Froyo ROM till U8300

Diskussion i 'U8300' startad av silas, 13 mar 2011.

  1. ArtSwitcher

    ArtSwitcher Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2011
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Kanske fel ställa att fråga, glömde att jag var inne på en specifik tråd, sorry grabbar :$
     
  2. gualm

    gualm Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2010
    Inlägg:
    1 464
    Mottagna gillanden:
    565
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22
    Det var som jag skrev. Ladda ner, packa upp, lägg dload-mappen på sd-kortet och återställ. Du kan också sätta igång återställningen från att ha stängt av mobilen. På min U8500 var det läggar på knapp+volym upp samtidigt och sedan power. Har du brickat mobilen så är den helt död och inget i världen hjälper, det du pratar om är inte att bricka...

    Sent from my HTC Legend using Tapatalk
     
  3. ArtSwitcher

    ArtSwitcher Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2011
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Okej, tackar för hjälpen. Självklart vet jag vad brickning är, jag får försöka utrycka mig lite tydligare. Jag letade efter ett program där man kunde fixa till luren ifall man brickar den. SE:s seus funkade på min mini pro :)
     
  4. gualm

    gualm Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2010
    Inlägg:
    1 464
    Mottagna gillanden:
    565
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22
    Huawei har inget sådant program, du gör som jag skrev om det skiter sig vid något root tillfälle eller vad du nu tänker göra...

    Sent from my HTC Legend using Tapatalk
     
    ArtSwitcher gillar detta.
  5. lugiber

    lugiber Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2011
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Angående froyo.
    Vad jag förstått hade användaren lite problem med att få froyo att funka med gammal kernel. Jag skrev till huawei och frågade när de skulle släppa källkoden till U8300 och fick följande svar:

    Så med lite tur kommer vi snart se en hemkokad version av mjukvaran i telefonen. Låt oss hoppas på gingerbread!

    /Peter
     
    Hampa_D gillar detta.
  6. silas

    silas Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2011
    Inlägg:
    269
    Mottagna gillanden:
    37

    MINA ENHETER

    Fint, då kanske man kan börja hoppas igen...
    De verkar också ha släppt källkoden till en av deras andra telefoner redan och säger att flera är på gång

    Jag frågade dem även för några dagar sedan om ifall de skulle släppa en egen uppdatering, till froyo eller gingerbread, men har inte fått något svar.

    Edit: Såg att det medelandet var ifrån 2010-09-21. Och sen så verkar deras forum ligga nere också :P
     
    Last edited: 19 apr 2011
  7. lugiber

    lugiber Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2011
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Ja, men med källkoden till kerneln verkar det ju vara avsevärt mycket lättare att släppa en egen port. Så det är bara att hoppas att det finns någon som är intresserad av att porta froyo eller gingerbread till våra telefoner.
    Fast jag har inte ens fått min lur än. Så det kommer inte kännas aktuellt förrän i helgen!

    Här kan du ladda ned källkoder från huawei nu för tiden:

    http://www.huaweidevice.com/worldwi...d=list&flay=software&directoryId=20&treeId=0#

    De har inte släppt för U8300 än, men om du söker på U8150 så ser du att de släppt froyo kerneln.
     
  8. Rille P

    Rille P Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 mar 2011
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Efter att ha läst tråden som länkas till i första inlägget tycker jag det är lite svårt att se vad han egentligen provat. Det verkar som om han först försökt trycka in en froyo-rom från en annan huawei i u8300 och då har tangentbordet inte fungerat, sedan har han försökt flytta "överdelen" av froyo till nuvarande kärna/bionic etc. Någon kärna har han/hon aldrig kompilerat så vitt jag fattar, stämmer det?

    Att fixa en drivrutin till tangentbordet borde inte vara så svårt, för adp5587-chipet finns det datablad, och för adp5588 finns det stöd i senaste linux-kärnan. De verkar också hyfsat lika, kanske kan de använda samma modul, och i så fall krävs inte mer än att kolla upp vad som kopplas var (hur många rows/colums används, används ljussensor-inputs eller bara t-bord).

    Drivrutinen till LCD-skärmen är desto svårare. Det verkar vara en custom-tillverkad skärm (utan tillgängligt datablad!), och modul-kod för liknande skärmar som finns på nätet är mest odokumenterad spaghetti. Skärmen är också bra mycket mer avancerad än tangentbordet. Utan skärm är det väldigt svårt att ta reda på om en nykompilerad kärna funkar eller inte... Eller vet någon möjligtvis hur man får igång skärmen på en ny kärna? Framebuffer skulle räcka för mig.. ( PM går bra :-) )

    Hoppas huawei släpper koden..
     
