2.2.1

Diskussion i 'Galaxy S - Allmänt' startad av Gojz, 27 feb 2011.

  1. Zethor

    Zethor Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jan 2011
    Inlägg:
    202
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Har läst nånstans att det verkar va nått knas med WiFi och 3G att när båda är igång så blir det nått tuppjuck som äter batteri,´... men jag vet inte, har sämst batteritid och inget funkar för mig.
     
  2. huheeje

    huheeje Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 okt 2010
    Inlägg:
    247
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Ja!
     
  3. Nummerskivan

    Nummerskivan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2010
    Inlägg:
    1 165
    Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Väggmodell bakelit, 30-tal
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Jag har alltid datatrafik av, förutom när jag ibland använder det när jag är ute.

    Fast, jag har inte fattat om datatrafik av, betyder att 3G är avstängt även för samtal, och om inte, är det samtals-3G du menar? Det har jag ju förstås igång i så fall (om det inte stängts med datatrafiken).
     
  4. Gdroid

    Gdroid Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2010
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Det stämmer inte hos mig iaf, jag aldrig på WiFi (bara 3G) och problem med batteriet ändå. Tror bestämt det är firmwaren som strular och väldigt lite man kan göra åt det.
     
  5. Waiter

    Waiter Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2010
    Inlägg:
    191
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Men vad fan.

    5 dagar senare så är batteritiden återigen fullständigt värdelös. Efter att ha hållit laddningen i nästan 3 dygn med i princip allt som går påslaget så håller min telefon just nu på att dö efter knappt 12 timmar med allting avslaget inkl. WiFi. Ren standby, inga samtal inget surfande eller annat pill. Telefonen har legat oanvänd sedan jag pluggade ur den kl. 9 i morse.

    Vad fan är det här?

    Uppenbarligen så är det ju beräkningen av batteritiden som är helt åt helvete på den här versionen. Är det fler som känner igen sig eller är det bara min telefon som är helt kass??
     
  6. Dogan

    Dogan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 nov 2010
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER


    Jag har samma problem.

    Batteriet höll mycket längre med js3 än vad den gör med js8 nu.
    Helt urkasst.

    Måste ladda telefonen 1-2 ggr per dag.
    Förr var det max en gång på natten, om ens det.
     
  7. Waiter

    Waiter Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2010
    Inlägg:
    191
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Men grejen är ju att det var EFTER uppgraderingen som batteriet höll i nästan 3 dagar med allt påslaget sedan att jag väl hade tömt det interna minneskortet. Sedan har det alltså försämrats efterhand för att nu efter 5 dagar vara helkass trots att det är samma version.

    (För historik, se mina inlägg de senaste 2 sidorna)
     
  8. nickezlol

    nickezlol Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2011
    Inlägg:
    91
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Mitt batteri funkar utmärkt, eller ah... de kan ju bli bättre, men håller enkelt i 2 dagar om inte mer utan någon användning av de, 9 timmars av konstant musik o surfande då o då och jag har cirka 30% kvar. Använder jag den bara för sms så drar den knappt något alls.
    drar cirka 3% under natten, då wifi/gps avstängd självklart.

    Brukar låta mobilen bli helt urladdad innan jag laddar den igen, förr var den hemskt värdelös då jag laddade den när de kanske va 50% kvar, då jag gick o la mig, nu bränner jag oftast ur batteriet innan jag laddar den, iaf 2-4 gånger i veckan.
    Än så länge så har den inte svikit mig:)

    De hjälpte iaf min batteritid, gjorde även en fabriksåterställning o totalurladdning direkt efter 2.2.1 installationen.
    Vet inte om de kan hjälpa er, men går bra för mig:)
     
  9. aka_the_barf

    aka_the_barf Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2010
    Inlägg:
    728
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    har laddat ur batteriet ett par gånger och orkade inte göra det en 3dje gång då det stod på: unplugged for 69 hours, 27%. då hade jag inte haft wifi på alls. med wifi på så ökade batteri förbrukningen...inte så mkt som jag trodde(kollade precis nu): unplugged for 65 hours, 32%. satte på wifi när jag hade 88% kvar.

