2.2.1

Diskussion i 'Galaxy S - Allmänt' startad av Gojz, 27 feb 2011.

  1. aka_the_barf

    aka_the_barf Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2010
    Inlägg:
    728
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    ska testa det kanske hjälper.
     
  2. zezzy

    zezzy Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jun 2010
    Inlägg:
    64
    Mottagna gillanden:
    40

    MINA ENHETER

    svtplay

    Efter jag uppdaterade till 2.2.1 vägrar svtplay funka för mig! Jag får bara ljud, sen står det "det går inte att spela upp videoklippet". Jag har läst i andra trådar om detta, jag har testat att fabriksåterställa telefonen m.m men hur jag än gör funkar det inte!

    Jag blir galen!

    Någon som har samma problem?
     
  3. Waiter

    Waiter Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2010
    Inlägg:
    191
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER


    Som jag skrev längre upp på sidan - det som verkar ha hjälpt var att formatera det interna minneskortet.

    Det verkar mysko att minneskortet skulle innehålla inställningar som inte påverkas av varken fabrikåterställningen eller att rensa cachen, men en skillnad som jag märkte direkt efter formatteringen var att klickljudet på tangenterna var tillbaks. Det har jag inte hört sedan telefonen var ny.

    När jag vaknade i morse hade telefonen varit igång i 24 timmar med Wifi, GPS och Bluetooth påslaget och enligt statussidan stod batteriladdningen fortfarande på 53%. Innan uppgraderingen höll batteriet sisådär 4 timmar med GPS påslaget...

    Jag vet iof inte om man kan jämföra så än eftersom jag i princip inte har några appar som ligger och använder varken BT,WiFi eller GPS. Jag satt och lekte lite med GPS'en och Maps under en timmes bilfärd igår men annars har alltså de här funktionerna varit påslagna men i princip inte använda av några appar och uppdateringar. Vet inte hur mycket de drar när de bara är påslagna.

    Ska installera lite appar idag och aktivera mailkonton och sånt så får vi se hur länge det håller.
     
  4. Erikgalaxy

    Erikgalaxy Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 nov 2010
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ingen som hade några tankar om detta?
    Den finns fortfarande ingen uppdatering enligt Kies...
    Då jag är riktigt trött på detta så undrar jag om ni tycker att jag ska ta steget och roota den? :innocent: Om så är fallet, vad rekommenderar ni får rom? Är det lätt att sedan uppdatera till en officiell rom?

     
  5. elof

    elof Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    506
    Mottagna gillanden:
    39

    MINA ENHETER

    1.
    Att roota och att flasha eller installera en ROM är två skilda saker. Se https://swedroid.se/wiki/index.php?...2C_kernel.2C_SpeedMod.2C_CWM.2C_tweaks_etc.3F

    2.
    Jag tror att du får roota den och använda SpoofFw för att få en Kies-kompatibel telefon.
    Eller så kan du flasha in någon ROM mha Odin. Läs igenom min lathund för att få mer kött på benen inan du bestämmer dig.
     
  6. aka_the_barf

    aka_the_barf Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2010
    Inlägg:
    728
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    drog ur batteriet en till gång. nu har det gått ett dygn sen jag kopplade ur laddaren och jag har 82% av batteriet kvar. visst jag har inte direkt överanvänt telefonen, messat lite, ringt samt surfat lite lätt.
    få se om den håller denna stadiga nedgång av batteriet eller om jag får se något härligt drop på 50% under en kvart sen :)
     
  7. Gdroid

    Gdroid Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2010
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Nu har jag alltså följt alla råd, wipat cache, formaterat och gjort factory reset. Jag märker en betydlig skillnad, batteriet är på 75% efter 10h (vid det här laget skulle den ha stängts av innan), så vi är på god väg, om än inte riktigt där ännu. Förhoppningsvis blir det bättre med nästa laddning och 2.3 ryktas ju komma ut snart så... jag nöjer mig tills dess. :neutral:
     
  8. Gdroid

    Gdroid Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2010
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Det jag märkt är att när den är i viloläge eller när jag helt enkelt inte använder den så går batteriet i princip inte ner alls. Däremot börjar den tömmas ganska snabbt om jag pillar på den.

    Iofs visar det på förbättrad hantering av viloläget hos android med 2.2.1, när t.ex program inte används och energianpassning, men samtidigt borde det inte ta så mycket batteri att skriva sms eller ringa ett kort samtal. Förhoppningsvis är det bara min telefon som uppför sig konstigt och att det förbättras i senare firmware.
     
  9. emilh

    emilh Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 nov 2010
    Inlägg:
    270
    Mottagna gillanden:
    25

    MINA ENHETER

    förutsättert att du stängt av automatisk ljusstyrka på skärmen och dragit ned den? Det är en stor skärm och den drar mest ström av allt på telefonen, därför den minskar snabbt när den används. I övrigt kan man nog inte förvänta sig att den räcker mer än 1 dag vid generöst användande och max 2 vid mindre, den kräver helt enkelt för mycket, så är det med alla smartphones.
     
