Problem med missade samtal och direktkoppling till mobilsvar.

Diskussion i 'Hero' startad av e2zippo, 22 jan 2010.

  1. e2zippo

    e2zippo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 dec 2009
    Inlägg:
    269
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Jag vet att det tagits upp i några tidigare trådar men jag tror inte det är samma sak?

    Jag har som sagt stora problem med att när folk ringer så händer antingen

    1. Det hoppar direkt till mobilsvar
    2. Hos personen som ringer går det fram signaler och först efter kanske 6-7 signaler så börjar min telefon att ringa, skärmen verkar börja blinka direkt, fast inte alltid.

    Jag ringde tele2 igår och ändrade tiden innan det hoppar till mobilsvar från standard (vad det nu är) till max som är 30sek, det verkade inte alls hjälpa.

    Stoppade idag i mitt simkort i min gamla telefon, en SE w910i och ett par polare har testat ringa till den och det kommer fram direkt vilket betyder att det är Heron som spökar?!

    Jag har haft problemen både när jag körde MoDaCo med nyaste radio samt med orginalfirmwaren och den radio som ingår där.

    Nån som har haft samma problem?
     
  2. mrphille

    mrphille Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2009
    Inlägg:
    254
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Samma problem, ja, men inte 6-7 signaler. Min lampa, vibratorn och skärm börjar lysa ngn sekund innan ringsignalen. Dock inte problem med att samtal kopplas direkt. Har du alltid bra motagning där du bor? Tänkte om det var därför den kopplade direkt till mobilsvar?
     
  3. e2zippo

    e2zippo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 dec 2009
    Inlägg:
    269
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Jag har alltid mottagning när det ringer, dock hoppar den över till IQ (Edge) ibland av nån anledning. Men det är 99% av tiden är det full mottagning, och det fungerar bra med andra telefonen, så det måste vara nåt med heron som sagt!
     
  4. hasjor

    hasjor Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2009
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag hade liknande problem, dock inte lika allvarliga som e2zippo. Jag tolkade problemet som för många processer och för lite tillgängligt minne. Det tog helt enkelt för lång tid för telefonen att reagera.

    Efter installation av TaskPanel och automatisk rensning av en del processer fungerar det perfekt för mig. Jag vet att Android ska rensa själv bland processerna, men det verkar inte fungera helt optimalt...

    Kör MoDaCo 3.0 med 1.91 kärna
     
  5. Serious Bob

    Serious Bob Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2009
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ett vanligt problem är datatrafik över 2g. Då är telefonen inte mottaglig för samtal (problem på operatörssidan.) Kör själv modaco 3.0, alltid 3g och ingen task killer. Aldrig förlorat samtal.
     
  6. appel

    appel Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    2 114
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    Oj, är det så? Källa? Verkar ju skitdumt om man inte kan ta emot samtal för att man råkar få endast 2g teckning.
     
  7. Gustav_H78

    Gustav_H78 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 dec 2009
    Inlägg:
    289
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tele2 och Taskkiller verkar vara två bovar i dramat. Se andra trådar i ämnet.
     
  8. e2zippo

    e2zippo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 dec 2009
    Inlägg:
    269
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Jag har inte taskkiller installerat längre men det kanske ligger kvar nåt? Ska köra en wipe och dra in nyaste modaco får se. Angående 2G-nätet, finns det något sätt att ställa in Heron så den aldrig går ner till 2G-nätet? Jag har testat välja Sweden3G manuellt flera gånger, men den hoppar ändå över till IQ då och då.
     
  9. more10

    more10 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 dec 2009
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har också upplevt problem med detta på sistone. Testade att ringa till mobilen från hemtelefonen nyss och efter två signaler låter det som om man blir vidarekopplad då ton-ljudet ändras lite. Först efter den tredje signalen reagerar telefonen med ljus osv och efter den fjärde tonen går ringsignalen igång. Kan ju dock ligga något i det här med för lite tillgängligt minne, hade inte mycket ledigt när jag testade.
     
