Kass batteritid ?

Diskussion i 'Xperia arc - Allmänt' startad av TernFis, 28 mar 2011.

  1. signoc

    signoc Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 dec 2010
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Idag blev det 0,6 % i timmen under liknande förutsättningar och samma tidsperiod denna dag. Dvs kanske 2-3 minuters samtal, och någon enstaka uppstart av facebook.

    Gårdagens 1,7 %/tim slutade på ca 3 % i timmen innan jag började använda den mer aktivt i slutet av dagen.

    Lite lustigt för jag har inte ändrat något i telefonen eller använt något "batteritrix", men 1% förbättring under samma tidsperiod.
     
  2. Soeterlund

    Soeterlund Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2011
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Jag vet inte vad jag ska tycka om min batteritid riktigt..
    Just nu på min senaste laddning har jag på 21 Timmar 24% kvar.
    Då har skärmen tagit 63% och varit igång, alltså aktiv användning, 3H och 38M.

    I dom 21 timmarna är en natt inräknad. Och alltså 3H 38Min användning.
    Standby håller den bra men känns som den räknar ner rätt snabbt medans jag använder den?

    Hur mycket batteri har ni kvar efter dryga 3,5 timmars påslagen skärm?
    Kör med wifi när det är tillgängligt och det stängs när skärmen stängs.
     
  3. elpapo

    elpapo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jun 2010
    Inlägg:
    1 353
    Mottagna gillanden:
    92

    MINA ENHETER

    Fyi,

    Min Arc har varit igång i totalt 20h 28m 33s och jag har 48% kvar av batteriet.

    1h 52m 15s skärm, 52% (ca 50% på brightness inställt), mobilens viloläge 14%, Telefonen inaktiv 13%. De andra är några ynka procent som jag inte nämner här.

    Jag har plockat bort snowstorm och några widgets till jag hade innan samt bootat om, men ingen "batterifix" gjord ännu.

    Jag tycker det är ok, men det är ju inte lika snålt som vissa av er andra har.

    Använt luren 1v idag, laddat 1-2ggr om dagen... just denna laddning är rekord för mig. :)
     
  4. Magnum442

    Magnum442 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    93
    Mottagna gillanden:
    9
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z
    Platta:
    Sony Xperia Z2
    Eh... automatiskt? Hur får man till det i så fall?o_O
     
  5. Soeterlund

    Soeterlund Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2011
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Gå på Wifi-Inställningar sen avancerat. sen ändrar du på Wifi policy ''Ange när du vill växla från Wifi till mobildata''
     
    Quist, humpeh och Magnum442 gillar detta.
  6. signoc

    signoc Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 dec 2010
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Och nu när man faktiskt använt telefonen lite grann.

    7 timmar, 32 minuter 3 sekunder på batteri

    Skärm: 51 minuter och 18 sekunder på.
    Röstsamtal: 10 minuter 56 sekunder röstsamtal
    Nedladdning:fil a 3,5mb. en app (runt 3mb)
    Spelat angry birds: 2 minuter 0 sek
    Spelat stupid zombies: 2 minuter 1 sek.
    Och snesoid emulering: ca 2-3 minuters test.

    Övrig: kollat mail, kalender, batteristatus, sms
    Enbart använt 3g, inte wifi under denna period.
    Batteri kvar 80 %

    Dvs, i snitt under dessa timmar en förbrukning av 2,65% per timme.
    Tappar rätt fort bara man gör något. angrybirds testet och stupid zombies i samma veva skulle i lösa beräkningar inneburit en förbrukning av 12% i timmen. Men det var lite väl kort test för att kunna säga det med säkerhet.

    Den tid man kan betrakta som idle kom upp i ungefär 1% per timme i förbrukning.

    Tja, svårt att veta vad man ska tycka om batteriförbrukningen. Min gamla Iphone 3G håller bättre (även om batteriet blivit dåligt i jämförelse med hur det var förr). Å andra sidan är det svårt att jämföra dem direkt. Svagare processor, ingen multitasking etc.
     
    Last edited: 8 apr 2011
  7. Zodde

    Zodde Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2011
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Tänkte posta mina erfarenheter ang kasst batteritid.

    Jag har haft laddningar som klarat sig 15 timmar medans andra klarat 2 dagar. Användningeb ungefär densamma.

    Dock så började jag misstänka laddaren då jag använde orginalladdaren hemma medans på jobbet laddaren var min gamla samsung.

    Idag efter 2 dygn på en laddning med samsungladdaren så skulle jag ladda med orginalladdaren. Den slutade ladda vid 62%. Jag tog då fram en annan laddare även denna samsung. Den fortsatte då att ladda.

    I mitt fall verkar jag ha en kass laddare. Har ni möjlighet testa med en annan laddare.

    Posta gärna era erfarenheter.
     
  8. Quist

    Quist Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2009
    Inlägg:
    168
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Senaste dagen har min förbrukning skiftat mellan 3%-20%/timme - inte så jättebra men tror att det håller på att bli bättre.

    Med några andra telefoner jag haft har jag märkt att laddare med mindre ström ger en långsammare laddning men även en långsammare urladdning. Undrar om det kan vara så här också. SE laddaren är 5v 0,850mA ut medan Samsung är 5v 0,700mA.

