Den optimala setupen?

Diskussion i 'Nexus One - Allmänt' startad av JonCe, 10 jan 2010.

  1. JonCe

    JonCe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2010
    Inlägg:
    147
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej, är intresserad av en Nexus eftersom jag bor i USA men är på väg hem till Svedala (ser inte fram emot kylan btw...).

    Jag har tidigare funderat på en iPhone, men den känns ju lite gjord nu. Jag är inte jätteintresserad av att pilla så mycket, men jag vill ju givetvis pyssla om den lite. Något hack skall man väl kunna committa någonstans.

    Hursomhelst, följande tjänster skulle jag vilja ha ut av min uppsättning (MacBook + Telefon):

    1. Jag vill ha en synkad kalender, helst via google cal.
    2. Jag vill ha min gmail synkad.
    3. Jag vill ha synkade todo-listor i dator och telefon.
    4. Jag vill kunna använda min telefon som trådlöst modem till min dator.
    5. Jag vill kunna lyssna på musik, både via spotify (är premiumkund), och lösa mp3-filer.
    6. Jag vil ha automatisk podcastprenumeration och laddning.

    Så, tror ni att Nexus gör sitt jobb här? Om nej, varför inte? Om ja, hur då, med vilka apps osv?
    Come on, hit me!
     
  2. doktorn

    doktorn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2009
    Inlägg:
    767
    Mottagna gillanden:
    115

    MINA ENHETER

    Ja.

    Det är ju en mobil som är starkt kopplad till ditt/dina google konto(n) så 1 och 2 är självklart ja.
    Sen är det ju alla android-telefoner MID:er, så resten av frågorna går också lätt att svara ja på.

    Men har du inte högre krav än dessa kan du titta på vilken android som helst.

    To-do program skulle jag föreslå något som synkar via nätet direkt. Du har ju rememberthemilk som ganska många verkar föreslå. Har aldrig provat själv dock.

    Podcasts använder jag inte heller, men vet att det finns program som fixar detta åt dig.

    Inte svårt att söka, prova och hitta något som passar när du väl har luren. Men som sagt, har du inte högre krav än dessa kan du titta på något billigare.
     
  3. mrmozart

    mrmozart Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jul 2009
    Inlägg:
    278
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

  4. Mantisen

    Mantisen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2010
    Inlägg:
    154
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Något som kan vara viktigt att tänka på om du köper en amerikansk android (i detta fall N1) är att du kanske måste roota den för att få tillgång till en icke-amerikansk Android Marketplace för att kunna ladda ner spotify.

    Är inte hundra på att den måste rootas för detta, vilket i och för sig är en enkel sak att utföra på N1, men har för mig att jag läst det på modaco's forum.
     
  5. JonCe

    JonCe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2010
    Inlägg:
    147
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ok, det låter lovande

    Jag har ingen lust att köpa något billigare. Jag vill ju ha en ny lite stylish lur.

    En snabb fråga angående rootning, vad händer om man rootar den och sen uppgraderar? Som jag förstår det blir den icke-rootad, men de appar man installerat, försvinner dom? Och är den enda anledningen till att inte roota, som jag förstått, är att man kan uppgradera den automagiskt?

    Jag känner att jag ställer frågorna i lite fel forum, spammar helt enkelt. Men jag har inte hittat någon bra intro till android, som går lite mer på djupet. Någon länk? (Ja, jag har googlat, men inte hittat något bra...).
     
  6. Mantisen

    Mantisen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2010
    Inlägg:
    154
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det finns några aspekter på rootning (jag är själv nybörjare, N1 blir min första Android) som kan vara viktiga att känna till.

    För att roota måste du låsa upp bootloadern vilket tar bort garantin på varan, så kan vara bra att tänka på (har i och för sig inte läst om någon som sabbat sin telefon på detta vis).

    Sen så kan du alltid "unroota" genom att installera en orginal rom och nollställa mobilen men hittils har man inte hittat något sätt att få tillbaka garantin (dvs. att låsa bootloadern igen) men man jobbar på det har jag läst på xda-developers. Normalt sätt så tas inte rooten bort om du installerar customroms detta eftersom man ofta går vägen att inte nollställa (wipea) telefonen. En vanlig väg att gå är bootloader upplåsning -> root -> custom recovery image -> custom rom vad jag har förstått från xda-dev, htcpedia och modaco :)

    Finns säkert några vana och kunniga Android användare här som kan rätta mina fel och kanske fylla ut lite? :)

    Rekommenderad läsning kan jag hur som helst säga är:

    http://nexusone.modaco.com/
    och Nexus One forumet på http://xda-developers.com/ för mer info
     
  7. Jonsson

    Jonsson Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2009
    Inlägg:
    160
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

  8. Perty

    Perty Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2009
    Inlägg:
    120
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Behövs verkligen root för tethering? På min orotade (olåsta) svenska Hero med orginal rom (senaste htc uppgraderingen) så är det bara klicka i "delning av mobilt nätverk" så funkar det.
     
  9. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    7 023
    Mottagna gillanden:
    1 963
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    ja men då kör du med kabel väl? Nu snackar vi trådlöst
     
  10. Perty

    Perty Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2009
    Inlägg:
    120
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Ja prexis...

    Just ja... Nu är jag med.
     
