Kindle på tabben

Diskussion i 'Samsung' startad av Strv 74, 9 apr 2011.

  1. Strv 74

    Strv 74 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 feb 2011
    Inlägg:
    47
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har en Amazon Kindle som jag kört i 18 månader. En av de bästa prylar som jag någonsin köpt. Har kanske läst 70 böcker på den idag så jag har erfarenhet. Den stora fördelen med Kindle är batteritiden och det enkla handhavandet. Bara att klicka iväg.

    Kindle mjukvara finns att ladda ned för Tabben. Jag är just nu tveksam till detta så om några av er kört bägge och kan berätta vore jag tacksam. Tabben har långt ifrån samma batteritid som en Kindle. Hur påverkas denna av att läsa böcker? Tabben har inte Kindles knappar så hur gör man då? Drar ett "streck" över skärmen för att byta sida eller vad? Kan man ändra fontstorlek precis som på orginalmaskinen?

    Just nu bär jag bägge apparaterna med mig men det kanske är möjligt att bara köra med tabben?
     
  2. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 686
    Mottagna gillanden:
    2 042

    MINA ENHETER

    Inget svar på frågorna egentligen men en reflektion: Du har helt olika bildskärmsteknik i de båda. Den passiva/reflekterande i Kindle påstås vara mer lättläst än den aktiva/självlysande i Tabben. Men fungerar det för dig så är det förstås bara fortsätta och kolla om den passar för övrigt också.
     
  3. calanbalan

    calanbalan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2010
    Inlägg:
    179
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Jag har både två och läser numera mest på tabben. För att blädda så klickar man antingen till vänster eller höger i marginalen alternativt "slida med fingret". Den stora fördelen med tabben tycker jag är att det funkar att läsa PDF'er oxå, något jag upplevde som fullständig katastrof på Kindle. Sen är det lättare och klicka sig vidare på länkar etc.

    Nackdelen är att man kommer åt menyknapparna ibland med blandat resultat, samt batteritiden då. Det är ju helt klart Kindles styrka, att man aldrig behöver bry sig om batteriet, det tar liksom aldrig slut.

    Om du har en tab så är det ju bara att köra in Kindle appen och testa. Den synkar ju över alla böcker etc.
     
  4. boniis

    boniis Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2011
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hihi, du sa "slida" ;)

    Men skämt åsido, jag tycker det funkar mycket bra att läsa på tabben, men vanliga kindle är faktiskt mycket behagligare.
     
  5. Strv 74

    Strv 74 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 feb 2011
    Inlägg:
    47
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack för svaren. Jag tror att jag trots allt fortsätter med att läsa på Kindle, i alla fall när det gäller hela böcker. Det finns förutom problemet med att man kanske blir tröttare i ögonen med tabben även det faktum att Kindle är över ett hekto lättare än tabben vilket har betydelse när man ligger ned och läser. Jag har upptäckt att om man ligger ned och till exempel spelar eller liknande blir man ganska trött i händer och armar efter ett tag. Även Kindle kan bli påfrestande efter en tid men man klarar sig längre.
     
  6. wirre

    wirre Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2010
    Inlägg:
    745
    Mottagna gillanden:
    534

    MINA ENHETER

    Jag blir lite nyfiken på varför du inte bara provar? Ladda ner Kindle-appen och synka alla dina böcker tar ca 3 min. Sen kan du bläddra runt lite och se om du gillar det eller inte.

    Det skulle väl kunna hända någon gång att du blir lässugen när du bara har tabben med dig och då är det väl smidigt att ha alla dina böcker synkade även där?
     
  7. Strv 74

    Strv 74 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 feb 2011
    Inlägg:
    47
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Du har naturligtvis rätt men vad jag var ute efter var naturligtvis erfarenheten när man arbetat ett tag med systemet. För dom som läst några timmar och sett hur batteriet påverkas, ögonen, när man ligger ned och måste hålla upp tabben mm. När Kindle är med vet jag att det alltid finns ström. Så är inte läget med tabben alla gånger.