    En långsammare laddning är säkert skonsammare mot batteriet och skulle funka bara man inte håller på med den för mycket under laddning. Samtidigt så får telefonens batterimjukvara kanske lättare att reagera till en långsammare laddning.

    Eller så är jag helt ute och cyklar.
     
  9. Soccom83

    Soccom83 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2011
    Inlägg:
    241
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Om jag förstått det hela rätt kommer denna typ av batteri prestera som bäst efter 5-10 uppladdningar. Värt att veta (om min fakta är rätt) är att man ALDRIG ska ladda ur dessa batterier om man vill maximera livslängden på sitt batteri, man bör om man kan ladda dem när de når 30-40%. Jag har själv inga större bekymmer med mitt batteri, kommer igenom 12h, vilket är allt jag behöver innan jag kan ladda den för natten. Har allt som oftast 30-40% kvar på batteriet, detta är vi min normala anvädning, vilket är full bloss på timescape synkning samt mail push, samtal på kanske 1-1,5h och utöver det varrierande med spotify lyssnande.
     
  10. Quist

    Quist Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2009
    Inlägg:
    168
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Helt idiotiskt att det som standard ska växla från wifi till mobildata när skärmen släcks. Har aldrig kommit över 10 timmar på en laddning och tror att detta var boven. Får se om någon dag. Ska ut nu och måste byta till min N8 för att vara säker att jag har en fungerande telefon utan laddningsmöjlighet. Irriterande.
     
  11. Soeterlund

    Soeterlund Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2011
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Varför idiotiskt? Wifi använder mindre kräm när man surfar etc men har upplevt att det tar mer kräm än 3g vid ingen användning.
     
  12. bberry

    bberry Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 feb 2010
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Soeterlund då har du inbillat dig fel. Det bästa alternativ ur strömspar-perspektiv är "Alltid på", som det också är by default på Arcen.
     
    Soeterlund gillar detta.
  13. agent00soul

    agent00soul Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jun 2010
    Inlägg:
    230
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Dessutom måste ju telefondelen vara på ifall någon ringer.
     
  14. Soeterlund

    Soeterlund Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2011
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Okej tack då vet jag.

    Men på tal om 3G. Gjorde en test nu på förmiddagen. Luren hade dragit endel under natten tyckte jag. Laddade upp den. Och lät den sen ligga framför mig på skrivbordet. Och på en timme och 10 minuter så var den nere på 86%. Och då hade bara skärmen varit igång i 1 minut!

    Så stängde av 3G och även Wifi avstängt.
    30 Minuter senare stog den kvar på 86%.
     
  15. Grimster

    Grimster Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    234
    Mottagna gillanden:
    13
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 9
    Telefon 3:
    Sony Xperia XZ2
    Platta:
    Sony Xperia Z3 Tablet Compact
    Jag har noterat på min Arc att när jag har blåtanden igång så verkar det dra något kolossalt mycket mer batteri.

    Detta är ju inget statiskt men i torsdags så tog jag telefonen ur laddaren ungefär kvart i sju på morgonen. Slog på BT till min handsfree. Kl 12.30 så var mitt batteri nere på runt 50-55% då hade jag inte använt den överdrivet mycket då jag var på jobbet.

    Igår så testa jag att ladda telefonen fullt igen. Tog ur telefonen runt halv sju på fredag morgon från laddaren och slog inte på blåtand. Nu på lördag 16.17 så har jag 68% kvar på mitt batteri alltså nästan 1,5 dygn senare. Då ska också sägas att jag använder telefonen bra mycket mer på fredagkvällen och lördagen än vad jag gör under en arbetsvecka.

    Mycket märkligt men måste säga det att så länge jag har blåtand avslaget så har den nästa kusligt bra batteritid.
     
  16. TommyTS

    TommyTS Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2011
    Inlägg:
    818
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    Min lär ju ta rekord.
    Laddade Arcen igår kväll vid 11 till 100%, vaknade runt 9 och den hade 53% kvar :P
     
  17. holck

    holck Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    4 504
    Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Default
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Default
    Fixa problemet då?
     
  18. Zodde

    Zodde Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2011
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Om du har en annan laddare ellee en kompis som har. Testa det. Min orginalladdare verka bara ladda batteriet till ca 62% dock för ni som BARA använt orginalladdaren så kommer det stå 100%

    Testa det kan inte skada. Jag hade samma skitladdning med mim orginalladdare.
     
  19. elpapo

    elpapo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jun 2010
    Inlägg:
    1 353
    Mottagna gillanden:
    92

    MINA ENHETER

    Min uppfattning är att widgets kan suga kräm. Kör basic nu och testar.
     
  20. Soeterlund

    Soeterlund Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2011
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Kan det vara så att SE har låst sina laddare i ett intervall mellan låt säga kanske 15 till 62%?
    Någon postade en länk om hur dom här batterierna funkar bäst och då skulle dom helst inte laddas ur och möjligen inte heller laddas 100%.

    Alltså om man då använder en laddare av annat fabrikat kanske den där ''spärren'' låser upp sig och Luren tillåter 100% laddning?

    Just a theory.