[ROM] [froyo] Swedish Spring RLS5 [2011-04-19] [Gen1]+[Gen2]

Diskussion i 'Blade' startad av kallt_kaffe, 16 mar 2011.

  1. lono

    lono Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    Inte så jättenoga för mig då jag prioriterar batteritid över överklockning(så länge menyerna är "snappy", och det är de för mig vid 652Mhz), men om det är av intresse för dig.
    Efter att jag valde bort smartass för att testa om det var den som det var fel på när man överklockade, så går det inte välja tillbaks smartass. No frills krashar automatiskt då så fort man tar apply efter att ha valt smartass. Min lur verkar inte så jättebra på att överklocka också. Innan när jag körde setcpu, så kraschade den ofta på 691MHz. 672MHz verkar vara den högsta stabila nivån. Men borde ju vara något mysko med smartass, då den kraschar oavsett vilken frekvens man väljer.
     
  2. fryguy

    fryguy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 feb 2010
    Inlägg:
    1 229
    Mottagna gillanden:
    797
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 4
    Vad heter tangentbordet som följer med den här ROMen? Gillade det skarpt.

    Går att det att ändra namn så det står Kontakter istället för Kontakte?

    Jag har dock bytt till Galaxy S men provade just att lägga in SS RLS3 på min Blade.
     
    Last edited: 1 apr 2011
  3. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Ja det går... Om man orkar, och det gör jag inte just nu. Tror jag är klar med RLS4 nu och kommer nog att lägga ut den under helgen om inget oförutsett dyker upp.
     
  4. Bubbaz

    Bubbaz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2011
    Inlägg:
    48
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    troll? o_O
     
  5. jme2010

    jme2010 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 dec 2010
    Inlägg:
    221
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Ser fram emot fredagswhiskyn och RLS4 ! Jag kan iofs göra om proceduren på lördag också om du (Kallt Kaffe) vill vila ikväll :)
     
  6. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Man vet aldrig...
     
  7. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Så nu menar du att om jag inte får tummen ur och laddar upp den i kväll så skall jag ha dina leverskador på mitt samvete? ;)

    Vi får väl se, jag kan lova vad fan som helst idag och hävda att det var ännu ett aprilskämt.

    Kanske får tid ikväll, men borde definitivt få ut den på nätet någon gång under helgen.
     
  8. McPACO

    McPACO Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2011
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER



    Har du några roliga fakta om din nya release ?? whats new Man???? :P
    ps. tack för en stabil SS hittils.
     
  9. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Oj... Inga gigantiskta nyheter egentligen... mest finslipning.

    - Pillat om lite i överklockningskoden (inget som märks direkt)
    - Lagt tillbaka stöd för compcache (för de stackars kineserna med 256Mb blades)
    - Uppdaterat BFQv2 till BFQv2-r1
    - Tagit bort default överklockning samt lagt till 614.4 och 633.6 då den en del stackars telefoner verkar ha problem även med 652.8MHz.
    - Fixat tidsvisningen från HH.mm till HH:mm för danska, norska och finska.
    - Skrivit en app som styr compcache på/av, usb laddning på/av samt HW UI på/av.
    - Ändrat tillbaka default scaling governor till "ondemand". Inte för att det är något fel på smartass men för att om man kör smartass och överklockat samt använder kameran, så kommer den att köra 480MHz men då och då scala upp tillfälligt till t.ex. 652.8MHz. När den gör det så underklockas kamera chippet (lite komplicerat men det har med metoden som används för att överklocka att göra och det finns ingen bra väg runt problemet). Man får då en snabb "blink" där bilden plötsligt är ljusare. Kör man oöverklockat eller med ondemand så slipper man detta för ondemand hinner aldrig komma upp så högt innan den droppar frekvensen igen. Smartass är ju gjord för att ge hög prestanda snabbt när man behöver den och därför får man denna bieffekt. Inte smartass fel egentligen. Använder man inte kameran så ofta eller inte stör sig på detta kan man med fördel fortsätta använda smartass.
     
  10. pritect

    pritect Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2011
    Inlägg:
    83
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Då hänger jag med, när du lagt upp RLS4 tankar jag den och lägger ut på min server också så har vi en mirror, kan även göra samma sak med återställningsromarna
     
  11. jme2010

    jme2010 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 dec 2010
    Inlägg:
    221
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Nääää :o
     
  12. bladefan2011

    bladefan2011 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej Kallt kaffe! Jag är ny här på forumet och funderar på att flasha din Swedish Spring ROM på min nya ZTE Blade lur då den verkar bra mycket bättre än vad som ligger på den redan (Comviq Android 2.1), men jag måste fråga lite grejjor:

    1) Kommer du att fixa 'Kontakte' buggen/felskrivningen i RLS4 av din rom, alternativt finns det något sätt för en vanlig dödlig att fixa denna "bugg".

