Oseriös mobilreparatör. Vad kan jag göra?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Capsicum, 13 apr 2011.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Capsicum

    Capsicum Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2011
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej!

    En krossad display på en gratia har givet mig en massa krångel.

    Jag ringde till en mobilreparatör i Linköping och frågade om de utförde displaybyte på HTC Gratia. Det var inga problem för dem, det skulle ta tre dagar att fixa det och de var rätt billiga.

    Dagen därpå lämnade jag in telefonen och nu sa de 3-4 dagar innan den skulle vara klar.

    Efter tre dagar gick jag dit och kollade om den var klar. Det skulle ta en dag till sa de, vilket var helt ok, de hade ju sagt 3-4 dagar. På fjärde dagen (en fredag) gick jag dit igen och då visste mannen i butiken inte var telefonen var och om den var färdig. Han bad mig komma tillbaka på måndagen då "han som hade koll" skulle vara tillbaka.

    På måndagen (dag 7) gick jag dit igen. Då sa de att den skulle vara klar nästa dag. Nästa dag (Tisdag, dag 8) var jag tillbaka och då var för en gång skull "han med koll" där. Han beklagade sig över att det tagit tid och berättade att displayen de fått hem varit skadad så han hade precis beställt en ny. Det skulle vara två dagars leverans på den och senast fredag den veckan skulle telefonen vara färdig. Fredag (dag 11) var jag tillbaka där då visste mannen i butiken inte när den skulle bli klar utan bad mig komma tillbaka på måndagen.

    På måndagen (dag 14) gick jag åter dit. Då sa han att telefonen garanterat skulle vara klar dagen efter.

    Dagen efter (även kallad dag 15, tisdag och igår) var "han med koll" där igen. Telefonen var inte klar. Nu sa han nästa måndag (dag 21)

    Mitt humör hade inte direkt blivit bättre besök för besök. Och nu hotade jag med reklamationsnämnden och konsumentverket och bad om namn och organisationsnummer... men i verkligen vet jag inte vad jag kan göra. Vad kan jag göra???

    Jag ber om ursäkt för den långa romanen, men om jag inte kan göra nåt åt det så har jag iaf fått skriva av mig lite.

    Det är inte bara det faktum att det tagit tid som retat upp mig utan deras sätt att hantera det. Att hela tiden lova nya dagar den ska vara klar. Och att varje gång komma med nya ursäkter.
     
  2. Sasori

    Sasori Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2010
    Inlägg:
    429
    Mottagna gillanden:
    38

    MINA ENHETER

    Häv köpet och begär ersättning för dina resor fram och tillbaka till stället.
    De har brytet mot ett muntligt avtal som ni har vilket gjort det initiella avtalet ogiltigt. Be om telefonen tillbaka och skit i om de reparerat den eller inte. Hänvisa till konsumentköplagen om de klagar och gå till ett annat ställe efter.

    Du har lagen på din sida så oroa dig inte för det :)
     
    M1ntos och Capsicum gillar detta.
  3. Capsicum

    Capsicum Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2011
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ok, låter ju bra! Sist jag såg telefonen så var den nerskruvad. Men då får de ta och sätta ihop den med den trasiga displayen först antar jag?
     
  4. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 018

    MINA ENHETER

    Du kan också lägga ut butiksnamnet här och se om det är fler som haft problem.
     
  5. Capsicum

    Capsicum Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2011
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Företaget heter AQ Elektronik Center och ligger nära resecentrum i Linköping

    http://www.aqcenter.se/

    Har svårt att tänka mig att det inte är många som haft problem med dem. En av de gångerna jag var där så var det en annan upprörd kund där som också undrade när hon skulle få igen sitt inlämnade objekt. I det fallet rörde det sig dock om en dator.
     
  6. robot

    robot Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2009
    Inlägg:
    921
    Mottagna gillanden:
    159

    MINA ENHETER

    Jag tycker du ska skippa detta, då vi har haft problem med detta tidigare. Om du nu vill ge ut namn, så räcker det med butiksnamnet. Sedan kan du googla och om butiken fått mycket kritik bör du säkert hitta någon tråd på flashback.

