Bra bok och tutorials

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av Pajn, 25 apr 2011.

  1. Pajn

    Pajn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2009
    Inlägg:
    606
    Mottagna gillanden:
    51

    MINA ENHETER

    Jag är intresserad av att utveckla för android. Just nu är det väl spelutveckling som är intressantast.

    Jag kan lite andra språk hyffsat (c,python,php) men är helt rudis på java.
    Jag har testat lite och gjort hello world samt börjat på ett eget program som dock stannade ganska fort eftersom jag inte lyckades hitta någon vettig information om hur man hanterar sqlite.

    Det jag söker nu är en bra bok samt schyssta tutorials att läsa nu eller att bokmärka.

    I bokväg är jag rätt intresserad av Beginning Android Games, någon som har koll på den?
    http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=1430230428

    Sen får ni gärna rekommendera alla bra tutorials ni känner till :D
     
  2. esak

    esak Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 dec 2010
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Författaren till den boken är även personen bakom detta game dev framework:
    http://code.google.com/p/libgdx/

    Jag planerar själv köpa den när den kommer (jag tror den ska komma i slutet av maj).
     
  3. Pajn

    Pajn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2009
    Inlägg:
    606
    Mottagna gillanden:
    51

    MINA ENHETER

    Det verkar ju riktigt seriöst. Men jag tycker det verkar som boken faktiskt är inne, står ju "Skickas från oss inom 2-5 vardagar" på adlibris.

    Det här med framework är ju en stor fråga bör man använda det eller inte.
    Visst är det bra att ha full koll på spelet och så men dem features för libgdx låter ju skitbra, lär bespara mig en jäkla massa huvudverk och troligtvis sluta i ett bättre spel.
     
  4. echt

    echt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2009
    Inlägg:
    811
    Mottagna gillanden:
    111
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact
    Frameworks är vädigt bra ja, dock beror det lite på hur mycket kunskap du har och vad du egentligen vill lära dig, att lära sig använda ett framework är ganska lätt och det går snabbt fram men om du inte förstår exakt hur koden fungerar kommer du vara väldigt bunden till just det framework du lärt dig och kan inte själv göra modifikationer som passar till ditt spel osv.

    Shaders är ett bra exempel, shaders kan vara väldigt basic och att lära sig använda shaders är faktiskt väldigt när det kommer till basics och implementering, du kan använda andras shaders och ofta få ut det du vill utan att själv helt förstå all komplexitet som kan finnas i dem, problemet uppstår om du upptäcker att något inte gör exakt som du vill, någon effekt som du inte vill ha uppstår eller funkar inte som det ska med just hur du lagt upp saker. Om du då inte lärt dig "läsa" shaders och förstå i mer djup hur de fungerar och deras begränsningar blir det väldigt svårt att gå in och ändra saker osv.

    För egen del anser jag att är du väldigt påläst och gjort massa själv är framework kanon men om man är ute efter att lära sig ska man hålla sig lite på avstånd så man inte blir lat :P Börja med att försöka göra så mycket som möjligt själv först, t.ex. gör en simpel OpenGL "motor" till spelet t.ex. måste inte vara "super advanced" för att man ska börja förstå hur det fungerar, sedan kan du byta ut den mot något som någon annan gjort för att utan att med mer arbete få mer komplexitet och lättare sätta dig in i hur de löst olika saker.

    Det blir lättare att sätta dig in i vad saker gör om du först gjort något liknande själv, det underlättar oxå när det kommer till felsökning, att fixa ev buggar samt optimering m.m. annars kan du bli sittande med kod du inte vet exakt hur den funkar och det är väldigt jobbigt och frustrerande.

    Angående boken står det på adlibris att den är utgiven 201104 (dvs den kom ut denna månad)
     
  5. Pajn

    Pajn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2009
    Inlägg:
    606
    Mottagna gillanden:
    51

    MINA ENHETER

    Har nu beställt boken, hoppas den kommer i veckan.

    Kommer troligtvis följa bokan i frågan framework eller inte. Är ju inte helt otroligt att han promotar sitt eget framework. Men i framtiden skulle det nog vara roligare att köra själv så jag hoppas att den lär ut sånt.
     
  6. echt

    echt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2009
    Inlägg:
    811
    Mottagna gillanden:
    111
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact
    Läste en review på amazon, verkar som att han kör sitt framework och lär ut basics i hur man gör upplägget m.m. och hur man kodar olika delar i Android.