Varför rootar man?

Diskussion i 'Archos' startad av ma70, 26 mar 2011.

  1. ma70

    ma70 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2011
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Varför rootar man egentligen Sin telefon eller surfplatta över huvud taget?
    Jag kan inget om detta alls därför frågan,det enda jag vet är att jag behövde roota min Archos 101 för att kunna ändra CPU.
    Är det enda anledningen till att man rootar sin platta eller Telefon?

    Eller finns det andra saker att göra ,och i såfall berätta gärna det:P
     
  2. Jack Bohlen

    Jack Bohlen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2010
    Inlägg:
    159
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

    x10_minipro och ma70 gillar detta.
  3. Thewapman

    Thewapman Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 mar 2010
    Inlägg:
    118
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Varför man rootar rent genrellt är väl för att få fler valmöjligheter (andra rom, inställningar, program osv).

    Varför man rootar sin archos: Köra mer än 1ghz cpu, andra rom, få bort software-knapparna osv. Jag har ännu inte haft någon stark anledning att roota, men det kommer kanske om ett tag och om archos inte gör något åt softwareknapparna i kommade releaser av mjukvaran.
     
    ma70 gillar detta.
  4. ma70

    ma70 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2011
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag fattar ändå inte ,,andra rom? på min archos står det att jag har 2.1.8 och inom parentes efter så står det (2.2.1)
    Vad är det egentligen jag har?
    måste man roota plattan för att få flash att fungera ,för det får jag inte att funka på min archos.
     
  5. Thewapman

    Thewapman Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 mar 2010
    Inlägg:
    118
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    2.1.8 (eller 08) är Archos egna beteckning på programvaran. 2.2.1 är android versionen som den programvaran är baserad på. Så du har "båda" så att säga, det är bara en siffra som google benämner den med och en som archos använder.

    Det finns andra rom som man kan installera om man rootar. Ett exempel är att jag kör android 2.2 på min Tattoo som officiellt bara har 1.6. På archos så finns det så vitt jag vet ingen nyare android version (gingerbread 2.3 eller honeycomb 3.0), men det kan komma. Dessa rom är utvecklade av andra än Archos och behöver därför inte vara fullt fungerande, men vissa väljer dessa för att de ändå tycker de är bättre. Den sida där många utvecklare samlas kring dessa rom är XDA.

    Flash 10.2 fungerar helt ok på min archos och finns på android market. Archosen kommer inte med android market utan med appslib, flash går kanske att finna där oxå?! Men Android market går lätt att installera med hjälp av apk och guide på XDA eller archosfans forum. När du har market installerat så kan du söka på adobe flash och installera det så ska det fungera (så bra det nu fungerar i dagsläget).

    EDIT: Alltså du behöver INTE roota för att få flash att fungera.
     
    ma70 gillar detta.