Dela 3g anslutningen, bli debiterad?

Diskussion i 'Allmänt' startad av danwhistler, 28 mar 2011.

  1. danwhistler

    danwhistler Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 dec 2010
    Inlägg:
    366
    Mottagna gillanden:
    70

    MINA ENHETER

    Hej!

    Jag brukar en Desire HD och där har HTC en medföljande app där du har möjlighet att dela ut din mobila 3g anslutning som Wi-Fi nät.

    En liten följd fråga till detta, kostar detta mig något? För jag vet förr i tiden, när jag delade ut min 3g anslutning via min gamla SE telefon på USB-kabel så på någotvis kände Telia av att anslutningen delades ut och debiterade mig (riktigt enligt avtalet) för den extra trafiken.

    Hur fungerar det här? Jag tänker att det inte bör vara några problem, men tidigare erfarenheter för mig lite osäker.

    Tack

    Daniel.
     
  2. nioh

    nioh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2010
    Inlägg:
    970
    Mottagna gillanden:
    91

    MINA ENHETER

    Kontrollera med din Operatör vad som gäller. Om du inte hittar info på hemsidan så ring kundtjänst.
    Jag personligen trodde att om man har flatrate på sin 3G fick man surfa upp till den gränsen som gäller på sin flatrate utan extra kostnad. Fast avtal kan skilja så mycket.
     
  3. blunden

    blunden Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    3 248
    Mottagna gillanden:
    522
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Jag använder funktionen en del på sommaren, dock inte speciellt mycket men jag har inte debiterats något extra. De flesta data-abonnemang är ju annars begränsade till några GB i full hastighet så skulle tro att operatörerna inte ser det som ett så stort problem.
     
  4. danwhistler

    danwhistler Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 dec 2010
    Inlägg:
    366
    Mottagna gillanden:
    70

    MINA ENHETER

    Vad som gäller hos telia är att "surfpaketet" gäller i mobilen, inte om du delar ut din anslutning till en pc, då får du köpa mobiltbredband. Och det förstår jag egentligen, Telia vill också sälja mer. Men jag vet vänner som inte har problemet med att bli debiterade trots samma avtal, så jag undrar egentligen bara om någon som har telia och använt denna funktionen, hurvida dom känner av det eller inte? Det verkar skilja från modeller och märken...
     
  5. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    7 029
    Mottagna gillanden:
    1 965
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Äsch, har kör wifi tether säkert över 30gb hittills senaste året, ingen på 3 som reagerar iaf
     
  6. baracken

    baracken Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2011
    Inlägg:
    1 707
    Mottagna gillanden:
    103

    MINA ENHETER

    Verkar väldigt underligt, men bara en liten upplysning: det är inte HTC som står för den appan det ligger med i Android 2.2.

    Jag har inte blivit debiterad något utöver mitt abbonemang för att ha använt den "tjänsten" men man bör ju kolla upp vad man har för avtal gällande datatrafiken, vissa kör ju med att du köper 1Gb t.ex och sen om du surfar utöver den datamängden så debiteras du extra enligt prislistan för datatrafik som gäller för ett normalt abbonemang
     
  7. PatrikS

    PatrikS Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jun 2009
    Inlägg:
    1 123
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    haha... ja telia... det företaget tar jag inte i med tång.

    De anser ju dessutom att vi konsumenter "får lära oss" att sluta få fastpris-modell och gå över till pris per mb i framtiden.
    dvs en hittepå-önskemodell från telia som inte de andra leverantörerna brytt sig om (än).
     
  8. baracken

    baracken Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2011
    Inlägg:
    1 707
    Mottagna gillanden:
    103

    MINA ENHETER

    Telenor tror jag aldrig skulle göra så, samtidigt så är ju dom det enda företaget som levererar obegränsad surf i alla sina surfabonemang

    Sent from my GT-P1000 using Tapatalk
     
  9. Claes B

    Claes B Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2010
    Inlägg:
    191
    Mottagna gillanden:
    39
    Telefon:
    Pixel 4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 4
    Telefon 2:
    Pixel
    Jag har Telia och har använt min Desire som trådlös accesspunkt, varför inte liksom. Nätet känner ju knappast av på vilket sätt man använder datan man tar över 3g-nätet, om man delar ut det med usb eller trådlöst spelar ingen roll, upp till taket går det snabbt, över går det långsammare. Men mängden ingår ju i abbet om man har fri surf vill säga, har man inte det kostar det ju rätt mycket av förklarliga skäl.
     
