Nyare guide för roota

Diskussion i 'Legend' startad av jebediah, 26 apr 2011.

  1. jebediah

    jebediah Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2011
    Inlägg:
    341
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    Följde denna guide för att få ut lite mer från min Legend, men det verkar som att guiden inte blivit uppdaterad på senare tid och för mig funkar den inte. Någon som sitter på en bättre lösning?
     
  2. hedztrem

    hedztrem Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jun 2010
    Inlägg:
    473
    Mottagna gillanden:
    36

    MINA ENHETER

    Har just efter några timmars pillande rootat en legend och lagt in en custom rom. Först så skapade jag ett goldcard med hjälp av denna guide. http://android.modaco.com/content/software/308798/pc-application-goldcardtool/

    Sen så följde jag denna guide, enbart del2!
    (del1 gällde skapande av goldcard på ett jobbigare sätt än den guide jag länka till)
    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=894465

    viktigt att ha öppet 2 olika cmdfönster för de olika kommandon. Provade med ett å gick åt några timmar till felsökning :)


    (Denna gäller om du sitter med froyo 2.2 och har hboot 1.01, vet du inte vilken du har? stäng av mobilen. Håll inne bakåtknappen samt power tills mobilen startat. Uppe i vänstra hörnet står din hboot version. )
     
    Last edited: 26 apr 2011
  3. jebediah

    jebediah Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2011
    Inlägg:
    341
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    Tackar för tipset. Varianten att göra en "goldcard" gick då 10ggr snabbare än vad jag gjorde tidigare :)

    EDIT: Efter massa om och men så lyckades jag till slut :P Fattar inte hur det kan skillja sog så mkt mellan alla varianter av guider, och min variant var en blandning mellan många olika.
    Nu till 1000kr frågan. Finns det något enkelt sätt att kolla om rootningen verkligen blev lyckad. Och kan man ta bort filen LEGEIMG.zip från minneskortet när allt är klart?

    Hur som helst så la jag märke till massa nya standard appar och genvägar, så något gick rätt iaf :D
     
    Last edited: 27 apr 2011
  4. hedztrem

    hedztrem Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jun 2010
    Inlägg:
    473
    Mottagna gillanden:
    36

    MINA ENHETER

    Härligt! Jaa om du lyckas få fram en custom recoverymeny som är grön så har du lyckats. Japp den kan du ta bort, annars känner den av filen varje gång och frågar på nytt om du vill uppdatera/starta om telen när du är i bootloadern m.m.

    Nästa steg är att lägga in en custom rom, fast det kanske du redan gjort? :)

    http://theunlockr.com/2010/06/07/how-to-load-a-custom-rom-on-the-htc-legend/
     
    Last edited: 27 apr 2011
    jebediah gillar detta.
  5. jebediah

    jebediah Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2011
    Inlägg:
    341
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    Sweet, då har man en rootar telefon mao :D
    En till fundering. När jag startade telefonen för första gången efter rootningen så laddades det hem en "systemuppdatering" Är det fritt fram att installera dessa eller ställer det till problem för rootningen?

    Jag har kikat lite på custom roms men har inte riktigt hittat någon ännu men Rodriguezstyle MoDaCoMoDrOm V2.3 Fix Vivid Sense såg smått rolig ut.

    BTW: Filen rootedupdate.rar. Ska den också slängas?
     
    Last edited: 27 apr 2011
  6. hedztrem

    hedztrem Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jun 2010
    Inlägg:
    473
    Mottagna gillanden:
    36

    MINA ENHETER

    Nice, hmm.. det dök inte upp för mig men jag antar det är uppdaten från 2.1 eclair till 2.2froyo så den vill du inte installera. Jag själv som många andra kör med cm7 builds men om du är överförtjust i just sense kanske du ska titta på den du nämnde eller blayos rom m.m. finns många froyobaserade rommar

    Angående filen rooteupdate.rar behöver den inte va kvar.. jag bruka rensa hela sdkortet efter en lyckad flashning av en custom rom
     
  7. jebediah

    jebediah Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2011
    Inlägg:
    341
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    Nu kommer vi in på saker som jag inte kan ett dyft om. Har aldrig hunnit läsa vad det är för skillnad mellan eclair och froyo. Inte heller vet jag vad sense är :D

    Hur som helst, om jag kollar under Inställningar->Om telefonen->Programvaruinformation så står det bl,a Fast programvara: 2.1 och Programvarunummer 1.31.405.4 vilket borde stämma?
     
