Batteritider och vad som "drar ström"

Diskussion i 'Optimus 2X - Allmänt' startad av PatrikS, 20 mar 2011.

  1. Sweeler

    Sweeler Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 nov 2010
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag är ändå imponerad av batteritiden på min Optimus 2X.

    1a och 2a dagen var jag rädd att jag skulle behöva ladda den hela tiden då jag upplevde att batteriet tog slut direkt. Men då jag hittills aldrig laddat mobilen förrän den stänger av sig själv så har batteriet börjat leverera ordentligt, jag har as of now inte laddat sen igår. De första dagarna tallade man väl väldigt mycket på den också, men nu håller batteriet längre än för både poolarnas Desire och Legend.
     
  2. B3astie

    B3astie Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 dec 2010
    Inlägg:
    302
    Mottagna gillanden:
    13
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Oneplus 3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Oneplus 3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Telefon 2:
    Nexus 5
    ROM:
    CM 13
    Platta:
    Samsung galaxy tab 10.1
    ROM:
    CM 10.1
    Rootat eller inte?
     
  3. koobs

    koobs Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2011
    Inlägg:
    175
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Rootat nu och fryst Bil/F-secure/E-post med bloat freezer får se om detta hjälper :)
     
  4. Beckim

    Beckim Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2010
    Inlägg:
    505
    Mottagna gillanden:
    53
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S20+
    Har haft telefonen på sedan igår ca 06.20 och fortfarande just nu kl. 17.14 har jag 40 % kvar. Det blir bara bättre och bättre. Mycket bättre än HTC HD-n jag hade innan.

    Sent from my LG-P990 using Tapatalk
     
    scenemaster gillar detta.
  5. Hampa_D

    Hampa_D Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2010
    Inlägg:
    2 409
    Mottagna gillanden:
    371

    MINA ENHETER

    hur är det möjligt? tell us your secret... det låter lite bra för att vara sant, 2g/3g? wifi, bt,? är den ens igång?
     
  6. bedaro

    bedaro Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2011
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    jag spelade spel i 1h och det drog 40% batteri, (wifi på) känns lite dåligt :(
     
  7. thehanky

    thehanky Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2011
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Haft min igång sen igår kväll (22:00) och har under dagen använt den normalt (surf, gps-promenad 1 tim, synkar ett g-mailkonto och facebook, wifi på hemma, några samtal och sms). Har just nu 28 % kvar av batteriet. Jag är nöjd...

    PS. Jag har stängt av F-sec och exchange DS.
     
  8. Beckim

    Beckim Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2010
    Inlägg:
    505
    Mottagna gillanden:
    53
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S20+
    Igår hade jag allting på dvs 3g, wifi, spelade lite, kollade mailet upprepade gånger, in på forum ganska ofta, svtplay, blåtand då då mm. Innan jag la mig stängde jag av alltig dvs data, wifi, bara 2g. När jag vaknade satt på allt men har bara ringt i typ 1tim. Just nu är ligger batteriet på 33%. Dvs från igår ca 06.20 till just nu kl. 21.40. Jag har inte installerad någon Task killer program. Jag har version 10a på telefonen.

    Sent from my LG-P990 using Tapatalk
     
  9. siqmak

    siqmak Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2011
    Inlägg:
    73
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Ursäkta för en noob-fråga. Men vad är 3g för något och är det nödvändigt att stänga av det isåfall hur gör man? Brukar se 3g uppe på notification baren ibland och jag tror att det är den som drar mitt batteri. Tacksam för svar.
     
  10. Hampa_D

    Hampa_D Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2010
    Inlägg:
    2 409
    Mottagna gillanden:
    371

    MINA ENHETER

    http://sv.wikipedia.org/wiki/3G
     
  11. Beckim

    Beckim Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2010
    Inlägg:
    505
    Mottagna gillanden:
    53
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S20+
    Du kan välja köra mellan 3g och 2g genom inställningarmenyn under:
    inställningar>Trådlösa inställningar>mobilnät
    När du vill spara batteri kryssa av Data är aktiverat samt kryssa i Använd endast 2 G-nätv.

    Det finns annars program på Market som du kan snabbt komma till menyn. Gå in här och installera sedan lägger du in som widget på skärmen: http://market.android.com/details?id=com.curvefish.widgets.network2g3gonoff&feature=search_result
     