  10. Claes B

    Claes B Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2010
    Inlägg:
    191
    Mottagna gillanden:
    39
    Telefon:
    Pixel 4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 4
    Telefon 2:
    Pixel
    Telias har väl bara fastpris surfabbonemang? Eller vad är det jag missat?
     
  11. DCLXVI

    DCLXVI Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 nov 2010
    Inlägg:
    179
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Klart att de ser om du delar med dig av din anslutning, till och börja med lär de se att det ploppar upp en ny mac-adress helt plötsligt...
     
  12. Lumamannen

    Lumamannen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 mar 2010
    Inlägg:
    111
    Mottagna gillanden:
    26
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi 12T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi 12T
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Watch 4
    Platta:
    Samsung Tab S8+
    Vad har du fått en sådan konstig idé ifrån?

    Telefonen fungerar som DHCP och delar ut nummer till alla anslutna och har bara ett eget ip-nummer. Inga MAC-adresser syns utåt förutom telefonens.

    Jag pratar Thether nu, som i princip är en router med DHCP, eller menar du något helt annat??

    // Christer
     
  13. the_slain_man

    the_slain_man Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 mar 2010
    Inlägg:
    296
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Det finns flera sätt att se om anslutning delas ut till en annan enhet. Men MAC-addresern är inte en av dom så du är nog ute och cyklar nu.
    Några saker som dom kan kolla på är vilken useragent som används.
     
  14. Alto

    Alto Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jan 2011
    Inlägg:
    616
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    useragents kan man ju ändra i mobilen. och jag förstår inte varför telefonen skulle dela med sig alla MAC adresser som den har kopplat med wifi till 3g uppkopplingen. verkar konstigt.

    jag tror inte telia kan se ett skit förutom vilken info som skickas till och från telefonen. (mao de kan se det du laddar ner / upp inklusive useragent, men inte de mac adresser som är kopplade till telefonen (förutom telefonens egna MAC-adress/IMEI då)) det är vad jag tror.
     
  15. the_slain_man

    the_slain_man Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 mar 2010
    Inlägg:
    296
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Visst du kan ändra useragent i mobilen, men din dator kör ju fortfarande vanligt desktop useragent. Om en ISP ser en desktop useragent så är det ganska självklart vad som är på gång.
    Men är inte säkert att dom kollar på detta sättet, någon från företagen får klargöra det om vi ska bli kloka på det.
     
  16. PatrikS

    PatrikS Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jun 2009
    Inlägg:
    1 123
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

  17. baracken

    baracken Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2011
    Inlägg:
    1 707
    Mottagna gillanden:
    103

    MINA ENHETER

  18. Claes B

    Claes B Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2010
    Inlägg:
    191
    Mottagna gillanden:
    39
    Telefon:
    Pixel 4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 4
    Telefon 2:
    Pixel
    Förvisso har jag missat det, men jag ser inte heller där, lika lite som på Telias hemsida, att Telia har slutat med eller inom kort tänker sluta med fast pris på sina abbonemang.
    Än så länge är det så att Telia har fastpris på surfabbonnemangen och inget annat. Att påstå motsatsen är rent felaktigt. Och att de frågat Telia vad de anser om det innebär inte att Telia som enda företag kommer att sluta med fastpris eller att de är ensamma om åsikten.

    Du får tycka vad du vill om Telia, det rör mig inte i ryggen, jag har Telia för att det är smidigt, har funkat bra för mig osv. Jag tänker inte försvara dem då jag inte alls är främmande för att byta bort dem om de skulle göra bort sig på nåt sätt.
    Men när enskilda, generella uttalanden framställs som fakta kan jag inte låta bli att reagera.
    Telia har fortfarande fastpris på surfabb. och inget annat, så är det.