Skum angivelse av programstorlek efter SS RLS4b

Diskussion i 'Blade' startad av bladefan2011, 4 apr 2011.

  1. bladefan2011

    bladefan2011 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej!

    Har en fråga angående en skum sak som jag upptäckt efter att jag installerat Swedish Spring RLS4b på min Comviq ZTE Blade 2.1 mobil.

    Problemet eller det udda jag upptäckt kan beskådas om man går in i:

    Inställningar / Program / Hantera Program

    Problemet består i att storleken på installerade program ibland visas konstigt. Vet inte om det är något nytt i Froyo 2.2 som ska vara på det här viset men tänkte jag får lov att fråga om det här i alla fall:

    Min applikationslista ser ut såhär:

    AdFree 776 kB -->Visas korrekt!
    AngryBirds 19 -->Visas INTE korrekt!
    MSNTalk Pro 876 kB -->Visas korrekt!
    TouchPal 3 -->Visas INTE korrekt!

    Har flera av installerade programmen som visas med bara en enkel eller dubbel siffra och som inte anger det faktiska antalet MB eller kB som programmet tar upp -- jag undrar nu om det är något FEL eller om det ska vara så här, och vad det betyder. Jätteskum grej....

    Skulle verkligen uppskatta klarhet i detta! Har kollat i FAQ:en men det verkar inte som om det här är något som avhandlats där ännu så därför frågar jag...

    YTTERLIGARE TILLÄGG: Har nu testat att flasha om ROM med Swedish Spring RLS4 istället för RLS4b för att se om det skulle bli någon skillnad. Tyvärr så måste jag meddela att exakt samma problem uppstår med även RLS4 så om Kallt_Kaffe kunde ta och titta på vad som orsakar detta vore det underbart. Nickman rapporterar också här som synes i tråden att han har samma problem med Japanese Jellyfish...
     
    Last edited: 4 apr 2011
  2. Nickman

    Nickman Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2009
    Inlägg:
    141
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Har också det problemet, men i JJ.
     
    bladefan2011 gillar detta.
  3. perakesson

    perakesson Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2010
    Inlägg:
    135
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Så är det för mig i SS o så var det i JJ. Står ingen enhet betyder det MB. En bugg kanske, men jag är så van att det inte stör mig.
     
  4. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    ZTE bygger sin Android 2.2 på FRF91(Internt build nr) och det är inte den senaste version av 2.2. Den lär innehålla lite småbuggar och det får vi nog leva med.

    Alternativet är att kompilera upp en helt ny Android från senaste Froyo källkoden men då pratar vi om samma typ av arbete som redan görs med CyanogenMod 7.

    Jag har övervägt att försöka bygga en "ren" Froyo eller Gingerbread från grunden men kommer nog istället att lägga energin på att försöka hjälpa till med CM7.
     
    bladefan2011 gillar detta.
  5. bladefan2011

    bladefan2011 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack för svaret Kallt_Kaffe det förklarar saken. Men då har jag en följdfråga, finns det något sätt att tvinga telefonen att kalkylera storleken på programmen som är installerade igen. Verkar nämligen som att den visar rätt storlek Mb/Kb osv när den gjort det, men det verkar inte som om det finns någon inbyggd refresh funktion för det.

    CM7... har inte riktigt förstått vad detta skall vara... eller snarare om jag förstått det rätt så är ju det en custom ROM också, men liksom vad är det som ska vara så speciellt med den? Din custom ROM är ju helt otrolig som det är redan tycker man...
     
  6. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Min custom ROM är egentligen bara en modifierad version av ZTE's officiella Comviq 2.2 ROM. Dvs, det som ZTE testat ut + lite tweaks, fixar och rootning.

    CyanogenMod 7 är något annat. Det är senaste Android 2.3 i förädlad form och den är kompilerad från källkod.

    Vill man ha det senaste och med en massa tweaks och extra godis så är CM som är "teh sh1t!". Men kör man CM7 får man räkna med att det är ett ständigt "work in progress". Är du beroende av att din telefon fungerar som just en telefon i första hand så är det kanske tryggare att hålla sig till Swedish Spring. Ser du den däremot mer som en rolig leksak så kan det vara idé att testa CM7. Har testat den i någon dag nu (på Gen2) och den känns faktiskt helt OK. Har dock mitt aktiva SIM kort i min Desire just nu så har inte testat att använda den så mycket som just "telefon".