Android > IP-Telefoni

Diskussion i 'Allmänt' startad av Tucken, 22 jan 2010.

  1. Tucken

    Tucken Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2009
    Inlägg:
    55
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Hej,

    Jag undrar om det är någon som vet om det är möjligt att ställa om en Hero att fungera som IP-telefon eller om det finns någon app som löser det?

    Vad för jag fråga är att jag skulle vilja koppla min jobb telefon som är IP till min Hero. Så jag kan både ringa och ta i mot samtal på min Hero fast genom IP nätet.

    /Mathias
     
  2. Thiesen

    Thiesen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2009
    Inlägg:
    1 052
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    Sipdroid?
     
  3. pacman

    pacman Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    846
    Mottagna gillanden:
    60

    MINA ENHETER

    SipDroid!!!

    Måste du hålla dig inom jobbets WLAN så kommer du att få problem med batteritiden. WLAN drar mycket när det är "always on", så 3G rekommenderas. Registrerar man dessutom ett konto på PBXes.com så kan man köra TCP istället för UDP och det gör också en rejäl skillnad. Har numera SipDroid igång över 3G via PBXes en hel dag och har ca 70% batteri kvar om jag inte pratar eller surfar i någon större utsträckning. Då har jag även RSS-pollning via NewsRob och alla synk-tjänster via Google igång också. Har förresten även bluetooth-headset parat hela dagen också (körde tidigare BTcall för att spara batteri, men det behövs inte längre sedan jag hittat alla batteritjuvar).

    Har numera inga som helst problem att få batteriet att räcka hela dagen även om jag pratar 1,5-2h (blandat mellan SIP och kretskopplat) under en dag...
    ...notera också att jag har en Dream som har mycket sämre batteritid än vad många modernare modeller...
     
  4. Tucken

    Tucken Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2009
    Inlägg:
    55
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Tack för tipsen.

    Men om jag förstår er rätt så är det inte riktigt det jag är ute efter. Jag vill koppla in mig på företagets basstationer och behålla samma telefon nummer som jag har på jobbet bara att det är kopplat genom min Hero.

    Får läsa vidare och för djupa min kunskap lite.
     
  5. pacman

    pacman Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    846
    Mottagna gillanden:
    60

    MINA ENHETER

    Vad är det för basstationer? Vad är det för IP-telefoniserver ni har?

    Det jag beskriver är den IP-telefoni som de flesta har (inte Skype och inte kretskopplat över IP som en del företag har). Använder SipDroid för att koppla upp mig till det IP-telefoniabonnemang jag har hemma så att det ringer i min mobil också och så att jag kan ringa ut på det abonnemanget om det är billigare än det kretskopplade abonnemanget.

    Om du beskriver den lösning ni har på jobbet ditt så kan jag säkert hjälpa till, om inte annat genom att säga om det går eller inte.
     
  6. Tucken

    Tucken Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2009
    Inlägg:
    55
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Vi har Ascom IP-DECT lösning om det säger dig något. Jag får kolla på måndag om jag kan få fram mer info.

    Ska prova och koppla in min IP telefon hemma har bredbandsbolaget så det borde väl funka.
     
  7. pacman

    pacman Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    846
    Mottagna gillanden:
    60

    MINA ENHETER

    Slog upp det på nätet och det verkar omöjligt. DECT är ju en radiostandard för trådlösa telefoner och den finns inte i några Androidtelefoner.

    Det ert företag har gjort är att de anslutet Ascoms DECT-lösning direkt till en IP-telefonväxel (det är det som är speciellt med deras DECT-system, att det har IP ut istället för analogt).

    Tyvärr det fungerar inte om det inte är så att IP-lösningen har ett login tillgängligt från Internet, eller att du kan komma åt det från företagets interna WLAN.
     
  8. Tucken

    Tucken Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2009
    Inlägg:
    55
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Tack för hjälpen! Vi har wlan men tror inte jag kommer åt telefoni där ifrån...
    Det var värt ett försök! Får väl vänta tills dom byter ut systemet eller får man byta jobb.

    Bil tillverkning är ju på väg ut....
     
  9. pacman

    pacman Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    846
    Mottagna gillanden:
    60

    MINA ENHETER

    Jobbar du för det företaget så är ändå säkerhetspolicyn sådan att du inte kan komma åt nätet...

    Men du kan ju skaffa dig ett privat IP-abonnemang (finns från 0kr med kontantkort, exempelvis Phonzo Cash, och med abonnemang, Megaphone SIP för 19kr/mån som du får ringa upp också). Fast nummer och billigare samtal, allt i ett...
    ...och om du vill så kan du kanske vidarekoppla jobbtelefonen dit också...