Diskussion om Nexus One-ordrar

Diskussion i 'Nexus One - Allmänt' startad av PeterSthlm, 19 jan 2010.

  1. magsto

    magsto Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jan 2010
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Shipped!

    Beställde den 19/1 kl 19 (svensk tid) och fick nu ikväll den 21/1 kl 20:30 en bekräftelse med statusen "Shipped" så det verkar röra på sig igen iaf :)

    Väntar nu på att FedEx ska visa någon mer info, där är det än så länge tomt...förutom ett meddelande "Inclement weather conditions at Memphis hub may cause some service delays and disruptions within the U.S. today." :(
     
  2. toadkalle

    toadkalle Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2010
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag mailade I-O förut och fick precis ett svar.

    Då har man iaf fått reda på vad som pågår. Hoppas innerligt att telefonen verkligen dyker upp nästa vecka då.
     
  3. Skerved

    Skerved Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 sept 2009
    Inlägg:
    702
    Mottagna gillanden:
    37

    MINA ENHETER

    Lite märkligt tycker jag att Google ska ha problem. Jag beställde min Nexus i tisdags, den 19e, den skickades samma dag, graverad och klar. Den ligger nu i London och väntar på min bekant som ska hämta den. Dock kan det ju vara Fed Ex som strular, min skickades via DHL.
     
  4. Zeveron

    Zeveron Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2010
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Fick mail från Google nyss, min order har blivit "shipped" :)

    La ordern igår (onsdag) vid lunch genom google.com/phone + proxy + borderlinx (UK).

    Så nu är det väl bara vänta och se :) Så vitt jag vet så har inte så många använt sig av Borderlinx UK-adresser vilket känns lite skumt, eftersom det verkar som att shipping-kostnaderna blir billigare.

    Det var vad jag fick fram av Borderlinxs Cost Calculator iaf. Borderlinx-US till sverige gick på 5300kr med telefonen medans om man valde att Google skulle skäppa den till UK och sen borderlinx därifrån så blev det bara 4200.. Eller så har jag bara missat något som vanligt :D Vi får se!
     
  5. bjoli

    bjoli Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    24 jun 2009
    Inlägg:
    1 713
    Mottagna gillanden:
    119

    MINA ENHETER

    Jag tror inte alls på I-O. En telefon beställd den 18/1 bör ju rimligen skeppas före en som är beställd 19/1, även om det varit helgdag. Dessutom är det märkligt att toadkalle (inget ont om dig) redan fått svar på sitt mail men inte jag (och någon mer?) som skickade vid lunch (snt) den 20/1.

    Verkar som de godtyckligt skickat telefoner, tillbehör och svarar på mail. Nä, några fler affärer med I-O blir det inte och jag kan inte rekommendera dem för någon. När de tydligt skriver "leverans inom 48h överallt i världen" så ska de banne mig höra av sig om det strular! IdiOter...
     
  6. Cim-Inc

    Cim-Inc Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2010
    Inlägg:
    1 626
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Fasen att jag inte bor kvar i Californien (bodde 30 minuter från Marina Del Rey - i Santa Monica), isf. hade jag kunnat sälja Nexus telefoner som en djaevel!
     
  7. flaxroid

    flaxroid Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2009
    Inlägg:
    188
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER


    komigen kasta inte skit på ett företag som verkligen är beroende av en som skeppar deras varor, Feddex har haft feta problem att leverera beställda telefoner från google som i sin tur skall packas på IO och sedan skickas till dig o mig med för den delen. på grund av vädret så sitter dem utan varor att leverera. jag pratade med dem både igår och idag, jag sa att det står 48 timmar och kan dem inte hålla det så skall jag ha tillbaka pengarna för frakte enligt lagar så skall dem betala tillbaka om man inte sköter sina kort, och han sa att på vissa av deras varor som tex N1 så har dem ett avtal med Feddex som just säger 48 h, men feddex har inte kunnat leverera och då e det bara ringa till IO och kräva tillbaka 900 spänn eller vad det nu kostar.
    Vill ni kontakta -IO så ring för då får ni garanterat svar. ring helst klockan 2300 svensk tid, då har dem fikat klart


    om telefonen kommer till stockholm på lördag eller söndag kan man då hämta den istället, hörde att någon åkte till arlanda för att göra det, finns det feddex utlämningsställe där eller, kan nån förklara.......
     
    Last edited: 22 jan 2010
  8. bjoli

    bjoli Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    24 jun 2009
    Inlägg:
    1 713
    Mottagna gillanden:
    119

    MINA ENHETER

    Jag tycker fortfarande att det minsta man kan begära är att de hör av sig när det dyker upp hinder. Att godtyckligt svara på något enstaka mail och heller inte skriva något på hemsidan tycker jag är mycket dåligt.