  11. blunden

    blunden Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    3 248
    Mottagna gillanden:
    522
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Samma funktion finns portad till Nexus One. Detta är en funktion som behöver implementeras i kernelen dock och för att installera en modifierad sådan behöver man roota. För de andra tetheringprogrammen behövs lite extra moduler i kernelen så även där behövs root.
     
  12. JonCe

    JonCe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2010
    Inlägg:
    147
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Efter att ha lekt lite med telefonen nu (mindre än jag borde, men ändå) känner jag att jag inte alls är bekväm med hur man interagerar med den. Det känns verkligen som om det går att utnyttja den betydligt mer om man bara förstår hur tanken bakom gränssnitten är. Det känns helt enkelt som om jag försöker lära mig photoshop med enbart kunskaper från Paintbrush, dvs jag har ingen intuition.

    Finn det verkligen ingen bra introsida? Jag har läst lite på de ovan länkade forumen, men det finns ingen som börjar från början. Det känns så tråkigt att ha en telefon som man vet är så kapabel, men som man bara kan utnyttja en bråkdel av kapaciteten hos.
     
  13. Korkenzieher

    Korkenzieher Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2010
    Inlägg:
    79
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    @JonCe:Sitter i liknande sits, kommer närmast från Nokia 5800, bra tips för nybörjare för allt från allmänna tips/guider, program etc är uppskattat, gärna i videoform.

    Till en början lär det bli en hel del trial and error utöver lite kikande framför allt här i forumet, xda-devs forum , Beginners-delenAndroidandMe samt diverse wikis.
     
  14. sea-gull

    sea-gull Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tråkigt att läsa de två senaste posterna, man blir lite avskräckt. Funderar på att köpa en nämligen och det skulle bli den första android luren jag har.
    Men som allt annat nytt är det kanske bara att kasta sig in i det och lära av sina misstag.
     
  15. Korkenzieher

    Korkenzieher Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2010
    Inlägg:
    79
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Nu kanske jag gav lite fel intryck, min telefon ligger fortfarande i en FedEx-buss på väg från Arlanda (eller motsvarande), se länk.

    Har alltså inte haft någon möjlighet att känna frustrationen JonCe skriver om än - syftade på att vi sitter i samma sits så till vida att det är min första egentliga smartphone (reell möjlighet till multitasking etc) och att det förmodligen kommer finnas en del frågetecken kring Android i allmänhet och N1 mer specifikt närmaste tiden. Har läst på en del innan om de olika alternativen, både på OS-sidan (WinMo [6.5/7], Symbian [S60/^2 ->], Iphone OS, Maemo och förstås Android) och på telefonsidan så jag är inte så oroad egentligen. Det lär hur som helst visa sig snart. :)
     
  16. JonCe

    JonCe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2010
    Inlägg:
    147
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag kan ju förtydiga mig lite: jag tror egentligen inte att telefonen (eller dess OS) i sig är dålig(t). Men det är som att byta från pc till mac eller vad som helst. Det ar ett tag innan man hajat grejen.
     
  17. Magnus

    Magnus Först på /forum Medlem

    Blev medlem:
    21 maj 2009
    Inlägg:
    2 583
    Mottagna gillanden:
    471

    MINA ENHETER

  18. Jensen

    Jensen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jan 2010
    Inlägg:
    160
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    jag har aldrig haft en android telefon tidigare heller. men hej, nån gång måste ju vara den första. har haft lite symbian mobiler och en nokia n900 och måste säga att android inte är så svårt att lära sig. har långt ifrån lärt mig allt, men efter två dagar så flyter det på riktigt bra.
     
  19. Mantisen

    Mantisen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2010
    Inlägg:
    154
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Fick min Nexus One den 12:e så har kunnat pilla med den i några dagar (första Androidluren för mig också ;)) och jag måste säga att jag är riktigt nöjd med den. Har redan hunnit roota och installera MCR på den (Modaco Custom Rom) osv.

    Att komma in i android hade jag inga problem med; men det kan bero på att jag länge innan jag bestämde mig för Nexus One sneglat på Android.
    Jaja, nu till saken: Har några tips på hur man kan sätta sig in i Android (lite "beginners guide") medans man väntar på sin telefon, när den ligger och laddar eller när man sitter och pillar på den ;)

    Jag kan rekommendera (bland annat) google's egna sidor för Nexus One:

    http://www.youtube.com/googlenexusone - har bra videos för hur man använder Nexus One

    http://www.google.com/googlephone/nexusone-userguide.pdf - Andvändar Guiden som grundläggande går igenom funktioner i telefonen och hur man gör :) (Bra att skummläsa om man är helt ny)

    Sen finns det en rad bra videos på youtube (och även andra sidor som man kan nå via google) som tar upp tips / guider osv för Android.

    Något som kan vara bra att tipsa om (som är lite undangömt på de flesta forumen) när man ska roota och flasha, etc. är att man behöver installera Android SDK + drivrutinerna som finns där för att kunna utföra adb och liknande kommandon genom cmd. :)
     
  20. JonCe

    JonCe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2010
    Inlägg:
    147
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tackar för guiderna, det var bra skit. Gäller bara att ta det på allvar, och orka titta igenom dem. Men det ska jag se till att göra.