    Last edited: 28 mar 2011
  12. Beckim

    Beckim Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2010
    Inlägg:
    505
    Mottagna gillanden:
    53
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S20+
    För att spara på batteri på vilken telefon som helst så länge jag förstått vissa saker. De följande är:
    -batteriet måste laddas mellan 5-10 gånger för att batteriet ska uppnå maxkapacitet.
    -gör hard reset på telefonen (normalt behöver man inte göra det men just på LG-n verkar vill bli resetat vet ej varför).
    -stäng av sådant som du inte behöver. Även om LG optimus är en multimedia telefon så behöver du inte ha allting på för det. Du kan men det kostar i batteridrift. Du har även en dator eller bärbardator hemma där du kan i princip göra vad du vill med den men du har väl inte på den bara för det. Man brukar stänga av den när man inte behöver och startar den när man behöver den. Jag vet att det kommer några att skriva typ: jag har köpt telefonen för 5000kr och då vill jag ha allting på för det och betteriet ska hålla mm. Jag har köpt min bärbara dator för 19,000kr men jag har inte den på hela tiden för det.
    - under de senaste dagarna har jag kryssat av Data är aktiverad, kört bara på 2g, wifi av, blåtand när jag behövt den och har ingen Task killer installerat och telefonen fungerat på en laddning på ca 3 dagar. När ja behöver gå in på nätet eller kolla facebook, mail osv då aktiverar jag Data och sätter på 3g eller WiFi osv.
    Jag har inte använt telefonen mindre för det men bara stängt av sådant när jag inte behövt ha på. Med samma användning annars räcker inte batteriet knappt hela dagen för mig. Några extra klick alltså gör underverk.
    Trots att jag gjorde samma sak med tex. sista tel HTC HD så kunde jag få det funka max 1,5 dag dvs LG-n är mycket bättre i betteritd.
    P.S. du behöver inte stänga av allting som jag om ni inte vill men bara sånt ni använder inte för tillfället eller kanske använder alldrig . För varje sak ni stänger av dessto bättre batteritid.
     
    Last edited: 28 mar 2011
  13. Beckim

    Beckim Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2010
    Inlägg:
    505
    Mottagna gillanden:
    53
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S20+
    P.S. jag glömde skriva samtidigt att det ganska nera Samusng galaxy S där jag fick den en halv dag mer på Samsungen men 3 dagar eller 3.5 dagar det kvittar, det är bra ändå.
     
  14. wanner

    wanner Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 feb 2011
    Inlägg:
    47
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Automatic brightness på displayn gissar jag sparar en hel del batteri mot att köra på full styrka hela tiden.
     
  15. SamDroid

    SamDroid Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 feb 2011
    Inlägg:
    162
    Mottagna gillanden:
    29

    MINA ENHETER

    Efter att ha läst hela tråden har jag bestämt mig för att också återställa telefonen. Men innan jag gör det kan någon av er berätta hur jag backar upp all data så jag kan synca tillbaka den sen? För visst går det att göra ?

    Sent from my LG-P990 using Tapatalk
     
  16. B3astie

    B3astie Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 dec 2010
    Inlägg:
    302
    Mottagna gillanden:
    13
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Oneplus 3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Oneplus 3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Telefon 2:
    Nexus 5
    ROM:
    CM 13
    Platta:
    Samsung galaxy tab 10.1
    ROM:
    CM 10.1

    När ni menar att det kan hjälpa att återställa telefonen för bättre batteritid menar ni då att man gör det genom inställningar/sekretess/återställ fabriksdata? Om det är på det sättet LG har rekommenderat att man kan gå till väga?
     
  17. Beckim

    Beckim Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2010
    Inlägg:
    505
    Mottagna gillanden:
    53
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S20+
    Ska du göra en reset då ska du göra en hard reset som det heter.
    -Stäng av telefonen
    -Håll i volym knappen - (nere) och powerknappen samtidigt.
    -Telefonen startar tills det vissar en ikon på skärmen
    -Släpp knapparna och telefonen gör sitt själv.

    För att backa upp alla data så kan man backa up tel. nr och kontakter via google kontot. Program är det svårt utan att roota telefonen vilket jag undviker det än så länge. Det finns program på Market där du kan backa upp all data inkusive program utan att behöva roota telefonen. Tex. my backup pro fast då ska du ha den betalda versionen eftersom den 30 dagar fri kan krångla. Du kan prova den som är 30 dagar gratis först.
     
    Last edited: 28 mar 2011
    B3astie gillar detta.
  18. koobs

    koobs Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2011
    Inlägg:
    175
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER


    Skillnad på hard reset med power knapp och volym knapp än går via menyn?
     
  19. Beckim

    Beckim Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2010
    Inlägg:
    505
    Mottagna gillanden:
    53
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S20+
    Skillnaden på hard reset och via menyn är detta. Via menyn heter det soft reset där man bara dubbelkollar systemfilerna och ersätter med vissa nya eller de filer som saknas. Med hard reset får du en helt ren android installerad på telefonen. Även supporten på LG mennar att man ska göra en hard reset och ej soft eftersom du vinner i princip inget på att göra en softreset i just batterisyftet.
     
  20. Över

    Över Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2010
    Inlägg:
    82
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Pratatade själv nyss med supporten och de sa att skillnaden är lite, det med hard reset är att den används oftast om telefonen låst sig på nått sätt och inte går att starta överhuvudtaget.
    Men ska man reset:a så tycke jag att det är lika att köra en hard reset.


    mvh