    Har du betalat något? Om jag var i din sits skulle jag tagit mobilen, skrivit en lapp till killen med koll, där jag ber honom kontakta mig när han har tid. När dag X är framme och han ringer dig, så går du dit med mobilen, säger att du vill ha ett billigare pris för tiden som gått. Tadaa!

    Men om du får intryck att företaget är oseriöst. Häv köpet (de har ju inte gjort någonting) och därefter besök http://www.konsumentverket.se/.

    Edit: Såg att du redan postat företagnamnet.
     
  7. Capsicum

    Capsicum Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2011
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Om det var fel att lägga ut företagsnamnet så hoppas jag att moderatorerna tar bort det. Jag kan förstå att det kan vara känsligt samtidigt som jag vill varna andra för dem. Jag kanske har haft jätteoflyt och de flesta kanske har bra erfarenheter av dem. Men nu när det har gått snett har de hanterat läget väldigt konstigt.
    Om de har problem att laga telefonen eller problem att få hem delarna så kan det väl säga det... eller iaf säga att de inte vet när den kan vara färdig men det gör så gott det kan. Att hela tiden ge nya löften, ofta att den ska vara färdig dagen därpå är väldigt störande.

    Tack för tipsen! Jag har inte betalat något ännu. Jag tänkte, dum som jag är, vänta igen och se om den blir färdig till på måndag som de lovat den här gången. Om den är färdig då kommer jag begära ordentlig rabatt, om den inte är det så... ja då är det dags att börja bråka...
     
  8. toxic76

    toxic76 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jan 2011
    Inlägg:
    739
    Mottagna gillanden:
    65
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Honor 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Honor 10
    Telefon 2:
    Honor 8 lite
    Telefon 3:
    Huawei Nexus 6p
    Platta:
    Lenovo tab2
    Reparatören behöver inte vara oseriös.. Kan ju vara så att deras leverantör av reservdelar strular till det för dom.. Den blir färdig imorgon kanske är något standard svar som killen tvingas köra med ifall någon frågar.. Eller så är han jäkligt dålig på public service
     
  9. Jani

    Jani Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 sept 2010
    Inlägg:
    1 019
    Mottagna gillanden:
    57
    Operatör:
    GiffGaff

    MINA ENHETER

    Operatör:
    GiffGaff
    Företaget går inte hitta hos allabolag.se eller kan inte hittas hos bolagsverket. Inget org.nr finns heller. Jag tycker att företaget känns lite suspekt för att vara helt ärlig.
     
  10. freddus

    freddus Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 dec 2009
    Inlägg:
    282
    Mottagna gillanden:
    85

    MINA ENHETER

  11. robot

    robot Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2009
    Inlägg:
    921
    Mottagna gillanden:
    159

    MINA ENHETER

    Oroa dig inte. Sökte adressen på butiken och Google Maps kände igen företaget lokaliserat där. Sedan är det inte heller vem som helst som har en butik i centrala(?) Linköping för att scamma folk. Dessutom har han ju personal i butiken.

    Men om du känner dig osäker så är det bara att dra sig ur.
     
  12. Capsicum

    Capsicum Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2011
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag var där igår igen. Den var inte färdig och de hade ingen uppfattning om när den skulle vara klar. De skulle ringa. Jag kunde också komma tillbaka idag för då är troligen "han med koll där". Nu har vi passerat tre veckor..

    De hävdade också att de aldrig lovat ut att den skulle vara färdig på tre dagar. Enligt dem har de aldrig sagt att den skulle vara färdig en viss dag utan att de skulle ringa när den var klar... som om jag skulle lämna in något på reparation utan att åtminstone få en ungefärlig tidsuppskattning.

    Jag blir så trött....
     
  13. Brother_B

    Brother_B Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 nov 2009
    Inlägg:
    182
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Problemet som du har som konsument i detta fall är att det är en betalande service och inte ett garantiärende. Eftersom detta inte är ett garanti ärende kan du inte reklamera eller begära ersättning för lång service tid.

