Prisvärd?

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av robboten, 27 apr 2011.

  1. robboten

    robboten Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jun 2009
    Inlägg:
    411
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Som det ser ut först hos prisjakt ser ju Galaxy S2 väldigt prisvärd ut med samma pris som Arc och något högre än X2. Men enligt flera trådar här stämmer inte dessa priser och egentligt pris väntas blir runt 5.5k. Är ett sådant pris verkligen värt produkten tycker ni? Så mycket dyrare än X2 liksom... Eller har jag bara missat att det blir billigare?
     
  2. Johnkan

    Johnkan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2010
    Inlägg:
    385
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    X2 kostade cirkus 5000:- när den kom också? SII kommer nog hamna något högre än X2 i pris men säg 5300:- ungefär.

    Men jag tror att de priserna vi snackar om här på forumet ligger på den nivån SII kommer kosta i butik. Inte det priset den kommer ha i internet butiker.

    Och vad gäller om den är prisvärd eller inte. Jo, det tycker jag. Hamnar den på 5300:- eller lägre så kostar den vad Galaxy S gjorde när den kom. Alltså rätt prisvärd tycker jag :-)

    Sent from my GT-I9000 using Tapatalk
     
  3. hussseein

    hussseein Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    1 492
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Men om jag beställer den nu får jag väl den för det priset jag beställer?

    Sent from my GT-I9000 using Tapatalk
     
  4. Johnkan

    Johnkan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2010
    Inlägg:
    385
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    Det är väl upp till återförsäljaren. Det finns väl exempel på återförsäljare som har haft pris för 4300 och sedan dragit tillbaka din order. Men jag tycker och du borde ha rätt att få produkten till det priset du beställt den för.
     
  5. frosse87

    frosse87 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 sept 2009
    Inlägg:
    193
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Absolut. Så länge det inte står "ca. Pris: 4500 :-" så får du mobilen för det pris som ligger ute. Om de kan dra tillbaka din beställning för att sedan höja priset vet jag inte, tvivlar stark på det. Ganska känsligt med falsk reklam ngt jag tror företag gärna undviker... Inte så länge sedan Expert åkte på kritik för nldet btw :)

    Sent from my HTC Desire using Tapatalk
     
  6. signoc

    signoc Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 dec 2010
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Falsk reklam är dock inget bindande avtal mellan en köpare och säljare, så det är lite skillnad mellan en bekräftad beställning och officiellt pris i en lista.

    Ca-priset är ett icke bestämt pris, vilket kan hänvisas till konsumentköplagen 35 §

    "Om ett bestämt pris inte följer av avtalet, skall köparen betala vad som är skäligt med hänsyn till varans art och beskaffenhet, gängse pris vid tiden för köpet samt omständigheterna i övrigt."

    Nu kommer jag inte ihåg riktigt vilken lag som kommer till spel om man önskar ändra priset efter det är fastställt, men avtalslagen 36§ är en favorit i sådana sammanhang. Om inköptspriset blev högre än vad företaget tänkt sig kan de hävda att avtalsvilkoret är oskäligt på grund av senare inträffade förhållanden. Detta ger företag i sin tur rätt till jämkning av avtalsvilkoret.

    Nu beror det förstås på vilka summor det rör sig om också eftersom om de går ut med ett pris tidigt får tänkas acceptera en viss risk. Å andra sidan så kan en konsument bedömmas vara medveten om att det kanske är för bra att vara sant och detta vägs också in. Hur som helst så ser man först till konsumenten som har en underlägsen ställning.
     
  7. sorensen_robin

    sorensen_robin Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2011
    Inlägg:
    156
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Student av affärsjuridik eller blivit utsatt för falsk marknadsföring? :)
     
  8. echt

    echt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2009
    Inlägg:
    811
    Mottagna gillanden:
    111
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact
    Det är ju en fråga om hur reklamen ser ut m.m. så länge ett pris anges är det ett anbud (och enligt prisinformationslagen måste ett pris anges), ett anbud har per automatik en accpetfrist antingen avtalad (anges) eller så måste det ske omedelbart eller om det gäller t.ex. beställningar är det en skälig tid.
    Att inte hedra ett sådant anbud är avtalsbrott och kan leda till skadestånd.

    Det finns dock undantag för t.ex. skrivfel eller likande, t.ex. om Mediamark satte ut SGS2 för 54kr istället för 5400kr skulle det anses som att köparen måste förstå att detta är ett skrivfel.

    sedan som du säger så ca pris kan de ändra på men om det kan påvisas att priset de satt är falskt/vilseledande kan företaget åka på vite.
     
    Last edited: 28 apr 2011