  9. lugiber

    lugiber Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2011
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Så du är alltså intresserad av att porta froyo till u8300? Eller har jag tolkat dig helt fel?
    Men så vitt jag förstått kommer Huawei släppa koden till u8300. Att döma av deras svar lät det mer eller mindre som ett löfte. Och de har ju släppt källkod till deras andra telefoner, så varför inte denna?
    Hmm framebuffer? Känns lite långsamt. Minns när man körde linux på fb, och det blev ju en jävla skillnad när man fick riktiga drivrutiner istället. Men beggars can't be choosers! :) Bara att få igång JIT på telefonen gör förhoppningsvis stor skillnad.
    Jag håller i alla fall koll på huaweis forum och kan meddela när koden är släppt.
    De lovade ju runt en vecka. Så låt oss hoppas på senast måndag!

    /Peter
     
  10. Rille P

    Rille P Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 mar 2011
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Du har tolkat mig fel, jag är intresserad av att köra linux (ren, inte android-linux) på telefonen.
     
  11. lugiber

    lugiber Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2011
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Haha! Oj! Nerdigt!
    Men det låter ju kul!
     
  12. Rille P

    Rille P Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 mar 2011
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    2.6.29-kärnan för U8500 som finns på huaweis nedladdningssida har stöd för U8300 också. Det funkar att kompilera och boota den. Jag har inte provat all funktionalitet (t.ex. radio-lagret), men den förefaller vara komplett.
     
    Last edited: 21 apr 2011
  13. lugiber

    lugiber Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2011
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Jävlar vad smutt!
    Då kanske det är dags att kolla lite på android kompilering med andra ord! Fan vilka goda nyheter! Vet du om tangentbordet funkar? Det verkar som att tangentbordet är vad som strulat för folk när de kört 81** roms.
    /Peter

    Edit.
    Håll mig gärna uppdaterad om dina framgångar. Alltid intressant att höra!
    /Edit
     
    Last edited: 21 apr 2011
  14. Rille P

    Rille P Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 mar 2011
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Det fungerar.

    Förresten, kan någon som sitter på en windows-maskin kolla vad "adb devices" anger för serie-nummer på u8300?
     
    Last edited: 21 apr 2011
  15. lugiber

    lugiber Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2011
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Jag bootar om och kollar upp s/n och återkommer så fort jag kan. (Måste tyvärr köra windows ibland.)
    Har du lust att dela med dig av din .config fil (för kernel kompilering) och kanske en länk till någon sida där det står hur du flashade in den nya kerneln?
    Menar inte att du måste hålla mig i handen, men det vore schysst med en liten hint så jag vet hur man kommer igång.

    /Peter
     
  16. Rille P

    Rille P Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 mar 2011
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    I androids NDK finns en korskompilator för arm. Kernel-config finns i /proc/config.gz på din telefon. För att boota startar du i fastboot läge (håll in "röd" och "volym ner" när du trycker på power-knappen). Pagesize är 4096 och base 200000. Commandline = "mem=211M console=ttyMSM2,115200n8 androidboot.hardware=qcom console=ttyUSBCONSOLE0 androidboot.console=ttyUSBCONSOLE0".
     
    lugiber gillar detta.
  17. lugiber

    lugiber Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2011
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Tack för svar.
    Jag är ledsen att jag inte kan hjälpa dig tillbaks. Under windows får jag bara ett "?" som device id, jävligt irriterande. Men det tyder ju på att man lika gärna kan få det att fungera under linux som under windows. Och då har jag installerat drivrutiner och sånt.

    /Peter
     
  18. Rille P

    Rille P Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 mar 2011
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Du hjälpte mig tillbaks, det var precis vad jag ville veta..

    PM om du har problem med kompileringen..
     
    Last edited: 21 apr 2011
  19. krstec

    krstec Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 sept 2010
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Ar helt noob egentligen pa detta med, men ser att du kompliera med eclair, skulle det ga att kompliera froyo betan med u8300 eclair kernel fil? Ska forsoka testa iaf men ville fraga med...

    Och manga tack for ideen till detta :-)
     
  20. lugiber

    lugiber Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2011
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    En liten uppdatering.
    Jag insåg att allt blev lite för mycket, har varken kunskap eller tid för att hålla på med det här.
    Men tack vare Rille P:s försök med 8500 kerneln testade jag en Froyo rom för 8500 och det funkar!
    Tyvärr verkar den inte ha stöd för gyrot. Så skärmen är konstant i liggande format. Men vem vet. Kanske finns det någon som kan fixa det.

    Här är i alla fall en tråd som beskriver installationsrutinerna:

    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=942971