Inget internet från telia

Diskussion i 'Blade' startad av QRikard, 17 apr 2011.

  1. QRikard

    QRikard Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2011
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej

    Jag har just skaffat en ZTE Blade via comviq (gen2?) och låst upp den för att köra telia. Kommer åt internet via WLAN. Så långt har det inte varit något strul, däremot blir det problem när jag ska koppla upp mig via mobilsurf...

    Jag har ringt telia och uppgraderat mitt abonnemang så mobilsurf är inkluderat. Skickade även ett sms till 4466 med "mobilsurf" och får som svar att den tjänsten redan är aktiverad. Så jag anser att denna biten borde vara ok.

    Då är det frågan med APN kvar...
    Jag har följt dessa guider samt testat några andra konstiga tips jag hittat i olika forumtrådar.
    http://kig.telia.se/kig/telia.se/images/smartphones/android_settings_mobilsurf.png
    https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=33326
    Ingen av dessa fungerar utan när jag kör igång webbläsaren (default) så får jag meddelandet "ingen nätverksanslutning".

    Just nu kör jag original ROM utan några appar. Planen är att byta till något lite roligare så fort detta fungerar och jag får lite tid över.
    Så kom gärna med tips på vilka som är lämpliga. Har funderat lite på Japanese Jellyfish alternativt Swedish Spring, finns det fler bra (ska vara på engelska)?

    Tack på förhand // QRikard
     
  2. itomg

    itomg Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 mar 2011
    Inlägg:
    99
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    APN'erna är hemska. Får fortfarande inte det att funka på mitt glocalnet. Är så trött på det!

    JJ kommer inte fungera till din mobil så kör SS. Den är mest populär just nu så den fungerar bäst.
     
  3. QRikard

    QRikard Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2011
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Fungerar inte JJ pga att jag har gen2 eller är det något annat? Valet blev enkelt om inte JJ funkar, jag är bara lite nyfiken på varför...
     
  4. itomg

    itomg Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 mar 2011
    Inlägg:
    99
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Ja det är på grund av att KK inte kommer göra JJ till gen2 eftersom han och de flesta anser SS är bättre. :) Rätt mig om jag har fel!
     
  5. QRikard

    QRikard Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2011
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har "löst" problemet. Ändrade inställningarna lite fram och tillbaka men jag tror lösningen var att starta om telefonen.
    Den klassiska windows lösningen fungerar alltså i android också ;)

    Nu ska jag bara läsa på lite mer innan jag flashar till SS så jag inte sabbar något...


    Edit:
    Nu har jag lagt in SS och efter lite strul med installationen blev det bra.
    Denna gången behövde telefonen inte startas om och jag behövde inte skapa någon APN utan det räckte att välja "Telia SE" för att det skulle komma igång.
     
    Last edited: 17 apr 2011