    EDIT: just ja sov ju bort ett dygn i feber yra så var det ja.
     
  10. Nummerskivan

    Nummerskivan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2010
    Inlägg:
    1 165
    Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Väggmodell bakelit, 30-tal
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Jag fick problem när jag lät den laddas ur tills den dog. Behöver starta om på nytt efter att ha stängt systemet korrekt. Måste ni göra så också, eller har det funkat bra att bara starta och köra efter att den dött då strömmen tagit slut helt? Sonens Galaxy 5 blir också knäpp av att bara dö sådär. Finns det någon inställning som gör att den stänger ned allt innan den stänger av p.g.a. strömbrist, typ vid 0,5 % kvar eller så?

    Så jag försöker ladda när den är så nära 0 som möjligt (typ 1-2 %).

    En massa omstarter verkar inte heller populärt. Någon annan skrev om det också, och jag själv fick lite problem igår efter att ha startat om många gånger (fast det KAN ha berott på en app - "screen filter" - har inte testat om appen igen). GPS börjar bete sig konstigt (låste inte mot någon satellit ena gången, hittade ingen alls nästa gång, hittade och låste mot tio en tredje gång), och dialen dök upp och vägrade låta sig stängas. Spelet geared började lagga något otroligt medan telefonen stod och surrade. Men som sagt så är jag inte helt säker på att inte appen screen filter ställde till med hälften där (inte allt).
     
  11. Donre

    Donre Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2011
    Inlägg:
    763
    Mottagna gillanden:
    84

    MINA ENHETER

    Litiumjonbatterier mår inte bra av att laddas ur hela tiden. Det minskar deras livslängd betydligt. Kan till och med göra dem obrukbara i vissa fall. Det är därför batterierna är laddade till ca 40% när de är nya. Ladda den istället när du har möjlighet till det.

    Tror inte att det är screenfilter som orsakade dina problem då jag aldrig haft problem med den.
     
  12. Patrick117

    Patrick117 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2011
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Ni som har batteriproblem kan prova följande trick:

    1. Sätt på telefonen och ladda den 8 timmar eller mer.
    2. Ta ut laddaren, stäng av telefonen och ladda den sedan igen i 1 timme när den är avstängd.
    3. Ta ut laddaren, sätt på telefonen och låt den vara på i cirka 2 min.
    4. Stäng av telefonen och ladda den när den är avstängd i ytterliggare 1timme.

    Detta ska fördubbla batteritiden, har själv testat det och ska se hur mycket det påverkar min batteritid. Jag ser redan skillnad på att den inte drar lika mycket.

    Berätta gärna om detta fungerade för er eller inte :)
     
  13. Tiny Turtle

    Tiny Turtle Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jul 2010
    Inlägg:
    1 142
    Mottagna gillanden:
    173
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Poco F3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Poco F3
    Info:
    Vit 256GB / 8GB
    Jag säger inte att det inte påverkar batteritiden positivt, men om det fördubblar batteritiden för alla så skall jag äta upp min musmatta.
     
  14. Nummerskivan

    Nummerskivan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2010
    Inlägg:
    1 165
    Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Väggmodell bakelit, 30-tal
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Ok, kanske testar screen filter igen då.

    Men angående batterierna: jag har ju bara hört att det är bra att de får gå slut och laddas fullt, inte halvdant eller läggas på laddning varje kväll oavsett hur mycket laddning som är kvar. Det brukar ju skrivas överallt. Och tipsen för en helt ny telefon (eller nytt batteri då) brukar vara att köra slut på dem helt några gånger.

    Men menar du kanske att man bör ladda när det är lite kvar, men inte heltomt?
     
