Pekskärm med knappar, tack

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Skuggvarg, 10 apr 2011.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Skuggvarg

    Skuggvarg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    474
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Jag ska köpa min första pekskärmsmobil och detta är vad jag söker:

    *Åtminstone NÅGRA fysiska knappar är ett måste (paradoxalt, jag vet, men knappar är pålitliga och funkar alltid)
    *Qwerty är en trevlig bonus, men inget måste (jag är sms-freak och planerar dessutom att skriva många andra saker på mobilen och då underlättar det med qwerty)
    *BRA BATTERITID är jävligt viktigt, jag kommer att få spunk om jag måste ladda mobilen varje dag eller till och med varannan
    *Kameran bör vara hyfsad (ställer inga jättehöga krav, då de flesta kameramobiler ändå suger i jämförelse med riktiga kameror)
    *Skärmstorleken är inte jätteviktig men det får gärna vara bra upplösning på skärmen
    *Skärmen SKA vara kapacitiv
    *Snabbhet är superviktigt, en seg mobil kommer aldrig att hitta ett hem hos mig
    *Priset är egalt, då jag kommer att söka efter en begagnad mobil på Tradera

    Några funderingar:
    Kan man utan risk köpa vilken Android-mobil som helst och vara säker på att kunna uppdatera den till senaste versionen, eller finns det vissa modeller eller tillverkare som man helt enkelt bör undvika?

    Hur mycket internminne kan mobilen behöva ha? Har ingen aning om hur stora apparna vanligtvis är... o_O


    De mobiler jag övervägt så här långt är:
    Samsung i5700 Galaxy Spica (http://www.gsmarena.com/samsung_i5700_galaxy_spica-2965.php)
    Samsung i5500 Galaxy 5 (http://www.gsmarena.com/samsung_i5500_galaxy_5-3371.php)
    Samsung 551 Galaxy 4 (http://www.gsmarena.com/samsung_galaxy_551-3515.php)
    LG P500 Optimus One
     
    Last edited: 11 apr 2011
  2. Skuggvarg

    Skuggvarg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    474
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    ... *inlägget raderat av mig själv, för att inte riskera att reta upp folk ännu mer*
     
    Last edited: 11 apr 2011
  3. moparlinke

    moparlinke Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2009
    Inlägg:
    3 111
    Mottagna gillanden:
    642

    MINA ENHETER

    Skriver du mycket sms och inte vill ha ett fysiskt tangentbord så tycker jag att du ska köpa en mobil med så stor skärm som möjligt.

    Annars är en mobil med fysiskt tangentbord grymt att skriva på..
    Men då är de ju det där med batteritiden och att det inte finns många att välja på .

    Skulle nog tro att det inte finns en mobil som håller 2 hela dagar om du skriver mycket sms...

    Just nu finns bara ett alternativ om du vill ha Android som jag ser det.

    HTC Desire Z

    Kan du vänta så kommer SE med en mobil med fysiskt tangentbord.

    Och ett extrabatteri
     
    Skuggvarg gillar detta.
  4. Pzycic

    Pzycic Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2010
    Inlägg:
    1 329
    Mottagna gillanden:
    337
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy A52s
    Med tanke på vad du söker så är min första tanke HTC Desire Z eller SonyEricsson Xperia Pro. Om jag skulle välja mellan dom så hade jag tagit Pro mest pga kameran.
     
    Skuggvarg gillar detta.
  5. anderzzun

    anderzzun Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2010
    Inlägg:
    315
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER


    precis samma för mig....bara å ta detta forum med en nypa salt.
     
  6. Hund

    Hund Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    15 aug 2009
    Inlägg:
    5 572
    Mottagna gillanden:
    1 006
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a
    ROM:
    Lineage OS
    LG Optimus 2X.
     
  7. itadruid

    itadruid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jun 2010
    Inlägg:
    1 138
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    ingen har bett dig vara här, stick om du inte gillar det
     
  8. anderzzun

    anderzzun Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2010
    Inlägg:
    315
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    du måste ju förstå att om man skapar en tråd och man har över 100 visningar och inte ett enda svar så blir man ju fundersam på vad det är för forum

    jag får bättre och snabbare svar på sweclockers,och den sidan är för datorer..
     
  9. inza

    inza Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 nov 2010
    Inlägg:
    1 034
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Fråga där då om det är så mycket bättre. Vi är inte någon betald supportpersonal på ett supportforum som ska hjälpa er som fort som möjligt. Detta är ett diskussionsforum där folk skriver var de vill när de vill.
     