    2) Kollade ditt svar om vad du fixat/ändrat i RLS4 och där står det att du ändrat tidsangivelsen från HH.mm till HH:mm för Norska och Danska, är den fortsatt HH.mm om man kör den på Svenska då eller hur ska jag tolka detta? I Eclair 2.1 så är tidsangivelsen med ett kolon i alla fall på Svenska också.

    3) Angående överklockning av telefonen, ska jag tolka det som att du har tagit bort överklockning som standard? Detta är i så fall helt enligt hur jag önskade att det skulle vara då jag nog inte skulle vilja ha en "stock overclock" på min telefon. Vet förvisso inte men jag vill helst maximera batteritiden.

    Till sist: TACK Kallt_Kaffe för att du investerar ditt kunnande och din tid i att göra en custom ROM till denna telefon så att man skall kunna få ut så mycket som möjligt ur den.
     
    Last edited: 1 apr 2011
  13. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Nej
    Nej, ett visst mått av odödlighet krävs.

    Den behövde inte fixas för sv.

    RLS4 finns nu ute, oöverklockad out-of-the-box (i stort sett).

    Det är ett rent nöje...
     
    perakesson, Birfen och lono gillar detta.
  14. lono

    lono Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    :D:P

    Och tackar för rls4! Blir att slänga in imorn när man vaknar. Ha en riktigt skön kväll!
     
  15. fryguy

    fryguy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 feb 2010
    Inlägg:
    1 229
    Mottagna gillanden:
    797
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 4
    Vet inte om du syftar på mig men, jag tänkte bara fråga om det var nåt man kunde fixa enkelt själv. Det var inte meningen att vara dryg om det verkade så. Jag är väldigt tacksam för Kallt_kaffes jobb med ROMarna.
     
  16. bladefan2011

    bladefan2011 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej igen Kallt Kaffe:

    Tack för svaren på mina frågor, men dessa ger upphov till nya följdfrågor:

    1) Angående Kontakte felstavningen på den byggda appen så förstår jag att det kan vara ganska svårt att åstadkomma en fix? Vet att det är en skitsak egentligen, men jag skulle verkligen vilja ha detta åtgärdat. Hur pass svårt vore det att fixa detta realistiskt sett? Är själv inte så rädd för jobb... gillar själv att pilla runt i Linux (Archlinux) osv, men vet inte riktigt vilken nivå man behöver ligga på för att klara detta :-)

    Undrar väl också då på samma tema om det officiella ROM för 2.2 som numera finns att ladda hem på www.ztesweden.se har samma problem eller stavningsfel?

    2) Du säger att RLS4 nu är i stort sett oklockad? Hur menar du då med i stort sett? Är den överklockad men bara lite mindre?

    Ska ta och titta närmare på detta hur man ska få in din Swedish Spring på telefonen imorgon. Tycker det känns lite riskabelt (konstigt kanske) att lägga in den officiella 2.2 för Comviq då jag har hört att denna ska vara brandad med Comviq logga och annat dumt(?) ungefär såsom Orange San Francisco och det vete sjutton om jag är så intresserad av.

    Återigen - bockar och tackar för det du gör!
     
  17. fryguy

    fryguy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 feb 2010
    Inlägg:
    1 229
    Mottagna gillanden:
    797
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 4
    @bladefan2011: All branding (om det nu fanns nån?) har ju Kallt_kaffe plockat bort, så ROMen är clean.
     
  18. Notoriouz

    Notoriouz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 feb 2011
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Stämmer bra att comviq har slängt in massa bloatware och skit. Riktigt störande!!
     
  19. jme2010

    jme2010 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 dec 2010
    Inlägg:
    221
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Officiella zte 2.2 har stavfel på Kontakter också.
    Kan jag följa ex Dweeblings guide och byta den här officiella
    skiten till RLS4? Jag ser inget gott med zte 2.2 som inte fanns i RLS3 av SS.
     
  20. Birfen

    Birfen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2011
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    är det värt att byta ifrån rls3 till rls4?. riktigt nöjd med rls3