista x64 och testade. Googles drivrutiner som man laddar ner i Android SDK fastnade inte här heller (det skapades tex ingen mapp som hette google-usb_driver). Lösning:

    1. Ladda ner http://www.junefabrics.com/android/download.php för ditt operativ. Välj Samsung när den frågar efter tillverkare.
    2. Gå till Kontrollpanelen --> System --> Avancerade --> Miljövariabler och leta upp PATH. Lägg till ";C:\Program Files (x86)\Android\android-sdk\platform-tools;C:\Program Files (x86)\Android\android-sdk\tools" i SLUTET på variabeln (semikolon-tecknet i början måste vara där, särar på variablarna. citattecknen ska inte vara med)
    3. Sätt i telefonen i USB-porten. Boota telefonen i fastboot mode (volym upp + power). Gå in i Kontrollpanelen --> Enhetshanteraren och välj Avinstallera på Android-enheten (för säkerhets skull). Den kommer nu att få ett gult utropstecken. Klicka på den igen och välj Uppdatera drivrutin. Välj "Bläddra manuellt" och bläddra fram till c:/program files (x86)/PDANet och klicka på OK. Drivrutiner installeras och utropstecknet försvinner och Android1 döps om till ADW-någonting.
    4. Öppna cmd och skriv "fastboot devices", din enhet ska nu vara där (du behöver inte vara i en . I övrigt, följ guiden på förstasidan!
     
    Jaevlar gillar detta.
  2. christoffer

    christoffer Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2011
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej!

    Rootade precis min för att lära mig lite mer.(följde denna, verkar vara samma som i guiden?) http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=878446 ) Dock ångrade jag mig rätt snabbt och skulle nu vilja gå tillbaka till stock.
    Hittade denna guide: http://theunlockr.com/2011/01/20/how-to-unroot-the-nexus-s/ men innan jag drar igång och gör något dumt så vill jag gärna vara på den säkra sidan att det fungerar.
    Spelar det någon roll att nandroid backupen som länkas till där är från 2.3.1?
    Sitter på 2.3.3 i skrivande stund.

    Edit: Såg nu att det även fanns en unroot guide här, fungerar den även för mig?
     
    Last edited: 13 mar 2011
  3. otto

    otto Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2010
    Inlägg:
    833
    Mottagna gillanden:
    126

    MINA ENHETER

    Rootade som sagt 2.3.2 lyckat, men uppgraderade igår till 2.3.3 utan att läsa på. Nu verkar det som att man måste låsa upp bootloadern för att komma åt root!? http://forum.xda-developers.com/showpost.php?p=12026326&postcount=106 . Darn.

    Så hur gör jag? Vill (måste) roota igen och måste kunna byta kernel(?) till någon med Voodoo-färgfix, denna verkar aktuell http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=949292 .

    a) vilken data försvinner när man öppnar bootloadern? SD-kort endast, eller allt på hela telefonen?
    b) vad ska man kopiera till telefonen för att behålla spelinställningar, appinställningar, inställningar till operativ och alla appar? Dvs, MP3, film och bilder är inga probbs.
    c) någon pratar titanium backup, men kräver inte det root? Och om jag tar backup med titanium, kan jag då leka på bäst jag vill? Dvs kan jag då factory-resetta telefonen och lägga in titanium-backup, även om versionerna/rom:arna skiljer sig åt?
     
  4. slutlekt

    slutlekt Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 aug 2010
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    dessa jävla SDK grejer.
    Det kommer inte ens med en fastboot.exe fil så fastboot devices fungerar ju inte i cmd.

    och att sitta vid en windows dator gör ju inte allt lättare.
     
  5. william12

    william12 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 feb 2011
    Inlägg:
    47
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    denhär tråden borde bli klistrad. Det finns många som letar efter en bra guide här men som inte hittar någon. Jag tex letade jättelänge innan jag hittade denna tråden.så snälla klistra denna tråden
     
  6. otto

    otto Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2010
    Inlägg:
    833
    Mottagna gillanden:
    126

    MINA ENHETER

    Det går dock inte efter v. 2.3.2 att roota utan att låsa upp bootloadern. Eller njo, eventuellt med någon one-click-root-variant, men iom 2.3.3 täpptes säkerhetshålet till. Man kan väl kort påstå att man måste låsa upp bootloadern nu för tiden, vilket säkerhetsmässigt är väldigt bra då detta rensar HELA telefonen.
     
  7. ViLANDER

    ViLANDER Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2009
    Inlägg:
    1 594
    Mottagna gillanden:
    172

    MINA ENHETER

    Stämmer och jag har inte orkat uppdatera detta sen detta infördes...
     
  8. gislemark

    gislemark Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jan 2010
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Hur gör man om man kör Ubuntu???
     
  9. Roger78

    Roger78 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    197
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

  10. ViLANDER

    ViLANDER Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2009
    Inlägg:
    1 594
    Mottagna gillanden:
    172

    MINA ENHETER

    Nu ska guiden vara uppdaterad, PM:a om ni ser något som jag har glömt.
     
  11. Birfen

    Birfen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2011
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    funkar steg 1 för er andra?! alltså när man ska börja ladda hem SDK:et. står att länken kan inte hittas,
     
  12. jedi

    jedi Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 jul 2009
    Inlägg:
    3 008
    Mottagna gillanden:
    533

    MINA ENHETER

    Det är en gammal version som det länkas till i den första posten. Du hittar den senaste här.
     
  13. Birfen

    Birfen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2011
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack, är resten av guiden likadan eller har dom ändrat någe mera?
     
  14. jedi

    jedi Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 jul 2009
    Inlägg:
    3 008
    Mottagna gillanden:
    533

    MINA ENHETER

    Bara att tuta och köra. :)
     
    Birfen gillar detta.
  15. ViLANDER

    ViLANDER Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2009
    Inlägg:
    1 594
    Mottagna gillanden:
    172

    MINA ENHETER

    Hopssiisss, det är nu fixat!
     
  16. Birfen

    Birfen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2011
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Nu är jag på steget där jag ska ladda hem zip filen på steg 3. när jag laddar hem den så står det när jag ska packa upp den står det ! C:\Users\Random\Desktop\nexus\root_ala_swedroiderS.zip: The archive is either in unknown format or damaged
    vad gör man nu då?
     
  17. jedi

    jedi Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 jul 2009
    Inlägg:
    3 008
    Mottagna gillanden:
    533

    MINA ENHETER

    Hmm, jag lyckas inte heller extrahera innehållet i RAR-filen. Nåja. Lätt fixat. Den senaste ClockworkMod Recovory Image för Nexus S hittar du här och su här.
     
  18. Birfen

    Birfen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2011
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    ah okey, det är nog någe som behöver ändras.
     
  19. jedi

    jedi Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 jul 2009
    Inlägg:
    3 008
    Mottagna gillanden:
    533

    MINA ENHETER

    ViLANDER tar nog tag i det så fort han är online igen. :)
     
  20. ViLANDER

    ViLANDER Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2009
    Inlägg:
    1 594
    Mottagna gillanden:
    172

    MINA ENHETER

    Japp, ska fixa. Det är bra att ni säger till. :)