  10. anderzzun

    anderzzun Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2010
    Inlägg:
    315
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    "diskussionsforum"

    visst...
     
  11. Larss00n80

    Larss00n80 Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    26 jan 2011
    Inlägg:
    1 624
    Mottagna gillanden:
    186

    MINA ENHETER

    Men skit i att skriva här då, gå till Sweclockers. Vi klarar oss gärna utan gnällspikar här!

    Kanske ska införa en regel som hjälper mot anala pojkar som vill ha hjälp direkt. Finns faktiskt personer som har ett liv utanför Swedroid.

    Men till topic, köp ingen av de du har listat utan satsa på en highend telefon ist, tex LG2x eller arcen.

    Men bra batteri tid kommer du nog inte få, har haft min spica sen maj och har behövt ladda varje eller varannan om man kör sync och 3g på.



    ~Larss00n80~
     
  12. Skuggvarg

    Skuggvarg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    474
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Om du blir så irriterad, varför svarar du ens då??? o_O

    Att JAG nu skrev lite irriterat var för att när jag postade den ursprungliga tråden så fick jag inga svar på väldigt lång tid, samtidigt som många andra trådar fick flera svar och då undrar man ju om man blir ignorerad?

    För övrigt tycker jag det är konstigt att visa upp så här otrevlig attityd, och då särskilt mot nykomlingar. Vad har jag gjort dig? Har nog aldrig blivit så här otrevligt bemött på något forum jag tidigare besökt. Jag må vara bortskämd med Pricerunners gamla, trevliga köprådsforum där folk var både snabba med att svara och hade en schysst attityd, men det här är fan inte okej...otrevliga människor ska inte hänga på forum, och är man en otrevlig jävel behöver man väl inte svara i trådar då, om man blir irriterad på trådskaparens sätt att skriva?

    Larss00n80:
    High end är inget alternativ i nuläget, när jag är helt grön på Android. Okej att en begagnad high end kanske inte är så dyr, men jag har inte de pengarna nu.

    TACK till er här som faktiskt skrev på ett schysst sätt och gav mig köpråd nu. ;)
     
    Last edited: 11 apr 2011
  13. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 760
    Mottagna gillanden:
    44 763
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Vi vill inte behöva rensa ut tråden. Försök att hålla god ton och diskussionerna på en konstruktiv nivå.

    Av de telefoner du listat, vilka samtliga bygger på mer ålderdomliga ARM11-baserade plattformar, så hade jag satsat på Optimus One. LG har lovat en 2.3-uppdatering och byggkvalitén samt känslan av att hålla i enheten är mycket bra. Läs vårt test av Optimus One här.

    Om du kan tänka dig en Huawei så är IDEOS X5 en väldigt trevlig telefon. Den bygger på en Cortex A8-baserad plattform framför ARM11 och har en betydligt bättre grafikdel i form av Adreno 205 framför Adreno 200, som gäller för flertalet ARM11-enheter. Se vårt test här. Den har förvisso ingen taktil knappsats i fronten och kanske går bort av den anledningen.
     
    Skuggvarg gillar detta.
  14. Skuggvarg

    Skuggvarg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    474
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Jag vill bara påpeka att på ett flertal andra forum där jag varit har folk alltid varit snabba med att svara, haft en bra attityd och inte dömt någon på förhand, som verkar vara fallet här. Så det behöver absolut inte vara att proffsforum med avlönad personal för att man ska få snabba och bra svar.

    Själv kände jag bara att min tråd ignorerades, när den flyttades längre och längre ner i listan när alla andra trådar fick snabba (och många) svar. Och jag var trevlig i det första inlägget (dock kanske inte i denna modifierade version, men det hade alltså sina orsaker) men jag skrev kanske lite för långt och vissa orkar inte läsa långa inlägg.

    Jag hoppas vi kan ha en sund och konstruktiv diskussion, för jag behöver er hjälp med detta.
     
  15. Skuggvarg

    Skuggvarg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    474
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Jag testade Optimus One idag men tyckte den kändes lite seg och hade dålig respons. En annan nackdel är också att den inte har någon fysisk fyrvägsnavigering, vilket hade underlättat vid intensivt skrivande (jag behöver ofta flytta markören hit eller dit för att modifiera meddelanden och texter).

    Ideos X5 lär det nog inte bli, då den inte verkar ha en enda fysisk knapp...men jag tackar ändå för dina tips.
     