  10. inact_044

    inact_044 Teen Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    30 maj 2010
    Inlägg:
    264
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Idag kom en kompis o jobba med mig och vi har båda en SGS, min med 2.2.1 hans med 2.2, min mobils display drog under dagen 70% och hans 40%, vi jobbade nära varran och använde mobilen lika mycket. ligger ingen fråga i detta men mer ett påstående att nått inte stämmer med 2.2.1 :)
     
  11. elof

    elof Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    506
    Mottagna gillanden:
    39

    MINA ENHETER

    Då är frågan om du och kompisen konfigurerat telefonerna lika, precis som emilh skriver i inlägget ovanför. Om din är inställd på högre ljusstyrka än kompisens kommer din dra mycket mer batteri.
     
  12. inact_044

    inact_044 Teen Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    30 maj 2010
    Inlägg:
    264
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    de va samma, o vi båda har o rootade mobiler och ingen launcher eller annat igång.
     
  13. Waiter

    Waiter Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2010
    Inlägg:
    191
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Jag vet inte om jag fattar dig rätt här, men om du syftar på procenttalet under "Batterianvändning" så säger din jämförelse ingenting alls.

    Procenttalen visar bara hur stor del av den totala användningen som gått till just bildskärmen. För att säga någonting överhuvudtaget så måste dina siffror ställas i relation till hur mycket laddning som gått åt totalt under dagen för din telefon, och hans siffror måste jämföras med hans totala förbrukning.

    Om du ska jämföra telefonerna och deras system så måste du jämföra hela förbrukningen och dessutom se till så att båda telefonerna har samma funktioner igång och samma program, apps och widgets installerade och inställda på samma sätt.
     
  14. Gdroid

    Gdroid Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2010
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Det spelar även roll vart man surfar. Att båda har webbläsaren igång säger inte mycket, för olika sidor kräver olika prestanda/energi (flash osv...)
     
  15. maffka

    maffka Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 dec 2010
    Inlägg:
    153
    Mottagna gillanden:
    46

    MINA ENHETER

    jag kan inte uppdatera min telefon, det känns verkligen som jag gjort allt när det gäller att avinstallera och installera kies igen, men den fortsätter bara ändå att koppla bort eller vad den gör... Det blir något knas med firmwire update iaf...
     
  16. scrat

    scrat Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hade problem med Kies när jag skulle uppdatera en kollegas telefon. Det fungerade bra med en annan telefon men inte hans. Formaterade det interna minneskortet och efter det fungerade det. Glöm bara inte att säkerhetskopiera det du vill ha kvar.
     
  17. Nummerskivan

    Nummerskivan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2010
    Inlägg:
    1 165
    Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Väggmodell bakelit, 30-tal
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Håller med här om batteriet. Något skumt är det i alla fall.

    Min drar typ ingenting om den vilar och har wifi avstängt. 1 % under natten, eller 2 % på halva dagen (endast uppdaterat snowstorm samt skrivit i kalendern, wifi av utom vid uppdateringen av snowstorm, vilotid 5 timmar).

    Men när jag lät den vila i 4 timmar med wifi på, tappade den 20 procentenheter. Jag kollade vad som hade dragit batteri, och för wifi stod det samma som vanligt (dragit en bråkdel) men batteriviloläge hade dragit massor.

    När den vilar samma tid och har samma saker aktiverade utom wifi, så ser det mer jämnt fördelat ut mellan allting.

    Det måste ju vara fel att om den ligger med wifi igång, så visas det som att batteriviloläget dragit massor med tanke på att batteriviloläget inte drar något om wifi är av...

    Och är det normalt att wifi drar enorma mängder ström? Wifi igång = minst halverad batteritid (mer såklart om luren vilar mesta tiden).

    När jag spelar spelet Geared, så går batteriet från 100 till 0 på mindre än två timmar. Men eftersom jag inte hade spelet före uppgradering, så kan jag inte jämföra. Spelet har vit bakgrund, men har ju ingen gôravancerad grafik. Jag drar ned skärmljuset till min, men hade nog kunnat dra ned mycket mycket mer för det där spelet.

    Jag upplever helt klart (Geared eller ej) att telefonen drar mycket mindre om den vilar, och mycket mer om den är aktiv eller wifi är igång. Jämfört med före 2.2.1.
     
  18. inact_044

    inact_044 Teen Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    30 maj 2010
    Inlägg:
    264
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    ingen av oss surfade och vet inte vart du fick den iden ifrån :S
     
  19. aka_the_barf

    aka_the_barf Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2010
    Inlägg:
    728
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    nu står det så här: unplugged for 69 hours, 27% batteri kvar. har inte haft wifi på något alls.
    har inte pillat så mkt med telefonen, ringt, messat, uppdaterat program och sådant. känns som det är wifi som drar mkt ström eller att det som flera sagt iallafall ökar vilolägets strömförbrukning.
     
  20. inact_044

    inact_044 Teen Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    30 maj 2010
    Inlägg:
    264
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Nu har jag gjort ett nytt försök att minska min batteriförbrukning. Tog bort nästan alla fönster har 2 kvar, tog bort alla widgets ( FB, tv.nu nhl.com ) och dagen innan tog jag bort tv.nu och nhl, samma problem, idag tog jag bort facebook widget och idag är batteriet mycket bättre.

    så..... har du problem med batteriet och använder facebook widget, prova att ta bort den o ha en ikon istället o se om det blir bättre... blev så för mig.