  8. hedztrem

    hedztrem Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jun 2010
    Inlägg:
    473
    Mottagna gillanden:
    36

    MINA ENHETER

    Hehe ok, eclair är 2.1 froyo 2.2, froyo är bättre.. nyare, mer anpassad mer funktioner m.m. Sense är htc´s standard (utseendet m.m.)

    Själv bytte jag får jag gillar att pilla och insåg fort att telefonen flöt på bättre och fick bättre batteritid utan en rom med sense. Speciellt originalet.

    Japp det stämmer då har du lyckats nedgradera din telefon och så har du root eftersom du fick en grön recoverymeny efter du kört step1-windows.bat och step2.
     
    jebediah gillar detta.
  9. jebediah

    jebediah Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2011
    Inlägg:
    341
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    Har planer på att sätta mig ner imorn och leka lite med någon ny rom, men vad det blir får jag sova på.
    Om 2.2 är bättre än 2.1, varför måste man då använda 2.1 om man vill köra rootat. Funkar det inte med 2.2 eller?
     
  10. Nautique

    Nautique Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jul 2010
    Inlägg:
    129
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Klart man inte måste använda 2.1 för root. Släng in CyanogenMod 7 (2.3), det kommer gå super, ska du se.
     
  11. jebediah

    jebediah Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2011
    Inlägg:
    341
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    Sweet. Som sagt så är jag färsk på allt detta så hoppas det är lugnt med massa dumma frågor.
    Kör Rodriguezstyle MoDaCoMoDrOm V2.3 Fix Vivid Sense också med Android 2.3?
     
  12. hedztrem

    hedztrem Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jun 2010
    Inlägg:
    473
    Mottagna gillanden:
    36

    MINA ENHETER

    Som nautique skriver, du behöver inte 2.1. Det va bara i nedgradering/root processen. Efter det är det fritt fram att välja vilken rom som helst.

    Nix, rodriquezstyle rom är inte med 2.3.
    Bara ett tips, det är stor skillnad på sense och cm7 utan sense. Du kan testa dig fram vad du gillar mest annars borde du läsa lite tips och info före du flashar en rom
     
    Last edited: 28 apr 2011
  13. Achronos

    Achronos Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    36
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Grattis till en ännu bättre Legend! Jag kan inte rekommendera annat än 2.3, batteritiden är grymt mycket längre, den blir också rejält mycket snabbare.
    Jag kör CM7 och är toknöjd :D
     
  14. jebediah

    jebediah Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2011
    Inlägg:
    341
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    Jag tycker det va nog så krångligt att bara få till en rätt rootning så att byta bland massa roms låter inte lockande :D

    Vet inte om det är jag som är dålig på att söka eller om det helt enkelt är brist på info. Vilka roms finns det med 2.3?
     
  15. hedztrem

    hedztrem Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jun 2010
    Inlägg:
    473
    Mottagna gillanden:
    36

    MINA ENHETER

    Nedgraderingen och rootningen är betydligt jobbigare än att bara byta rom.
    cm7 som vi tidigare nämnt
    Du har även [ROM][Alpha6][27.04.2011] Gingerbread 2.3.3 with HTC Sense 2.1 men den har ett antal fel. wifi, bluetooh och fmradio funkar inte
     
  16. sixten583

    sixten583 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2010
    Inlägg:
    60
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag försöker köra detta men fastnar när jag ska installera HTC Sync 2.0.33.

    HJÄLP
     
  17. jebediah

    jebediah Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2011
    Inlägg:
    341
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    Jag gjorde allt med nyaste HTC Sync och det funkade bara bra. Vet inte om det ligger något bakom att man måste ha 2.0.33 eller om det bara är en myt, men jag stötte då inte på något problem.
     
  18. sixten583

    sixten583 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2010
    Inlägg:
    60
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    då ska jag installera nyaste versionen och fortsätta från punkt 7

    Känner mig kallsvettig...
     
  19. sixten583

    sixten583 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2010
    Inlägg:
    60
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    händer ingenting när jag kör "step2-windows"

    Fortfarande bara ett utropstecken i en varningstriangel

    HJÄLP
     
  20. jebediah

    jebediah Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2011
    Inlägg:
    341
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    Testa köra step2 filen en gång till. Funkar det inte då så testar du ytligare en gång :) Exakt samma sak stötte jag på första gången jag rootade, men sedan dess har det gått igenom.