Froyo ROM till U8300

Diskussion i 'U8300' startad av silas, 13 mar 2011.

  1. Rille P

    Rille P Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 mar 2011
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Om du nu är "helt noob" så vet du inte ens hur du ska gå till väga för att göra det du föreslår :) Men det verkar som om det redan prövats, se länken i första inlägget.

    Porta kärnan och därefter kompilera froyo borde vara melodin.
     
  2. krstec

    krstec Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 sept 2010
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Edit

    Jupp detta fungerade, skärmen blir först grön och med två ränder på men låt mobilen stå på i några minuter och snart så startar froyo dock i liggande format som tidigare nämnt...

    Du menar att du bara körde in 8500 froyon på 8300 alltså eller hur?! Brickade just telefonen nyss på detta sättet då skärmen blev helt blank efter installationen men skall testa igen innan jag mekar vidare med kerneln egen :-)

     
    Last edited: 22 apr 2011
  3. krstec

    krstec Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 sept 2010
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    :-) Jupp inte komplierat något men hängt för mycket på xda för att ha blivit sugen att lära mig något mer än att bara göra appar hehe... har man tid att hänga lite på xda och några till forum så känns det som man kan lösa det mesta, hitta några guider där så skall kika vidare där...först innstallation av ubuntu får bli kvälsunderhållningen hehe


     
  4. lugiber

    lugiber Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2011
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Menar inte att vara negativ eller så. Men jag har hållt på med linux i 15 år, kompilerat egna distributioner från grunden osv. Jag kände att det blev lite för mycket risktagande med att hålla på med "egen utveckling". Framför allt bör man kunna programmera.
    Så, om du inte vill riskera att bricka din telefon så hade jag rekommenderat dig att låta bli att experimentera allt för mycket.
    Men installera linux för all del!
     
  5. krstec

    krstec Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 sept 2010
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Hehe nej nej ingen fara så och tack för varningen faktistk... Just av den anledningen jag inte testat något innan, inte varit skoj att "leka/testa" bort en mobil värd 3-5 tusen men för 500kr så kan man leka lite utan dåligt samvete om man brickar den.Man kan alltid ha en ide om att försöka, får se om det blir något av sedan konkret :-)

    Froyo romen verkar ju annars fungera som sig bör vad jag testat av basfunktioner, och man märker en prestandaskillnad gentemot 2.1 som förväntat med, har inte för mig att det går att ändra standard skärmorientering dock, inte ens med en launcher så det är ju ett "litet" irretationsproblem. Egentligen ser jag inget magiskt mellan 2.1 och 2.2 så, dock så är ett problem jag har haft att när man skriver sms eller mail så sackar allt ner, dvs det tar några sekunder tills man ser det man skrev på skärmen vilket får mig att minnas min gamla motorla SVLR från 2006 så hoppades att det skulle bli bättre och så verkar iaf vara fallet just nu...

     
    Last edited: 22 apr 2011
  6. lugiber

    lugiber Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2011
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Jag tycker skillnaden mellan 2.1 och 2.2 är enorm. Nu kan jag ha en massa widgets igång, live wall paper, lyssna på musik OCH skriva sms. Gjorde jag sånt med 2.1 så laggade allt något fruktansvärt!
    Jag testade förresten gps:en under någon minut och den verkade heller inte fungera. Men den klarar jag mig utan. Viktigast är (som du säger) rotationen. Men med lite tur fixar något programmeringsgeni den snart.
    Och jag förstår vad du menar med telefonen. Köpte också min för att leka med. Har en desire-z som jag är grymt nöjd med. Men saknar tiden då jag satt med min touch pro och lekte med beta androids som uppdaterades varje dag. Så jag köpte denna i hopp om att kunna ha en telefon att leka med!
     
  7. lugiber

    lugiber Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2011
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Just det!
    Root funkar bra på 8500 också. Har provat och inte haft några problem.
     
  8. lugiber

    lugiber Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2011
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Det visade sig att tangentbordslayouten för hårdvarutangentbordet inte stämmer om man använder u8500 releasen. Så jag uppdaterade layouten för u8300.
    Tydligen kan man uppdatera filen med hjälp av "root exporer". Jag har bara provat att göra det med hjälp av adb så jag ger inga tips om hur uppdateringen går till. Förutom det här:

    Ersätt filen "qwerty.kcm.bin" som du hittar i "/system/usr/keychars/" på din android telefon med filen jag bifogat i det här meddelandet.


    Jag bifogar i alla fall filen här. Hoppas det hjälper någon...
     

    Bifogade filer:

    krstec gillar detta.
  9. krstec

    krstec Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 sept 2010
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Många tack för filen!