    Jag tänker ringa dem på måndag kväll. Pratar de engelska trots 08-numret eller har de någon svensk där?
     
  9. nixxez

    nixxez Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2009
    Inlägg:
    231
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Berätta hur det går, för jag har funderat på att beställa vi Borderlinx UK.
     
  10. flaxroid

    flaxroid Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2009
    Inlägg:
    188
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jo det e san man tycker att dem ska informera, men tyvärr så gynar det inte deras intressen.

    jag ringde ett USA nummer och dem var väldigt trevliga, nu har jag kollat på feddex och det börjar röra sig medd min order iallafall, vet någon om man kan hämta sin försändelse själv från arlanda istället för att vänta tills på måndag??? och isafall var måste man ringa nån
     
  11. Bumbi85

    Bumbi85 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jan 2010
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER


    Meddela hur detta gått :P
    Är det billigare så vet man hur man skall beställa sin N1 :P
     
  12. söder

    söder Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2009
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    Jag som beställde till min kusin i London, ligger för tillfället på 4000 kr för telefon och frakt till London, och sedan 200 kr för frakt från London till Sverige.

    Var ligger Borderlinx's vinst? Dessutom, hur går det med VAT:en när du beställer till en Borderlinx-adress? Som jag förstår det i UK, så kommer VAT:en faktureras i efterhand till mottagaren i UK.

    EDIT: Deras calulator kan du inte räkna med, för den räknar med SVENSK moms om du väljer US, och INGEN moms om du väljer att du handlar från UK.

    Det man vill göra, är att låta google få 30$ för att skicka till UK, sen betala Borderlinx för UK VAT och kostnad för att skicka till Sverige.

    Jag är osäker hur detta funkar. Jag sitter just nu i en chatt med en arbetare där, men jag är inte riktigt säker på att vi förstår varanda.

    Kod:
    Hi. I live in Sweden, and I'm thinking of buying a Google Nexus Phone from Google US, to the UK-address at Borderlinx.
    
    I do not fully understand you calculator. If I pay $558.65 to google, to send the phone to Borderlinx UK, how do I then calculate the cost for delivery to Sweden, and the VAT because of the import US to UK?
    
    Welcome to Borderlinx. This is 'Angie'. How may I help you today?
    
    Angie: Welcome to Borderlinx. Thanks for your enquiry. Please allow me a moment while I read your query/question.
    
    Angie: Hello Söder
    
    Söder: Hi
    
    Angie: Please wait while I check that for you.
    
    Söder: Thank you.
    
    Angie: We appreciate you for your patience.
    
    Angie: You pay the merchant for the item .
    
    Angie: And you will pay us the shipping charges to deliver the item to your billing address.
    
    Angie: The Total Cost Calculator is based on content of the item, value of the goods, weight and measurements the estimated landed cost will be calculated.
    
    Söder: OK, but say that I have payed the $558.65 to google, and the package arrives to you in UK. That money I have payed with my google checkout account, and has nothing to do with you.
    
    Söder: What will I have to pay you?
    
    Söder: And will that include VAT?
    
    Angie: You have to pay us the shipping charges  and the VAT and duties if applicable for the item.
    
    Söder: the weight is 1 kg, and the package is about 30x10x5
    
    Söder: ok, but I've heard, that DHL that deliver the package in UK, charge the VAT after som weeks. What then?
    
    Angie: Please allow me a moment.
    
    Söder: IF I pay you VAT at the same time as I pay for the shipping, will I then pay the UK VAT at 17.5% or the Swedish VAT at 25%?
    
    Söder: yes, I wait. Thank you.
    
    Angie: Are you aware that you have a US shipping address as well.
    
    Söder: yes
    
    Angie: So please let me know why you want to ship the item to the UK address.
    
    Söder: but since UK is closer sweden I guess that your shipping charge is less expensive
    
    Söder: right?
    
    Angie: It can also be possible if you can ship the item to US address.
    
    Söder: What do you mean?
    
    Angie: You can ship the item to the US address and then we will deliver the item to your address.
    
    Söder: Yes, but I guess that your delivery cost from US to Sweden is more the 30$ more expensive, then your delivery cost UK to Sweden?
    
    Söder: 30$ is what I pay google to send to UK.
    
    Angie: Please allow me a moment.
    
    Angie: We appreciate you for your patience.
    
    Angie: Yes, you can do that.
    