    Det du kan göra är att begära att få telefonen tillbaka och inte betala ett rött öre, eftersom det har tagit lång tid. När man räknar dagar som den är på service så får man inte räkna helger eller röda dagar, normal service tid räknas som 15 arbetsdagar alltså ca. tre veckor.

    Jag tycker att du ska begära tillbaka telefonen, om du inte får tillbaka den så säg att du ska anmäla dem till ARN, det är det enda du kan göra i detta fall. Nästa gång så se till att du får papper på allt som är överenskommet.

    /Bengan
     
  14. Capsicum

    Capsicum Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2011
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Idag (dag 29) gick jag dit och kollade läget igen. Inget hänt sen sist. Jag begärde att få ut telefonen. Jag fick tillbaka den i delar. Skönt att iaf få tillbaka den.

    Ingen ursäkt mer än det vanliga att det tog tid att få hem displayen... Samma sak som de sagt de sista två veckorna. De hävdade att de aldrig lovat en reparationstid i överhuvudtaget.

    De vill inte ersätta något för bensinen eller liknade. Jag hade enligt dem "tur" som slapp betala en felsökningsavgift eller vad de kallade det. De vägrade oxå att lämna ut organisationsnummer.

    Jag spelade in dagens besök med appen blackbox. Jag berättade det strax innan jag skulle åka. Stämningen blev rätt hotfull....
     
  15. freddus

    freddus Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 dec 2009
    Inlägg:
    282
    Mottagna gillanden:
    85

    MINA ENHETER

    Vägrade lämna ut organisationsnummer? Ja, då får vi hoppas att inte fler vänder sig till det stället!
     
  16. echt

    echt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2009
    Inlägg:
    811
    Mottagna gillanden:
    111
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact
    Handel
    4. Informationsskyldigheten

    4.1. Det följer av varje lands lagstiftning att en mängd information ska ges före, vid och efter ett avtal har ingåtts. Näringsidkare måste sätta sig in i den informationsskyldighet som anges i den nationella lagstiftningen. Näringsidkaren ska bland annat informera om:

    4.1.1.1. Företagets namn och adress, organisationsnummer och uppgifter som gör det möjligt att snabbt kontakta och kommunicera med näringsidkaren, t.ex. e-postadress.

    källa:
    http://www.konsumentverket.se/Globa...okument/standpunkt_internet_november_2009.pdf

    Dock är det väl pga att det är en enskild firma och han vill inte ge ut sitt personnummer men med infon som angetts ovan borde du lätt kinna kontakta allmänna reklamationsnämnden och andra för att göra en anmälan.
     
  17. azz0n^

    azz0n^ Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2011
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Vill höra det "hotfulla" samtalet. :/
     
  18. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    +mig

    Du får väl gå och hälsa på mister Muhammed. Adressen står ju på bolagsverket ;) Det är ju antagligen därför han blev nervös när du ville ha org.nummer. Det är ju hans personnummer.
     
  19. Capsicum

    Capsicum Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2011
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag kommer inte att lägga ut samtalet.. iaf inte innan jag vet vad lagen säger om det hela.

    Vad jag undrar nu är: kan jag egentligan göra nåt nu? De sa inget avslöjande på gårdagens inspelning... inte mer än att de inte vill lämna ut organisationsnummer. I övrigt står ord mot ord antar jag.

    Ersättning är egentligen inte viktigt. Men jag har väldigt svårt med personer beter sig som de gjort, och som ljuger mig rakt i ansiktet för att rädda sitt eget skinn. Rätt ska vara rätt!

    Men jag antar att jag ska vara tacksam för att jag fått tillbaka mobilen iaf. Ikväll ska jag lämna in den på ett annat ställe. Denna gången tänker jag se till att få det vi bestämmer nedskrivet.
     
  20. diordnA

    diordnA Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2010
    Inlägg:
    116
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Skruva sönder hans bil och hota med felsökningsavgift om han inte blir glad.
     
    Dirk Diggler gillar detta.
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.