[Löst] Bladen hittar inte batteriet

Diskussion i 'Blade' startad av Godsmith, 11 apr 2011.

  1. Godsmith

    Godsmith Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 nov 2010
    Inlägg:
    73
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej,

    har sedan någon dag ett problem med min Blade. Den går bara att starta upp om jag har i kabeln till datorn. När jag då startar upp den och kommer till PIN code-skärmen ser jag att det över batterimätaren står ett stort frågetecken. Det kvarstår om jag plockar ur batteriet. Slår jag in PIN-koden kommer jag in till startskärmen, men telefonen startar om innan allt har hunnit laddas. Tar jag ur kabeln till datorn dör telefonen med en gång. Det är alltså som om jag inte hade något batteri i.

    Proceduren som ledde upp till detta var bara att mobilen blev helt urladdad och dog. Det har skett många gånger förut, men skillnaden den här gången är alltså att det har blivit som om batteriet inte finns.

    Jag har JJ7 installerad, men den har fungerat stabilt med den i månader, så jag tvivlar på att det är den som är boven. Tror ni ändå att det kan lösa det ska jag testa att flasha om, men jag vet inte ens om det kommer att lyckas utan batteri, så bara som en sista åtgärd i så fall.

    Är det någon som har upplevt något liknande och lyckats lösa det?

    Jag har ingen garanti på telefonen, så är det den det är fel på blir det soptunnan. Tråkigt att det första telefon man köper utan garanti är den första som det blir problem med. :-/

    Tacksam för svar.
     
    Last edited: 12 apr 2011
  2. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Den officiella 2.2 uppdateringen skall enligt ZTE's intruktioner göras utan batteriet i. Jag brukar dock alltid göra den med batteri i.

    Jag tror dock inte att det kommer att hjälpa. Det jag skulle ha gjort är att försöka hitta någon annan med en Blade och testa ditt batteri i en annan blade och tvärtom. Sitter felet i batteriet så skall det väl inte vara omöjligt att få tag i ett nytt batteri.

    Sitter problemet i telefonen så låter det som hårdvaru fel, men visst, testat iaf att boota till Clockwork och gör wipe av data/cache. Då blir den iaf som en nyinstallerad JJ RLS7 och det vet du ju att det har fungerat tidigare.

    Annars har du väl inget att förlora på att testa att flasha en annan ROM och se om det gör någon skillnad. Jag gissar dock på batteriet i första hand och hårdvarufel på telefonen i andra hand.

    Kommer du till den punkt att soptunnan är sista alternativet så kan jag gärna ta den som labbtelefon mot fraktkostnaden (skicka ett PM isåfall). Ett tips annars är att sälja den som defekt på Tradera eller eBay. Några hundralappar går det säkert att få för den.
     
  3. ankaon

    ankaon Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 feb 2011
    Inlägg:
    47
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Testa byt batteri.
     
  4. kylex

    kylex Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2011
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Batteriet skulle vara i enligt uppdateringsprogrammet för Telia-uppdateringen.
    [​IMG]
     
  5. Godsmith

    Godsmith Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 nov 2010
    Inlägg:
    73
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Lyckligtvis har jag en arbetskamrat med samma telefon.

    1) Testade hans batteri i min telefon. Jag kunde boota upp som vanligt, batterinivån visades och laddningsanimationen satte igång när jag satte i den i datorn.
    2) Testade mitt batteri i hans telefon. Även med kabel till datorn kom den inte ens till PIN-kodsskärmen innan den bootade om.

    Summa summarum är det med stor sannolikhet mitt batteri och inte själva telefonen det är fel på. Jag köper ett nytt på eBay.

    Tack för era svar!
     
  6. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Jaha, där ser man... I första version (den de drog tillbaka) så står det att man skall köra utan batteri. Även Comviq's uppdateringen vill att man skall köra den utan batteriet i. Jag har dock testat båda varianterna med gott resultat men den känns bättre att köra med batteriet i än att lita på att strömmen i USB-porten skall räcka till.
     
  7. Godsmith

    Godsmith Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 nov 2010
    Inlägg:
    73
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Bumpar för att kanske hjälpa någon med samma problem.

    Ett nytt batteri från eBay löste problemet. Dessutom verkar det vara någon ny version på det nya batteriet, för det hade 50 mAH mer kapacitet. Först trodde jag inte att det passade i telefonen, men det var bara att kopparblecken behövde pressas tillbaka mycket mer än med det förra batteriet.

    Batteriet gick på 100 kronor inklusive frakt. Summa summarum, ingen större skada skedd.
     
  8. MaXmeOliver

    MaXmeOliver Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2010
    Inlägg:
    1 437
    Mottagna gillanden:
    136
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nothing Phone 1 (12/256)

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nothing Phone 1 (12/256)
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Watch 5 LTE (44 mm)
    Länk?
     
  9. Swedroidman

    Swedroidman Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 nov 2010
    Inlägg:
    340
    Mottagna gillanden:
    50
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Realme GT Neo 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Realme GT Neo 2
    ROM:
    Global