    Nu var det så att jag tittade lite på buildprop filen för 8500 och ingenstans hittar jag något om screen orientation vilket jag inte fattar, det borde finnas en rad som innehåller att orientation skall vara satt i landscape eller portrait (0 eller 1) eller att den stryrs från sensorn. Kollar man i buildprop filen för 8300 så hittar man raden config

    ro.semc.def_screen_orientation=sensor

    vilket bör vara orienterings infon, det går dock att sätta den också så att den fast så att säga om jag fattar det rätt. Man behöver också list ut om det finns något alternativ här för skärmupplösningen egenligen. Det som e min skit just nu är att jag inte får root explorer att sätta min system folder i r/w läge uten just system mappen endast är låst till r/o så jag kan inte mixtra med filen vilket får mig lite galen just nu.. Jag körde super one cklick root, jag gissar att du kört z4root, skall ominstallera nu 8500 romen och se om jag får någon skillnad suck....

    jag har bifogat build prop filen för både orginal 8300 romen och 8500 froyo...
     

    Bifogade filer:

    Last edited: 22 apr 2011
  10. lugiber

    lugiber Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2011
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Hallå!
    Nice att höra att det inte bara är jag som sitter och försöker få den här rom:en att funka!

    Får du inte rooten att funka så gör det via adb. Kolla den här tråden:
    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=966624

    Men för att mounta system foldern r/w (om du har root) gör du så här:

    Nu har du skrivrättigheter till systemmapparna!
     
  11. lugiber

    lugiber Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2011
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    @krstec
    Bra upptäckt med gyrot förresten! Jag installerade precis Labyrinth lite och såg att gyrot funkar alldeles utmärkt! Så uppenbarligen är det något annat som gör att inte skärmrotationen funkar som den ska. Jag Ser fram emot att höra hur det gått för dig.
    Jag bör tillägga att jag det är "emergency calls only" sen imorse på min telefon. Vet inte vad det beror på. Men jag ser varken telefonnummer eller operatör i "about phone".
     
  12. Rille P

    Rille P Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 mar 2011
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Remounta i rw-läge:

    # mount -w -o remount -t yaffs2 /dev/block/mtdblock4 /system

    Tillbaks till ro-läge:

    # mount -r -o remount -t yaffs2 /dev/block/mtdblock4 /system

    Som rot alltså..
     
  13. Rille P

    Rille P Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 mar 2011
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Skulle någon av er kunna posta /proc/config.gz från froyo?
     
  14. lugiber

    lugiber Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2011
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Här har du zippen. Hoppas den hjälper!
     

    Bifogade filer:

    Rille P gillar detta.
  15. Rille P

    Rille P Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 mar 2011
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Tack! Jag kompilerade just 2.6.32-kärnan för U8150 med framebuffer-console baserat på din config. Det funkar att boota (dmesg rasslar förbi på skärmen) men jag har ju förstås inget matchande userland än så länge...
     
  16. krstec

    krstec Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 sept 2010
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Ok nice nice!

    Fixat ute hela dagen så inte hunnit med att göra något mer, får bli först ikväll. Att du har emergency beror nog på att radion inte är ordentligt konfiguerad för våran 8300 med 8500 romen, jag har samma problem, väldigt svag täckning just nu och vad jag kan se endast 2g täckning.... har sett detta liknande när jag kört roms till min motorla defy tidigare som inte är för europa, för gissar att froyo betan kankse är för asien avsed främst?!!

     
  17. lugiber

    lugiber Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2011
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Har brorsan på besök så jag har ökat sen klockan ett. Därför kommer jag vara dålig att svara ett tag framöver! Men jag finns givetvis tillgänglig om ni har någonting jag hjälpa till med.
    Och jag kommer fortfarande följa forumet så klart!
    Ge mig något schysst att läsa om!
     
  18. silas

    silas Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2011
    Inlägg:
    269
    Mottagna gillanden:
    37

    MINA ENHETER

  19. lugiber

    lugiber Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2011
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Hmm...
    Jag tror inte att det är en bra idé att börja jobba med för många "ful hackar". Med lite tur kommer någon expert på androidprogrammering och fixar en schysst rom åt oss.
    Skillnaden mellan 8500 och 8300 verkar ju obefintlig, så förhoppningsvis har vi en massa schyssta custom roms att välja mellan!
     
  20. krstec

    krstec Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 sept 2010
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Ok så problemet var helt enkelt den taskiga upplösningen, jag lyckades också kopiera först med adb shell men sen insåg jag att i root explorer så såg man helt enkelt inte hela menyraden så kunde inte switcha till rw :-) Men iaf, jag installerade först appen lcddensity från market och då fick jag åtkomst till att se hela skärmen. Men enklast är att ändra upplösningen permanetn så att säga genom att ändra lcd density raden i build.prop filen, det fungera bra med 120 (men 140 e mer vänligt för ögenen tycker jag) som det står så det är bara att stryka # som stå framför den raden... fattar inte varför de har kommenterat bort den raden i orginal build filen men men :-)


    skall jämföra nu lite nogranner de olika prop filerna fårn 8300 och 8500 filen...

     
    Last edited: 22 apr 2011