Hur mycket data nyttjar du per månad?

Diskussion i 'Allmänt' startad av kvadd, 16 jan 2010.

  1. kvadd

    kvadd Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jag är i full färd från att gå över från en dum-telefon till en smart-telefon och kommer behöva beställa ett abonnemang som passar. Jag har i dagsläget Tele2 och funderar då på en tilläggstjänst med mobilsurf small, men de tillåter bara 200mb per månad innan de klipper till 30kb/s.

    Och då kommer förstås frågan: Hur mycket data nyttjar man egentligen per månad på en mobiltelefon? Eller rättare sagt - Hur mycket data nyttjar ni per månad? Och vad gör ni för att komma upp i dessa mängder?
     
  2. Pegaso

    Pegaso Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 dec 2009
    Inlägg:
    125
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har en begränsning på 500 MB innan hastigheten sjunker. Känner dock att jag skulle vilja ha lite till. Använder det till surf, mail, nyheter, väder, ladda ner lite blandade appar/spel... som de flesta, inbillar jag mig.

    Det verkar dock som många haft mycket strul med just Tele2. Kan kanske vara värt att tänka på.
     
  3. Drogen

    Drogen Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2009
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det är givetvis väldigt individuellt men 200 är ganska lite. Kör du lite surf bara för att leta lite information. synka lite kalender, mail, väder och några feeds så kan du kanske klara dig. Jag gör detta plus några minuter radiosport via webbradio på bussen hem varje dag, samt lite youtubeklipp och en del tankande och testande av apps och kommer väl upp i det dubbla. I början var jag väldigt nojjig över datamängden men nu skiter jag i vad det går åt och jag har ändå inte nått mina 500...

    Har du tillgång till wifi hemma/jobb så kan det gå. Testa - funkar det inte så är det bara att uppgradera...
     
  4. Eldis

    Eldis Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 nov 2009
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Om man är nojig över mängden data man skickar med telefonen kan man ju skicka i 3G watchdog http://www.androlib.com/android.application.net-rgruet-android-g3watchdog-zzA.aspx

    Det funkar klockrent med hur mycket data man har förbrukat, hur mycket data man kommer att ha förbrukat i slutet på månade om man använder ungefär lika mycket, dagskvot mmm.

    jag har tele2 medium alltså 1GB data för 200M data räcker inte så långt tyvärr :rolleyes: ....

    I januari har jag än så länge använt 225MB av min data och då blir det Mejl, vädersynkning, lite rss, och surfning.

    Så 200MB låter lite lite... iallafall för mig :D
     
  5. Peiza

    Peiza Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 nov 2009
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Runt 20MB om dagen. Men det är klart vissa dagar drar det iväg till 2-300MB om jag använder den som dongle till datorn.
     
  6. SlickNick

    SlickNick Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2009
    Inlägg:
    101
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag körde Tele2s 200MB första månaden, eller det var inte ens en hel månad och jag kom upp i 196MB enligt fakturan, så jag har nu uppgraderat till 1GB, orkar inte ligga på gränsen.
     
  7. Simon G

    Simon G Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jul 2009
    Inlägg:
    232
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jag har pendlat mellan 100-700Mb i månaden, förmodligen beroende på hur bra Wifi har fungerat....
    Jag kör 3 med billigaste data, obegränsad fast låg hastighet (3G).

    200Mb känns helt klart för lite....
     
  8. Skywriter

    Skywriter Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 sept 2009
    Inlägg:
    2 433
    Mottagna gillanden:
    142

    MINA ENHETER

    Observera att Tele2s Small (200MB) kostar pengar efter du nått gränsen.
    Från Tele2s hemsida:
    Har du 1GB och 5GB stryps hastigheten istället

    Räknar man på det så går brytpunkten vid 235MB. Använder man mer så lönar det sig med 1GB

    Jag använder runt 200MB per månad och då surfar jag inte så mycket och strömmar i princip inget. För att slippa tänka på det så tog jag 1GB
     
  9. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    7 029
    Mottagna gillanden:
    1 965
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    förbrukar runt 400-500mb via mobilnätet. Använder mycket av facebook och annan surf.
    Men lyssnar aldrig på webbradio, eller spotify t.ex
     
  10. KiviE

    KiviE Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2009
    Inlägg:
    81
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Enligt NetCounter har jag gjort av med 375.68MB sedan 22 okt tills idag. Under samma period har jag med wifin kommit upp i 146.62MB.

    Jag använder numera aldrig wifi, gjorde från början men har slutat med det då jag ändå inte kommer upp i 500MB/mån.