  15. aka_the_barf

    aka_the_barf Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2010
    Inlägg:
    728
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    gäller gamla batterier, nya batterier kan man ladda när som helst men helst ska dom ha lite ström i sig.
    finns även en "dator" på batteriet som skyddar det mot skadlig urladdning så man kan köra telefonen till 0% utan fara.
    trodde oxå det var så men jag har en kompis som kör sin iphone 3gs till 0% varje dag och har gjort det i ca 2 år nu och batteriet är lika bra för det eftersom det är skyddat.

    brorsan har en litium borrmaskin där den klipper batteriet vid för lite ström för att undvika skador och den kör han "slut" på flera gånger varje dag och han har haft den i ca 1 år.
    litium batterier är extremt känsliga men har skydd som skyddar dom mot skador.
     
  16. Nummerskivan

    Nummerskivan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2010
    Inlägg:
    1 165
    Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Väggmodell bakelit, 30-tal
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Hur är det då med de tips som florerar överallt (även här) om att köra fulla cykler med nya batterier för att de ska bli så bra som möjligt? Stämmer det inte heller?

    Min gamla p990i hade ett batteri från 2008, och det batteriet laddade jag hur som helst, körde inga hela cykler i början, och det var totalt kass. Utan att använda telefonen laddades det ur fort. Använde man telefonen så försvann 50 % på 5 minuter om man ringde eller surfade eller var aktiv på valfritt sätt.

    Jag tänkte nu när jag började hänga här efter att jag skaffade Android, att det blev så för att jag gjorde fel med batteriet.

    EDIT: För batteriets skull, så spelar det enligt dig varken till eller från att köra slut på det?
     
  17. Waiter

    Waiter Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2010
    Inlägg:
    191
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Jag testade på ren jäkelskap att sätta igång allt - GPS, WiFi och BT - i morse. Nu har telefonen varit urpluggad i 5 timmar och står på 87% laddning.

    Enligt de beräkningarna ska alltså telefonen ha en batteritid på sisådär 35 timmar med allt påslaget men bara knappt 12 timmar med allting av. o_O

    Fattar ingenting. :cry:



    Vad gäller batteri och laddning är det helt riktigt att de inte ska laddas ur helt när man laddar normalt. Diskussionen här inne handlar dock inte om vanlig laddning utan om att ladda upp och ladda ur batteriet helt några gånger för att telefonen bättre ska använda hela batteriets kapacitet.
     
  18. Patrick117

    Patrick117 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2011
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag tror självklart inte kommer fördubbla batteritiden för alla. Men jag skrev ändå med det eftersom det stod så där jag hittade tricket.
     
  19. aka_the_barf

    aka_the_barf Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2010
    Inlägg:
    728
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    http://en.wikipedia.org/wiki/Lithium-ion_battery

    notera NO MEMORY effect på fördelar
     
  20. Nummerskivan

    Nummerskivan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2010
    Inlägg:
    1 165
    Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Väggmodell bakelit, 30-tal
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Ok. Min engelska är inte den bästa, men jag kollade igenom, och googlade på lite andra sidor både på engelska och svenska.

    Sammanfattningen som jag själv kom fram till stod snyggt uppställd på sista sidan jag läste på, så jag kopierar i stället för att sammanställa själv, in det här för alla som har undrat samma saker som jag:
    Källa: http://www.sweclockers.com[...]hur-langa-skall-jag-ladda-batteriet-forsta-gangen/

    Har senaste stunden läst massor om temperaturer och laddningar, och kommit fram till att "lagom laddat och svalt batteri" är bäst för att det ska hålla så många cykler som möjligt. Lite underligt dock att mitt p990i-batteri var så kass. Kanske funktionen för att underhållsladda när batteriet var fullt, inte fungerade? Det kanske brände batteriet på något sätt? Känner du till det? (Ska googla lite till på det.) Den låg liksom jämt med laddaren i sig, kunde vara dagar i sträck, eftersom jag annars alltid hade en död telefon när jag skulle gå någonstans (använde den inte så ofta då, så blev den liggande utan laddare så blev den tom tills jag tog den).

    Ursäkta att jag drog tråden OT :o