    Angie: But We can only comment about the charges that will be applicable to your item after it is delivered in the UK hub.
    
    Angie: The merchant need to pay all the taxes that will be applicable to the item to be get delivered to our UK hub.
    
    Angie: After that we can comment on the charges that will be applicable to the item to get delivered to the billing address.
    
    Söder: But as I understand your calculate includes the SWEDISH VAT if I buy/ship from US. And If I pick shipping from UK, I only get SWEDISH VAT on the shipping
    
    Söder: The I cant use the calculator I buy FROM US to UK and then ship to Sweden?
    
    Angie: But this is just an approximation of the amount that will be charges.
    
    Angie: The actual charges will be reflected in your account when the shipment gets updated.
    
    Söder: Ok.
    
    Söder: Last question then. If DHL deliver the package at the UK hub, and 2-3 weeks later comes with an invoice for the VAT, what happens then? Do you pay that, and then charge me?
    
    Söder: Or I will have to pay the UK (not the swedish) VAT direct?
    
    [COLOR="Red"]Angie: When the package will be deliver at our hub and updated in your account,
    
    Angie: Then you can select the item and you can click on 'Recalculate' so that you can see the charges that is applicable .
    
    Angie: That is the one you will be paying to Borderlinx.
    
    Angie: There is no other charges than that.[/COLOR]
    
    Söder: ok
    
    Söder: thanks.
    
    Angie: So once the shipments  gets updated you can view the charges and if there is any problem please contact us so that we can clarify the issue and assist you further.
    
    Angie: Is there anything else I may assist you with today?
    
    Söder: Well, there is this question, if you will charge me the swedish VAT because you ship to me in Sweden?
    
    Söder: Or if I only have to pay the US to UK VAT?
    
    Söder: 17.5% instead of 25% like Swedish VAT
    
    Angie: Yes, we can only comment as the item is updated in your account.
    
    Söder: ok. thanks, and bye.
    
    [COLOR="Red"]Angie: But you will be charged the Swedish VAT[/COLOR]
    
    Söder: ok.
    
    Angie: You are welcome.
    
    Angie: Is there anything else I may assist you with today?
    
    Söder: no. thank you.
    
    Angie: Thank you for visiting Borderlinx. Please do not hesitate to contact us if you have any additional queries. We request that you take a moment to complete a short survey that will pop up on your screen when you close this chat window by clicking on the 'close' button above. Thank you.
    
    Angie: Good Bye.
    /Söder
     
    Last edited: 22 jan 2010
  13. bliss

    bliss Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2010
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Va tvungen att verifiera mig innan köpet kudne godkännas.

    Skicka in bild på Id o liknande.

    Jag beställde till en bekant i London men betala med mitt visa.

    Andra som också fått göra så?
     
  14. söder

    söder Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2009
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    Jag beställde till London. Betalade med via google checkout, där mitt VISA redan var inlagt.

    Behövde inte verifiera mig.

    /Söder
     
  15. emoffster

    emoffster Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2009
    Inlägg:
    176
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

    Jag fick göra så, när jag beställde via www.google.com/phone.
     
  16. Putte

    Putte Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 nov 2009
    Inlägg:
    110
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag börjar bli trött på detta! Snart 4 dygn sedan jag fick statusen uppdaterad till shipped på I-O men den har inte ens hämtats av Fedex ännu :(
     
  17. flaxroid

    flaxroid Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2009
    Inlägg:
    188
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    ja det e fan sjukt att folk får vänta längre än dem som beställt senare, skitskumt. annars så kan jag glädjas åt att min har kommit till paris idag.
     
  18. Putte

    Putte Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 nov 2009
    Inlägg:
    110
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har provat

    chat: inget svar på 2h 30 min
    ringt 4 gånger: Inget svar
    Skickat mail: Inget svar

    Detta känns onekligen inte bra :confused:
     
  19. njb

    njb Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2010
    Inlägg:
    165
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Jag ringde nyss och fick svar med en gång. Dom sa att på grund av vädret så har inte Fedex kunnat plocka upp sändningarna som det varit tänkt under Onsdag och Torsdag.
    Däremot så sa dom att Fedex har bekräftat att dom ska plocka upp sändningarna idag, och att detta skulle ske om ca: 1 timma dvs. ca: 01.00 svensk tid.

    Han kollade även upp min order och sa då att borde följa med Fedex idag.

    (Jag beställde min N1:a den 20:e)
     
  20. Putte

    Putte Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 nov 2009
    Inlägg:
    110
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag tycker att jag ringer hela tiden men får inget svar :( Vilket nummer ringer du? Jag ringer 1.888.749.6667