  16. OliverG

    OliverG Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    7 okt 2009
    Inlägg:
    2 900
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    Du har väldigt höga krav, och kommer få svårt att hitta en mobil som passar om du inte backar på någon/några av dessa. Batteritiden är ett exempel. Det är väldigt svårt att hitta en modernare telefon som man inte måste ladda varannan dag.
    Knapparna är något jag rekommenderar att du tänker om, då fler och fler lämnar fysiska knappar. Om du måste ha en d-pad så blir det väldigt svårt, då nästan alla nyare modeller har lämnat detta, och de modeller som du har listat upp är äldre modeller som är sega i gämförelse.. Det finns dock mjukvarutangentbord med inbyggd d-pad, och i gingerbread (Android 2.3) så är det lättare att flytta markören i texter, så min rekommendation är att du hittar en nyare modell som har möjligheten att uppgradera till 2.3. (Officiellt eller inofficiellt beror på hur mycket du vill pilla med den.)
     
  17. evilpenis

    evilpenis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    353
    Mottagna gillanden:
    46
    Telefon:
    Oneplus 6T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Oneplus 6T
    Platta:
    Nook HD+
    ROM:
    CM12
  18. anderzzun

    anderzzun Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2010
    Inlägg:
    315
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER



    Gnällspik?...jag ifrågasätter en sak och du kallar mig för gnällspik

    nuff said....detta går för off-topic nu
     
  19. Skuggvarg

    Skuggvarg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    474
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Ja, jo...jag är medveten om att jag går ut ganska högt och i slutänden blir det naturligtvis alltid kompromiss på ett eller flera plan, men man kan ju få önska i alla fall. ;)

    Verkligen synd att knapparna är på bortgång, för jag har hört många säga att det är knepigt att flytta markören dit man vill när man skriver sms och sånt, om det inte finns knappar. Sen uppskattar jag verkligen att snabbt kunna gå tillbaka till föregående meny bara genom ett knapptryck, så just den punkten kommer jag nog inte att backa på. Och som användare av "vanliga" mobiler blir man naturligtvis bortskämd med långa batteritider, men när det nu ska vara så mycket pekskärm överallt borde batteritillverkarna anstränga sig mer för att fixa lite bättre batteritider för det skulle ju helt klart behövas. Men visst, det är en vanesak...tids nog tycker man säkert det är helt okej att ladda varje eller varannan dag. Jag vet heller inte hur intensivt jag kommer att använda mobilen, nu är det mest sms som gäller och jag har sagt att jag skulle ha en massa spel i min mobil men inte fan har det blivit så.

    Verkar som d-pad (eller motsvarande) mest kommer att finnas kvar på qwerty-mobilerna och då är det isåfall en sån jag får sikta på, vilket i och för sig inte är någon nackdel eftersom jag planerar att skriva mycket. Dock verkar Samsung Galaxy 551 inte vara ett jättebra alternativ, vad jag sett. Xperia Pro ser ju rätt schysst ut men kommer nog att kosta en bra bit över min budget. Man vet ju heller inte när den tänkt dyka upp, och när jag redan nu känner mig sugen på att börja utforska Android så vill jag ogärna vänta för länge så kanske man ändå kan stå ut med ett halvdant alternativ i nuläget för att sedan gå high end lite längre fram.
     
  20. appel

    appel Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    2 114
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    Jag har en Nexus One och sen 2.3 så har jag inte använt styrkulan. Mycket smidigare och snabbare att flytta markören med GUIt på skärmen. När det gäller fysiska knappar så har jag inte saknat dem heller. Touch knappar slits ju inte heller på samma sätt som fysiska. Men alla har ju olika preferenser. :)

    När det gäller batteri så lär det inte gå att undvika att ladda varje dag, möjligtvis varannan om man inte använder mobilen. Det som drar mest är ju skärmen, och ju större skärm desto mer drar den. Tex på min Nexus One så räcker batteriet till att hålla igång skärmen i kanske 2-3h max på en dag, där skärmen står för kanske 70-80% av batteriförbrukningen. Det varierar givetvis lite beroende på model, skärmstorlek och vad man har för inställning för ljusstyrka. Om du inte använder mobilen och bara låter den ligga så är batteriet inte lika stort problem, men då är ju en smartphone lite meningslöst. :)

    För uppdateringar så gäller väl att ju äldre modellen är desto mindre chans är det för uppdateringar.
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.