  10. appel

    appel Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    2 114
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    Vore intressant att se en "adb bugreport" från din mobil när den har de här symptomen. Hur länge har du haft igång den?
     
  11. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Nope inte med Telenor som operatör.

    Jag har av misstag slagit av ringningen enstaka gång men det har jag numera koll på mha AudioManager.
     
  12. Serious Bob

    Serious Bob Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2009
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Man kan slå *#*#4636#*#* i dialern för att komma åt en meny där man kan sätta in att alltid använda 3g-nätet. (*#*#info#*#*)
     
  13. more10

    more10 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 dec 2009
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Kod:
    ------ MEMORY INFO ------
    
    MemTotal:       196124 kB
    
    MemFree:          2168 kB
    
    Buffers:            52 kB
    
    Cached:          16140 kB
    
    SwapCached:      14204 kB
    
    Active:         115360 kB
    
    Inactive:         7208 kB
    
    SwapTotal:      131064 kB
    
    SwapFree:        18040 kB
    
    Dirty:               0 kB
    
    Writeback:           0 kB
    
    AnonPages:       97676 kB
    
    Mapped:          13992 kB
    
    Slab:             8648 kB
    
    SReclaimable:     1636 kB
    
    SUnreclaim:       7012 kB
    
    PageTables:      10900 kB
    
    NFS_Unstable:        0 kB
    
    Bounce:              0 kB
    
    WritebackTmp:        0 kB
    
    CommitLimit:    229124 kB
    
    Committed_AS:  3181864 kB
    
    VmallocTotal:   319488 kB
    
    VmallocUsed:     86820 kB
    
    VmallocChunk:   156668 kB
    Vet inte om det är denna info du är ute efter, inte helt inne på detta området ;)

    Har nu haft på telefonen i drygt 48 timmar men brukar i vanliga fall alltid stänga av den när jag går och lägger mig så detta är väl lite undantagsfall.
    Borde ju egentligen testa hur lång tid det tar efter en omstart, ska nog göra det snart.

    Edit: Efter omstart tog det "bara" ~1½ signal innan ringsignalen gick igång.
     
    Last edited: 23 jan 2010
  14. e2zippo

    e2zippo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 dec 2009
    Inlägg:
    269
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Tack för den infon, ska se om det kan hjälpa.

    Har installerat senaste modaco 3.2 beta5 nu och ska testa lite igen och se om det blivit nå bättre.
     
  15. appel

    appel Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    2 114
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    Jag har bifogat utdrag ur loggarna för hur det blir för mig när jag tar emot ett samtal. Ser det liknande ut för dig med tiderna mellan de olika händelserna? Skilljer det sig något? Skärmen tänder sig och det börjar ringa innan första signalen är klar hos den som ringer upp.

    Sen kan man titta under Receiver Resolver Table -> Non-Data Actions för att se om vilka appar som tar emot tex android.intent.action.PHONE_STATE, android.intent.action.SCREEN_ON och liknande.
     

    Bifogade filer:

  16. stålis_1

    stålis_1 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2010
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har upplevt samma problem med Telenor. Dessutom har jag ibland problem med att ringa ut. Det står "ringer" längst upp till höger, men samtalet kopplar inte upp.
     
  17. joby

    joby Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2009
    Inlägg:
    95
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Samma skit jag med jävla skit telefon om jag får säga mitt då det inte funkar som standard. Längtar till det kommer nån ny och bättre jag kan köpa...
     
  18. Benji

    Benji Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2009
    Inlägg:
    107
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    det har hänt mig ett par gånger faktiskt. Att jag fått ett nytt talsvar utan att telefonen ens har ringt. Det suger lite, i synnerhet eftersom jag kollar mitt talsvar en gång på miljonen.
     
  19. dacwe

    dacwe Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2010
    Inlägg:
    81
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Min flickvän här detta problem. Finns det någon lösning på det?
     
  20. avindal

    avindal Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2010
    Inlägg:
    402
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Byt flickvän till en som inte har problem :P

    (sorry kunde inte låta bli)