Slutet för androids öppenhet?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Inso, 5 apr 2011.

  1. Inso

    Inso Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2010
    Inlägg:
    239
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Här har ni lite läsning: http://www.mydroidworld.com/forums/...otloaders-rooting-manufacturers-carriers.html

    Nå swedroidare, vad tror och tycker ni om det här?
    Även om artikeln till största delen berör Amerika, verkar det som att låsta bootloaders kommer till Europa, och även om våra bootloaders fortsätter vara "hackbara" kommer storleken på communityt minska drastiskt.


    Kommer alla om några år använda en Nexus? Då skulle vi förlora mycket av den valfrihet som vi värdesätter.

    Vad tror ni att framtiden har för överraskningar?
    Är det ett verkligt problem eller är vissa bara paranoida?
     
    Last edited: 5 apr 2011
    Donre gillar detta.
  2. Donre

    Donre Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2011
    Inlägg:
    763
    Mottagna gillanden:
    84

    MINA ENHETER

    Menar du inlägget på första sidan,för jag ser ingen artikel på sidan 23 vilken du länkade till.
     
  3. Inso

    Inso Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2010
    Inlägg:
    239
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Såklart, dåligt av mig. Jag ändrade länken nu.
     
  4. swanden

    swanden Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2011
    Inlägg:
    710
    Mottagna gillanden:
    64

    MINA ENHETER

    Det här suger verkligen! Om det blir så här så tänker jag bara köpa nexus-telefoner i framtide!
     
  5. holck

    holck Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    4 504
    Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Default
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Default
    Jag gillar SE's idé med bootloadern.
    Dels för att den går att låsa och ej låsa upp sålänge telefonen är operatörslåst (stödjer Verizons Applestrategi)
    samt att den är upplåst om telefonen inte är operatörslåst.

    Jag är lite för trött för att läsa artikeln noggrant men just den idén gillar jag.
    Då kan både förtag sälja en mer eller mindre "ohackbar" telefon medans communityn
    kan supporta och bygga för den för dem som låst upp den alt. dem som köpt den olåst?

    Cyklar jag ? :D
     
  6. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    7 016
    Mottagna gillanden:
    1 958
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Som jag ser på saken efter en hel del pysslande med mobiler;

    Om original-utförandet fungerar perfekt så finns ingen anledning till custom-roms, upplåst bootloader osv

    Är det inte till den perfektionen vi borde kämpa?

    Det är banne mig inte lätt att utveckla Android till alla olika tillverkare och modeller. Sen på detta så ska alla appar fungera på alla modeller.
    I nästa andetag så skriker någon rakt ut på forumet att något inte fungerar. Det många inte tänker på är att man själv moddat, och kanske därför failar det

    ursäkta min dåliga svenska ikväll, dags att sova
     
  7. Skumrask

    Skumrask Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2010
    Inlägg:
    155
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Jo. Problemet uppstår väl när tillverkaren ignorerar en modell efter ett år på marknaden och inte ämnar släppa fler uppdateringar (HTC Legend, X10 Mini, X8 osv.) eller när man märker att en gammal budgetlur (HTC Tattoo) rullar bättre med 2.3 än man vågat drömma om. Tillverkaren vill inte hålla liv i sina produkter längre än nödvändigt och fullt dugliga lurar blir föråldrade pga. mjukvaran. In träder communityn och levererar det tillverkarna inte vill.

    Jag är dem evigt tacksam.
     
  8. DreamHawk

    DreamHawk Android Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2010
    Inlägg:
    6 113
    Mottagna gillanden:
    420
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Läste den förut medans jag jobbade, tänkte inte så mycket på det. Han P3Droid är tydligen en halvsäker källa, men vi vet inget säkert, förrän någon faktiskt råkar ut för det :S.
     
  9. spanga

    spanga Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    437
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

  10. PatrikS

    PatrikS Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jun 2009
    Inlägg:
    1 123
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    nuff said!

    eller som de sade på phandroid :

    THAT. JUST. HAPPENED. I apologize for my excitement but in a flying roundkick to the face, Andy Rubin has put an end to all the naysayers, critics and conspiracy theorists. How about you? Do you believe, Mr. Rubins or do you feel like he and Google may be trying to cover up something more sinister about their beloved green robot?
     
  11. exore

    exore Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 nov 2009
    Inlägg:
    479
    Mottagna gillanden:
    58

    MINA ENHETER

    Nuff said gällande det som talades om i tråden är det inte. Det Rubin tar upp är ett helt annat problem än det som diskuterades i den första posten. Rubin svarande bara på en senaste kritiken om varför inte källkoden till Honeycomb har släppts eller inte och deras eventuella försökt att uniformera plattformen.

    Det som forum posten syftar på är snarare vad tredje parter (telefontillverkare och operatörer) gör för att kontrollera och låsa ner enheterna mer. Det som tillåter detta är tyvärr öppenheten och det är baksidan med öppna system och öppen källkod i allmänhet, eftersom det tillåter samtliga parter att förändra Android efter egna behov.

    Det Google kan göra för att reglera och minska fragmeteringen av Android regleras av Compatibility Program Overview och Compatibility Definition Document (CDD). Om någon skulle bryta mot dessa bestämmelser gör det endast att produkten ej levereras med Googles proprietära tjänster som market, gmail, maps osv. Alltså vilken tillverkare kan släppa en enheten med Android och göra vad de vill men då saknas dessa applikationer. Det som CDD handlar om är att ha ett enhetligt ekosystem där applikationer skall kunna köras på samtliga enheter men samtidigt ge tillverkarna möjlighet att skilja sig från mängden. De reglerar inte vad användarna skall tillåtas göra med sina enheter.

    Så här sammanfattar Google detta själv.
    Se: http://source.android.com/compatibility/overview.html

    Däremot att inte tillåta installationer av program utanför market som AT&T gör tycker jag kan strida mot CDD pga av följande formulering
    Om det som skrevs i forumposten som första inlägget länkade till är sant, så ser jag inga möjligheter för Google att stoppa det.
     
    Last edited: 7 apr 2011
    worldwide gillar detta.
  12. PatrikS

    PatrikS Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jun 2009
    Inlägg:
    1 123
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    det du säger exore är alltså ett scenario där SAMTLIGA telefontillverkare låser ner telefonerna och går emot det google försöker uppnå, hur troligt är det tycker du?

    red: AT&T är ett skitföretag man ska undvika som pesten, dock slipper vi dom här.
     
  13. exore

    exore Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 nov 2009
    Inlägg:
    479
    Mottagna gillanden:
    58

    MINA ENHETER

    Nej, jag försökte inte diskutera något eventuellt scenario. Det jag försökte göra var att belysa hur operatörer och telefontillverkare har möjligheten att låsa ner Android vilket gör det svårare att roota och flasha roms och kärnor osv, samt att Google inte kan reglera det.

    Däremot håller jag med dig om att det är osannolikt att det kommer bli omöjligt att roota telefoner från samtliga tillverkare i framtiden. Vissa tillverkare kommer att se konkurrensfördelar med en öppnare telefon och de senaste uttalanden Sony Ericsson ett exempel på detta.

    Sedan ska vi vara glada att operatörer i Europa inte alls har samma inverkan på vilka telefoner som levereras och förhoppningsvis förblir det så.
     
    Last edited: 7 apr 2011