    Det jag använder internet till är synkning, lite surfning, ibland lyssnar jag på radio, youtube har hänt att man varit inne på, wikitude och google maps.
     
  11. Exile82

    Exile82 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2009
    Inlägg:
    1 436
    Mottagna gillanden:
    168
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab Pro 8.4 LTE
    ROM:
    Custom
    Övrigt:
    Ticwatch Pro 3 GPS
    Ca 230 mb/månad, 53mb på wifi
     
  12. PNilsson

    PNilsson Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2010
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Har hittills ingen Androidlur utan en 2G jesusphone men använder ändå ca 150Mb via nätet. Detta är mail, rss, facebook och enklare mobilsidor. Om jag skulle haft en 3G-lur skulle spotify, webradio, riktiga hemsidor m.m tillkomma och då hamnar man närmare 1Gb i månaden.

    Har också tele2 med 1Gb surf, via gamla avtalet för 39kr/mån. Kommer aldrig släppa den tjänsten.

    /P
     
  13. Axer

    Axer Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 dec 2009
    Inlägg:
    215
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Ömm för mig har jag inte en aning . Har kontantkort och när jag surfar går det segt och är jävla dyrt . 20kr/Mb Ska dock snart skaffa en lur med tele2 abonnemang och ska först inte köpa nåt datapaket utan kolla hur mycket jag behöver :P sen kanske köpa ett . För det blir nog billigare :P .
     
  14. Skywriter

    Skywriter Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 sept 2009
    Inlägg:
    2 433
    Mottagna gillanden:
    142

    MINA ENHETER

    Om du inte köper nått datapaket och ska kolla sen hur mycket som det går åt så kan du åka på en rejäl smäll. Mobilsurf utan datapaket kostar 15kr/MB och det det billigaste datapaketet kostar 29kr/månad. Det är alltså mindre än du betalar för 2MB utan datapaket.

    Köp 200MB-paketet och håll koll på datatrafiken. Använder du mer än 6-7MB per dag så är det bara att uppgradera datapaketet. Det är sällan en operatör klagar när man vill köpa en dyrare tjänst.
     
  15. Axer

    Axer Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 dec 2009
    Inlägg:
    215
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Haha jo men visst . Vet inte hur mycket jag förbrukar just nu men det jag gör är att titta på Ytube (men kommer dock inte göra det . Kollade på Unboxings och sånt på Liquid så det kommer jag inte göra ) Går in på FaceBook . Men har så dålig skärm på min lur nu satt det går knappt att använda Facebook :S . Och lite allmänt . När jag skaffar en Liquid så kommer jag nog mest skaffa saker på Android Market . Men ja man ska nog skaffa surf paket på en gång :P
     
  16. Oskar1

    Oskar1 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2009
    Inlägg:
    100
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har inte fått igång mitt datapaket än men på wifi har jag dragit ner cirka 2.9gb sen 20:e december men då har min hero ersatt datorn för vem orkar dra igång datorn istället för att ta upp telen i fickan
     
  17. Magnus

    Magnus Först på /forum Medlem

    Blev medlem:
    21 maj 2009
    Inlägg:
    2 583
    Mottagna gillanden:
    471

    MINA ENHETER

    Har väl använt 2GB senaste två veckorna. och då laddar jag ner uppdateringar i market och podcast i listen. och surf då.
     
  18. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    192

    MINA ENHETER

    39kr/mån är verkligen prisvärt.

    Förut hade jag Comviq kontant (Tele2). Sedan närjag fick min androidlur drog data-kostnaden iväg, mitt välfyllda saldo sade bara slurp... I de flesta prisplanerna hos Tele2 gick det då att köpa fri surf för 89:-/månad. Dock kunde jag inte få den tjänsten till kontantkort.

    Då gick jag i stället över till Telenor kontant. Där betalar jag nu 59:-/månad för obegränsad surf. Det priset tycker jag verkar riktigt bra med tanke på att de tar bedyligt mer för "mobilt bredband" till datorer. Med dessa dyrare abbonemang går det ju inte ens att ringa.

    m v h Henrik
     
  19. kaazlav

    kaazlav Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 okt 2009
    Inlägg:
    90
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    250-300 mb månaden. Facebook och surf. Kollar google, lite matchresultat osv.
     
  20. daviden

    daviden Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2010
    Inlägg:
    57
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Har ett gammalt avtal hos Tele2. 99:-/mån för 5 Gb, sedan sänks hastigheten. Passar mig perfekt, behöver aldrig bry mig på begränsningar och det är så jag vill ha det.